IPPP2/443-186/14-5/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-186/14-5/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2014 r. (data wpływu 24 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.) na wezwanie z dnia 16 kwietnia 2014 r. nr IPPP2/443-186/14-2/RR o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania sprzedaży działek gruntu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie posobu opodatkowania sprzedaży działek gruntu. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.) na wezwanie z dnia 16 kwietnia 2014 r. nr IPPP2/443-186/14-2/RR (data doręczenia 22 kwietnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

1. W roku 1999 Wnioskodawca kupił 15 działek leśnych, a w roku 2000 Strona kupiła 6 działek leśnych w celu budowy domów dla siebie oraz jego rodziców.

2. W roku 2003 Wnioskodawca sprzedał jedną z ww. działek osobie prywatnej.

3. W roku 2008 Wnioskodawca sprzedał 2 działki Urzędowi Milejskiemu w związku z wytyczeniem drogi przez teren zakupiony (patrz pkt 1 powyżej).

4. W roku 2012 Wnioskodawca sprzedał kolejną działkę w związku z budową kanalizacji dla terenu zakupionego przez Stronę.

5. Pozostałe działki zostały przez Wnioskodawcę uporządkowane, ogrodzone i są traktowane jako teren siedliska rodzinnego. W związku ze śmiercią ojca i chorobą mamy Wnioskodawca odstąpił od planu budowy domu dla rodziców i rozważa sprzedaż 3 działek swojemu krewnemu oraz kolejnych 3 działek swojej krewnej (potencjalni kupcy są rodzeństwem - dziećmi kuzynki Wnioskodawcy). Sprzedaż 6 działek ma nastąpić jednym aktem notarialnym. Zgodnie z planem zagospodarowania Miasta są terenami zabudowy mieszkaniowej na działkach leśnych (symbol "MUL"). Zgodnie z rejestrem gruntów w Starostwie ww. działki są oznakowane jako "Lasy i grunty leśne".

Z pisma z dnia 26 kwietnia 2014 r., stanowiącego uzupełnienie do złożonego wniosku wynika:

1. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą "P". Zajmuje się doradztwem strategiczno-finansowym dla dużych podmiotów gospodarczych. Działalność firmy w żadnym zakresie nie dotyczy obrotu nieruchomościami, deweloperskim czy budownictwa.

2. Działki będące przedmiotem planowanej transakcji nie były kiedykolwiek w jakimkolwiek stopniu wykorzystane do działalności gospodarczej.

3. Działki będące przedmiotem planowanej transakcji nie były kiedykolwiek w jakimkolwiek stopniu wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, nie były udostępniane odpłatnie lub nieodpłatnie osobom trzecim. Z tytułu ich posiadania Wnioskodawca nie osiągał też jakichkolwiek dochodów lub korzyści.

4. W ramach przygotowań do (zaniechanej z powodu śmierci ojca Wnioskodawcy) budowy domu dla rodziców Wnioskodawcy działki zostały ogrodzone jednym wspólnym ogrodzeniem, do ogrodzenia została doprowadzona energia elektryczna i gaz. Działki nie zostały do dziś skanalizowane i nie mają doprowadzonej wody pitnej, choć a w ostatnim okresie w ramach prac finansowanych przez gminę trwają prace przygotowawcze do doprowadzenia kanalizacji miejskiej.

5. Wnioskodawca nigdy nie podejmował jakichkolwiek działań marketingowych - nie oferował działek do sprzedaży bezpośrednio czy poprzez pośredników, nie dawał ogłoszeń w prasie, internecie czy w formie tablic ogłoszeniowych, banerów czy ulotek. Na zapytania przypadkowych osób zainteresowanych zakupem Wnioskodawca odpowiadał, że działki nie są przeznaczone na sprzedaż.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż 6 działek powinna być opodatkowana podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy,

W opinii Wnioskodawcy sprzedaż ww. 6 działek jest zwolniona z VAT-u ze względu na leśny charakter działek i ograniczenia jakie narzuca miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego:

* dopuszcza się zabudowę mieszkaniową jednorodzinną wyłącznie w postaci budynków wolnostojących po uprzednim uzyskaniu zezwolenia właściwego organu na wyłączenie gruntu leśnego z produkcji,

* maksymalna powierzchnia nieleśna nie może przekraczać 20% powierzchni całkowitej działki.

W opinii Wnioskodawcy powyższe ograniczenia obowiązującego dla ww. 6 działek miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz określenie ww. działek jako "działki leśne" zarówno w wypisie z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jak i w rejestrze gruntów oznaczają, że w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 powinny zostać zwolnione od podatku od towarów i usług (VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu, ale tylko taka, która wykonana jest przez podmiot, który w związku z jej realizacją występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy. Podatnikami - według zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347 str. 1, z późn. zm.), działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców i osób świadczących usługi włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów. Za działalność gospodarczą uznaje się również wykorzystywanie, w sposób ciągły, własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych.

Ze wskazanych regulacji wynika, że dostawa nieruchomości, co do zasady, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter, jak również wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa (jak również zamiana) nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

Zatem stwierdzić należy, że osoba fizyczna nieprowadząca regularnej, czy zorganizowanej działalności gospodarczej, dokonująca jednorazowej lub okazjonalnych transakcji, nie występuje w charakterze podatnika od towarów i usług. Tym samym jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku prywatnego (np. nieruchomości), a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie handlu nieruchomościami. Wyprzedaż majątku prywatnego przez osobę fizyczną, nawet jeżeli dotyczy większej liczby działek, nie może być uznana za działalność handlową, czyniącą ten podmiot podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie obrotu nieruchomościami.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że w 1999 r. Wnioskodawca kupił 15 działek leśnych, a w 2000 r. Strona kupiła 6 działek leśnych w celu budowy domów dla siebie oraz jego rodziców. W roku 2003 Wnioskodawca sprzedał jedną z ww. działek osobie prywatnej, a w 2008 r. Wnioskodawca sprzedał 2 działki Urzędowi Miejskiemu w związku z wytyczeniem drogi przez teren zakupiony. W roku 2012 Wnioskodawca sprzedał kolejną działkę spółce "W" w związku z budową kanalizacji dla terenu zakupionego przez Stronę. Pozostałe działki zostały przez Wnioskodawcę uporządkowane, ogrodzone i są traktowane jako teren siedliska rodzinnego. W związku ze śmiercią ojca i chorobą mamy Wnioskodawca odstąpił od planu budowy domu dla rodziców i rozważa sprzedaż 3 działek swojemu krewnemu oraz kolejnych 3 działek swojej krewnej. Sprzedaż 6 działek ma nastąpić jednym aktem notarialnym. Zgodnie z planem zagospodarowania Miasta M "Z" są terenami zabudowy mieszkaniowej na działkach leśnych (symbol "MUL"). Zgodnie z rejestrem gruntów w Starostwie Wołomińskim ww. działki są oznakowane jako "Lasy i grunty leśne". Działki będące przedmiotem planowanej transakcji nie były kiedykolwiek w jakimkolwiek stopniu wykorzystane do działalności gospodarczej oraz nie były kiedykolwiek w akimkolwiek stopniu wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, nie były udostępniane odpłatnie lub nieodpłatnie osobom trzecim. Z tytułu ich posiadania Wnioskodawca nie osiągał też jakichkolwiek dochodów lub korzyści. Wnioskodawca w ramach przygotowań do (zaniechanej z powodu śmierci ojca Wnioskodawcy) budowy domu dla swoich rodziców działki zostały ogrodzone jednym wspólnym ogrodzeniem, do ogrodzenia została doprowadzona energia elektryczna i gaz. Działki nie zostały do dziś skanalizowane i nie mają doprowadzonej wody pitnej, choć a w ostatnim okresie w ramach prac finansowanych przez gminę w osi ulicy Zielonej trwają prace przygotowawcze do doprowadzenia kanalizacji miejskiej. Wnioskodawca nigdy nie podejmował jakichkolwiek działań marketingowych - nie oferował działek do sprzedaży bezpośrednio czy poprzez pośredników, nie dawał ogłoszeń w prasie, internecie czy w formie tablic ogłoszeniowych, banerów czy ulotek.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych regulacji prawnych prowadzi do wniosku, że czynność sprzedaży działek gruntu, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nabył działki gruntu w celu budowy domów dla siebie oraz swoich rodziców, jednak z powodu śmierci ojca Wnioskodawcy i choroby mamy Wnioskodawca odstąpił od planu budowy domu dla rodziców i Wnioskodawca zamierza sprzedaż 6 kolejnych działek na rzecz swoich kuzynów, która to transakcja ma nastąpić jednym aktem notarialnym. Ponadto Wnioskodawca nie wykorzystywał działek będących przedmiotem planowanej transakcji w jakimkolwiek stopniu do działalności gospodarczej, ani nie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

Z okoliczności niniejszej sprawy wynika zatem, że podjęcie działań takich jak ogrodzenie i uporządkowanie terenu oraz doprowadzenie energii elektrycznej i gazu było spowodowane chęcią przygotowania terenu do budowy domu. Powyższe okoliczności wskazują, że Wnioskodawca nie angażował środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w zakresie obrotu nieruchomościami. Zatem przy sprzedaży opisanych działek gruntu, Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika, a tym samym nie będą to czynności dokonywane w ramach działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomosciami. W konsekwencji sprzedając ww. działki gruntu, będzie korzystał z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

Reasumując, sprzedaż 6 działek gruntu, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest normatywnych przesłanek, aby uznać Wnioskodawcę za podatnika podatku od towarów i usług w zakresie obrotu nieruchomościami.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, że sprzedaż ww. 6 działek jest zwolniona z VAT-u należało uznać za nieprawidłowe, gdyż dostawa ww. działek w opinii tutejszego Organu podatkowego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl