IPPP2/443-186/09-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-186/09-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) oraz uzupełnionego pismem z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu 5 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży nieruchomości rolnej zabudowanej - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaż nieruchomości rolnej zabudowanej.

Wezwaniem z dnia 20 kwietnia 2009 r. roku doręczonym 23 kwietnia 2009 r. zobowiązano Stronę do uzupełnienia stanu faktycznego. Stosowne uzupełnienie strona doręczyła 4 maja 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Jestem właścicielka nieruchomości rolnej zabudowanej o powierzchni 4616 m2, którą nabyłam w 1994 r. aktem darowizny z dnia 1 lipca 1994 r. Podatek od czynności cywilno-prawnych został opłacony. Nieruchomość posiada księgę wieczystą - Sąd Rejonowy. Zamierzam sprzedać tę nieruchomość w całości. Nie będę dokonywała podziału geodezyjnego ww. gruntu. W umowie sprzedaży powinnam złożyć oświadczenie, że nie jestem płatnikiem podatku VAT. Nie prowadzę działalności gospodarczej i sprzedaż tej nieruchomości również nie ma znamion właściwych dla prowadzenia działalności, gospodarczej. Ponadto informuję, że wcześniej nie sprzedałam żadnej innej nieruchomości w okresie ostatnich pięciu lat. Sprzedaż wyżej wymienionej nieruchomości będzie zatem jednorazową czynnością.

W uzupełnieniu wniosku podano: Działkę otrzymałam od rodziców (1994 r) w trybie ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. Nr 7/91 poz. 24). Rodzice prowadzili działy specjalne produkcji rolnej (szklarnie).

Od dnia 01.04.2006 zaprzestałam prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej (bezterminowa renta rolnicza). Nie jestem rolnikiem, nie płacę podatku rolnego. Dla celów handlowych nie podzieliłam nieruchomości na mniejsze działki, nie wytyczyłam dróg itp.

Przedmiotem przyszłej sprzedaży jest działka o powierzchni 4616 m2 ogrodzona na której posadowiony jest dom mieszkalny parterowy o powierzchni 123 m2 (zbudowany w 1968 r) i budynek gospodarczy 30 m2. Aktualnie od dnia 1 stycznia 2004 r. dla przedmiotowego terenu brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dla działki w grudniu 2008 r. wydano decyzje o warunkach zabudowy -"budynek biurowy z usługami w parterze z garażem podziemnym z elementami zagospodarowania terenu".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy od wyżej wymienionego zdarzenia przyszłego będę płatnikiem podatku VAT.

Czy zatem taka jednorazowa sprzedaż nieruchomości nie będzie wiązała się z obowiązkiem naliczenia i odprowadzenia podatku VAT.

Zdaniem wnioskodawcy: nie powinnam być płatnikiem podatku VAT od sprzedaży nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Pojęcie podatnika w ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 1, zgodnie z którym podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym pojęcie działalności gospodarczej obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarem w myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej a także grunty.

Na uwagę zasługuje także fakt, iż uznanie osoby za podatnika w myśl ustawy, uzależnione jest od prowadzenia działalności gospodarczej bowiem wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego tylko wtedy, gdy czynność ta została wykonana w ramach działalności gospodarczej. Uzasadnionym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników, nawet jeżeli wykonują czynność dostawy towarów, jeśli zbywają część majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego sprzedaży.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej od 1 kwietnia 2006 r. planuje sprzedać działkę o powierzchni 4616 m2 ogrodzoną na której posadowiony jest dom mieszkalny parterowy o powierzchni 123 m2 (zbudowany w 1968 r) i budynek gospodarczy 30 m2. Nie jest rolnikiem, nie płaci podatku rolnego. Wnioskodawca dla celów handlowych nie podzielił nieruchomości na mniejsze działki, nie wytyczyłam dróg itp.

Planowane zbycie nieruchomości nie będzie miało charakteru komercyjnego, lecz jest skutkiem zmiany planów, Wnioskodawca od dnia 01.04.2006 zaprzestał prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej (bezterminowa renta rolnicza).

W związku z powyższym sprzedaż działki dokonana przez Wnioskodawcę nie będzie stanowiła działalności gospodarczej, z uwagi na fakt, iż działkę otrzymał od rodziców (1994 r). Rodzice prowadzili działy specjalne produkcji rolnej (szklarnie).

Transakcja nie ma charakteru zarobkowego, lecz związana jest z przysługującym Podatnikowi prawem do rozporządzania własnym majątkiem.

Ponadto Strona nie prowadzi działalności gospodarczej, z którą przedmiotowa nieruchomość byłaby związana. Strona z przedmiotowej nieruchomości nie czerpie zysków z tytułu jej wykorzystania do działalności rolniczej oraz nie jest podatnikiem podatku rolnego. Oznacza to zatem działanie Strony w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o VAT nie mają zastosowania.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione przez Stronę we wniosku zdarzenie przyszłe oraz pismo uzupełniające Strony z dnia 4 maja 2009 r., a także obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i wyroki sądów, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, iż zbycie przedmiotowej nieruchomości nie stanowi działalności gospodarczej, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca z tego tytułu nie będzie płatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego (stanu faktycznego) zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl