IPPP2/443-1812/08-4/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1812/08-4/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 12 grudnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2009 r. (data wpływu 28 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług od zakupionego sprzętu rehabilitacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług od zakupionego sprzętu rehabilitacyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Regionalny Ośrodek w ramach umowy o dofinansowaniu projektu w ramach programu pn. "Program wyrównywania różnic między regionami" z dnia 1 sierpnia 2008 r. zobowiązał Stowarzyszenie do dostarczenia z właściwego organu podatkowego dokumentu zaświadczającego, czy w odniesieniu do realizowanego projektu beneficjent na możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym. Zgodnie z zapisem pkt 3 § 9 statutu Stowarzyszenia w 2002 r. utworzono Niepubliczny Zespól Opieki Zdrowotnej, Ośrodek Rehabilitacyjno-Terapeutyczny dla Dzieci Niepełnosprawnych, który został zarejestrowany. Ośrodek nie posiada osobowości prawnej. Od czasu zarejestrowania prowadzi czynną rehabilitację 62 dzieci niepełnosprawnych w systemie dziennym. Źródłami finansowania ośrodka jest kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. Niezależnie od tego Stowarzyszenie pozyskuje środki finansowe z innych źródeł.

W miesiącu listopadzie 2009 Stowarzyszenie dokonało zakupu sprzętu rehabilitacyjnego. Z tytułu zakupu sprzętu rehabilitacyjnego została wystawiona przez dostawcę faktura zawierająca podatek od towarów i usług VAT.

W dniu 9 stycznia 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pismem nr IPPP2/443-1812/08-2/IK wezwał Wnioskodawcę do przesłania dokumentu potwierdzającego upoważnienie osoby która podpisała przedmiotowy wniosek z dnia 8 grudnia 2008 r. do reprezentowania Stowarzyszenia, tj. pełnomocnictwa udzielonego przez osoby działające w jej imieniu wraz z opłatą skarbową albo innego dokumentu z którego wynika umocowanie do samodzielnego działania w imieniu Stowarzyszenia.

W dniu 28 stycznia 2009 r. Strona uzupełniła przedmiotowy wniosek o stosowne pełnomocnictwo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w obecnym stanie prawnym istnieje możliwość odzyskania zapłaconego podatku VAT od zakupionego sprzętu rehabilitacyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma On podstaw do odliczenia podatku VAT, gdyż statutowa działalność tej części usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zakup ww. sprzętu dotyczy nieodpłatnego świadczenia usług w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia jako organizacji pożytku publicznego w zakresie rehabilitacji. Ponieważ dochody przedmiotowe są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT stąd też zaliczano go do kosztów kwalifikowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług oraz ubiegania się o zwrot tego podatku.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (ust. 2). Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników (ust. 3).

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy uznać, iż Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1, a także ubiegania się o zwrot tego podatku zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowa inwestycja (zakup sprzętu rehabilitacyjnego) nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, bowiem statutowa działalność tej części usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakup ww. sprzętu dotyczy nieodpłatnego świadczenia usług w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia jako organizacji pożytku publicznego w zakresie rehabilitacji.

Ponadto organizacji nie będzie przysługiwać zwrot podatku na podstawie przepisów rozdziału 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.).

Zgodnie z § 22 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia, zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Zintegrowany Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745). Podkreślić należy, że Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest funduszem strukturalnym (poakcesyjnym), finansowanym z budżetu Unii Europejskiej według zasad prawa wspólnotowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl