IPPP2/443-177/13-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-177/13-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących dokonane zakupy w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących dokonane zakupy w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca - Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizacja projektu nie jest związana z działalnością OSP opodatkowaną podatkiem VAT. Wydatki poniesione z realizacją tego projektu na zakup opisanych w stanie faktycznym towarów nie będą służyły OSP do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Celem operacji jest poprawa atrakcyjności miejsca spotkań społeczności lokalnej poprzez remont budynku i wyposażenie kuchni znajdującej się w budynku OSP. Poprzez remont i wyposażenie budynku Wnioskodawca chce zwiększyć aktywność mieszkańców, którzy chętnie będą korzystać z atrakcyjnego, ogólnodostępnego miejsca spotkań oraz chce, aby budynek OSP służył przybyłym turystom jako bezpłatna baza noclegowa oraz wypoczynkowa, w którym będą mogli skorzystać z kuchni przygotowując sobie posiłek, przy trasach rowerowych zgodnie z "Programem rozwoju turystyki rowerowej w Gminie na lata 2012-2017" oraz zgodnie z projektem "Rowerem przez...". Budynek, w którym znajduje się świetlica wiejska przeznaczony jest dla wszystkich mieszkańców niezależnie od grupy wiekowej. Odbywać się tam będą zarówno imprezy kulturalne, integracyjne oraz spotkania warsztatowe, szkoleniowe dla dorosłych jak i dla dzieci i młodzieży.

Zakup tynku mineralnego oraz gruntu (podkładu pod tynk mineralny), zostanie położony tynk mineralny na zewnątrz budynku, co sprawi iż budynek będzie wyglądał bardziej estetycznie i atrakcyjnie.

Zakup terakoty ściennej do ubikacji oraz terakoty podłogowej sprawi, iż pomieszczenie to będzie wyglądało schludnie i estetycznie, gdyż obecnie istnieje w pomieszczeniu WC wylewka betonowa, a ściany są tylko otynkowane. Zakupione drzwi wewnętrzne metalowe o szerokości 100cm. wraz z ościeżnicą zostaną zamontowane w pomieszczeniu świetlicy - drzwi te są akustyczne, nie przepuszczają ciepła, a stare drzwi stanowiące przejście pomiędzy świetlicą, a garażem są spróchniałe.

Zakupione 80 szt. płytek dekoracyjnych wraz z materiałami do ich ułożenia posłużą do wyłożenia ich na piecu kuchennym, gdyż obecnie piec jest zniszczony, zbudowany jest z czerwonej cegły, która jest powykruszana.

Na ścianach w pomieszczeniu kuchennym zostanie ułożone 4 m2 płytek ściennych pomiędzy górnymi i dolnymi szafkami kuchennymi. Płytki te sprawią, że ściany staną się bardziej estetyczne i będą łatwe w utrzymaniu higieny (czyszczeniu). Zostaną zamontowane w pomieszczeniu kuchennym meble kuchenne, co sprawi iż kuchnia będzie atrakcyjna i estetyczna w utrzymaniu. Zakup mebli kuchennych pozwoli na korzystanie z kuchni, stanie się ona bardziej estetyczna i schludna. Zakup kuchenki gazowej wraz z butlą gazową i reduktorem oraz wężem pozwoli na szkoleniach i imprezach integracyjnych przygotować uczestnikom picie oraz jedzenie oraz posłuży turystom do przygotowania sobie ciepłego posiłku. Zakup mebli kuchennych pozwoli na korzystanie z kuchni, stanie się ona bardziej estetyczna i schludna.

Zakup lodówko - zamrażarki pozwoli przybyłym turystom oraz mieszkańcom na szkoleniach i imprezach integracyjnych na przygotowanie posiłku, będzie w niej przechowywana żywność.

Zostanie zakupione niezbędne wyposażenie kuchni, które jest niezbędne podczas spotkań integracyjnych oraz szkoleń, a także będzie ono służyć przybyłym turystom przebywającym w świetlicy wiejskiej tzn. 3 serwisy obiadowe na 12 osób, każdy serwis składa się z 43 elementów: talerz płytki - 12 szt., talerz głęboki - 12 szt., talerz deserowy - 12 szt., salaterka okrągła duża - 1 szt., salaterka okrągła mała -1 szt., półmisek owalny duży - 1 szt., półmisek owalny średni - 1 szt., półmisek owalny mały 1 szt., waza - 1 szt, sosjerka 1 szt., przyprawnik - 1 szt., zakup krajalnicy - 1 szt., zakup noży gerlach - komplet 7 noży kuchennych w drewnianym bloku, ostrza noży wykonane ze stali nierdzewnej molibdenowo - wanadowej z piękną drewnianą rączką, uzupełnieniem kompletu jest praktyczny i elegancki stojak na noże, zakup czajnika nierdzewnego 2,71. do gotowania wody na kuchence gazowej, zakup garnków firmy Astra -3 szt., zakup cukierniczek porcelanowych 3 szt. Zakup niezbędnego wyposażenia pozwoli na przygotowanie posiłku i picia przybyłym turystom oraz mieszkańcom na szkoleniach i imprezach integracyjnych.

Prace związane z remontem budynku i montażem mebli i wyposażeniem zostaną wykonane przez mieszkańców wsi nieodpłatnie. Świetlica ta służy i będzie służyć lokalnej społeczności oraz mieszkańcom innych miejscowości w celach integracyjnych oraz kulturalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Zdaniem OSP nie ma ona możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (Działania 4.1 PROW 2007-2013), gdyż Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizacja projektu nie jest związana z działalnością OSP opodatkowaną podatkiem VAT. Wydatki poniesione z realizacją tego projektu na zakup opisanych w stanie faktycznym towarów nie będą służyły OSP do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT" podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy ust. 2 powyższego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych wskazanych powyżej, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Według art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt sfinansowany ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej polegający na poprawie atrakcyjności miejsca spotkań społeczności lokalnej poprzez remont budynku i wyposażenie kuchni znajdującej się w budynku OSP. Poprzez remont i wyposażenie budynku Wnioskodawca chce zwiększyć aktywność mieszkańców, którzy chętnie będą korzystać z atrakcyjnego, ogólnodostępnego miejsca spotkań oraz chce, aby budynek OSP służył przybyłym turystom jako bezpłatna baza noclegowa oraz wypoczynkowa, w którym będą mogli skorzystać z kuchni przygotowując sobie posiłek, przy trasach rowerowych zgodnie z "Programem rozwoju turystyki rowerowej w Gminie Rzeczniów na lata 2012-2017" oraz zgodnie z projektem "Rowerem przez...". Budynek, w którym znajduje się świetlica wiejska przeznaczony jest dla wszystkich mieszkańców niezależnie od grupy wiekowej. Odbywać się tam będą zarówno imprezy kulturalne, integracyjne oraz spotkania warsztatowe, szkoleniowe dla dorosłych jak i dla dzieci i młodzieży. Prace związane z remontem budynku i montażem mebli i wyposażeniem zostaną wykonane przez mieszkańców wsi nieodpłatnie. Świetlica ta służy i będzie służyć lokalnej społeczności oraz mieszkańcom innych miejscowości w celach integracyjnych oraz kulturalnych.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione obydwa podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z remontem i wyposażeniem budynku, w którym znajduje się siedziba OSP - Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz dokonane zakupy w ramach realizacji operacji nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach remontu i wyposażenia budynku OSP.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym stanie faktycznym należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl