IPPP2/443-1748/08-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1748/08-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2008 r. (data wpływu 27 listopada 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi pośrednictwa przy sprzedaży biletów na transport międzynarodowy oraz rezerwacji hoteli - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi pośrednictwa przy sprzedaży biletów na transport międzynarodowy oraz rezerwacji hoteli.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 11 września 2008 r. dokonano publicznego otwarcia ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem była kompleksowa obsługa zamawiającego w zakresie podróży służbowych międzynarodowych oraz pośrednictwo w zakupie biletów lotniczych, kolejowych, autokarowych, na prom dla potrzeb naszej jednostki. Do postępowania przystąpiły trzy firmy, które różnie opodatkowały poszczególne części zamówienia. Zamówienie w szczególności dotyczyło wystawienia międzynarodowego biletu lotniczego, kolejowego, na prom, autokarowego, rezerwację lotu tzw. przewoźnika "nisko-kosztowego" oraz rezerwację hoteli.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką VAT powinna zostać opodatkowana obsługa pośrednictwa dotycząca zakupu międzynarodowego biletu lotniczego, kolejowego, na prom, autokarowego, rezerwacji lotu tzn. przewoźnika "nisko-kosztowego" oraz rezerwacji hoteli.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 83.3 powyższe usługi powinny podlegać 0% stawce VAT.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 41 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

W przypadku pośredniczenia przy sprzedaży biletów międzynarodowych, zgodnie z przepisem art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z ust. 3 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego, przez które rozumie się m.in. usługi pośrednictwa związane z usługami przewozu osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a.

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiegała na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Wobec powyższego prowizja pobierana przez podatnika z tytułu sprzedaży biletów na trasie międzynarodowej, zdaniem tut. organu podatkowego, opodatkowana jest stawką 0%. Dodatkowa opłata pobierana bezpośrednio od klientów za wystawienie i sprzedaż biletu może stanowić jedną z pozycji kalkulacyjnych usługi pośrednictwa. Fakt, że uzyskana opłata nie będzie ujęta w wartości biletu nie wpływa na opodatkowanie ww. usługi.

Natomiast w przypadku pośrednictwa dot. rezerwacji hoteli, zarówno ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jak i jakiekolwiek rozporządzenia wykonawcze do niej nie zawierają odpowiednika § 66 ust. 1 pkt 5 uchylonego z dniem 1 maja 2004 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, 7% stawkę podatku stosowało się dla usług świadczonych na podstawie umów agencyjnych, zlecenia i pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze związanych ze świadczeniem usług w zakresie turystyki oraz sprzedażą biletów dotyczących przewozu osób kolejami, taborem samochodowym, wodnym i lotniczym oraz środkami komunikacji miejskiej. W związku z powyższym tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż usługi pośrednictwa przy rezerwacji hoteli opodatkowane są stawką 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl