IPPP2/443-1718/08-2/AS - Jaki kurs euro powinna zastosować spółka do obliczenia kwoty zryczałtowanego podatku od gier za dany okres rozliczeniowy?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1718/08-2/AS Jaki kurs euro powinna zastosować spółka do obliczenia kwoty zryczałtowanego podatku od gier za dany okres rozliczeniowy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2008 r. (data wpływu 20 listopada 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier i zakładów wzajemnych w zakresie stosowania właściwego kursu euro do obliczania kwoty zryczałtowanego podatku od gier - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania właściwego kursu euro do obliczania kwoty zryczałtowanego podatku od gier.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność polegającą na urządzaniu gier na automatach o niskich wygranych zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.). W myśl art. 45a ust. 1 ustawy, Spółka odprowadza do właściwych miejscowo urzędów skarbowych podatek od gier w formie zryczałtowanej, w wysokości stanowiącej równowartość 180 euro miesięcznie od gier urządzanych na każdym automacie, który przelicza wg kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku, zgodnie z art. 45a pkt 2 ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Kurs, jaki przyjmuje Spółka do przeliczeń, to kurs obowiązujący w ostatnim dniu miesiąca, a więc wyliczany i ogłaszany w dniu poprzedzającym ten dzień. Spółka składając deklaracje podatkowe POG-R, spotkała się z różnym sposobem interpretowania przepisu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaki kurs należy przyjmować do przeliczenia podatku, tj. czy kurs obowiązujący na ostatni dzień (ogłaszany przez Narodowy Bank Polski w dniu poprzedzającym ten dzień), czy też jest to kurs ogłoszony przez Narodowy Bank Polski w tym dniu, przy czym wtedy kurs ten obowiązuje dopiero w dniu następującym po dniu ogłoszenia, czyli 1 dnia miesiąca następnego po rozliczanym.

Zdaniem Wnioskodawcy, do obliczenia zryczałtowanego podatku od gier, zgodnie z art. 45a ust. 2, wartość euro ustała się przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku. Natomiast stosownie do treści § 8 pkt 2 uchwały Nr 51/2002 Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 23 września 2002 r. wyliczania i ogłaszania bieżących kursów walut obcych (Dz. Urz. NBP z 2002 r., Nr 14, poz. 39), NBP ogłasza bieżące kursy kupna i sprzedaży walut, o których mowa w § 5; w oddziałach NBP, na stronie internetowej NBP i w telegazecie TVP1 - następnego dnia roboczego po dniu wyliczenia kursów.

Należy przy tym zaznaczyć, że tabela kursów kupna walut obcych ogłoszona przez NBP obowiązuje w dniu następnym po jej wydaniu i to ona wiąże podatnika przy ustalaniu wartości euro przy składaniu deklaracji podatkowej POG-R. Zgodnie z powyższym zastosowanie kursu euro wg tabeli walut NBP wydanej w przedostatnim dniu miesiąca (a obowiązującej w ostatnim dniu miesiąca) jest prawidłowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 2a ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.), grami na automatach są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych i elektronicznych.

Z kolei w świetle uregulowania art. 2 ust. 2b ww. ustawy, grami na automatach o niskich wygranych są gry na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych i elektronicznych o wygrane pieniężne lub rzeczowe, w których wartość jednorazowej wygranej nie może być wyższa niż równowartość 15 euro, a wartość maksymalnej stawki za udział w jednej grze nie może być wyższa niż 0,07 euro. Równowartość 15 euro i 0,07 euro ustala się według kursu kupna, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia poprzedniego roku kalendarzowego.

W myśl art. 40 ust. 1 ww. ustawy o grach i zakładach wzajemnych, podmioty prowadzące działalność w zakresie gier i zakładów, o których mowa w art. 2, na podstawie udzielonego zezwolenia oraz podmioty urządzające gry i loterie stanowiące monopol Państwa podlegają opodatkowaniu podatkiem od gier.

Zgodnie natomiast z art. 42 pkt 6 ww. ustawy, w grach na automatach podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi kwota stanowiąca różnicę między kwotą uzyskaną z wymiany żetonów do gry lub wpłaconą do kasy salonu i zakredytowaną w pamięci automatu lub wpłaconą do automatu a sumą wygranych uzyskanych przez uczestników gier.

W świetle art. 45a ust. 1 ww. ustawy o grach i zakładach wzajemnych, podatnicy posiadający zezwolenie na urządzanie gier na automatach o niskich wygranych uiszczają podatek od gier w formie zryczałtowanej w wysokości stanowiącej równowartość 180 euro miesięcznie od gier urządzanych na każdym automacie.

Natomiast w myśl art. 45a ust. 2 ww. ustawy, wartość euro ustala się przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku.

Stosownie do treści § 8 pkt 2 uchwały Nr 51/2002 Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 23 września 2002 r. w sprawie sposobu wyliczania i ogłaszania bieżących kursów walut obcych (Dz. Urz. NBP Nr 14, poz. 39 z późn. zm.), NBP ogłasza bieżące kursy kupna i sprzedaży walut, o których mowa w § 5: w oddziałach NBP, na stronie internetowej NBP - następnego dnia roboczego po dniu wyliczenia kursów.

Z powyższych uregulowań wynika, że dla wyliczenia kwoty zryczałtowanego podatku od gier, wartość euro ustala się przy zastosowaniu kursu euro ogłaszanego przez NBP - z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku. NBP ogłasza bieżące kursy kupna i sprzedaży walut następnego dnia roboczego po dniu wyliczenia kursów.

Mając powyższe na względzie za nieprawidłowe uznać należy stanowisko Spółki, polegające na stosowaniu do wyliczenia kwoty podatku za dany miesiąc - kursu kupna waluty: "zastosowanie kursu euro wg tabeli walut NBP wydanej w przedostatnim dniu miesiąca (a obowiązującej w ostatnim dniu miesiąca)".

Podsumowując stwierdzić należy, że dla prawidłowego obliczenia kwoty zryczałtowanego podatku od gier za dany miesiąc, należy stosować kurs euro wyliczony ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku, ogłoszony następnego dnia roboczego po dniu wyliczenia. Jeśli natomiast ostatni dzień przypada w sobotę lub w inny dzień ustawowo wolny od pracy, należy zastosować kurs euro wyliczony w ostatnim dniu roboczym przypadającym przed tym dniem, a ogłoszony następnego dnia roboczego po dniu wyliczenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl