IPPP2/443-1715/08-2/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1715/08-2/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2008 r. (data wpływu 20 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania pożyczki pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania pożyczki pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zakłady C........ P S.A. (dalej Spółka, P S.A.) będąca podatnikiem VAT, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza udzielić oprocentowanej pożyczki. Pożyczka zostanie udzielona na podstawie umowy cywilnoprawnej. Pożyczkobiorcą będzie spółka mająca siedzibę na terytorium Republiki Czeskiej, będąca jednocześnie akcjonariuszem Spółki. Pożyczkobiorca jest podatnikiem podatku od wartości dodanej na terytorium Republiki Czeskiej oraz posiada stosowny numer VAT UE. Umowa zostanie podpisana na terytorium Republiki Czeskiej. Pieniądze zostaną przelane z polskiego rachunku bankowego na rachunek pożyczkobiorcy prowadzony w Republice Czeskiej. Przed udzieleniem pożyczki Spółka zamierza dokonać zmian w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, dodając do niego świadczenie usług pośrednictwa finansowego. Zmiana zakresu zostanie wprowadzona do statutu Spółki oraz ujawniona w KRS przed udzieleniem pożyczki. P S.A. na chwilę obecna nie jest w stanie określić ilości transakcji, w ramach których będzie świadczyła usługi pośrednictwa finansowego (udzielała pożyczek).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy przedstawionym powyżej stanie faktycznym, w przypadku udzielenia pożyczki przez Zakłady C.... P S.A. podatnikowi podatku od wartości dodanej mającemu siedzibę na terytorium Republiki Czeskiej, transakcja ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej zgodnie z przepisami obowiązującymi w Republice Czeskiej i tym samym nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz innego podmiotu - osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Udzielenie pożyczki stanowi świadczenie na rzecz innego podmiotu, polegające na udostępnieniu kapitału na wskazany w umowie okres czasu. Czynność udzielenia pożyczki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zamian za wynagrodzenie (odsetki), stanowi zatem odpłatne świadczenie usług, co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT.

Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Stąd należy zaznaczyć, iż udzielenie pożyczki jest usługą sklasyfikowaną w sekcji J Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) zaliczaną do usług pośrednictwa finansowego. W szczególności, w przedmiotowej sprawie udzielenie pożyczki należy zaklasyfikować jako "Usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym, pozostałe".

Zdaniem Spółki umowa pożyczki będzie podlegała opodatkowaniu VAT, gdyż Spółka jako pożyczkodawca działała w charakterze podatnika VAT.

Podatnikami VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż udzielanie pożyczek przez podatnika podatku od towarów i usług spełnia przesłanki uznania tych czynności za podlegające opodatkowaniu tym podatkiem i tym samym nie ma znaczenia:

1.

Częstotliwości i cel jej udzielenia - udzielenie bowiem pożyczki przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą w związku z jej prowadzeniem można identyfikować i zaliczać do zawodowej płaszczyzny jednostki, a więc uznać za rodzącą obowiązki w podatku od towarów i usług. Jak to zostało podniesione w stanie faktycznym, P S.A. na chwilę obecna nie jest w stanie określić ilości transakcji, w ramach których będzie świadczyła usługi pośrednictwa finansowego (udzielała pożyczek).

2.

Pochodzenie środków finansowych - nie ma znaczenia czy pożyczka udzielona jest z własnych środków czy też ze środków specjalnie gromadzonych na ten cel

3.

Statutowy zakres działalności gospodarczej pożyczkodawcy - nie jest istotny fakt wyszczególnienia w statucie i w KRS, działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa finansowego.

4.

Na jakim rachunku znajdowały się środki finansowe w momencie podpisania umowy.

5.

Fakt transferu tych środków na rachunek pożyczkobiorcy prowadzony w Republice Czeskiej.

6.

Fakt wystawienia faktury VAT - nawet w przypadku nie wystawienia faktury, udzielenie pożyczki spełnia przesłanki uznania tej czynności za podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Usługę, która będzie świadczona przez Zakłady C..... P S.A. należy na gruncie polskiego VAT uznać za czynność wykonywaną przez podatnika VAT w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Usługa ta powinna być dla celów opodatkowania VAT traktowana jako usługa pośrednictwa finansowego klasyfikowana w grupowaniu 65 PKWiU. W powyższym kontekście należy zauważyć, iż w przypadku usługi pośrednictwa finansowego świadczonej na rzecz podatnika VAT posiadającego siedzibę w innym kraju członkowskim UE, posługującego się numerem VAT nadanym w państwie siedziby - Republice Czeskiej, zgodnie z art. 27 ust. 3 oraz 4 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usługi będzie miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności. Biorąc pod uwagę brzmienie wskazanych powyżej przepisów, usługa która będzie świadczona przez Spółkę na rzecz usługobiorcy z Republiki Czeskiej powinna podlegać opodatkowaniu VAT w Republice Czeskiej. Pożyczkobiorca będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej zgodnie z przepisami obowiązującymi w Republice Czeskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl