IPPP2-443-1711/08-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-1711/08-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 8 stycznia 2009 r. (data wpływu 12 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę faktury VAT za premię pieniężną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę faktury VAT za premię pieniężną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca będąca w stałych stosunkach handlowych ze swoimi kontrahentami, wypłaca swoim nabywcom premie pieniężne (bonusy). Podstawowym warunkiem ich przyznania jest osiągnięcie określonego poziomu obrotów w danym okresie. Nie są one związane z żadną konkretną transakcją i nie stanowią rabatu do konkretnej transakcji. Premie te udokumentowane są fakturami VAT, które wystawiają firmy będące odbiorcami Wnioskodawcy.

Pismem z dnia 17 grudnia 2008 r. nr IPPP2/443-1711/08-2/MK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia opisu stanu faktycznego. Wnioskodawca udzielił odpowiedzi pismem z dnia 8 stycznia 2009 r. (data wpływu 12 stycznia 2009 r.).

Wnioskodawca Irena G prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Owoców i Warzyw "G". Przedmiotem działalności tej firmy jest m.in. produkcja przetworów owocowo-warzywnych (dżemy, soki, napoje, koncentrat pomidorowy, sałatki warzywne, ogórki konserwowe i inne). W celu dystrybucji tych wyrobów Wnioskodawca zawiera z odbiorcami tych towarów podmiotami wyspecjalizowanymi w handlu hurtowym i detalicznym umowy handlowe zawierające m.in. element motywacyjny, zachęcający do dalszej intensywnej współpracy. Umowa określa poziom obrotów zakupów dokonywanych przez kontrahentów po przekroczeniu którego Wnioskodawca zobowiązana jest udzielić premii pieniężnej kontrahentowi. Premia ta nie jest związana z konkretną dostawą wyrobów na rzecz odbiorcy, lecz jest wynikiem wszystkich dostaw wyrobów dokonywanych w danym okresie czasu. Liczona ona jest ona w wysokości kilku procent od wartości zrealizowanych obrotów. Zapłata premii pieniężnej odbywa się po otrzymaniu faktury VAT wystawionej przez świadczącego usługę kontrahenta-odbiorcę. Faktura VAT dokumentująca otrzymanie premii pieniężnej podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według 22% stawki podatku VAT jest wystawiona przez świadczącego usługę dystrybucji na rzecz nabywcę usługi - czyli Wnioskodawca i wypłaca też premię pieniężną. Wnioskodawca twierdzi, że premiowanie sprzedaży produktów wpływa na wzrost zainteresowania produktami wśród odbiorców i wpływa na wielkość osiągniętego przychodu z prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z otrzymaniem faktury VAT za premię pieniężną przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków (premii pieniężnych) gdyż zachodzi ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz ich poniesienie ma wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Podjęte działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom powodują dodatkowe przychody z prowadzonej działalności. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom nie dotyczą konkretnych dostaw, lub też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie. Odbiorca dokumentuje powyższy fakt poprzez wystawienie faktury VAT po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego.

Wypłata przedmiotowej premii za intensyfikację sprzedaży jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do Wnioskodawcy jako sprzedawcy. Wypłacając premie Wnioskodawca nagradza kupującego za nabycie określonej ilości towarów, a w konsekwencji za lojalność względem Wnioskodawcy, tzn. kupujący jest uprawniony do otrzymania wynagrodzenia w formie premii za intensyfikację sprzedaży dopiero po dokonaniu zakupów powyżej określonego progu. Premia ta powinna być w związku z tym traktowana również jako wynagrodzenie za powstrzymywanie się od zakupu towarów konkurencyjnych. Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem. W świetle powyższego zachowanie nabywcy polegające na dokonywaniu zakupów w firmie Wnioskodawcy oraz osiągnięcie określonego pułapu obrotu uznać należy za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji świadczenie przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy wskazanych wyżej usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie w formie premii za intensyfikację sprzedaży podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według 22% stawki podat5ku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, oraz z uwagi na powyższe, powinno być udokumentowane przez otrzymującego, wystawioną zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, fakturą VAT, która spełnia wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez Wnioskodawcę z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego warunku, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek określonych w art. 88 ustawy. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym (w brzemieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.) nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Cytowany wyżej przepis nie będzie miał jednak zastosowania w sytuacji Wnioskodawcy opisanej we wniosku, bowiem faktury wystawione przez kontrahentów dokumentują czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, tj. wypłatę wynagrodzenia z tytułu realizacji określonego planu sprzedaży, uznaną w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w otrzymanych fakturach, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz nie zaistnienia innych przesłanek określonych w art. 88 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl