IPPP2/443-1669/08-2/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1669/08-2/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2008 r. (data wpływu 12 listopada 2008 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty wieloletniej podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2008 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

B... (dalej zwany: Bankiem) jest ogólnopolskim, uniwersalnym bankiem oferującym swoje usługi wszystkim segmentom rynku poprzez sieć oddziałów, sieć indywidualnych doradców oraz bankowość elektroniczną. Ponieważ Bank prowadzi zarówno działalność, w związku z którą przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego jak i działalność, w związku z którą nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, VAT naliczony dotyczący środków trwałych, których nie da się bezpośrednio przyporządkować do żadnej z tych działalności podlega wieloletniej korekcie zgodnie z przepisami art. 91 ust. 2 ustawy o VAT (pod warunkiem, że wartość początkowa tych środków trwałych przekracza 15.000 zł). W toku prowadzonej działalności może się zdarzyć, iż Bank będzie dokonywał ulepszeń wykorzystywanych środków trwałych (w tym także środków trwałych, do których ma zastosowanie wieloletnia korekta podatku VAT naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT).

Bank wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska w świetle aktualnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego w następującej kwestii:

Czy dla celów korekty wieloletniej podatku VAT naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, Bank powinien traktować dokonane ulepszenia środków trwałych, jako nowe środki trwałe w rozumieniu tego przepisu, a w konsekwencji dokonywać wieloletniej korekty podatku VAT naliczonego związanego z tymi ulepszeniami, jeżeli wartość ulepszenia przekracza 15.000 zł, a ulepszonego środka trwałego nie można bezpośrednio przyporządkować do działalności dającej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego albo działalności nie dającej prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z przepisami art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15000 zł, korekty podatku VAT naliczonego podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wskazują natomiast, że jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł Środki trwałe uważa się przy tym za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Przepisy ustawy o VAT, regulujące zakres przedmiotowy korekty wieloletniej podatku VAT naliczonego (art. 91 ust. 2 ustawy o VAT) mówią jedynie o korekcie podatku VAT naliczonego dotyczącego środków trwałych (także wartości niematerialnych i prawnych, gruntów oraz prawa wieczystego użytkowania gruntów) pod warunkiem, że ich wartość początkowo przekracza 15.000 zł. Literalne wykładnia przepisów VAT mogłaby zatem prowadzić do konkluzji, że ulepszenia środków trwałych, niezależnie od wartości tych ulepszeń, nie podlegają wieloletniej korekcie podatku VAT naliczonego. Zdaniem Banku, wykładnia taka byłaby jednak nieuzasadniona, mając na uwadze cel wprowadzenia tego przepisu, jakim było objęcie system korekt wieloletnich wszystkich znacznych nakładów inwestycyjnych ponoszonych przez podatnika.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Banku, uzasadnione jest potwierdzenie, iż na potrzeby art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, ulepszenia środków trwałych powinny być traktowane jako odrębne środki trwałe. W konsekwencji, jeżeli wartość ulepszenia przekracza 15.000 zł, a jednocześnie ulepszonego środka trwałego nie można bezpośrednio przyporządkować do działalności w związku z która przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego albo działalności, w związku z którą nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, Bank zobowiązany jest do dokonywania w okresie 5 lat korekty podatku VAT naliczonego związanego z takim ulepszeniem.

Stanowisko powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach władz podatkowych, publikowanych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Np. w interpretacji z dnia 27 września 2007 r. (PPII/443/1/317/91830/07) Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdził, iż: "Celem wprowadzenia przez ustawodawcę ograniczenia 5 10-letniej korekty podatku naliczonego wyłącznie do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 15.000 zł, było zmniejszenie zakresu obowiązków ewidencyjnych nałożonych na podatników 1 objęcie wieloletnią korektą podatku naliczonego jedynie tych przypadków, w których kwota podatku naliczonego jest istotna. Tym samym dla oceny, czy istnieje obowiązek dokonywania korekty podatku naliczonego - należy przyjąć, iż wydatki poniesione na ulepszenie środka trwałego stanowić będą dla celów rozliczeń podatkowych odrębną wartość. Zatem jedynie w sytuacji, gdy kwota ulepszenia przekroczy 15.000 zł, na podatniku będzie ciążył obowiązek korekty w okresie 5 (10) letnim kwoty podatku naliczonego związanego z nabytym ulepszeniem".

Jak wynika z powyższego, dla celów korekty wieloletniej, ulepszenia środków trwałych należy traktować jako odrębne środki trwałe. Oznacza to, iż niezależnie od wartości początkowej ulepszanego środka trwałego, ulepszenie tego środka trwałego będzie podlegało korekcie wieloletniej, jeżeli wartość ulepszenia przekracza 15.000 zł. Należy także zwrócić uwagę, że ulepszenia nie powinny zmieniać statusu ulepszonych środków trwałych w zakresie wieloletniej korekty podatku VAT naliczonego. Oznacza to, że jeżeli środek trwały nie podlegał korekcie wieloletniej, gdyż jego wartość początkowa nie przekroczyła 15.000 zł, a następnie środek trwały został ulepszony, to ulepszony środek trwały nadal nie będzie podlegał korekcie, niezależnie od tego, czy na skutek ulepszenia jego skorygowana o wartość ulepszenia wartość początkowo przekroczy 15.000 zł czy też nie. Na zasadach przedstawionych powyżej może natomiast podlegać korekcie wartość ulepszenia tego środka trwałego, jeżeli przekracza 15.000 zł.

Przedstawione stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych wydanych przez organy podatkowe w podobnych sprawach:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 4 kwietnia 2008 r. (ILPP1/443- 266/08-2/BD);

* Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 7 kwietnia 2006 r. (1471/NUR1/443-29/1/06/GW);

* Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu w interpretacji indywidualnej z dnia 27 września 2007 r. (PPll/443/1/31 7/91830/07);

* Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu w interpretacji indywidualnej z dnia 8 kwietnia 2006 r. (PP 11/443/1/49/246/06).

Wobec powyższego Bank zwraca się o potwierdzenie, że dla celów korekty wieloletniej podatku VAT naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, Bank powinien traktować dokonane ulepszenia środków trwałych, jako nowe środki trwałe w rozumieniu tego przepisu, a w konsekwencji dokonywać wieloletniej korekty podatku VAT naliczonego związanego z tymi ulepszeniami, jeżeli wartość ulepszenia przekracza 15.000 zł, a ulepszonego środka trwałego nie można bezpośrednio przyporządkować do działalności dającej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego albo działalności nie dającej prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl