IPPP2/443-166/09-2/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-166/09-2/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 16 lutego 2009 r.) uzupełnionego pismem z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* określenia, że przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski spełnia warunki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jest prawidłowe,

* określenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz kursu walut jaki należy zastosować na fakturze wewnętrznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski spełnia warunki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, określenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz kursu walut jaki należy zastosować na fakturze wewnętrznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma polska dokonuje zakupu towarów spoza Unii Europejskiej. Towary odprawiane są w porcie Europy Zachodniej (Niemcy) przez agencję celną (przedstawiciel fiskalny) działającą w imieniu polskiej firmy. Następnie towar zostaje przemieszczony do Polski, a nabywca otrzymuje fakturę od przedstawiciela za cło i inne opłaty celne. Podczas odprawy w porcie przeładunku naliczane i płatne jest tylko cło, VAT naliczany jest ze stawką 0% i rozliczany jest w Polsce. Dokumentacyjnie VAT rozliczany jest w deklaracji podatkowej zgodnie z ustawą o VAT. Fizyczna płatność VAT-u realizowana jest po sprzedaży towaru na podstawie faktury sprzedaży.

Pismem z dnia 20 marca 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.) Strona uzupełniła swoje stanowisko w sprawie kursu walut jaki należy zastosować na fakturze wewnętrznej. Zdaniem Spółki należy zastosować kurs waluty z dnia poprzedzającego datę sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski w zaistniałej sytuacji spełnia warunki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a jeśIi tak to kiedy powstaje obowiązek podatkowy i jaki kurs należy zastosować na fakturze wewnętrznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, import towarów został zwolniony w Niemczech z VAT, gdyż bezpośrednio po nim dokonano wewnątrzwspólnotowej dostawy tych towarów do własnych magazynów w Polsce. Polska firma nie ma więc obowiązku zapłaty podatku od importu towarów w Niemczech, a przemieszczenie zaimportowanych towarów z Hamburga do Polski stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które podlega opodatkowaniu w Polsce w momencie ich sprzedaży.:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* określenia, że przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski spełnia warunki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jest prawidłowe,

* określenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz kursu walut jaki należy zastosować na fakturze wewnętrznej - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1)

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

- z zastrzeżeniem art. 10;

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Zgodnie z art. 20 ust. 5 ww. ustawy, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

W myśl art. 20 ust. 6 ww. ustawy, w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Stosownie do art. 20 ust. 7, przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do faktur wystawianych przez podatnika podatku od wartości dodanej potwierdzających otrzymanie przez niego od podatnika całości lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 20 ust. 9 ww.ustawy, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tych towarów, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

W myśl art. 31a ust. 2 ww. ustawy, w przypadku gdy zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami wykonawczymi do ustawy podatnik może wystawić fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego i wystawi ją w przewidzianym przepisami terminie, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej na tej fakturze, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Spółka sprowadza towary spoza Unii Europejskiej. Towary odprawiane są w Niemczech, a następnie towar zostaje przemieszczony do Polski. Podczas odprawy w porcie przeładunku naliczane i płatne jest tylko cło, VAT naliczany jest ze stawką 0% i rozliczany jest w Polsce.

Należy tutaj podkreślić, iż przemieszczenie towarów z Niemiec będzie stanowiło czynność odpowiadającą dostawie towarów w państwie członkowskim, w którym dokonano importu towarów (tekst jedn.: w państwie, w którym objęto te towary procedurą dopuszczenia do obrotu) i dlatego też należy uznać, że Podatnik dla tej transakcji będzie działał w tym innym państwie (Niemcy) w charakterze podatnika od wartości dodanej.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że przemieszczenie z Niemiec do Polski towarów, uprzednio zaimportowanych spoza Unii Europejskiej i dopuszczonych do obrotu na obszarze Unii Europejskiej (Niemcy) będzie stanowiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile towary te będą służyć działalności gospodarczej podatnika na terytorium kraju.

Czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, regulującymi dokonanie takich transakcji.

Obowiązek podatkowy w przedmiotowej sprawie powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Należy zauważyć, iż szczególny moment powstania obowiązku podatkowego określony w art. 20 ust. 6 ww. ustawy nie będzie miał w sprawie zastosowania.

Odnośnie kursu walut jaki należy zastosować na fakturze wewnętrznej dokumentującej powyższą transakcję, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Przepisy ust. 2 art. 31a ww. ustawy nie znajdą w sprawie zastosowania.

Ponadto tut. organ informuje, że nie odnosi się do kwestii obowiązku zapłaty podatku od importu towarów w Niemczech, ponieważ nie było to tematem zapytania zawartego w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl