IPPP2/443-1647/08-3/AS - Stawka podatku VAT dla preparatów dopuszczonych do obrotu zgodnie z wymogami ustawy o produktach biobójczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1647/08-3/AS Stawka podatku VAT dla preparatów dopuszczonych do obrotu zgodnie z wymogami ustawy o produktach biobójczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na towary objęte klasyfikacją statystyczną PKWiU 24.20.14-90.00 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na towary objęte klasyfikacją statystyczną PKWiU 24.20.14-90.00.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej także jako "Spółka") prowadzi działalność handlową w zakresie dodatków do pasz i środków służących ochronie zdrowia zwierząt hodowlanych. Do czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy VAT z udziałem powyższych towarów, do dnia 30 kwietnia 2008 r. Spółka stosowała stawki VAT na poziomie 3, 7 lub 22%. Wynikało to z przepisów art. 41 ust. 1 i 2 oraz art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, a także z § 5 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia VAT z 27 kwietnia 2004 r. Przepis art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT przewidywał możliwość zastosowania obniżonej stawki 3% w odniesieniu do czynności (z wyjątkiem eksportu i WDT), których przedmiotem były towary i usługi wskazane w załączniku Nr 6 do ustawy VAT, ale jedynie do dnia 30 kwietnia 2008 r. W dniu 1 maja 2008 r. weszła w życie ustawa nowelizująca VAT z 11 kwietnia 2008 r., która w art. 2 ust. 1 dopuszcza możliwość zastosowania do dnia 31 grudnia 2010 r. stawki 3% w odniesieniu do towarów wymienionych w załączniku do tej ustawy. Część towarów wymienionych w załączniku do ustawy nowelizującej VAT z 11 kwietnia 2008 r. pokrywa się z towarami wskazanymi w załączniku Nr 6 do ustawy VAT, który od dnia 1 maja 2008 r. nie ma już zastosowania. Z kolei pewne towary wymienione w załączniku Nr 6 do ustawy VAT występują też w załączniku Nr 3 do tej ustawy, a więc zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy VAT, od dnia 1 maja 2008 r. podlegają one opodatkowaniu stawką 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 maja 2008 r. Spółka ma prawo stosować stawkę VAT w wysokości 7% do czynności (innych niż eksport i WDT), których przedmiotem są towary o symbolu PKWiU 24.20.14-90.00, posiadające nazwy handlowe: -.Ni S - preparat wspomagający równowagę mikrobiologiczną w przewodzie pokarmowym oraz poprawiający jakość wody pitnej dla zwierząt, na bazie kwasów organicznych i ich soli, -.Ca MD, NC - preparaty zapobiegające rozwojowi pleśni w paszach i surowcach służących do ich produkcji, na bazie kwasów organicznych i ich soli, -.C P1, P3, P4, P5, P6, P9, A5, PL, AL, SN - preparaty zakwaszające, na bazie mieszanin kwasów organicznych i ich soli, dodawane do pasz dla zwierząt, o silnym działaniu przeciwbakteryjnym w paszy, które zabezpieczają przed wtórnym skażeniem mikrobiologicznym, -.Mx - preparaty adsorbujące i rozkładające mikotoksyny z pasz, działające na poziomie przewodu pokarmowego zwierzęcia...

Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 maja 2008 r. Spółka ma prawo do stosowania stawki VAT na poziomie 7% w odniesieniu do czynności (innych niż eksport i WDT), których przedmiotem są towary o symbolu PKWiU 24.20.14-90.00, posiadające nazwy handlowe N S; C MD, NC; C P1, P3, P4, P5, P6, P9, A5, PL, AL, SN oraz M. Wynika to z treści art. 41 ust. 2 ustawy VAT, który w tej kwestii odsyła do załącznika Nr 3 do wspomnianej ustawy (pozycja 62 załącznika) oraz z faktu, iż wspomniane preparaty nie są wyrobami chemii gospodarczej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 41 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, w pozycji 107 wymienione zostały preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych, wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych z grupowania PKWiU ex 24.20.14-90.00.

Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Z powyższego zapisu wynika, że zastosowanie preferencyjnej, obniżonej stawki 7% na preparaty o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych ma miejsce, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

*

są to preparaty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 24.20.14-90.00,

*

preparaty te mają zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia,

*

w odniesieniu do tych preparatów zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych. Oznacza to, że do stosowania 7% stawki podatku od towarów i usług jeden z dwóch wyżej wymienionych warunków wynikających z ustawy o produktach biobójczych musi zostać spełniony.

Analiza treści zapisu zawartego w poz. 107 wymienionego załącznika ww. ustawy o podatku od towarów i usług przeprowadzona w oparciu o wykładnie językową prowadzi do wniosku, że ustawodawca w odniesieniu do czynności związanych z wydaniem pozwolenia albo z wpisem do rejestru używa w czasie przeszłym sformułowań "zostało", "dokonano" co jednoznacznie wskazuje, że istotne znaczenie dla możliwości opodatkowania dostawy danego preparatu 7% stawką podatku ma fakt uzyskania pozwolenia dla niego albo ujęcia jego w rejestrze, a nie posiadanie tego pozwolenia lub wpisu do rejestru w momencie dokonania dostawy. Ponadto prawodawca w zakresie zapisów regulujących kwestie: pozwoleń oraz wpisu do rejestrów odsyła wprost do ustawy o produktach biobójczych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych (tekst jedn Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 252), w obrocie i stosowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą znajdować się tylko te produkty biobójcze, na które:

1.

zostało wydane pozwolenie na wprowadzanie do obrotu, zwane dalej "pozwoleniem",

2.

zostało wydane pozwolenie tymczasowe,

3.

została wydana decyzja o wpisie do rejestru produktów biobójczych niskiego ryzyka, zwana dalej "wpisem do rejestru",

4.

zostało wydane pozwolenie na obrót, o którym mowa w art. 54

*

oraz są sklasyfikowane, opakowane i oznakowane zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie.

Z powyższego zapisu wynika, że uzyskanie pozwolenia albo wpisu do rejestru jest niezbędne, aby dany preparat po spełnieniu określonych warunków (zawartych w art. 9 powyższej ustawy) mógł być dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Z kolei art. 5 ust. 1 ww. ustawy o produktach biobójczych stanowi, że pozwolenie wydaje oraz wpisu do rejestru dokonuje minister właściwy do spraw zdrowia, na okres nie dłuższy niż 10 lat, licząc od dnia pierwszego albo kolejnego wpisu substancji czynnej do wykazów, o których mowa w art. 6 ust. 3 pkt 1 i 2, i nieprzekraczający terminu ważności określonego dla danej substancji czynnej w tych wykazach. Zatem produkty biobójcze wprowadzone do obrotu mogą pozostawać w obrocie nie dłużej niż do dnia upływu terminu ważności tych produktów. Zatem powyższy przepis, tak samo jak art. 4 ust. 1 ustawy o produktach biobójczych, wskazuje, kiedy mogą być dopuszczone do obrotu dane produkty biobójcze. Skoro ustawodawca w poz. 107 załącznika 3 do ustawy o podatku od towarów i usług powołuje, że przedmiotowe preparaty muszą uzyskać pozwolenie albo wpis do rejestru, to zgodnie z ustawą o produktach biobójczych muszą być dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Biorąc pod uwagę przedstawione regulacje o produktach biobójczych w zestawieniu z zapisem poz. 107 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, jak i posługując się wykładnią celowościową, zauważa się, że istotne znaczenia dla objęcia danego preparatu obniżoną 7% stawką podatku, ma jego dopuszczenie do obrotu zgodnie z wymogami określonymi w ustawie o produktach biobójczych.

Powyższe powoduje, że wprowadzone do obrotu towary o symbolu PKWiU 24.20.14-90.00, posiadające nazwy handlowe N S; C MD, NC; C P1, P3, P4, P5, P6, P9, A5, PL, AL, SN oraz M, muszą spełnić ustawowe warunki, o których mowa w poz. 107 załącznika Nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług, aby ich dostawa, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 107 załącznika Nr 3 do ww. ustawy), opodatkowana była 7% stawką podatku VAT.

Podkreślić jednak należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie prawidłowości klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl