IPPP2/443-1647/08-12/AS/KOM - Uznanie wprowadzonych do obiegu towarów za spełniające warunki objęcia 7% stawką podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1647/08-12/AS/KOM Uznanie wprowadzonych do obiegu towarów za spełniające warunki objęcia 7% stawką podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.€: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na towary objęte klasyfikacją statystyczną PKWiU 24.2014-90.00 (interpretacja wydana w dniu 26 stycznia 2009 r. znak IPPP2/443-1647/08-3/AS została uchylona wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 września 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 728/09) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na towary objęte klasyfikacją statystyczną PKWiU 24.20.14-90.00.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej także jako "Spółka") prowadzi działalność handlową w zakresie dodatków do pasz i środków służących ochronie zdrowia zwierząt hodowlanych. Do czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1,3 i 4 ustawy VAT z udziałem powyższych towarów, do dnia 30 kwietnia 2008 r. Spółka stosowała stawki VAT na poziomie 3, 7 lub 22%. Wynikało to z przepisów art. 41 ust. 1 i 2 oraz art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, a także z § 5 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia VAT z 27 kwietnia 2004 r. Przepis art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT przewidywał możliwość zastosowania obniżonej stawki 3% w odniesieniu do czynności (z wyjątkiem eksportu i WDT), których przedmiotem były towary i usługi wskazane w załączniku Nr 6 do ustawy VAT, ale jedynie do dnia 30 kwietnia 2008 r. W dniu 1 maja 2008 r. weszła w życie ustawa nowelizująca VAT z 11 kwietnia 2008 r., która w art. 2 ust. 1 dopuszcza możliwość zastosowania do dnia 31 grudnia 2010 r. stawki 3% w odniesieniu do towarów wymienionych w załączniku do tej ustawy. Część towarów wymienionych w załączniku do ustawy nowelizującej VAT z 11 kwietnia 2008 r. pokrywa się z towarami wskazanymi w załączniku Nr 6 do ustawy VAT, który od dnia 1 maja 2008 r. nie ma już zastosowania. Z kolei pewne towary wymienione w załączniku Nr 6 do ustawy VAT występują też w załączniku Nr 3 do tej ustawy, a więc zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy VAT, od dnia 1 maja 2008 r. podlegają one opodatkowaniu stawką 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 maja 2008 r. Spółka ma prawo stosować stawkę VAT w wysokości 7% do czynności (innych niż eksport i WDT), których przedmiotem są towary o symbolu PKWiU 24.20.14-90.00, posiadające nazwy handlowe:

*

N... - preparat wspomagający równowagę mikrobiologiczną w przewodzie pokarmowym oraz poprawiający jakość wody pitnej dla zwierząt, na bazie kwasów organicznych i ich soli,

*

C... MD, NC - preparaty zapobiegające rozwojowi pleśni w paszach i surowcach służących do ich produkcji, na bazie kwasów organicznych i ich soli,

*

C... P1, P3, P4, P5, P6, P9, A5, PL, AL, SN - preparaty zakwaszające, na bazie mieszanin kwasów organicznych i ich soli, dodawane do pasz dla zwierząt, O silnym działaniu przeciwbakteryjnym w paszy, które zabezpieczają przed wtórnym skażeniem mikrobiologicznym,

*

M... - preparaty adsorbujące i rozkładające mikotoksyny z pasz, działające na poziomie przewodu pokarmowego zwierzęcia...

Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 maja 2008 r. Spółka ma prawo do stosowania stawki VAT na poziomie 7% w odniesieniu do czynności (innych niż eksport i WDT), których przedmiotem są towary o symbolu PKWiU 24.20.14-90.00, posiadające nazwy handlowe N...; C... MD, NC; C... P1, P3, P4, P5, P6, P9, A5, PL, AL, SN oraz M.... Wynika to z treści art. 41 ust. 2 ustawy VAT, który w tej kwestii odsyła do załącznika Nr 3 do wspomnianej ustawy (pozycja 62 załącznika) oraz z faktu, iż wspomniane preparaty nie są wyrobami chemii gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 września 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 728/09 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów I usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 41 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Zasadą jest, że w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. Organy podatkowe nie są więc uprawnione do dokonywania ww. klasyfikacji. W przypadku wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o dokonanie prawidłowej klasyfikacji do Urzędu Statystycznego w Łodzi, Ośrodka Interpretacji i Standardów Klasyfikacyjnych.

Ponieważ Spółka w opisie stanu faktycznego podała, iż przedmiotowe towary mieszczą się w grupowaniu PKWiU 24.20.14-90.00, niniejsza interpretacja jest wydawana w oparciu o podaną przez Spółkę klasyfikację statystyczną bez rozstrzygania jednakże o jej poprawności. Tutejszy organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji towarów lub usług. Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, w pozycji 62 wymienione zostały pestycydy i inne środki agrochemiczne, z wyłączeniem wyrobów chemii gospodarczej (PKWIU ex 24.20.14) z grupowania PKWiU ex 24.2.

Symbol PKWiU 24.2 wskazany w pozycji 62 Załącznika Nr 3 zdefiniowany został jako "pestycydy i inne środki agrochemiczne". Oznacza to, że jedynie część pestycydów i środków chemicznych może korzystać z opodatkowania naliczonego według stawki 7%. Zgodnie z dalszą częścią poz. 62, z grupy pestycydów i innych środków agrochemicznych korzystających ze stawki 7% wyłączone zostały wyroby chemii gospodarczej (PKWiU ex 24.20.14). Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "wyrobów chemii gospodarczej". Pojęcia tego nie można utożsamiać z wyrobami określonymi symbolem PKWiU 24.20.14, czyli ze, "środkami dezynfekującymi" z uwagi na fakt, że wyłączenie dotyczące grupowania 24.20.14 o którym mowa w pozycji 62 Załącznika Nr 3 do u.p.t.u. poprzedzone zostało prefiksem "ex". Oznacza to, że jedynie niektóre wyroby z grupowania 24.20.14 uznawane są przez ustawodawcę za wyroby chemii gospodarczej i nie mogą być objęte 7% stawką podatku od towarów i usług.

W pozycji 107 Załącznika Nr 3 do u.p.t.u. wymienione zostały, jako objęte stawką 7% podatku VAT, niektóre produkty należące do grupowania 24.20.14-90.00, czyli niektóre z produktów odkażających pozostałych. Zgodnie z rozwinięciem zawartym w poz. 107 Załącznika Nr 3 do u.p.t.u. stawka 7% podatku VAT może być zastosowana w odniesieniu do produktów odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo w stosunku do których dokonany został wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych. Produkty, o których mowa w grupowaniu 24.20.14-90.00 (preparaty odkażające pozostałe) mieszczą się w grupowaniu 24.20.14 dezynfekcyjne), z których jedynie część określona mianem "wyrobów chemii gospodarczej" nie może korzystać na podstawie poz. 62 Załącznika Nr 3 do u.p.t.u z obniżonej stawki podatku VAT.

Grupowanie "środki dezynfekcyjne" o którym mowa w poz. 24.20.14 obejmuje następujące podgrupy:

*

24.20.14-30 środki odkażające na bazie czwartorzędowych soli amoniowych,

*

24.20.14 -30.10 środki odkażające na bazie czwartorzędowych soli amoniowych (preparaty użytkowe),

*

24.20.14-30.20 koncentraty środków odkażających na bazie czwartorzędowych soli amoniowych,

*

24.20.14 -50 środki odkażające na bazie związków chlorowcowanych

*

24.20.14 -50.10 środki odkażające na bazie związków chlorowcowanych,

*

24.20.14 -90.00 preparaty odkażające pozostałe

Uwzględniając okoliczność, że z grupowania 24.20.14 ustawodawca w poz. 62 wyłączył ogólnie "wyroby chemii gospodarczej" brak jest podstaw do przyjęcia, by "wyroby chemii gospodarczej" odpowiadały konkretnemu podgrupowaniu. Oznacza to również, że każde z powyższych podgrupowań obejmuje produkty do których należy stosować 7% stawką podatku od towarów i usług stosownie do treści poz. 62 Załącznika Nr 3 do u.p.t.u. oraz produkty, które będąc produktami chemii gospodarczej nie mogą korzystać z 7% stawki podatku od towarów i usług. W konsekwencji stwierdzić należy, że w podgrupowaniu 24.20.14-90.00 (preparaty odkażające pozostałe) zawierają się produkty korzystające z 7% stawki podatku VAT z mocy poz. 62 Załącznika Nr 3 do u.p.t.u. oraz produkty uznawane za wyroby chemii gospodarczej, które z uwagi na wyłączenie zawarte w poz. 62 Załącznika Nr 3, nie mogą korzystać z 7% stawki opodatkowania.

Uwzględniając powyższe wskazać należy, że poz. 107 Załącznika Nr 3 do u.p.t.u. przewidująca 7% stawkę podatku od towarów i usług dla określonych produktów należących do grupowania 24.20.14-9000 dotyczyć może tylko produktów, które nie korzystają z preferencyjnej stawki opodatkowania z uwagi na zapis poz. 62 Załącznika Nr 3 do u.p.t.u. Z zakresu działania normy wynikającej z treści poz. 62 Załącznika Nr 3 do u.p.t.u. wyłączone zostały produkty chemii gospodarczej należące do grupowania 24.20.14 (a więc również do pogrupowania 24.20.14-90.00) i do produktów tych nie ma zastosowania 7% stawka opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, pozycja 107 Załącznika Nr 3 do u.pt.u. odwołująca się znów do grupowania 24.20.14.-90.00 nie może po raz kolejny wprowadzać możliwości zastosowania preferencyjnej stawki opodatkowania w stosunku do produktów, które już ze stawki takiej korzystają na mocy poz. 62 Załącznika Nr 3 do u.p.t.u.

Preferencyjna stawka opodatkowania może być zastosowana na mocy poz. 107 Załącznika Nr 3 do u.p.t.u. tylko do towarów, które należąc do grupowania 24.20.14.-90.00 z uwagi na treść poz. 62 Załącznika nie mogą z niej korzystać. Oznacza to, że produkty wymienione w poz. 107 załącznika spełniają jednocześnie następujące warunki: są produktami chemii gospodarczej i (należąc do pogrupowania 24.20.14-90.00) należą jednocześnie do grupowania 24.20.14. Produkty te mogą korzystać z 7% stawki podatku od towarów i usług, o ile spełniony zostanie dalszy warunek, to jest o ile są preparatami odkażającymi o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mającymi zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia na które wydane zostało pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych, w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że wprowadzone do obrotu towary o symbolu PKWiU 24.20.14-90.00, posiadające nazwy handlowe N...; C... MD, NC; C... P1, P3, P4, P5, P6, P9, A5, PL, AL., SN oraz M..., spełniają ustawowe warunki, o których mowa w poz. 62 załącznika Nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług i na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 62 załącznika Nr 3 do ww. ustawy), opodatkowane są 7% stawką podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe, należało orzec jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl