IPPP2/443-1646/08-2/BM - Opodatkowanie VAT usługi kompleksowej polegającej na przetworzeniu materiału w ubrania.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1646/08-2/BM Opodatkowanie VAT usługi kompleksowej polegającej na przetworzeniu materiału w ubrania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2008 r. (data wpływu 7 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług oraz stawki podatku VAT- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług oraz stawki podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Zleceniobiorca) z siedzibą w Austrii, zarejestrowany w Polsce dla potrzeb podatku od towarów i usług, sprzedaje kompleksową usługę, w wyniku której z materiałów będących własnością Zleceniodawcy powstają gotowe produkty (ubrania).

W ramach transakcji:

1.

Zleceniodawca udostępnia Zleceniobiorcy stanowiący jego własność towar (materiał) -Zleceniobiorca odbiera materiały z siedziby Zleceniodawcy,

2.

towar ten w dalszej kolejności wysyłany jest na terytorium Ukrainy w celuwykonania na nim usług (szycie), przy czym:

*

wywóz na terytorium Ukrainy następuje przy zastosowaniu procedury celnej uszlachetniania biernego, w ramach której Zleceniobiorca występuje we własnym imieniu,

*

za transport materiałów na Ukrainę odpowiada Zleceniobiorca,

3.

na Ukrainie usługi szycia wykonuje podmiot trzeci na zlecenie Zleceniobiorcy,

4.

po zakończeniu usługi szycia gotowe produkty (ubrania) transportowane są na terytorium Polski, przy czym:

*

również w tym przypadku podmiotem odpowiedzialnym za transport jest Zleceniobiorca,

*

Zleceniobiorca dokonuje zakończenia procedury celnej, w związku z czym we własnym imieniu płaci należności celne i VAT z tytułu przywozu towarów na terytorium Polski w ramach zakończenia procedury uszlachetnienia.

5

Gotowe produkty (ubrania) dostarczane są przez Zleceniobiorcę do siedziby

Zleceniodawcy.

Po wykonaniu usługi Zleceniobiorca obciąża Zleceniodawcę kosztami:

*

wykonanych na jej rzecz usług szycia,

*

kosztami transportu materiałów na Ukrainę w celu wykonania na nich usług i transportu powrotnego do Polski produktów gotowych, jak i,

*

kosztami cła.

Obciążenie Zleceniodawcy następuje poprzez wystawienie na jego rzecz przez Zleceniobiorcę faktury VAT (Zleceniobiorca działa jako zarejestrowany dla celów VAT w Polsce podatnik i posługuje się nadanym w Polsce numerem identyfikacji podatkowej). Na fakturze osobno wykazywane są poszczególne obciążenia z tytułu ww. kosztów.

Podkreślić należy również, iż w praktyce wartość usługi szycia wykazywanej na fakturze jest znacznie większa aniżeli wartość usługi transportowej oraz koszty cła.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kompleksowa usługa polegająca na odbiorze materiału od Zleceniodawcy, organizacji transportu na Ukrainę, uszyciu, organizacji przeprowadzenia procedury celnej, organizacji transportu wyrobów do Polski powinna być opodatkowana w Polsce (ze stawką 22%)...

W opinii Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży usług świadczonych przez Spółkę, miejscem świadczenia powinna być Polska, a co za tym idzie faktury dokumentujące sprzedaż usług powinny być opodatkowane stawką 22%.

Usługi świadczone przez Zleceniobiorcę mają kompleksowy charakter i mimo, że można wśród nich wyodrębnić odbiór materiałów od Zleceniodawcy, organizację transportu, przeprowadzenie procedury celnej oraz faktyczną usługę szycia wykonywaną na Ukrainie, sprowadzają się one de facto do kompleksowej usługi odbioru materiałów przez Zleceniobiorcę od Zleceniodawcy i dostarczenia uszytych wyrobów gotowych w postaci ubrań. Wszelka organizacja transakcji od momentu wydania materiałów magazynu Zleceniodawcy do momentu oddania wyrobów gotowych - ubrań pochodzących z materiałów Zleceniodawcy, leży po stronie Zleceniobiorcy. Mimo, iż usługi szycia są fizycznie wykonywane na Ukrainie oraz mimo, że ich wartość stanowi podstawowy składnik wartości usługi, to świadczona usługa jest kompleksową usługą polegającą na przetworzeniu materiału w ubrania. Fakt, że element tej usługi jest świadczony poza terytorium Polski, nie uprawnia Zleceniodawcy do nienaliczania podatku VAT, ponieważ istotą transakcji jest odebranie materiału z magazynu Zleceniodawcy i dostarczenie mu uszytych ubrań.

Dlatego w danym przypadku nie należy stosować art. 27 ust. 2 pkt 3 lit d ustawy o podatku od towarów i usług tylko do usług szycia ubrań na Ukrainie, lecz należy go stosować do całej kompleksowej usługi, która jest świadczona na terytorium Polski.

W związku z powyższym transakcja ta powinna być dokumentowana fakturą VAT i opodatkowana stawką 22%

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl