IPPP2/443-16/14-2/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-16/14-2/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy-przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2014 r. (data wpływu 8 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z zakupem wyposażenia pasieki w ramach projektu "Pszczelarska pasieka edukacyjna" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2014 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z zakupem wyposażenia pasieki w ramach projektu "Pszczelarska pasieka edukacyjna".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach działalności gospodarczej Sławomir S. gospodarstwo agroturystyczne "...." ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pod nazwą "Pszczelarska pasieka edukacyjna". Zadanie będzie podlegało dofinansowaniu w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju - tzw. Małych projektów" - Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zadanie będzie polegało na zakupie wyposażenia pasieki wg poniższej specyfikacji w kwotach brutto:

1. Stojak pasieczny 210,00 zł

2. Ramka poszerzona hoffmanowska 159,00 zł

3. Krata ogrodowa 27,00 zł

4. Podkarmiaczka 108,00 zł

5. Dłuto pasieczne 24,00 zł

6. Miodarka 5.890,00 zł

7. Odstojnik 1.169,00 zł

8. Topiarka do wosku 1.520,00 zł

9. Stół do odsklepiania 1.650,00 zł

10. Spirala do deskrystalizacji 1.450,00 zł

W ramach realizowanej operacji planuje się utworzenie pszczelarskiej pasieki edukacyjnej (tzw."ścieżki edukacyjnej"), która ma na celu podniesienie atrakcyjności prowadzonego gospodarstwa agroturystycznego.

Projekt ma na celu stworzenie miejsca, gdzie mieszkańcy i turyści przebywający w gospodarstwie agroturystycznym, a w szczególności dzieci i młodzież, będą mogli zapoznać się ze specyfiką zawodu pszczelarza. Pasieka edukacyjna będzie miała na celu rozwijanie turystyki i rekreacji na obszarze objętym LSR, co jest tożsame z samą ideą założenia pasieki, co ma również wpływ na samo podtrzymanie jak i wzrost zainteresowania gospodarstwem agroturystycznym jakie Strona prowadzi. Pasieka edukacyjna będzie wydzielonym miejscem w obrębie gospodarstwa, w której planuje się: prezentację pszczół, prezentację sprzętu pszczelarskiego, degustację miodu i innych produktów pszczelich. W ramach projektu planuje się zakup sześciu uli (m.in. stylizowanych na tradycyjne, uli demonstracyjnych służących do pokazywania życia rodziny pszczelej) wraz z niezbędnym wyposażeniem pasieki. Zakup wyposażenia pasieki czyli niezbędnych narzędzi do produkcji miodu jest powodowany celem operacji - czyli utworzenia pasieki edukacyjnej, gdzie niezbędna będzie demonstracja samej pasieki jak i wytwarzania miodu.

Demonstracja pasieki będzie odbywała się według następującego planu:

1. Zapoznanie się z topografią terenu, rodzajem roślinności oraz usytuowaniem pasieki;

2. Prezentacja sprzętu pszczelarskiego oraz sposób jego używania;

3. Jak powstaje miód;

4. Opis ramek w różnych stadiach zagospodarowywania ich przez pszczoły;

5. Przebieg pracy pszczelarza w różnych etapach roku.

Edukacja będzie polegała na zapoznaniu ze skomplikowaną współpracą pszczelarza z pszczołami oraz wyjaśnieniu roli pszczół dla przyrody i ludzi. Edukacyjna pasieka ma zdecydowanie znaczący wpływ na rozwój rekreacji i turystyki ponieważ stan wiedzy społeczeństwa o rodzinach pszczelich oraz ich wpływu na rozwijanie się przyrody jest bardzo niski we wszystkich grupach wiekowych, w związku z dużą chęcią poznawania roli tych owadów w naturze niezbędne jest umożliwienie dostępu do wiedzy. W chwili obecnej nieosiągalne jest zastosowanie elementów wyposażenia pasieki, które stosowano dawniej z przyczyn braku takowych rzemieślników, którzy wytwarzają takie wyposażenie, dlatego też operacja musi opierać się na wyposażeniu dzisiejszym. Natomiast wyposażenie, które będzie zakupione w ramach operacji, w samym wytwarzaniu miodu, nie różni się od stosowanych dawniej, z tą różnicą, że zastosowano urządzenia w oparciu o dzisiaj stosowane rozwiązania materiałowe. W pasiece będzie umieszczonych sześć uli, gdzie będą umieszczone pszczoły łagodne o umiarkowanym rozwoju i nierojliwe (Krainki). W samym założeniu jako pasieki edukacyjnej nie uwzględnia się wydajności miodu z jednego ula, ponieważ miód z niego pozyskany nie będzie produktem handlowym. Zwiedzanie pasieki edukacyjnej będzie odbywało się nieodpłatnie. Ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich można uzyskać dofinansowanie w wysokości 80% kosztów kwalifikowanych. W przypadku podmiotów, które mogą odliczyć podatek VAT od zapłaconych faktur kosztami kwalifikowalnymi są ceny netto (bez VAT). W przypadku Pana Sławomira Sobiepanka prowadzącego gospodarstwo agroturystyczne tj. podmiotów, które nie mogą odliczyć podatku VAT od zapłaconych faktur, można ubiegać się o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych, o co Strona wystąpiła składając wniosek o dofinansowanie. Gospodarstwo agroturystyczne w Głęboczycy nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wszelkie nabywane przez gospodarstwo agroturystyczne w ramach działalności gospodarczej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu - ryczałt ewidencjonowany, brak deklaracji w sprawie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania przez Pana Sławomira S. prowadzącego gospodarstwo agroturystyczne "...." naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Nie ma możliwości odzyskania przez Pana Sławomira S. prowadzącego gospodarstwo agroturystyczne naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, ponieważ wymieniony podmiot nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach działalności towary i usługi nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycja ta musi być związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzi gospodarstwo agroturystyczne i ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zakupu wyposażenia pasieki w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" - tzw. Małych projektów" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W ramach realizowanej operacji Wnioskodawca planuje utworzenie pszczelarskiej pasieki edukacyjnej, która ma na celu podniesienie atrakcyjności prowadzonego gospodarstwa agroturystycznego.

Pasieka edukacyjna będzie wydzielonym miejscem w obrębie gospodarstwa. Planuje się w niej: prezentację pszczół, prezentację sprzętu pszczelarskiego, degustację miodu i innych produktów pszczelich. W ramach projektu planuje się zakup sześciu uli (m.in. stylizowanych na tradycyjne, uli demonstracyjnych służących do pokazywania życia rodziny pszczelej) wraz z niezbędnym wyposażeniem pasieki.

Zwiedzanie pasieki edukacyjnej będzie odbywało się nieodpłatnie. Gospodarstwo agroturystyczne Wnioskodawcy nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wszelkie nabywane przez gospodarstwo agroturystyczne w ramach działalności gospodarczej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących wyposażenia pasieki.

W rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto zwiedzanie pasieki edukacyjnej będzie odbywało się nieodpłatnie, a zatem nie będzie generować żadnych przychodów. Tym samym wydatki poniesione na założenie i wyposażenie pasieki edukacyjnej nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W konsekwencji Stronie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy poniesione w związku z realizacją ww. projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl