IPPP2/443-1579/08-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1579/08-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 08 październik 2008 r. (data wpływu października 2008 2008 r.) oraz uzupełnionego pismem z dnia 31 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* w zakresie stanu faktycznego pierwszego zastosowania stawki podatkowej dotyczącej usług transportowych na terytorium UE - jest prawidłowe

* w zakresie stanu faktycznego drugiego zastosowania stawki podatkowej dotyczącej usług transportowych na terytorium UE - jest prawidłowe

* w zakresie stanu faktycznego trzeciego zastosowania stawki podatkowej dotyczącej usług transportu międzynarodowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania usług transportowych.

Wezwaniem z dnia 18 grudnia 2008 r. doręczonym 23 grudnia 2008 r. zobowiązano Stronę do uzupełnienia stanu faktycznego poprzez wskazanie: 1) Czy usługa jest związana z transportem towarów... 2) Gdzie się rozpoczyna (na jakim terytorium) i gdzie się kończy (na jakim terytorium) transport towarów (dotyczy pytania 1 i pytania 2)... 3) Czy nabywca usługi jest podatnikiem podatku od wartości dodanej na terytorium państwa dostawy towarów i czy podał ten numer przy przedmiotowej transakcji... 4) Czy świadczone usługi są usługami transportu międzynarodowego (dotyczy pytania 3)... 5) Jakie dokumenty posiada wnioskodawca w zakresie świadczenia usług podanych w zagadnieniu trzecim... 6) Wskazania którego stanu faktycznego dotyczy zadane pytanie... 7) Przedstawienia własnego stanowiska w sprawie adekwatnie do powstałych problemów (pytań)... 8) Które usługi w opisie Wnioskodawcy są usługami transportu międzynarodowego, - należy podać miejsce rozpoczęcia i zakończenia transportu. Wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego.

Stosowne uzupełnienie strona doręczyła 5 stycznia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Pierwszy przypadek dotyczy sytuacji, w której wykonywana jest usługa transportowa na trasie np. Polska - Niemcy. Cała trasa wynosi 1000 km z czego 500 km wykonywane jest na terytorium Polski a 500 km na terytorium UE. Kwota przewoźnego wynosi 1000 zł netto. Wystawiamy fakturę na 1000 zł + 22% VAT.

Drugi przypadek dotyczy sytuacji gdy usługa transportowa wykonywana jest na trasie np. Niemcy-Francja. Cała trasa wynosi 1000 km, a wartość usługi 1000 zł netto a wystawiamy fakturę na 1000 zł + 22% VAT.

Trzeci przypadek dotyczy usługi transportowej poza Unię Europejską np. Polska - Chorwacja cała trasa wynosi 1200 km, a wartość usługi 1200 zł netto. Wystawiamy fakturę na odcinek krajowy 300 zł stawka VAT np. odcinek do granicy UE 600 zł + 0% VAT. Odcinek poza granicą UE 300 zł + stawka VAT wszystkie przypadki dotyczą usług transportowych gdzie zleceniodawcą i adresatem faktury jest firma Polska, a walutą jest polski złoty.

W uzupełnieniu wniosku Strona zaznaczyła:

W przypadku 1,2 i 3 usługa związana jest z transportem towarów.

W przypadku 1 transport towarów rozpoczyna się na obszarze Polski a kończy się na obszarze krajów UE np. w Niemczech. W przypadku 2 transport rozpoczyna się i kończy w krajach UE np. rozpoczyna się w Niemczech a kończy we Francji. Natomiast przypadek 3 dotyczy usługi transportowej, która rozpoczyna się w Polsce a kończy w krajach spoza UE np w Chorwacji.

Chcielibyśmy rozpatrzeć trzy sytuacje, pierwszą kiedy zleceniodawcą usługi i nabywcą faktury jest firma polska posiadająca numer identyfikacji podatkowej dla transakcji wewnątrzwspólnotowej nadany w Polsce zawierający kod PL stosowany dla podatku od wartości dodanej i usługa transportowa wykonywana była odpowiednio w przypadku 1,2 i 3; drugą sytuacją, kiedy zleceniodawcą i nabywcą faktury VAT była w przypadku 1 i 2 firma należąca do krajów UE np. firma niemiecka posiadająca numer identyfikacji podatkowej dla transakcji wewnątrzwspólnotowej nadany w Niemczech zawierający kod DE stosowany dla podatku od wartości dodanej, oraz sytuację trzecią dotyczącą tylko przypadku 3 kiedy zleceniodawcą i nabywcą faktury jest firma z kraju niebędącego w UE i nieposiadająca numer identyfikacji podatkowej. Świadczone usługi są usługami transportu międzynarodowego rozpoczynają się na obszarze Polski a kończą w krajach spoza UE np w Chorwacji.

W przypadku usługi transportowej dotyczącej przypadku 3 posiadam: dokument ewidencji operacji wywozowej M..., fakturę VAT i specyfikację towarową - wykaz towarów oraz na granicy otrzymujemy deklarację.

Zadane pytanie dotyczy wszystkich 3 przypadków opisanych w opisie stanu faktycznego nr 50.

W przypadku pierwszym transport rozpoczyna się w Polsce a kończy w krajach UE np. w Niemczech, w przypadku drugim transport rozpoczyna się i kończy w krajach UE, a w przypadku 3 transport rozpoczyna się w Polsce a kończy w krajach spoza UE. Wnioskodawca powołuje się na art. 83 ust. 1 pkt 23 oraz na art. 27 ust. 2 pkt 2.

W związku z powyższym w zakresie sytuacji pierwszej zadano następujące pytanie:

1.

Czy faktura nie powinna być wystawiona w sposób następujący odcinek krajowy 500 zł + 22% VAT i odcinek zagraniczny 500 zł + 0% VAT.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko.

Zdaniem wnioskodawcy w przypadku 1 kiedy transport rozpoczyna się w Polsce a kończy w krajach UE i nabywcą usługi jest firma polska posiadająca numer identyfikacji podatkowej dla transakcji wewnątrzwspólnotowej nadany w Polsce zawierający kod PL stosowany dla podatku od wartości dodanej usługa transportowa powinna być opodatkowana stawką 22% na całej trasie bez podziału na odcinki. Jeżeli natomiast mamy sytuację opisaną w przypadku 1 ale nabywcą usługi jest firma zarejestrowana w krajach UE posiadająca numer identyfikacji podatkowej dla transakcji wewnątrzwspólnotowej nadany w kraju UE faktura VAT powinna być wystawiona bez podatku VAT na stawce podatkowej NP (nie podlega opodatkowaniu).

W związku z powyższym w zakresie sytuacji drugiej zadano następujące pytanie:

1.

Czy faktura nie powinna być wystawiona ze stawką 0% VAT.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko.

Zdaniem wnioskodawcy w przypadku 2 kiedy usługa zaczyna się i kończy w krajach UE nabywcą usługi jest firma polska posiadająca numer identyfikacji podatkowej dla transakcji wewnątrzwspólnotowej nadany w Polsce zawierający kod PL stosowany dla podatku od wartości dodanej usługa transportowa powinna być opodatkowana stawką 22% na całej trasie bez podziału na odcinki natomiast sytuację opisaną w przypadku pierwszym ale nabywcą usługi jest firma zarejestrowana w krajach UE posiadająca numer identyfikacji podatkowej dla transakcji wewnątrzwspólnotowej nadany w kraju UE usługa transportowa nie podlega opodatkowaniu - stawka NP.

W związku z powyższym w zakresie sytuacji trzeciej zadano następujące pytanie:

1.

Czy faktura jest wystawiona poprawnie.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko.

Zdaniem wnioskodawcy przypadek 3, kiedy transport rozpoczyna się w Polsce a kończy w kraju spoza UE a nabywcą faktury VAT jest firma polska posiadająca numer identyfikacji podatkowej dla transakcji wewnątrzwspólnotowej nadany w Polsce zawierający kod PL stosowany dla podatku od wartości dodanej usługa transportowa powinna być podzielona na 3 odcinki krajowy ze stawką NP, odcinek do granicy UE ze stawką 0% oraz odcinek poza granicą UE ze stawką NP.

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawione we wniosku: w przypadku wykonywania międzynarodowej usługi transportowej odcinki zagraniczne na terenie Unii Europejskiej powinny być objęte zerową stawką VAT.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlega:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast przez terytorium państwa członkowskiego, rozumie się terytorium państwa wchodzącego w skład terytorium Wspólnoty (art. 2 pkt 4).

Z kolei przez terytorium państwa trzeciego, rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Wspólnoty (art. 2 pkt 5).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przypadku świadczenia usług dla określenia miejsca opodatkowania transakcji należy, w świetle wymienionej ustawy o podatku VAT, ustalić miejsce świadczenia usług.

Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3. Zastrzeżenie dotyczy sytuacji, gdy nabywca wspomnianej usługi podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu. W tym przypadku miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W przypadku pierwszym i drugim został opisana usługa transportowa na terytorium UE - na trasie Polska - Niemcy i Niemcy - Francja.

Stanowisko Wnioskodawcy o tym, że w przypadku 1 i 2 kiedy transport rozpoczyna się w Polsce a kończy w krajach UE i nabywcą usługi jest firma polska posiadająca numer identyfikacji podatkowej dla transakcji wewnątrzwspólnotowej nadany w Polsce zawierający kod PL stosowany dla podatku od wartości dodanej usługa transportowa powinna być opodatkowana stawką 22% na całej trasie bez podziału na odcinki. Jeżeli natomiast mamy sytuację opisaną w przypadku 1 i 2 ale nabywcą usługi jest firma zarejestrowana w krajach UE posiadająca numer identyfikacji podatkowej dla transakcji wewnątrzwspólnotowej nadany w kraju UE faktura VAT powinna być wystawiona bez podatku VAT na stawce podatkowej NP (nie podlega opodatkowaniu), jest prawidłowe.

W przypadku trzecim, gdy transport rozpoczyna się w Polsce a kończy w kraju po za UE.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

W myśl art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się:

1.

przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazd (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się także - mocą art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy - usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 - art. 83 ust. 3.

Z analizy powyższych przepisów prawa podatkowego wynika, że transport międzynarodowy towarów jest to transport, który m.in. rozpoczyna się z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.

W omawianym przypadku trasa transportu rozpoczyna się z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium kraju (Polska - Niemcy) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju tym samym trasa spełnia kryteria transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT).

Zatem, mając na uwadze art. 27 ust. 2 pkt 2 oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, odcinek trasy przebiegający na terytorium Polski, opodatkowany będzie stawką 0% na podstawie ww. przepisów. Natomiast pozostała część tej usługi wykonywana na odcinkach trasy przebiegających poza granicami kraju podlega opodatkowaniu w państwie, którego dany odcinek trasy dotyczy, według zasad w tym państwie obowiązujących.

W odniesieniu do powyższego, co do zasady, usługa transportu międzynarodowego świadczona na terytorium kraju podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej stawką preferencyjną 0%.

Podkreślić jednakże należy, iż aby firma świadcząca usługę transportu międzynarodowego mogła zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% musi dysponować odpowiednimi dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowanie usług transportu międzynarodowego stawką preferencyjną 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia tych usług są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

W myśl art. 83 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Reasumując, usługi transportu międzynarodowego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części usługi wykonanej na terytorium Polski, pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy.

Usługę transportu z Polski do Chorwacji należy wykazać na fakturze w pozycjach, w rozbiciu na odcinek krajowy z podaniem liczby kilometrów, opodatkowany stawką 0% i odcinki wykonane poza terytorium kraju (państwa Unii Europejskiej oraz kraje leżące poza jej granicami) niepodlegający opodatkowaniu w Polsce.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznaje się za nieprawidłowe.

Końcowo podkreślić należy, iż w niniejszej interpretacji, zgodnie z normami art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, Organ wydający interpretacje w odpowiedzi ustosunkowuje się do stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego w uzupełnieniu wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl