IPPP2/443-1575/08-4/ASi

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1575/08-4/ASi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2008 r. (data wpływu 20 października 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 21 listopada 2008 r. pismem nr IPPP2/443-1575/08-2/ASi wezwał Stronę do uzupełnienia wniosku o przedstawienie jakim rodzajem wydatków są przedmiotowe premie. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 26 listopada 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Spółka, "L") jest częścią międzynarodowego koncernu (dalej: "Grupa L") specjalizującego się w dystrybucji produktów typu convenience, tj. produktów gotowych do spożycia takich jak kanapki, napoje w puszce, słodycze oraz artykułów tytoniowych i alkoholowych, jak również kart telefonicznych i innych systemów doładowań telefonicznych.

A. Premie pieniężne wypłacane przez L

W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Spółka dokonuje bezpośredniej sprzedaży produktów do:

* dużych sieci handlowych (ze względu na odpowiednio duże możliwości jednorazowych zakupów),

* punktów tzw. handlu tradycyjnego, (dalej łącznie: "Odbiorcy").

Powyższa sprzedaż dokonywana jest w oparciu o pisemne umowy z sieciami i punktami detalicznymi. Jednocześnie, na podstawie powyższych umów, Spółka zobowiązana jest do wypłaty na rzecz tych podmiotów określonych kwot pieniężnych, o ile Odbiorca spełni przewidziane w ww. dokumentach warunki. Przedmiotowe płatności są narzędziami promocyjnymi wykorzystywanymi przez Spółkę ze względu na wysoką konkurencyjność wymagania rynku dystrybucji towarów, stosowanymi w celu zwiększenia poziomu sprzedaży oferowanych przez L produktów.

Na podstawie wspomnianych pisemnych ustaleń z sieciami handlowymi i punktami detalicznymi, Spółka zobowiązana jest m.in. do dokonywania następujących płatności:

(1) Premia od obrotów

Na podstawie porozumień handlowych, Spółka zobowiązuje się do przyznania Odbiorcom premii pieniężnej z tytlu zrealizowania przez odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał rok kalendarzowy) określonego poziomu obrotów wszystkimi lub określonymi towarami Spółki. Płatność ta może mieć postać tzw. premii "warunkowej", która jest należna pod warunkiem osiągnięcia określonego poziomu obrotów w danym okresie (należność wymagalna po przekroczeniu omawianego poziomu obrotów), lub tzw. premii "bezwarunkowej" - wówczas płatność jest dokonywana niezależnie od tego, czy dany poziom obrotów zostanie zrealizowany w określonym przedziale czasowym. W każdym przypadku wysokość wypłacanych przez Spółkę kwot jest ściśle uzależniona od wartości obrotów towarami dostarczanymi przez Wnioskodawcę zrealizowanej przez Odbiorców w przyjętym okresie rozliczeniowym i stanowi określony procent wartości netto tych obrotów, przy czym procent ten może mieć wartość stałą lub zmienną (narastającą) uzależnioną od stopnia realizacji określonego celu zakupowego przez odbiorców w danym okresie (tzw. premia progowa").

W ramach premii pieniężnych od obrotu, Spółka może również przyznawać Odbiorcom tzw. premie pieniężne międzynarodowe za nabycie określonej wartości towarów lub przekroczenie określonej wartości nabytego towaru przeznaczonego do obrotu międzynarodowego w placówkach handlowych działających pod nazwą danego kontrahenta w Europie. Wartość premii, które mogą być wypłacane z powyższego tytułu, obliczana jest procentowo od wartości nabytego towaru lub od różnicy pomiędzy wartością obrotów a ustalonym "progiem".

(2) Wynagrodzenie premiowe za działania marketingowe

Spółka dokonuje płatności na rzecz Odbiorców w zamian za przeprowadzenie określonych działań promocyjnych i reklamowych, których przedmiotem są oferowane przez Spółkę produkty. W ramach tych działań Odbiorcy podejmują czynności polegające w szczególności na:

* zamieszczeniu towarów L w materiałach promocyjnych danego odbiorcy, standardowych i specjalnych;

* przeznaczaniu dodatkowej powierzchni na sprzedaż towarów L;

* dystrybucji materiałów reklamowych dostarczonych przez L;

* ekspozycji towarów L w szczególnym miejscu i w szczególny sposób;

* okolicznościowych akcjach promocyjnych;

* organizowaniu ogólnokrajowej lub ograniczonej terytorialnie akcji promocyjnej;

* działaniach promocyjnych na rzecz nowego produktu;

* zmianie sposobu prezentacji towarów L w placówce handlowej kontrahenta;

* gromadzeniu i przekazywaniu Spółce danych statystycznych dotyczących poziomu sprzedaży towarów oferowanych przez L;

* opracowaniu projektu koncepcji dostosowania asortymentu Spółki do wymagań lokalnego rynku.

Powyższe usługi w umowach określane są m.in. jako: usługi informacji marketingowej ("MIS"), usługi konsultacji handlowych, usługi reklamowe, usługi zarządzania relacjami z klientem (usługi "CRM" ang. Client Relationship Management).

Wysokość wynagrodzenia (określanego m.in. jako "bonus marketingowy", "premia pieniężna z tytułu intensyfikacji sprzedaży") z tytułu przedmiotowych aktywności podejmowanych przez Odbiorców ustalana jest zwykle jako procent od osiągniętego obrotu produktami Spółki w danym okresie. W niektórych przypadkach, wynagrodzenie ustalane jest kwotowo/ryczałtowo.

(3) Premia pieniężna za terminowe regulowanie należności

Spółka dokonuje określonych płatności na rzecz kontrahentów w zamian za dokonanie przez nich terminowej płatności kwot należnych Spółce z tytułu realizacji zakupów towarów L w danym okresie rozliczeniowym. Wysokość wypłacanych kwot, obliczana jako określony procent wartości netto zakupu towarów danego asortymentu, jest uzależniona od terminu dokonania zapłaty przez danego odbiorcę.

(4) Premia pieniężna za utrzymanie lub rozwój sieci sprzedaży i przewidywany wzrost sprzedaży

W ramach zawieranych porozumień handlowych, Spółka zobowiązuje się do wypłacania kontrahentom premii pieniężnych pod warunkiem utrzymania przez nich liczby otwartych punktów sprzedaży w ciągu ustalonego okresu rozliczeniowego lub rozbudowy sieci sprzedaży o ustaloną liczbę punktów sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. Premie te wypłacane są kontrahentom z tytułu umożliwienia zwiększenia sprzedaży produktów z oferty L w obecnych lub nowo otwartych punktach sprzedaży, a ich wysokość ustalana jest jako określony procent osiągniętego obrotu w danym okresie rozliczeniowym.

(5) Premia pieniężna EDl

Spółka wypłaca niektórym kontrahentom wynagrodzenie z tytułu usługi związanej z wprowadzeniem oraz kontynuacją składania zamówień i przesyłania danych za pośrednictwem elektronicznej wymiany danych - EDI (ang. Electronic Data Interchange). L wypłaca premię z tytułu uczestniczenia w systemie EDI.

(6) Premia logistyczna

Spółka wypłaca niektórym swoim Odbiorcom dodatkowe wynagrodzenie za możliwość dostarczania przez L produktów nie bezpośrednio do poszczególnych placówek handlu detalicznego odbiorcy rozproszonych na terytorium Polski, lecz do jednego, określonego magazynu centralnego partnera (określane mianem usługi logistycznej). Świadczenie będące ekwiwalentem tej płatności obejmuje również dodatkowo organizację przez odbiorców dalszej dystrybucji towarów L z magazynu centralnego do poszczególnych placówek handlu detalicznego w ramach sieci handlowej odbiorcy (określane jako usługa redystrybucyjna). Wysokość udzielanej gratyfikacji pieniężnej uzależniona jest od wartości obrotów towarami Spółki dokonywanych przez odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym.

B. Premie pieniężne otrzymywane przez L

W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, L jest równocześnie beneficjentem premii pieniężnych wypłacanych Spółce przez dostawców produktów określonych kategorii (dalej: "Dostawcy"). Na podstawie odpowiednich porozumień zawartych w formie umów lub aneksów do umów handlowych, L jest uprawniony do otrzymywania od kontrahentów następujących premii:

(1) Premia od obrotu

Na podstawie porozumień handlowych L otrzymuje od Dostawców premie pieniężne z tytułu zrealizowania w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, rok kalendarzowy) określonego poziomu zakupów lub obrotów wszystkimi lub określonymi towarami dostawców. Płatność ta może mieć postać tzw. premii warunkowej, która jest należna pod warunkiem osiągnięcia określonego poziomu zakupów/obrotów w danym okresie (należność wymagalna po przekroczeniu omawianego poziomu zakupów/obrotów), lub tzw. premii "bezwarunkowej" - wówczas płatność jest dokonywana niezależnie od tego, czy dany poziom zakupów/obrotów zostanie zrealizowany w określonym przedziale czasowym. Wysokość otrzymywanych przez Spółkę kwot jest ściśle uzależniona od wartości zakupów/obrotów towarami zakupionymi przez L od danego kontrahenta w przyjętym okresie rozliczeniowym i stanowi określony procent wartości netto tych obrotów, przy czym procent ten może mieć wartość stałą lub zmienną (narastającą) uzależnioną od stopnia realizacji określonego celu zakupowego przez odbiorców w danym okresie (tzw. premia "progowa").

(2) Wynagrodzenie premiowe/prowizja za działania marketingowe

Spółka otrzymuje od Dostawców wynagrodzenie w zamian za przeprowadzenie określonych działań promocyjnych i reklamowych, których przedmiotem są zakupione przez Spółkę produkty. W ramach tych działań L podejmuje czynności polegające w szczególności na:

* zamieszczeniu informacji o towarach Dostawców w materiałach promocyjnych Spółki i/lub jej klientów;

* organizowaniu działań promocyjnych w sieciach handlowych lub punktach sprzedaży detalicznej;

* udziale w działaniach promocyjnych organizowanych przez danego dostawcę towarów;

* odpowiednim zarządzaniu asortymentem dostawcy;

* gromadzeniu i przekazywaniu Dostawcom danych statystycznych dotyczących poziomu sprzedaży oraz/lub poziomu stanów magazynowych oferowanych przez nich towarów.

Wysokość wynagrodzenia z tytułu przedmiotowych aktywności podejmowanych przez Spółkę ustalana jest zwykle jako procent od obrotu produktami dostawcy osiągniętego przez Spółkę w danym okresie. W niektórych przypadkach, wynagrodzenie ustalane jest kwotowo/ryczałtowo.

(3) Premia logistyczna/wynagrodzenie za usługę dystrybucyjną

Wnioskodawca otrzymuje od niektórych Dostawców premię logistyczną za działania związane w szczególności z:

* utrzymywaniem w magazynach lub w punktach sprzedaży detalicznej określonego poziomu zapasów/asortymentu określonych produktów;

* aktywnym rozprowadzaniem towarów Dostawców w rejonie swojej działalności i zapewnieniem ich obecności w jak największej liczbie punktów sprzedaży detalicznej;

* obsługą odbiorców (sieci handlowych, punktów handlu detalicznego) obsługiwanych lub nieobsługiwanych przez przedstawicieli handlowych Dostawców;

* posiadaniem pełnego asortymentu towarów dostawcy oraz wprowadzanie do asortymentu nowych towarów w miarę ich pojawiania się na rynku;

* nie zaleganiem z jakimikolwiek płatnościami na rzecz dostawców w trakcie danego okresu rozliczeniowego;

* zwrotem na bieżąco odpowiednich palet.

W niektórych przypadkach otrzymanie przez L premii logistycznej/wynagrodzenia za usługę dystrybucyjną wymaga łącznego wykonania przez Spółkę działań określonych powyżej. Wysokość premii, jaką Spółka otrzymuje z tytułu świadczenia powyższych usług dystrybucyjnych/redystrybucyjnych, określana jest jako ustalony procent wartości netto zakupów od Dostawcy lub sprzedaży jego produktów dokonanej przez L w danym okresie (miesiąc, kwartał).

(4) Premia z tytułu terminowego dokonywania płatności

Na podstawie zapisów porozumień handlowych zawieranych z niektórymi Dostawcami Spółka jest uprawniona do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu terminowego lub odpowiednio wcześniejszego regulowania zobowiązań wynikających z zakupu towarów. Wynagrodzenie to jest określane jako ustalony procent wartości netto zakupionych od Dostawcy towarów w danym okresie.

(5) Premia za usługę serwisową

Spółka otrzymuje od Dostawców wynagrodzenie za tzw. usługę serwisową polegającą na wykonywaniu (czasami łącznym) następujących świadczeń: przestrzeganiu procedur zwianych ze zwrotem towarów Dostawcy przez osoby trzecie, odsprzedaży towarów Dostawcy zgodnie z ustalonymi zasadami (np. FIFO), dostarczaniu danych na temat stanów magazynowych i określonych produktów i ich okresu przydatności do spożycia, sporządzaniu i przekazywaniu odpowiednich raportów sprzedaży towarów Dostawcy.

(6) Premia za usługę promocyjną

Spółka, w ramach postanowień umownych z Dostawcami, otrzymuje wynagrodzenie z tytułu świadczenia tzw. usługi promocyjnej polegającej na: współpracy z ustaloną ilością przedstawicieli handlowych dostawcy i zakupu towarów o określonej wartości, prowadzeniu aktywnej dystrybucji towarów Dostawcy poprzez własną sieć przedstawicieli handlowych, wykonanie ustalonego programu promocyjnego. Wynagrodzenie z tytułu usługi promocyjnej określane jest jako ustalony procent wartości netto towarów zakupionych od Dostawcy w danym okresie.

(7) Wynagrodzenie premiowe za rozwój rynków sprzedaży

W ramach współpracy z Dostawcami, Spółka, na ustalonych zasadach umownych, otrzymuje wynagrodzenie za uzgodnione działania zmierzające do zwiększenia dostępności i ekspozycji towarów Dostawcy w sieci sprzedaży detalicznej. Wartość wynagrodzenia przyznawanego dla Wnioskodawcy określana jest jako uzgodniony procent wartości netto zakupów dokonywanych przez Spółkę u Dostawcy w danym okresie rozliczeniowym.

(8) Wynagrodzenie premiowe na pokrycie ryzyka handlowego

Spółka otrzymuje wynagrodzenie na pokrycie ryzyka handlowego związanego z wymianą wyrobów przeterminowanych i takich, którym kończy się okres przydatności do spożycia. Wynagrodzenie to określane jest jako ustalony procent wartości zakupów netto dokonywanych przez Spółkę u danego kontrahenta.

(9) Premia za aktywację i doładowanie

Z tytułu sprzedaży określonej kategorii produktów tj. kart SIM i kart doładowujących przeznaczonych do telefonów komórkowych typu pre-paid, Spółka otrzymuje okresowe premie naliczane według stawki określonej w zależności od wartości sprzedanych kart i doładowań wykonanych przez ostatecznych nabywców kart.

C. Dokumentacja wypłacanych/otrzymywanych premii

Co do zasady, Spółka posiada następującą dokumentację określającą warunki wypłacania/otrzymywania ww. premii pieniężnych oraz wynagrodzeń premiowych:

* pisemne umowy zawierane z sieciami handlowymi (lub też aneksy/załączniki do umów handlowo-dystrybucyjnych, pisemne warunki handlowe, porozumienia o warunkach handlowych), lub/oraz

* korespondencję elektroniczną, zawierającą ustalenia handlowe dotyczące powyższych świadczeń,

* okresowe porozumienia dla wybranych odbiorców.

Oprócz tego Spółka dysponuje odpowiednimi danymi systemowymi, na podstawie których dokonywane są kalkulacje potwierdzające prawidłowość przyznania danej premii kontrahentowi lub zasadność jej otrzymania od Dostawcy.

Aby zapewnić odpowiednie udokumentowanie spełnienia warunków do wypłaty/otrzymania premii oraz wykonania powyższych usług, oprócz pisemnych umów i ustaleń w formie korespondencji elektronicznej, Spółka posiada m.in. następujące dokumenty:

* pisemne protokoły,

* bieżące zestawienia i kalkulacje,

* korespondencję elektroniczną,

* dokumentację potwierdzają wykonanie usług w formie dołączonych do faktur gazetek reklamowych.

W uzupełnieniu do wniosku Strona dodała, iż wypłacane przez Spółkę na rzecz Kontrahentów premie od obrotów oraz premie pieniężne za terminowe regulowanie należności Spółka traktuje w rachunku wyników jako koszty usług obcych.

Natomiast otrzymywane przez Spółkę od Kontrahentów premie od obrotów, premie pieniężne za terminowe dokonywanie płatności, wynagrodzenie premiowe na pokrycie ryzyka handlowego oraz premii za aktywację i doładowanie Spółka traktuje jako przychody ze sprzedaży usług, gdyż dokumentowane są fakturami wystawianymi przez Spółkę na rzecz Kontrahentów.

Spółka podkreśliła jednocześnie, iż w niektórych sytuacjach otrzymuje od Kontrahentów stosowne rabaty ze wskazanych powyżej tytułów, a w takim przypadku płatności te pomniejszają koszty zakupów i dokumentowane są odpowiednimi fakturami korygującymi. Niemniej jednak, sytuacja, w której Spółka otrzymuje od Kontrahentów rabaty ze wskazanych powyżej tytułów nie sa przedmiotem wniosku Spółki o wydanie indywidualnej interpretacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy, w przypadkach opisanych w pkt A 1) - 6) stanu faktycznego ma miejsce świadczenie usług (które powinno być dokumentowane fakturą VAT) pomiędzy Odbiorcami (tj. podmiotami świadczącymi usługi) a Spółką (beneficjentem świadczenia), z tytułu których L wypłaca Odbiorcom dodatkowe wynagrodzenie (premie pieniężne, bonusy).

Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Odbiorców w celu udokumentowania usługi świadczonej w zamian za przyznane wynagrodzenie, o którym mowa w pkt A 1) - 6) stanu faktycznego, na zasadach ogólnych przewidzianych w Ustawie o VAT. W szczególności, dla określenia zakresu prawa Spółki do odliczenia VAT, nie będzie znajdował zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r.).

Czy, w przypadkach opisanych w pkt B 1) - 9) stanu faktycznego ma miejsce świadczenie usług przez Spółkę, które powinno być dokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez L na rzecz beneficjentów.

W ocenie Spółki, w przypadkach opisanych w pkt A 1) - 6) powyższego stanu faktycznego ma miejsce świadczenie usług przez Odbiorców na rzecz Wnioskodawcy. Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z opisanych wyżej faktur wystawionych przez Odbiorców. W opinii Spółki, przepis art. 88 w ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT nie znajduje w przedmiotowej kwestii zastosowania.

Jednocześnie, zdaniem Spółki, płatności otrzymywane przez Wnioskodawcę od Dostawców w przypadkach opisanych w pkt B 1) - 9) stanowią wynagrodzenie za świadczone usługi, dlatego aktywność Spółki w zakresie, za jaki otrzymuje ona wskazane wynagrodzenia, powinna być dokumentowana fakturami VAT wystawianymi przez L na rzecz Dostawców.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyjątek od powyższej zasady zawiera m.in. art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z normą wyrażoną w art. 106 ust. 1 Ustawy o VAT podatnicy wykonujący działalność gospodarczą są zobowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Obowiązek wystawiania faktur stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług.

W świetle powyższych przepisów, aby stwierdzić, czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wystawianych przez kontrahentów faktur dokumentujących płatności opisane w pkt A 1) - 6) stanu faktycznego, zdaniem Spółki, należy ustalić, czy premie pieniężne przyznawane przez Spółkę stanowią odpłatność za wykonywane przez Odbiorców usługi, podlegającą opodatkowaniu VAT.

Jednocześnie, aby stwierdzić, czy działalność podejmowana przez Spółkę na rzecz Dostawców powinna być dokumentowana fakturami VAT, należy ustalić czy aktywność Spółki w zakresie opisanym w pkt B 1) - 9) stanu faktycznego, stanowi w rozumieniu Ustawy o VAT świadczenie usług przez Spółkę na rzecz Dostawców.

Wątpliwości w powyższym zakresie powstały po stronie Spółki w związku ze:

* stanowiskiem niektórych sądów administracyjnych (wyrok NSA z 6 lutego 2007 r. sygn. I FSK 94/06; wyrok VVSA w Warszawie 22 maja 2007 r. sygn. III SA/Wa 4080/06), zgodnie z którym premie przyznawane z tytułu i pod warunkiem wykonania przez beneficjenta określonej ilości transakcji zakupu nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług;

* odmiennym od powyższego stanowiskiem większości polskich organów podatkowych w omawianym zakresie, odzwierciedlającym stanowisko Ministra Finansów wyrażone w pismach z dnia 17 września 2004 r. (sygn. PP3-0602-774/2004/AP/9065 BM6), z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026) oraz z dnia 28 grudnia 2007 r. (sygn. PT3/0602/34/599/LBE/07/MB7-16001); zgodnie z tym stanowiskiem, omawiane premie pieniężne należy w określonych przypadkach traktować jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez beneficjenta premii;

* znowelizowanym (począwszy od 1 stycznia 2008 r.) przepisem art. 88 w ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT, który nie przyznaje podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej czynność, która nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku VAT.

1.

Premie pieniężne wskazane w pkt A 1) - 6) stanu faktycznego, jako wynagrodzenie za świadczone usługi

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustaw o VAT, za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług uznaje się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Aby dokonać oceny, czy zdarzenia, z tytułu których wypłacane będą wskazane w stanie faktycznym premie pieniężne, rodzą po stronie odbiorcy skutki w VAT, ustalenia wymaga w szczególności to, czy czynność zakupu lub odsprzedaży przez Odbiorców odpowiedniej ilości bądź wartości towarów nabytych od Spółki oraz inne zdarzenia stanowiące tytuł do wypłaty przez Spółkę premii pieniężnych, objęte są zakresem przedmiotowym Ustawy o VAT. W szczególności, należy określić czy niniejsze czynności mogą zostać uznane za podlegające opodatkowaniu VAT odpłatne świadczenia usług.

Spółka wskazuje, iż w myśl art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy o VAT, w tym również:

1.

przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, iż pojęciu świadczenia usług na gruncie Ustawy o VAT nadano bardzo szeroki zakres. Obejmuje ono nie tylko działania podatnika, ale również zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonywania określonych czynności oraz tolerowania określonego stanu rzeczy.

W odniesieniu do płatności wymienionych w pkt A 1) - 6) powyższego stanu faktycznego, Spółka pragnie podkreślić, że w tych przypadkach uiszczane na rzecz Odbiorców kwoty wynagrodzenia stanowią ekwiwalent pieniężny za określone zachowanie ze strony beneficjentów płatności. W efekcie, zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, że określone czynności wykonywane przez Odbiorców lub zobowiązanie do określonego zachowania, których wykonanie stanowi tytuł do wypłaty kwot opisanych w stanie faktycznym, należy uznać za świadczenie usług przez Odbiorców na rzecz Wnioskodawcy w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.

1.1 Charakter premii pieniężnych wskazanych w pkt A 1) stanu faktycznego

Spółka pragnie podkreślić, iż kwestia opodatkowania VAT premii pieniężnych wypłacanych w zamian za zrealizowanie przez beneficjentów określonego poziomu obrotów była wielokrotnie przedmiotem analizy władz skarbowych. Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w pismach z dnia 17 września 2004 r. (sygn. PP3-0602-774/2004/AP/9065 BM6) oraz z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026) płatności nie są związane z żadną konkretną dostawą np. wypłacane z tytułu nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, stanowią odpłatność za usługę podlegającą opodatkowaniu VAT.

Ponadto, powyższa kwestia była wielokrotnie poruszana w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez Ministra Finansów. W znakomitej większości tych interpretacji, zwłaszcza tych wydawanych w ciągu minionego roku, prezentowane jest stanowisko analogiczne do przytoczonego powyżej, tj. nakazujące traktować premie niezwiązane z konkretnymi dostawami, a np. wypłacane z tytułu nabyć towarów o określonej wartości lub ilości w danym okresie czasu, jako wynagrodzenie za usług) podlegające opodatkowaniu VAT.

Przyznanie przez Spółkę Odbiorcom premii warunkowej i bezwarunkowej nie jest związane z konkretną dostawą dokonaną na rzecz danego Odbiorcy. Za słusznością takiego stanowiska przemawia fakt, że przyznanie ww. premii nie wynika z dokonania konkretnej dostawy towarów na rzecz Odbiorcy, lecz związane jest z dokonaniem zakupów w danym przedziale czasu. Ponadto ma ono na celu utrwalenie współpracy handlowej pomiędzy stronami umowy.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki należy uznać, że wypłacane przez nią premie od obrotów stanowią wynagrodzenie za określone zachowanie ze strony kontrahentów, które to zachowanie należy, na gruncie przepisów Ustawy o VAT, potraktować jako świadczenie usługi, podlegające opodatkowaniu tym podatkiem. W przedstawionym stanie faktycznym, płatność przyznawana przez Spółkę ma charakter świadczenia wzajemnego tzn. stanowi ekwiwalent za określone zachowanie (świadczenie) ze strony Odbiorcy, polegające na dokonaniu zakupów towarów Spółki o określonej wartości, w danym okresie czasu. W efekcie:

a.

w przypadku zrealizowania przez Odbiorcę określonego świadczenia (polegającego na dokonaniu określonych transakcji handlowych z L w danym przedziale czasowym), wypłacenie ww. premii nie ma charakteru dobrowolnego, ale stanowi zobowiązanie cywilnoprawne Spółki;

b.

w przypadku niezrealizowania przez Odbiorcę przedmiotowego świadczenia, brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia, w związku z czym Spółka nie ma obowiązku wypłaty ww. premii. W tym zakresie Spółka pragnie zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku premii bezwarunkowych, mimo braku wskazania na minimalny poziom obrotów, które powinny zostać zrealizowane przez Odbiorcę, w celu otrzymania płatności, musi on jednak wykonać stosowne świadczenie, wyrażające się w osiągnięciu jakiegokolwiek obrotu towarami Spółki.

Podsumowując, zdaniem Spółki, w przypadku wskazanym w pkt A 1) powyższego stanu faktycznego, wypłacane przez L premie pieniężne stanowią w każdym przypadku ekwiwalent określonego świadczenia ze strony Odbiorców. W efekcie, stanowią one wynagrodzenie z tytułu usług świadczonych przez Odbiorców, podlegających opodatkowaniu VAT.

1.2. Charakter premii pieniężnych wskazanych w pkt A 2) - 6) stanu faktycznego

W odniesieniu do płatności wymienionych w pkt A 2) - 6) stanu faktycznego Spółka pragnie podkreślić, że w tych przypadkach uiszczane na rzecz Odbiorców premie pieniężne stanowią bezsprzecznie ekwiwalent pieniężny za określone wzajemne świadczenia ze strony beneficjentów płatności, w szczególności inne niż realizacja przez Odbiorców określonego poziomu zakupów od Spółki w danym okresie rozliczeniowym.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, że określone czynności wykonywane przez Odbiorców lub zobowiązanie do określonego zachowania kontrahentów, stanowiące tytuł do wypłaty kwot opisanych w pkt A 2) - 6) stanu faktycznego, należy uznać za świadczenie przez Odbiorców na rzecz Spółki usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.

W szczególności, za wynagrodzenie z tytułu usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy uznać należy wymienione poniżej płatności:

Wynagrodzenie premiowe/prowizja za działania marketingowe (pkt 2 stanu faktycznego), które to płatności dokonywane są przez Spółkę w zamian za konkretne działania marketingowe podejmowane przez Odbiorców, polegające w szczególności na świadczeniu przez kontrahentów różnorodnych usług reklamowych (reklama poprzez publikacje w gazetkach, akcje promocyjne) i marketingowych (odpowiednie zarządzanie kategorią produktów, gromadzenie i przekazywanie danych dotyczących sprzedaży określonych grup produktów, przeprowadzanie analiz handlowych i badan rynków), realizacji innych przedsięwzięć wspierających sprzedaż detaliczną produktów Spółkę. Bezpośrednią korzyścią dla Spółki w związku z realizacją powyższych działań przez odbiorców jest zwiększenie popytu na oferowane towary w efekcie akcji promocyjnych oraz możliwość pozyskania wiedzy na temat aktualnej sytuacji rynkowej, wskaźników rynkowych, bieżąca kontrola warunków handlowych na rynkach, będących w obszarze zainteresowania Spółki.

Premia pieniężna za terminowe regulowanie płatności (pkt A 3 stanu faktycznego) w tym wypadku usługa świadczona przez Odbiorcę polega na dokonywaniu wcześniejszych płatności kwot należnych Spółce z tytułu realizacji zakupów towarów Spółki w danym okresie rozliczeniowym. Bezpośrednią korzyścią dla Spółki jest wcześniejsze pozyskanie kapitału finansowego i wynikająca z tego faktu możliwością dalszego wykorzystania w obrocie gospodarczym.

Premia pieniężna za utrzymanie lub rozwój sieci sprzedaży i przewidywany wzrost sprzedaży (pkt A 4 stanu faktycznego), w przypadku których świadczenie ze strony Odbiorców polega na utrzymywaniu stałej liczby punktów sprzedaży detalicznej, gdzie oferowane są produkty Spółki oraz zwiększaniu liczby tych punktów sprzedaży. Bezpośrednią korzyścią dla Spółki jest zachowanie określonej pozycji na rynku oraz jej umacnianie poprzez rozszerzanie zasięgu geograficznego dostępności produktów Spółki.

Premia pieniężna EDI (pkt A 5 stanu faktycznego) wypłacana jest części Odbiorców za umożliwienie udziału w systemie składania zamówień i przesyłania danych drogą elektroniczną. Bezpośrednią korzyścią dla Spółki są ułatwienia związane z usprawnieniem przekazywania informacji i ograniczeniem skali przepływu dokumentacji papierowej.

Premia logistyczna (pkt A 6 stanu faktycznego) w przypadku której świadczenie Odbiorcy (za które otrzymuje ekwiwalent pieniężny) polega na efektywnej organizacji łańcucha dystrybucji towarów nabywanych od Spółki, w szczególności poprzez organizację centralnego magazynu lub transportu i dystrybucji towarów do placówek handlu detalicznego. Korzyścią dla Spółki z tego tytułu jest zmniejszenie kosztów logistycznych związanych z dostawą produktów Spójki do Odbiorców oraz częściowe przeniesienie ciężaru i odpowiedzialności w procesie dystrybucji na kontrahentów.

2.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur Odbiorców

Biorąc pod uwagę konkluzje przedstawione w powyższej części wniosku, nie ulega wątpliwości, że w zamian za premie pieniężne, wskazane w pkt A 1-7 stanu faktycznego, Odbiorcy świadczą na rzecz Spółki usługi, które powinny być dokumentowane fakturami VAT na podstawie art. 106 ust. 1 Ustawy o VAT.

Konsekwentnie, Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na wspomnianych fakturach Odbiorców, na zasadach ogólnych, określonych w art. 86 i następnych Ustawy o VAT. W szczególności, dla określenia zakresu wspomnianego prawa Spółki nie będzie znajdował zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT.

Regulacja ta dotyczy bowiem tych faktur VAT, które dokumentują czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT lub zwolnione z opodatkowania tym podatkiem, co nie ma miejsca w przypadkach wymienionych w stanie faktycznym, które są przedmiotem niniejszego wniosku.

3.

Dokumentowanie fakturami VAT czynności podejmowanych przez L na rzecz Dostawców

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług uznaje się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Aby dokonać oceny, czy zdarzenia, z tytułu których Spółka otrzymuje wskazane w stanie faktycznym premie pieniężne, powinny być dokumentowane fakturami VAT, ustalenia wymaga w szczególności to, czy czynność zakupu lub odsprzedaży przez Spółkę odpowiedniej ilości bądź wartości towarów nabytych od Dostawców oraz inne zdarzenia stanowiące tytuł do wypłaty przez Dostawców premii pieniężnych na rzecz Spółki, objęte są zakresem przedmiotowym Ustawy o VAT. W szczególności, należy określić czy niniejsze czynności wykonywane przez Wnioskodawcę mogą zostać uznane za podlegające opodatkowaniu VAT odpłatne świadczenia usług.

Spółka wskazuje, iż w myśl art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 1 Ustawy o VAT, w tym również:

1.

przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publiczne> lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, iż pojęciu świadczenia usług na gruncie Ustawy o VAT nadano bardzo szeroki zakres. Obejmuje ono nie tylko działania podatnika, ale również zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonywania określonych czynności oraz tolerowania określonego stanu rzeczy.

W odniesieniu do płatności wymienionych w pkt B 1) - 9) powyższego stanu faktycznego, Spółka pragnie podkreślić, że w tych przypadkach otrzymywane przez nią kwoty wynagrodzenia stanowią ekwiwalent pieniężny za określone zachowanie ze strony Spółki (beneficjenta płatności). W efekcie, zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, te wykonywane przez Spółkę określone czynności lub podejmowane przez Spółkę zobowiązanie do określonego zachowania, których wykonanie stanowi tytuł do wypłaty kwot opisanych w stanie faktycznym, należy uznać za świadczenie usług przez Spółkę na rzecz Dostawców w rozumieniu art. 8 ust. Ustawy o VAT, które powinny być dokumentowane poprzez wystawianie przez Spółkę faktur VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 Ustawy o VAT.

3.1. Charakter premii pieniężnych wskazanych w pkt B 1) stanu faktycznego

Spółka pragnie podkreślić, iż kwestia opodatkowania VAT premii pieniężnych wypłacanych w zamian za zrealizowanie przez beneficjentów określonego poziomu obrotów była wielokrotnie przedmiotem analizy władz skarbowych. Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w pismach z dnia 17 września 2004 r. (sygn. PP3-0602-774/2004/AP/9065 BM6) oraz z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026) płatności nie są związane z żadną konkretną dostawą np. wypłacane z tytułu nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, stanowią odpłatność za usługę podlegającą opodatkowaniu VAT.

Ponadto, powyższa kwestia była wielokrotnie poruszana w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez Ministra Finansów. W znakomitej większości tych interpretacji, zwłaszcza tych wydawanych w ciągu minionego roku, prezentowane jest stanowisko analogiczne do przytoczonego powyżej, tj. nakazujące traktować premie niezwiązane z konkretnymi dostawami, a np. wypłacane z tytułu nabyć towarów o określonej wartości lub ilości, jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu VAT.

Przyznanie Spółce przez Dostawców premii warunkowej i bezwarunkowej nie jest związane z konkretną dostawą dokonaną na rzecz Spółki przez danego Dostawcę. Za słusznością takiego stanowiska przemawia także fakt, że przyznanie ww. premii nie wynika z dokonania konkretnej dostawy towarów na rzecz Spółki, lecz związane jest z dokonaniem przez Spółkę zakupów w danym przedziale czasu. Ponadto, ma ono na celu utrwalenie współpracy handlowej pomiędzy stronami umowy.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki, należy uznać, że wypłacane przez Dostawców na rzecz Spółki premie od obrotów stanowią wynagrodzenie za określone zachowanie ze strony Spółki, które to zachowanie należy, na gruncie przepisów Ustawy o VAT, potraktować jako świadczenie usługi, podlegające opodatkowaniu tym podatkiem. Tym samym świadczenie to powinno być dokumentowane fakturą VAT wystawioną przez podmiot świadczący usługę. W przedstawionym stanie faktycznym, płatność przyznawana przez Dostawców ma charakter świadczenia wzajemnego tzn. stanowi ekwiwalent za określone zachowanie (świadczenie) ze strony Spółki, polegające na dokonaniu zakupów towarów danego Dostawcy o określonej wartości, w danym okresie czasu. W efekcie:

a.

w przypadku zrealizowania przez Spółkę określonego świadczenia (polegającego na dokonaniu określonych transakcji handlowych z Dostawcą w danym przedziale czasowym), wypłacenie ww. premii nie ma charakteru dobrowolnego, ale stanowi zobowiązanie cywilnoprawne Dostawcy;

b.

w przypadku niezrealizowania przez Spółkę przedmiotowego świadczenia, brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia, w związku z czym Dostawca nie ma obowiązku wypłaty ww. premii. W tym zakresie Spółka pragnie zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku premii bezwarunkowych, mimo braku wskazania na minimalny poziom obrotów, które powinny zostać zrealizowane przez Spółkę, w celu otrzymania płatności musi ona jednak wykonać stosowne świadczenie, wyrażające się w osiągnięciu jakiegokolwiek obrotu towarami Dostawcy.

Podsumowując, zdaniem Spółki, w przypadku wskazanym w pkt B 1) powyższego stanu faktycznego, wypłacane przez Dostawców premie pieniężne stanowią w każdym przypadku ekwiwalent określonego Świadczenia ze strony Spółki. W efekcie, stanowią one wynagrodzenie z tytułu usług świadczonych przez Spółkę, podlegających opodatkowaniu VAT i obowiązkowi dokumentacji podejmowanych działań za pomocą wystawianych przez Spółkę faktur VAT.

3.2. Charakter premii pieniężnych wskazanych w pkt B 2) - 9) stanu faktycznego

W odniesieniu do płatności wymienionych w pkt B 2) - 9) stanu faktycznego Spółka pragnie podkreślić, że w tych przypadkach uiszczane na jej rzecz przez Dostawców premie pieniężne stanowią bezsprzecznie ekwiwalent pieniężny za określone wzajemne świadczenia ze strony Wnioskodawcy - beneficjenta płatności, w szczególności inne niż realizacja przez Spółkę określonego poziomu zakupów od Dostawców w danym okresie rozliczeniowym.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, że wykonywane przez Spółkę określone czynności lub zobowiązanie Spółki do określonego zachowania, stanowiące tytuł do wypłaty kwot opisanych w pkt B 2) - 9) stanu faktycznego, należy uznać za świadczenie przez Spółkę na rzecz Dostawców usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, które, zgodnie z art. 106 ust. 1 Ustawy o VAT powinny być dokumentowane fakturami VAT.

W szczególności, za wynagrodzenie z tytułu usług świadczonych przez Spółkę na rzecz Dostawców uznać należy wymienione poniżej płatności:

* Wynagrodzenie premiowe/prowizja za działania marketingowe (pkt B 2 stanu faktycznego), które to płatności dokonywane są przez Dostawców w zamian za konkretne działania marketingowe podejmowane przez Spółkę, polegające w szczególności na świadczeniu przez Spółkę różnorodnych usług reklamowych (reklama poprzez publikacje w gazetkach, akcje promocyjne) i marketingowych (odpowiednie zarządzanie kategorią produktów, gromadzenie i przekazywanie danych dotyczących sprzedaży określonych grup produktów, przeprowadzanie analiz handlowych i badań rynków), realizacji innych przedsięwzięć wspierających sprzedaż detaliczną produktów Dostawców. Bezpośrednią korzyścią dla Dostawców w związku z realizacją powyższych działań przez Spółkę jest zwiększenie popytu na oferowane towary w efekcie akcji promocyjnych oraz możliwość pozyskania wiedzy na temat aktualnej sytuacji rynkowej, wskaźników rynkowych, bieżąca kontrola warunków handlowych na rynkach, będących w obszarze zainteresowania Dostawców.

* Premia logistyczna/wynagrodzenie za usługę dystrybucyjną (pkt B 3 stanu faktycznego), w przypadku której świadczenie Spółki (za które otrzymuje ekwiwalent pieniężny) polega na efektywnej organizacji łańcucha dystrybucji towarów nabywanych od Dostawców, w szczególności poprzez organizację centralnego magazynu lub transportu dystrybucji towarów do placówek handlu detalicznego. Ponadto, w ramach świadczonej usługi dystrybucyjnej Spółka podejmuje działania zmierzające do zapewnienia obecności asortymentu Dostawców w jak największej liczbie punktów sprzedaży detalicznej. Korzyścią dla Dostawców z tego tytułu jest zmniejszenie kosztów logistycznych związanych z dostawą produktów Dostawców do punktów sprzedaży detalicznej oraz częściowe przeniesienie daru i odpowiedzialności w procesie dystrybucji na Spółkę.

* Premia pieniężna za terminowe regulowanie płatności (pkt B 4 stanu faktycznego), w tym wypadku usługa świadczona przez Spółkę polega na dokonywaniu wcześniejszych płatności kwot należnych Dostawcom z tytułu realizacji zakupów towarów Dostawców w danym okresie rozliczeniowym. Bezpośrednią korzyścią dla Dostawców jest wcześniejsze pozyskanie kapitału finansowego i wynikająca z tego faktu możliwość jego dalszego wykorzystania w obrocie gospodarczym.

* Premia pieniężna za usługę serwisową (pkt B 5 stanu faktycznego), w przypadku której świadczenie ze strony Spółki polega na podjęciu działań zmierzających do zwiększenia efektywności sprzedaży towarów oraz zapewnieniu stałej dostępności produktów Dostawców na rynku. Bezpośrednią korzyścią dla Dostawców jest zachowanie określonej pozycji rynkowej oraz zapewnienie możliwie maksymalnego poziomu obecności ich produktów na rynku.

* Premia pieniężna za usługę promocyjną (pkt B 6 stanu faktycznego), która jest przyznawana za wykonanie przez Spółkę zobowiązania do współpracy z Dostawcami w zakresie realizacji określonych planów działań marketingowo-sprzedażowych. Bezpośrednią korzyścią dla Dostawców z tego tytułu jest zwiększenie sprzedaży oferowanych przez nich produktów.

* Wynagrodzenie premiowe za rozwój rynków sprzedaży (pkt B 7 stanu faktycznego), w odniesieniu do których tytuł do wypłaty stanowią określone działania Spółki zmierzające do zwiększenia dostępności i ekspozycji towarów Dostawców w sieci sprzedaży detalicznej.

* Wynagrodzenie na pokrycie ryzyka handlowego_ (pkt B 8 stanu faktycznego), które jest przyznawane Spółkę w zamian za podejmowanie określonego działania (polegającego najczęściej na zwróceniu produktów do Dostawcy) wobec wyrobów przeterminowanych i takich, których okres przydatności do spożycia pozostaje stosunkowo krótki. Korzyść dla Dostawców z tytułu działania Spółki stanowi w tym wypadku pewność wprowadzania na rynek sprzedaży detalicznej produktów o zgodnym z ich polityką handlową okresie przydatności do spożycia.

* Premia za aktywację doładowanie (pkt B 9 stanu faktycznego), którą Spółka otrzymuje od Dostawców określonego asortymentu produktów (karty SIM i karty doładowujące typu pre-paid do telefonów komórkowych) z tytułu sprzedaży kart o określonej wartości doładowania.

Biorąc pod uwagę, że przedstawione powyżej działania Wnioskodawcy, zdaniem Spółki stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 8 pkt 1 Ustawy o VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 Ustawy o VAT powinny być one dokumentowane poprzez wystawianie przez Spółkę faktur VAT.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl