IPPP2/443-157/09-2/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-157/09-2/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 13 lutego 2009 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

interpretacji § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe

2.

uznania za dowód dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zapłaty za fakturę gotówką ze środków wcześniej wypłaconych z konta bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2009 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług,

W następującym stanie faktycznym.

Wnioskodawca otrzymał bezzwrotną dotację ze środków pomocy zagranicznej pochodzących z ekokonwersji polskiego długu (z przeznaczeniem na przedsięwzięcie w dziedzinie ochrony środowiska). Zgodnie z umową o redukcji i reorganizacji długu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 kwietnia 1991 r. zawartej w Paryżu między rządem Polskim i rządami krajów wierzycielskich. Fundusze te otrzymano na podstawie umowy o udzielenie dotacji zawartej z Fundacją, która została powołana do dystrybucji środków z ekokonwersji. Dotacja została nam przekazana na odrębny rachunek bankowy, na którym znajdują się wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Centrum z tychże środków dokonało zakupu towarów i usług zgodnie z planem rzeczowo-finansowym przedsięwzięcia, kwota netto została zapłacona ze środków dotacji, a podatek VAT ze środków własnych, ponieważ zgodnie z § 5 ust. 4 umowy podatek VAT nie może być uwzględniany w rozliczeniu dotacji.

Wnioskodawca spełnia wszystkie wymagania określone w § 25 rozporządzenia dla ubiegających się o zwrot podatku naliczonego. Nie zachodzą także okoliczności wyłączające zwrot podatku opisane w § 24 rozporządzenia.

Większość faktur została zapłacona przelewami bankowymi bezpośrednio z konta, na którym zgromadzone są środki z dotacji. Kilka faktur został uregulowanych gotówką z zaliczki otrzymanej przez pracownika. Gotówka przeznaczona na zaliczkę została przez nas wypłacona z kontra bankowego, na którym są środki z dotacji. Opłacanie niektórych faktur gotówką jest konieczne, ponieważ czasami zachodzi konieczność dokonywania zakupów w odległym od jednostki terenie, przy utrudnionym kontakcie pracownika z bankiem i naszą jednostką.

W związku z powyższym wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie:

1.

Wątpliwości dotyczą użytego w § 23 rozporządzenia zwrotu " za środki finansowe bezpośrednio im przekazane...", podczas gdy w opisanej sytuacji Centrum otrzymało środki pomocy zagranicznej za pośrednictwem E...Funduszu.

2.

Czy dowodem dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 27 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia) może być wyłącznie przelewa bankowy z konta na którym zgromadzone są wyłącznie środki pomocy zagranicznej, czy może to być faktura opłaconą gotówką z zaliczki gotówkowej pobranej z tego konta bankowego.

Zdaniem wnioskodawcy

Ad. 1

Centrum jest bezpośrednim beneficjentem środków pomocy zagranicznej przekazanych na określone w umowie działania ekologicznej, a E...Fundusz dokonuje jedynie dystrybucji tych funduszy. Wymóg "bezpośredniości" jest więc spełniony.

Ad. 2

Naszym zdaniem nie ma przeszkód formalnych by zapłata za te towary i usługi że środków pomocy została dokonana gotówką że środków pobranych z właściwego konta. Przepis § 24 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia nie zawiera wymogu zapłaty przelewem.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdza się co następuje:

W myśl § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97. poz. 970 z późn. zm.), które utraciło moc obowiązującą z dniem 30 listopada 2008 r. - zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.

Stosownie do § 24 ust. 1 rozporządzenia zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

1.

które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub

2.

które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie z § 24 ust. 2 rozporządzenia przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku dokonania zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki, o której mowa w odrębnych przepisach. Z kolei przepis § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Przepis § 25 ust. 1 rozporządzenia stanowi, iż zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:

1.

złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej;

2.

prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;

3.

w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;

4.

posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4;

5.

posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 6 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1 przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

Zgodnie z § 25 ust. 2 rozporządzenia zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4.

Pozostałe kwestie związane ze zwrotem podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonania zwrotu reguluje § 26 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z którym zwrot podatku przysługuje również w przypadku, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów są finansowane w części ze środków z rachunku bankowego, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, a w części z innych środków finansowych.

1.

Podatek wykazany w fakturze lub w dokumencie celnym podlega zwrotowi w części odpowiadającej procentowemu udziałowi należności, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, w kwocie należności ogółem wynikającej z faktury.

2.

Jeżeli z umów, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, wynika że środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie mogą być przeznaczone na opłacanie podatku, przy wyliczeniu udziału, o którym mowa w ust. 2, należność sfinansowaną z tych środków powiększa się o kwotę przypadającego na nią podatku, pod warunkiem jednak, że część należności odpowiadająca kwocie tego podatku została zapłacona z innych środków finansowych.

3.

Faktura lub dokument celny dokumentujący transakcję dotyczącą towarów i usług, których nabycie lub import zostały sfinansowane w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, może być podstawą tylko do jednokrotnego wystąpienia podatnika o zwrot podatku, o którym mowa w ust. 1.

4.

Zwrot podatku, o którym mowa w ust. 1, przysługuje podatnikom, którzy zapłacili ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, z zastrzeżeniem ust. 3, część należności obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów i usług lub importu towarów oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej dokumentującej nabycie towarów lub usług, a w przypadku importu towarów - również dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług.

5.

Do zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio § 24 i § 25 ust. 1 pkt 1, 2 i 4.

Z Przepisów cytowanego rozporządzenia - § 27 ust. 1 wynika, iż zwrot podatku następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku oraz z uwzględnieniem warunków określonych w art. 99 ust. 12 ustawy, a w przypadku nieotrzymania zwrotu w tym terminie - również z uwzględnieniem warunków wymienionych w art. 87 ust. 2 i 7 ustawy. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej dane dotyczące:

1.

wartości nabytych towarów i usług lub importu towarów, których dotyczy zwrot podatku;

2.

kwoty podatku, o której zwrot ubiega się podatnik.

Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:

1.

kopię dokumentu stwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4;

2.

dowód dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

3.

Przepisy ust. 1-3 mają odpowiednio zastosowanie do zwrotów wymienionych w § 26, z tym że:

4.

wniosek powinien zawierać również wyliczenie kwot wnioskowanego zwrotu podatku wraz z zestawieniem danych odnoszących się do poszczególnych sprzedawców oraz wystawionych przez nich faktur lub dokumentów celnych, o których mowa w § 26 ust. 5, niezbędnych do określenia prawidłowej kwoty zwrotu podatku;

5.

do wniosku powinno być również dołączone zaświadczenie o zarejestrowaniu przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej umowy przewidującej finansowanie w części zakupów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, wraz z określeniem wynikającego z podpisanej umowy udziału tego finansowania.

Podatnik dołącza wniosek, o którym mowa w ust. 1, do deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (§ 27 ust. 5 rozporządzenia).

Podsumowując, zdaniem tutejszego organu należy zgodzić się ze stanowiskiem wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż Centrum jest beneficjentem środków pomocy zagranicznej przekazanych na określone w umowie działania ekologicznej a E...Fundusz dokonuje jedynie dystrybucji tych funduszy. Zatem wymóg "bezpośrednio im przekazane" pozostaje spełniony również wtedy gdy środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia przeznaczone na finansowanie umowy zarejestrowanej przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, zostały przez dystrybutora funduszu przekazane na rzecz wnioskodawcy.

Odnośnie dowodu dokonania zapłaty należy stwierdzić, iż żaden z przepisów cytowanego rozporządzenia nie określa wprost jakim dokumentem jest dowód dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zdaniem tutejszego organu w przypadku płatności z rachunku bankowego dowodem będzie polecenie przelewu, wyciąg bankowy, a w przypadku płatności gotówką - oświadczenie podatnik złożone w trybie art. 233 Kodeksu karnego.

Należy w tym miejscu także wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych z wnioskiem załączników.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl