IPPP2/443-1514/08-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1514/08-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług z uwagi na ich związek z prowadzeniem przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług z uwagi na ich związek z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi przyjmowania wpłat, a następnie przekazywania ich na wskazane rachunki bankowe. Usługi te zgodnie z PKWiU, klasyfikowane są jak usługi pośrednictwa pieniężnego (PKWiU 65.12.10-00.20), a ich świadczenie na podstawie przepisów ustawy o VAT podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem.

W niektórych okolicznościach, takich jak np. katastrofa autokaru w V (F), katastrofa w Kopalni H, w ramach pomocy osobom poszkodowanym w takich wypadkach bądź ich rodzinom, Wnioskodawca zwalnia z opłat wpłaty na rachunki bankowe organizacji charytatywnych, które świadczą pomoc na rzecz tych osób. Zwolnienie świadczonych usług z opłat pocztowych, następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora Generalnego Przedsiębiorstwa. Wątpliwości Przedsiębiorstwa budzi kwestia dotycząca obowiązku opodatkowania podatkiem VAT usług, które są zwalniane przez Wnioskodawcę z obowiązku uiszczenia opłaty należnej Przedsiębiorstwu z tytułu ich wykonania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zwolnienie z opłat usług przekazywania wpłat dokonywanych na rachunki bankowe organizacji charytatywnych świadczących pomoc osobom poszkodowanym w różnego rodzaju katastrofach oraz rodzinom tych osób, należy traktować jak odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej również "ustawa o VAT"), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Cytowany wyżej przepis wyraża podstawową zasadę istnienia odpłatności jako warunku opodatkowania dostawy towarów czy świadczenia usług.Jednocześnie opodatkowaniu VAT podlega nieodpłatne świadczenie usług, które zrównane zostało z odpłatnym świadczeniem usług. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Powołany powyżej przepis wskazuje na konieczność opodatkowania świadczonych nieodpłatnie usług w sytuacji, w której łącznie wystąpią następujące przesłanki:

1.

świadczenia są wykonywane na potrzeby osobiste podatnika, jego pracowników, itp.

2.

dokonywane jest wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług,

3.

usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa;

4.

podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym nie spełniona zostanie trzecia ze wskazanych powyżej przesłanek, co oznacza, że zwolnienie z opłat wpłat dokonywanych na rachunki bankowe organizacji charytatywnych, należy zakwalifikować jako nieodpłatne świadczenie usług niepodlegające opodatkowaniu VAT.Opodatkowaniu jako nieodpłatne świadczenie podlegają (przy założeniu, że pozostałe przesłanki zostały wypełnione), wyłączenie te usługi, których celem jest inny zamiar niż związany z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jednocześnie przepisy ustawy nie definiują pojęcia "związane z prowadzonym przedsiębiorstwem". Zdaniem Wnioskodawcy związek ten może mieć zarówno charakter pośredni, jak i bezpośredni. Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wyrażonym w decyzji z dnia 31 sierpnia 2005 r. znak: PPBI-4407/l/58/2005 "chodzi tu o świadczenie takich usług, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają żadnego wpływu na przyszłe obroty tego przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów obecnych lub potencjalnych".

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez Przedsiębiorstwo nieodpłatnie usługi przyjmowania wpłat na rachunki bankowe organizacji charytatywnych mają związek z prowadzoną działalnością. Rezygnacja z wynagrodzenia przy świadczeniu omawianych usług następuje w wyjątkowych okolicznościach, gdy ma miejsce ogólnonarodowa akcja wsparcia dla poszkodowanych w tragediach. Przedsiębiorstwo jako instytucja publiczna nie może być obojętna wobec tak nieszczęśliwych zdarzeń. Jednocześnie dzięki udziałowi w tego rodzaju inicjatywach, utrwala się wśród klientów (obecnych i przyszłych) pozytywny wizerunek firmy. Podjęcie przez Przedsiębiorstwo aktywności w obszarze działalności społecznej, jaką jest m.in. wspieranie inicjatyw charytatywnych jest również okazją do promocji naszej firmy wśród potencjalnych klientów jako instytucji otwartej na wsparcie osób potrzebujących. Działania takie w późniejszym czasie bez wątpienia mogą wpłynąć na wybór Przedsiębiorstwa przez klientów, a tym samym na wzrost obrotów Przedsiębiorstwa z tytułu prowadzonej działalności.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie nie zachodzi zatem obowiązek opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług podatkiem VAT z uwagi na ich związek z prowadzeniem Przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 8 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Reasumując, nieodpłatne świadczenie usług jest zrównane z odpłatnym świadczeniem usług w momencie, gdy spełnione są łącznie dwa warunki:

1.

usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

2.

podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Stosownie zaś do treści art. 8 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 powyższego załącznika wymienione są usługi pośrednictwa finansowego - sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol ex oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W związku z powyższym istotne w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wykonywanych usług przez Podatnika pod odpowiedni symbol PKWiU.

W przedłożonym wniosku Spółka wskazała, iż w ramach prowadzonej działalności świadczy m.in. usługi przyjmowania wpłat, a następnie przekazywania ich na wskazane rachunki bankowe. Usługi te zgodnie z PKWiU, klasyfikowane są jak usługi pośrednictwa pieniężnego (PKWiU 65.12.10-00.20). W niektórych okolicznościach, Wnioskodawca zwalnia z opłat wpłaty na rachunki bankowe organizacji charytatywnych, które świadczą pomoc na rzecz osób poszkodowanych w wypadkach. Zwolnienie świadczonych usług z opłat pocztowych, następuje w wyjątkowych okolicznościach, gdy ma miejsce ogólnonarodowa akcja wsparcia dla poszkodowanych w tragediach, na podstawie zarządzenia Dyrektora Generalnego Przedsiębiorstwa.

Wyszczególnione w poz. 3 załącznika nr 4 wyłączenia z możliwości korzystania ze zwolnienia nie obejmują usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 65.12.10-00.20, tj. usługi pośrednictwa pieniężnego.

W związku z powyższym, usługi w warunkach zwolnienia z opłat przekazywania wpłat dokonywanych na rachunki bankowe organizacji charytatywnych świadczących pomoc osobom poszkodowanym w różnego rodzaju katastrofach oraz rodzinom tych osób traktowane jako czynności pośrednictwa pieniężnego korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl