IPPP2/443-150/09-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-150/09-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej zaliczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej zaliczki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z siedzibą w Niemczech (dalej "Kontrahent") podpisała kontrakt ze spółką z siedzibą w Polsce, zwaną dalej "Nabywcą" Na podstawie kontraktu Kontrahent zobowiązał się m.in. do dokonania dostawy turbin na terytorium RP wraz z ich montażem. Na podstawie umowy Kontrahent otrzymał od Nabywcy zaliczkę, która - jako przedpłata na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - nie została przez nią opodatkowana. Kontrahent dokonał cesji wynikających z kontraktu praw i obowiązków na Spółkę (która posiada siedzibę na terytorium RP). Na podstawie umowy cesji między wskazanymi podmiotami w miejsce Kontrahenta stroną umowy została Spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka powinna odprowadzić podatek od towarów i usług z tytułu przejęcia zaliczki na podstawie scedowanego kontraktu.

Spółka stoi na stanowisku, iż przejęcie zaliczki związane z cesją kontraktu generuje u niej obowiązek podatkowy na podstawie art. 19 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. W zaistniałej sytuacji zmieni się bowiem rodzaj czynności podlegającej opodatkowaniu na poczet której zaliczka została zapłacona - z wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na dostawę krajową. W opinii Spółki w tym przypadku nie ma znaczenia, że zaliczka była pierwotnie otrzymana przez Kontrahenta i za jej pośrednictwem przekazana Spółce. Należy zwrócić uwagę, że na podstawie umowy cesji kontraktu Spółka stała się stroną umowy z Nabywcą, a tym samym to jej przysługuje zaliczka określona w kontrakcie. Oznacza to, że przekazanie zaliczki Spółce przez Kontrahenta należy traktować jako - do facto - otrzymanie zaliczki od Nabywcy. Przelew zaliczki między Kontrahentem a Spółką powoduje zatem realizację postanowień kontraktu między Spółką a Nabywcą. Oznacza to, że - z racji zmiany kwalifikacji czynności podlegającej opodatkowaniu na dostawę krajową oraz zmianę strony kontraktu - należy przyjąć, że Spółka otrzymała zaliczkę od Nabywcy w chwili przejęcia kontraktu od Kontrahenta i powinna w tym momencie rozpoznać obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl