IPPP2/443-1491/08-2/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1491/08-2/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2008 r. (data wpływu 8 października 2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

opodatkowania usług spedycji (stawki podatku VAT), w przypadku braku dokumentów potwierdzających wywiezienie towaru poza granice Unii Europejskiej - jest prawidłowe

2.

opodatkowania usługi spedycji (stawki podatku VAT) towarów z Włoch do Polski dalej innym samochodem do Rosji, na zlecenie podmiotu z Rosji, w sytuacji posiadania dokumentu celnego EX i braku dokumentu potwierdzającego wywiezienie towaru poza granice Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe

3.

opodatkowania usług spedycji (stawki podatku VAT), o których mowa powyżej w kraju, w którym transport towaru się rozpoczął, czyli we Włoszech - jest prawidłowe

4.

opodatkowania usług spedycji (stawki podatku VAT) na trasie Unia - Polska - Kraj trzeci, w przypadku braku dokumentu potwierdzającego wywiezienie towaru poza granice Unii Europejskiej - jest prawidłowe

5.

opodatkowania usług spedycji (stawki podatku VAT) na trasie dla podmiotu z Unii Europejskiej na trasie Kraj trzeci - Unia - Polska, w przypadku braku dokumentu potwierdzającego wywiezienie towaru poza granice Unii Europejskiej, braku dokumentu SAD - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2008 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w przedstawionych poniżej opisach stanu faktycznego oraz zdarzeniach przyszłych.

Stan faktyczny nr 1

Wykonałam w ramach działalności gospodarczej usługi spedycji. Organizowałam transport na zlecenie podmiotu z Rosji. Usługa transportu została wykonana na trasie S... w Szwajcarii do T... w Polsce. Usługę transportu wykonał na moje zlecenie polski przewoźnik. Dysponuję międzynarodowym listem przewozowym CMR, z którego wynika, że transport był wykonany na trasie Szwajcaria - Polska, a jako odbiorca docelowy jest wskazany podmiot w Moskwie (Rosja). Towar ten był następnie przeładowany na inny samochód i transportowany z T... do Rosji. Nie posiadam dokumentów potwierdzających wywiezienie towaru poza granice Unii Europejskiej. Nie posiadam również dokumentu SAD z którego wynikałoby, że wartość usługi jest wliczona do podstawy ustalenia podatku VAT od importu towarów. Wystawiłam fakturę sprzedaży, w której usługę podzieliłam na dwa odcinki. Wartość usługi odpowiadającą odcinkowi ze Szwajcarii do granicy polskiej wykazałam jako niepodlegającą opodatkowaniu. Wartość usługi odpowiadającą odcinkowi od granicy Polski do T... opodatkowałam stawką 22%.

Stan faktyczny nr 2

Wykonałam usługi spedycji polegające na zorganizowaniu transportu z Włoch do Polski na zlecenie podmiotu z Rosji. Dysponuję międzynarodowym listem przewozowym CMR, z którego wynika, ze transport byt wykonany na trasie Włochy - T... (Polska), a jako odbiorca docelowy jest wskazany podmiot w Moskwie (Rosja) oraz dokumentem celnym EX. Towar ten był następnie przeładowany na inny samochód i transportowany z T... do Rosji. Nie posiadam dokumentów potwierdzających wywiezienie towaru poza granice Unii Europejskiej. Wystawiłam fakturę sprzedaży za wykonaną usługę spedycyjną dla podmiotu w Rosji, w której wykazałam usługę jako niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdarzenie przyszłe nr 3

Przewiduję wykonywanie usługi spedycji dla podmiotu zagranicznego z Unii Europejskiej, który poda mi numer identyfikacyjny da celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Trasa transportu będzie przebiegała z kraju należącego do Unii do Polski. Towar będzie przeładowywany w Polsce na inny pojazd i będzie wywożony do kraju trzeciego i nie należącego do Unii. Będę dysponować kopią dokumentu EX oraz międzynarodowym listem przewozowym CMR, z którego będzie wynikać, że transport był wykonany na trasie kraj należący do Unii Polska, a jako odbiorca docelowy będzie wskazany podmiot w kraju trzecim (spoza Unii). Nie będę posiadać dokumentu potwierdzającego wywiezienie towaru poza granice Unii.

Zdarzenie przyszłe nr 4

Przewiduję wykonywanie usługi spedycji dla podmiotu zagranicznego z Unii Europejskiej, który poda mi numer identyfikacyjny dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Trasa transportu będzie przebiegała z kraju nie należącego do Unii tranzytem przez kraje Unii do PoIski. Towar będzie przeładowywany w Polsce na inny pojazd i będzie wywożony do kraju trzeciego (nie należącego do Unii). Będę dysponować kopią dokumentu EX oraz międzynarodowym listem przewozowym CMR, z którego będzie wynikać, że transport był wykonany na trasie kraj należący do Unii - Polska, a jako odbiorca docelowy będzie wskazany podmiot w kraju trzecim (spoza Unii). Nie będę posiadać dokumentu potwierdzającego wywiezienie towaru poza granice Unii. Nie będę w posiadaniu również dokumentu SAD, z którego wynikałoby że wartość usługi jest wliczona do podstawy ustalenia podatku VAT od importu towarów.

W związku z tak przedstawionymi stanami faktycznymi oraz zdarzeniami przyszłymi, Strona zwróciła się z prośbą o zajęcie stanowiska w następujących kwestiach:

1.

Czy z tytułu wykonanej usługi spedycyjnej opisanej w punkcie 1 prawidłowo opodatkowałam wykonaną usługę.

2.

Czy z tytułu wykonanej usługi spedycyjnej opisanej w punkcie 2 prawidłowo rozpoznałam ją jako niepodlegającą opodatkowaniu.

3.

Czy z tytułu wykonanej usługi opisanej w punkcie 2 o ile nie podlegała ona opodatkowaniu w Polsce, powinnam wykazać ją do opodatkowania w kraju, w którym transport towaru się rozpoczął, czyli we Włoszech.

4.

Jak powinnam opodatkować sprzedaż usługi spedycji w przypadku opisanym w punkcie 3.

5.

Jak powinnam opodatkować sprzedaż usługi spedycji w przypadku opisanym w punkcie 4.

Zdaniem wnioskodawcy:

Odnośnie pytana 1.

Uważam, że z tytułu wykonania usługi opisanej w punkcie 1 prawidłowo rozpoznałam usługę odpowiadającą odcinkowi ze Szwajcarii do granicy Polski jako niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a usługę odpowiadającą odcinkowi od granicy Polski do T... jako opodatkowaną stawką 22%.

Odnośnie pytania 2.

Uważam, że z tytułu wykonania usługi opisanej w punkcie 2 prawidłowo rozpoznałam usługę jako niepodlegającą w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnośnie pytania 3.

Uważam, że z tytułu wykonania usługi opisanej w punkcie 2 powinnam rozpoznać usługę jako podlegającą we Włoszech opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej i rozliczyć należny podatek stosownie do przepisów obowiązujących we Włoszech.

Odnośnie pytania 4.

Uważam, że z tytułu wykonania usługi opisanej w punkcie 3, ponieważ ja będę organizować tylko transport na trasie z kraju Unii do Polski i nie będę posiadać dokumentów potwierdzających wywiezienie towarów poza granice Unii Europejskiej, powinnam rozpoznać tę usługę jako usługę spedycyjną związaną z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów nie podlegającą opodatkowaniu w Polsce. Na fakturze powinnam umieścić uwagę, że podatek od wartości dodanej powinien rozliczyć nabywca usługi, który podał mi swój numer identyfikacyjny dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Odnośnie pytania 5.

Uważam, że z tytułu wykonania usługi opisanej w punkcie 4 powinnam rozpoznać usługę odpowiadającą odcinkowi z kraju nie należącego do Unii do granicy Polski jako niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a wartość usługi odpowiadającą odcinkowi od granicy Polski (do miejsca rozładunku jako opodatkowaną stawką 22% a wartość usługi odpowiadającą odcinkom trasy przebiegającym poza granicami Polski powinnam opodatkować w krajach, przez terytorium których trasa przebiegała, wg obowiązujących w tych krajach przepisów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Słownik ustawowy, zawarty w art. 2 pkt 1 ustawy, definiuje terytorium kraju jako terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Przepisy określające miejsce świadczenia usług zostały zawarte w rozdziale 3 działu V ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Przez usługi transportu międzynarodowego, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z usługami przewozu lub innego sposobu przemieszczania towarów i osób, o których mowa w punktach 1 i 2 tego przepisu. Z analizy powyższych przepisów prawa podatkowego wynika, że transport międzynarodowy towarów jest to transport, który m.in. rozpoczyna się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty.

Ponieważ ustawa podatku od towarów i usług traktuje usługi spedycji międzynarodowej jak usługi transportu międzynarodowego, w związku z tym w zakresie świadczenia usług spedycji międzynarodowej należy stosować regulacje przewidziane dla usług transportowych tj. wynikające z cyt. art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 83 ust. 3 pkt 1 oraz art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT. Aby firma świadcząca usługę transportu międzynarodowego (spedycji międzynarodowej) mogła zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% musi dysponować odpowiednimi dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy opodatkowanie usług transportu międzynarodowego stawką preferencyjną 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Ad. 1

Reasumując, w sytuacji świadczenia usług transportu międzynarodowego, gdy wykonawca nie ma stosownej dokumentacji, wartość usługi na odcinku krajowym należy opodatkować na zasadach ogólnych stawką 22% (zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy). Odcinek Szwajcaria - Polska jako niepodlegający opodatkowaniu w Polsce.

Zatem stanowisko wnioskodawcy odnośnie stawki podatku od towarów i usług dla wykonanej usługi spedycji należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2 i 3

Reasumując, usługi transportu międzynarodowego świadczone przez przewoźnika lub spedytora podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części usługi wykonanej na terytorium Polski, pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ww. ustawy. Z uwagi na fakt, iż wnioskodawca nie posiada dokumentu potwierdzającego przekroczenie granicy z państwem trzecim - dla odcina krajowego Strona winna zastosować 22% stawkę podatku VAT. Pozostała część usługi, wykonywana na odcinkach trasy przebiegających poza granicami kraju, podlega opodatkowaniu w państwie, którego dany odcinek trasy dotyczy, według zasad tam obowiązujących.

Zatem stanowisko wnioskodawcy, w zakresie rozpoznania usługi jako niepodlegającą opodatkowaniu w Polsce uznaje się za nieprawidłowe, zaś stanowisko odnośnie opodatkowania usługi we Włoszech jest prawidłowe.

Ad. 5

Reasumując, usługi transportu międzynarodowego świadczone przez przewoźnika lub spedytora podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części usługi wykonanej na terytorium Polski, pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ww. ustawy. Z uwagi na fakt, iż wnioskodawca nie posiada dokumentu potwierdzającego przekroczenie granicy z państwem trzecim - dla odcina krajowego Strona winna zastosować 22% stawkę podatku VAT. Pozostała część usługi, wykonywana na odcinkach trasy przebiegających poza granicami kraju, podlega opodatkowaniu w państwie, którego dany odcinek trasy dotyczy, według zasad tam obowiązujących.

Zatem stanowisko wnioskodawcy odnośnie opodatkowania przedmiotowej usługi spedycji należy uznać za prawidłowe.

Ad. 4

Zgodnie z przepisem art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Definicja pojęcia "usługi transportu międzynarodowego" jest zawarta w art. 83 ust. 3 ww. ustawy, który brzmi: "Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

1.

przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a)

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b)

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c)

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d)

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2.

przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a)

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b)

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c)

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3.

usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2."

Porównując przytoczoną powyżej definicję z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym, należy zauważyć, iż usługi świadczone przez wnioskodawcę (przewoźnika) na rzecz kontrahenta nie są usługami transportu międzynarodowego. Przewoźnik wykonuje usługę transportu z terytorium kraju członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Miejsce świadczenia usług określa art. 27 ust. 1 ustawy. Zgodnie z jego brzmieniem w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28".

Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Przepis art. 28 ust. 3 ustawy stanowi, iż w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Zatem stanowisko wnioskodawcy będzie prawidłowe, o ile podany przez kontrahenta numer identyfikacji dla podatku od wartości dodanej będzie nadany przez inne państwo członkowskie niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl