IPPP2/443-1426/11-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1426/11-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2011 r. (data wpływu 29 grudnia 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 16 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r., data nadania 16 lutego 2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-1426/11-2/KG z dnia 6 lutego 2012 r. (skuteczne doręczenie w dniu 9 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do świadczonych usług kształcenia zawodowego przez jednostki zależne, które posiadają wpis do ewidencji działalności oświatowej i są objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o oświacie - jest prawidłowe,

* zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 23% w stosunku do świadczonych usług organizacji konferencji naukowo - technicznych, sympozjów, narad, kursów i spotkań specjalistycznych a także poradnictwa technicznego przez jednostki zależne, które posiadają wpis do ewidencji działalności oświatowej i są objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o oświacie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do świadczonych usług kształcenia zawodowego oraz organizacji konferencji naukowo - technicznych, sympozjów, narad, kursów i spotkań specjalistycznych a także poradnictwa technicznego przez jednostki, które posiadają wpis do ewidencji działalności oświatowej i są objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r., data nadania 16 lutego 2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-1426/11-2/KG z dnia 6 lutego 2012 r. (skuteczne doręczenie w dniu 9 lutego 2012 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Stowarzyszenie), poza działalnością statutową prowadzi działalność gospodarczą na terenie całego kraju, w zakresie:

* działalności szkoleniowej w formie kształcenia zawodowego i ustawicznego dorosłych i pozostałych form kształcenia gdzie indziej nie niesklasyfikowanego (80.42)

* organizowania konferencji naukowo-technicznych, sympozjów, narad, kursów i spotkań specjalistycznych oraz poradnictwa technicznego

za pośrednictwem wyodrębnionych jednostek, które są zależne od Stowarzyszenia.

Działalność szkoleniowa w zakresie przygotowania do zawodu i ustawicznego doskonalenia kwalifikacji dla prawidłowego wykonywania zawodu realizowana jest za pomocą zależnych od Stowarzyszenia jednostek terenowych, które nie posiadają osobowości prawnej. Stowarzyszenie sporządza jedno łączne sprawozdanie finansowe, jest czynnym podatnikiem tych usług, który posługuje się jednym NIP-em nadanym przez Urząd Skarbowy i do tego Urzędu są składane wszystkie sprawozdania (łączne).

Część zależnych od Stowarzyszenia jednostek terenowych świadczy usługi kształcenia jako jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i spełnia warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Pozostała część zależnych jednostek terenowych prowadzi natomiast działalność szkoleniowo-egzaminacyjną na zasadach określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Usługi szkoleniowe Stowarzyszenia prowadzone są na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy w zakresie warunkującym kontynuowanie lub podejmowanie pracy. Szkoleniami objęte są osoby pracujące lub dążące do podjęcia pracy w charakterze:

1.

osób obsługujących zbiorniki LPG stanowiące wyposażenie pojazdów zasilanych gazem skroplonym w zakresie ich napełniania,

2.

osób obsługujących urządzenia do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych,

3.

osób obsługujących ciśnieniowe zbiorniki przenośne w zakresie ich napełniania,

4.

osób obsługujących i konserwujących urządzenia transportu bliskiego podlegających dozorowi technicznemu, (zatrudnionych na stanowiskach operator wózków widłowych, suwnic, żurawi, podestów, dźwigów, wciągarek, wciągników i innych urządzeń technicznych) wymienionych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 849 z późn. zm.),

5.

osób zajmujących się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych na stanowisku dozoru i eksploatacji, wymienionych w załączniku do Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci;

6.

spawacza, w odpowiedniej metodzie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (Dz. U. Nr 40, poz. 470).

7.

osób zatrudnionych na stanowiskach pracy dozoru i bezpośredniej obsługi urządzeń i instalacji niepalnych gazów medycznych w jednostkach organizacyjnych służby zdrowia,

8.

osób obsługujących urządzenia i instalacje zawierające substancje kontrolowane, zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową,

9.

rzeczoznawcy S w zakresie szacowania wartości technicznego majątku.

Jednym z celów wyżej wymienionych szkoleń jest uzyskanie wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu oraz przygotowanie uczestników do egzaminów kwalifikacyjnych przed właściwymi komisjami. Zakres szkoleń, a także organizacja egzaminu wynikają z przepisów prawa, a uzyskanie świadectwa kwalifikacyjnego jest niezbędnym warunkiem do zatrudnienia na określonych stanowiskach pracy.

Usługi szkoleniowe wszystkich jednostek Stowarzyszenia prowadzone są na podstawie programów nauczania uzgodnionych z właściwymi do tego celu instytucjami, a także w formach i na zasadach przewidzianych w niżej wymienionych przepisach:

1.

Ustawa o dozorze technicznym z dnia 21 grudnia 2000 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 122, poz. 1321 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 849 z późn. zm.) dla szkolenia osób: obsługujących zbiorniki LPG stanowiące wyposażenie pojazdów zasilanych gazem skroplonym w zakresie ich napełniania, obsługujących urządzenia do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych, obsługujących ciśnieniowe zbiorniki przenośne w zakresie ich napełniania, obsługujących i konserwujących urządzenia transportu bliskiego podlegające dozorowi technicznemu.

2.

Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. z dnia 21 maja 2003 r. Nr 89, poz. 828 z późn. zm.) dla osób zajmujących się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych na stanowisku dozoru i eksploatacji.

3.

Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (Dz. U. Nr 40, poz. 470), ponadto wytyczne Instytutu Spawalnictwa W-07/IS-41 w sprawie szkolenia i egzaminowania spawaczy, W-07/IS -17 w sprawie egzaminowania spawaczy, W-07/IS-02 szkolenie spawaczy metodą MAG, W-07/IS-03 szkolenie spawaczy metodą TIG, W-07/IS-01 szkolenie osób spawających elektrodami otulonymi, W- 07/IS-04 szkolenie spawaczy gazowych, W-07/IS-05 szkolenie spawaczy metodą MIG dla szkolenia osób chcących podjąć pracę w charakterze spawacza, w odpowiedniej metodzie.

4.

Na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową (Dz. U. Nr 121, poz. 1263) oraz rozporządzenia Ministerstwa Gospodarki i Pracy z dnia 16 sierpnia 2004 r. (Dz. U. Nr 195, poz. 2009).

5.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełnienia przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).

6.

Jednostki Stowarzyszenia prowadzą również szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w formach i na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. I860 z późn. zm.).

Pismem z dnia 16 lutego 2012 r. Stowarzyszenie uzupełniło złożony wniosek wskazując, iż szkolenia skierowane do osób zatrudnionych na stanowiskach pracy dozoru i bezpośredniej obsługi urządzeń i instalacji niepalnych gazów medycznych w jednostkach organizacyjnych służby zdrowia prowadzone są w formach i na zasadach określonych w ustawie o wyrobach medycznych z dnia 20 kwietnia 2004 r. i dokonanej jej nowelizacji ustawą z dnia 20 maja 2010 r. (Dz. U. Nr 107, poz. 679). Natomiast szkolenia dla rzeczoznawców prowadzone są na podstawie wewnętrznych procedur Stowarzyszenia tj. "Regulaminów dotyczących rzeczoznawstwa S" i standardów zawodowych.

Szkolenia te prowadzone są przez jednostki zależne, które świadczą usługi kształcenia jako jednostki objęte systemem oświaty i są zarejestrowane w Wydziałach Edukacji Miast gdzie znajdują się siedziby tych jednostek.

Ponadto usługi kształcenia zawodowego, prowadzone w jednostkach zależnych są:

* współfinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, 85% wartości projektu stanowią środki

* europejskie, 15% wartości projektu stanowi wkład własny partnerów projektu, którymi są starostwa, lub

* współfinansowane w całości z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Organizowane przez jednostki zależne konferencje naukowo techniczne, sympozja, narady, kursy i spotkania specjalistyczne a także poradnictwo techniczne są finansowane:

* częściowo ze środków publicznych tj. w formie dofinansowania z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w wysokości około 13% kosztów ogólnych, pozostała część środków jest uzyskiwana z opłat uczestników,

* w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego ww. imprezy realizowane są w 100% ze środków europejskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy szkolenia - egzaminy prowadzone przez Stowarzyszenie za pośrednictwem jednostek zależnych, które posiadają wpis do ewidencji działalności oświatowej i są objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zarejestrowane w Wydziałach Edukacji miast gdzie znajdują się siedziby Ośrodków, czy wszystkie szkolenia, egzaminy pozostają usługami zwolnionymi od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, jeżeli te usługi są również prowadzone poza terytorium objętym wpisem do ewidencji placówek.

2.

Czy usługi Stowarzyszenia oraz usługi za pośrednictwem jednostek zależnych polegające na organizowaniu konferencji naukowo-technicznych, sympozjów, narad, kursów i spotkań specjalistycznych a także poradnictwa technicznego, są zwolnione od podatku od towarów i usług, czy opodatkowane stawką podatkową 23%.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Jeżeli jednostki terenowe zależne od S, które świadczą usługi kształcenia jako jednostki objęte systemem oświaty są zarejestrowane w Wydziałach Edukacji miast gdzie znajdują się siedziby tych Jednostek, to wszystkie szkolenia które organizują zależne Jednostki bez względu na rodzaj szkolenia i miejsca prowadzenia szkoleń/usług są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 2.

Usługi polegające na organizowaniu konferencji naukowo-technicznych, sympozjów, narad i spotkań specjalistycznych a także poradnictwa technicznego są opodatkowane stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

* za prawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do świadczonych usług kształcenia zawodowego przez jednostki zależne, które posiadają wpis do ewidencji działalności oświatowej i są objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o oświacie,

* za prawidłowe w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 23% w stosunku do świadczonych usług organizacji konferencji naukowo - technicznych, sympozjów, narad, kursów i spotkań specjalistycznych a także poradnictwa technicznego przez jednostki zależne, które posiadają wpis do ewidencji działalności oświatowej i są objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o oświacie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe PAN oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe PAN oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. W myśl zaś art. 3 pkt 17 tej ustawy, przez kształcenie ustawiczne należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Z kolei, art. 5 ust. 1 ww. ustawy określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast, stosownie do art. 82 ust. 1 cyt. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z kolei zgodnie z ust. 2 cytowanego artykułu zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać:

1.

oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby;

2.

określenie odpowiednio typu i rodzaju szkoły lub placówki oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania, w przypadku liceum profilowanego - profili kształcenia ogólnozawodowego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazw zawodów, w jakich szkoła będzie kształcić, zgodnych z nazwami zawodów występujących w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art. 24 ust. 1, lub klasyfikacji zawodów i specjalności ustalanej na potrzeby rynku pracy przez ministra właściwego do spraw pracy;

3.

wskazanie miejsca prowadzenia szkoły lub placówki oraz informację o warunkach lokalowych zapewniających:

a.

możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,

b.

realizację innych zadań statutowych,

c.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu,

d.

bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami;

4.

statut szkoły lub placówki;

5.

dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce;

6.

zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 7 ust. 3 w przypadku szkoły podstawowej oraz gimnazjum, a także w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej ubiegającej się o nadanie uprawnień szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności.

Jednocześnie w świetle ustępu 3a niniejszego artykułu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

1.

nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;

2.

datę i numer wpisu do ewidencji;

3.

nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;

4.

osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;

5.

adres szkoły lub placówki;

6.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci;

7.

w przypadku liceum profilowanego - nazwy profili kształcenia ogólnozawodowego, w jakich szkoła kształci.

Ponadto w świetle art. 82 ust. 5 ustawy o systemie oświaty osoba prowadząca szkołę lub placówkę jest obowiązana zgłosić organowi, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w ciągu 14 dni zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.

Zwrócić należy uwagę, iż uregulowania zawarte w wyżej cytowanych przepisach mających zastosowanie w sprawie wskazują, iż zwolnienie od podatku VAT obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo - przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT nie wystarcza, ażeby dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie cyt. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca, poza działalnością statutową prowadzi działalność gospodarczą na terenie całego kraju w zakresie:

* działalności szkoleniowej w formie kształcenia zawodowego i ustawicznego dorosłych i pozostałych form kształcenia,

* organizowania konferencji naukowo technicznych, sympozjów, narad, kursów i spotkań specjalistycznych oraz poradnictwa zawodowego

Wyżej wymienione usługi świadczone są za pośrednictwem jednostek zależnych. Część zależnych od Stowarzyszenia jednostek posiada wpis do ewidencji działalności oświatowej i jest objętych systemem oświaty w rozumieniu przepisów o oświacie. Pozostałe jednostki zależne wpisu takiego nie posiadają.

Prowadzone szkolenia kierowane są do osób pracujących lub dążących do podjęcia pracy charakterze:

1.

osób obsługujących zbiorniki LPG stanowiące wyposażenie pojazdów zasilanych gazem skroplonym w zakresie ich napełniania,

2.

osób obsługujących urządzenia do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych,

3.

osób obsługujących ciśnieniowe zbiorniki przenośne w zakresie ich napełniania,

4.

osób obsługujących i konserwujących urządzenia transportu bliskiego podlegające dozorowi technicznemu, (zatrudnionych na stanowiskach operator wózków widłowych, suwnic, żurawi, podestów, dźwigów, wciągarek, wciągników i innych urządzeń technicznych),

5.

osób zajmujących się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych na stanowisku dozoru i eksploatacji,

6.

spawacza, w odpowiedniej metodzie,

7.

osób zatrudnionych na stanowiskach pracy dozoru i bezpośredniej obsługi urządzeń i instalacji niepalnych gazów medycznych w jednostkach organizacyjnych służby zdrowia,

8.

osób obsługujących urządzenia i instalacje zawierające substancje kontrolowane,

9.

rzeczoznawcy S w zakresie szacowania wartości technicznego majątku.

Ponadto Wnioskodawca za pośrednictwem tych jednostek organizuje konferencje naukowo - techniczne, sympozja, narady, kursy, spotkania specjalistyczne oraz poradnictwo techniczne.

Ad. 1.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że w celu skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy dany podmiot winien posiadać wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, bowiem w oparciu o art. 82 ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Ponadto, zauważyć należy, iż zgłoszenie do ewidencji musi zawierać wskazanie miejsca prowadzenia placówki oraz informacje o warunkach lokalowych zapewniających możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, realizację innych zadań statutowych, możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu, bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy czy też dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w placówce. Przy tym zaświadczenie o wpisie do ewidencji zawiera m.in. osobę prawną prowadzącą placówkę oraz adres placówki. W konsekwencji powyższego, aby dana placówka mogła korzystać z analizowanego zwolnienia winna posiadać wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych uzyskany w oparciu o art. 82 ustawy.

Odnosząc powołane przepisy do sytuacji opisanej w złożonym wniosku stwierdzić należy, iż jednostki zależne Stowarzyszenia, posiadające wpis do ewidencji działalności oświatowej mieszczą się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 tej ustawy jako placówki oświatowe świadczące usługi w zakresie kształcenia. W tym miejscu należy wskazać, iż zakres usług świadczonych przez te jednostki obejmuje nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy w zakresie warunkującym kontynuowanie lub podejmowanie pracy.

W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo - przedmiotowa dyspozycja cyt. powyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, który stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Tym samym prowadzone szkolenia zawodowe wymienione w stanie faktycznym wniosku przez jednostki zależne, które posiadają wpis do ewidencji działalności oświatowej i są objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o oświacie - korzystać będą ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, Stowarzyszenie ma prawo do zastosowania wskazanego powyżej zwolnienia od podatku VAT w zakresie usług kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego wymienionych w stanie faktycznym wniosku za pośrednictwem jednostek zależnych objętych systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Ad. 2.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania świadczonych usług polegających na organizacji konferencji naukowo - technicznych, sympozjów, narad, kursów i spotkań specjalistycznych a także poradnictwa technicznego przez jednostki zależne Stowarzyszenia, wskazać należy, iż pomimo spełnienia przesłanki podmiotowej (jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o oświacie), nie została wypełniona przesłanka o charakterze przedmiotowym. Świadczenie usług wymienionych powyżej nie stanowi bowiem usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w powołanym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi organizowania konferencji naukowo technicznych, sympozjów, narad, kursów i spotkań specjalistycznych a także poradnictwa technicznego nie spełniają definicji usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Tym samym należy uznać, iż nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym bezcelowe jest analizowanie pozostałych przesłanek uprawniających do zastosowania tego zwolnienia.

Reasumując, należy zgodzić się ze Stowarzyszeniem, iż usługi te świadczone przez Stowarzyszenie za pośrednictwem jednostek zależnych objętych systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jako niekorzystające ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie wskazanych przepisów - opodatkowane będą stawką podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w powiązaniu z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja odnosi się do opodatkowania usług kształcenia świadczonych przez Stowarzyszenie za pośrednictwem jednostek zależnych objętych systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Kwestia opodatkowania usług kształcenia świadczonych przez jednostki niebędące objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl