IPPP2/443-1403/13-2/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1403/13-2/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 31 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania z zastosowaniem kasy rejestrującej świadczonych przez Wnioskodawcę usług elektronicznych oraz sposobu dokumentowania dostawy towarów i świadczenia usług;

* nieprawidłowe - w zakresie sposobu identyfikacji wydrukowanego paragonu z wystawioną, w formie elektronicznej, fakturą.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania z zastosowaniem kasy rejestrującej świadczonych przez Wnioskodawcę usług elektronicznych oraz sposobu dokumentowania dostawy towarów i świadczenia usług.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Główną działalnością gospodarczą spółki jest sprzedaż towarów (gier i filmów na różnych nośnikach) do osób prawnych i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Od roku 2005 Spółka prowadzi również sprzedaż towarów i usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i ewidencjonuje ww. sprzedaż za pośrednictwem kas fiskalnych. Sprzedaż taka odbywa się w niewielkim zakresie i głównie w trakcie organizowanych przez Spółkę wyprzedaży. Obejmuje ona w szczególności i m.in:

* Towary:

* gry i filmy na płytach CD i DVD, gry planszowe,

* wyposażenie biurowe (telefony, szafki, komputery, krzesła.),

* gadżety marketingowe (plakaty, długopisy, figurki, notesy, zawieszki, podkładki pod myszki),

* Usługi:

* pocztowe,

* kurierskie,

* medyczne.

Od roku 2012 Spółka prowadzi za pośrednictwem internetu sprzedaż usług elektronicznych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Za pośrednictwem tego kanału dystrybucji sprzedawane są klientom, w postaci cyfrowych plików, gry na komputery PC i MAC, filmy, e-booki oraz audiobooki. Dostęp do usługi pobierania zakupionych plików na urządzenie klienta możliwy jest tylko po dokonaniu 100% płatności za złożone zamówienie. Zapłata jest dokonywana w formie przelewu lub płatności kartą płatniczą, za pośrednictwem systemu płatności internetowych udostępnianego klientom przez firmę P. lub A. Firmy te świadczą usługi w zakresie umożliwiania podmiotom gospodarczym przyjmowania płatności, w szczególności bezgotówkowych, dokonywanych przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych. Firma P. posiada zgodę Prezesa Narodowego Banku Polskiego na prowadzenie systemu autoryzacji i rozliczeń P..PL w roli Agenta Rozliczeniowego w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. z dnia 11 października 2002 r., Nr 169, poz. 1385 z późn. zm.).

Warunki współpracy Spółki z firmą P. SA określają: Umowa Ramowa na Korzystanie z Systemu, Umowy Produktowe o udostępnienie Usług Płatności elektronicznych i Usług Kartami Płatniczymi zgodnie z regulaminami: a) Regulamin systemu, b) Regulamin usługi płatności elektronicznych) Regulamin usługi płatności kartami płatniczymi.

Regulaminy określają zasady współpracy Spółki i P. przy przyjmowaniu przez Spółkę zapłaty z wykorzystaniem Usług Płatności świadczonych przez P. w ramach systemu. Płatności przez klientów indywidualnych są dokonywane na rachunek P. lub A. a następnie są przekazywane przelewem na rachunek bankowy Spółki wraz ze specyfikacją poszczególnych transakcji.

Obecnie sprzedaż towarów i usług elektronicznych dla klientów indywidualnych - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej odbywa się odrębnie w różnych sklepach internetowych działających pod różnymi domenami sprzedaż usług elektronicznych, - sprzedaż towarów fizycznych. Zgodnie z otrzymaną interpretacją MF nr IPPP2/443-788/12-3/IZ z dnia 13 listopada 2012 i § 2.1 Rozporządzenia MF z dnia 29 listopada 2012 r. Dz. U. z 2012 r. poz. 1362, Spółka korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży usług elektronicznych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a co za tym idzie także z wystawiania, drukowania i wydawania paragonów fiskalnych.

W przyszłości Spółka zamierza prowadzić sprzedaż towarów i usług elektronicznych (gier, filmów, e-booków, audiobooków) za pośrednictwem jednego sklepu internetowego dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej a także dla firm. Klient indywidualny (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) w ramach jednego zamówienia będzie mógł dokonać zakupu zarówno towaru (gry, filmu) jak i usługi elektronicznej (gry, filmy, e-booka, audiobooka). Klient indywidualny również będzie mógł dokonywać zakupu towarów i usług w ramach jednego sklepu odrębnie - na kilku różnych zamówieniach. Zasady płatności obowiązywałyby jak dotychczas. Byłyby to przedpłaty za pośrednictwem systemu P. i A. - opisane przez Spółkę powyżej. Dodatkowo może pojawić się opcja płatności tylko za towary "za pobraniem" z wykorzystaniem innych firm zewnętrznych (kurierskich). W przypadku sprzedaży towaru dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej byłaby ona ewidencjonowana za pośrednictwem kasy fiskalnej i wystawiane by były paragony zarówno w sytuacji gdy sprzedaż towaru byłaby połączona na jednym zamówieniu ze sprzedażą usługi elektronicznej jak i odrębnie na różnych zamówieniach. Sprzedaż usług elektronicznych (książek, filmów i gier on-line) sprzedanych na jednym zamówieniu wraz z towarem lub na odrębnym nie byłaby ewidencjonowana za pośrednictwem kas fiskalnych gdyż Spółka nie miałaby takiego obowiązku.

Reasumując ewidencji na kasie fiskalnej nadal podlegałaby tylko sprzedaż towarów bez względu na to czy jest dokonywana w ramach jednego sklepu internetowego i czy na jednym zamówieniu razem ze sprzedażą usług on-line.

Spółka planuje również wprowadzić w przypadku sprzedaży towarów i usług elektronicznych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem jednego sklepu internetowego, wystawianie faktur elektronicznych zgodnie z Rozporządzeniem MF. Faktury sprzedaży byłyby wystawiane automatycznie i byłyby dostępne dla osób fizycznych na stronie sklepu internetowego w wersji on-line do pobrania lub wysyłane byłyby na adres mailowy nabywcy, po uprzednim wyrażeniu zgody przez klienta poprzez zaakceptowanie regulaminu sklepu zawierającego takie rozwiązanie. W przypadku sprzedaży towarów Spółka ewidencjonowałaby sprzedaż za pośrednictwem kasy fiskalnej i drukowała paragony ale bez przekazywania ich oryginałów nabywcom. Paragony oryginały i kopie stanowiłyby załączniki do faktur elektronicznych. Faktury wystawiane byłyby zgodnie z datą powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku VAT. Faktury elektroniczne stanowiłyby dla nabywcy dowód zakupu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Spółka może nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej (fiskalnej) sprzedaży gier, filmów wersji książek w wersji elektronicznej, a co za tym idzie także z wystawiania, drukowania i wydawania paragonów fiskalnych na podstawie otrzymanej interpretacji i Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2010 r. Dz. U. z 2012 r. poz. 1382, w przypadku gdy sprzedaż tychże usług odbędzie się w ramach jednego sklepu internetowego razem ze sprzedażą towaru na jednym zamówieniu dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, jak również na różnych odrębnych zamówieniach.

Zgodnie z przepisami jedynie sprzedaż towaru dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej byłaby ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej.

2.

A. Czy Spółka może w przypadku sprzedaży towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej wystawiać z automatu faktury elektroniczne dostępne dla nabywców na stronie sklepu internetowego w wersji do pobrania lub wysyłane mailem, jednocześnie ewidencjonować tę sprzedaż na kasie fiskalnej i drukować paragony, ale nie przekazywać ich oryginałów nabywcom towarów, a jedynie faktury, po uprzednim wyrażeniu zgody przez klienta poprzez zaakceptowanie regulaminu sklepu.

B. Czy Spółka może oryginały paragonów pozostawiać w swojej ewidencji jako załączniki do faktur elektronicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

Zdaniem Spółki w zakresie sprzedaży przez internet gier i filmów w wersji elektronicznej dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w ramach jednego sklepu, zarówno na jednym zamówieniu z towarami jak i odrębnych, Spółka może korzystać nadal ze zwolnienia z obowiązku rejestracji tych transakcji poprzez kasy rejestrujące oraz z wystawiania, drukowania i wydawania paragonów fiskalnych klientom. Podstawę prawną stanowi Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 29 listopada 2012 r. oraz otrzymana indywidualna interpretacja Ministra Finansów z dnia 13 listopada 2012 r., Nr IPPP2/443-788/12-3/IZ.

Zgodnie z § 2.1 Rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do Rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2014 pkt 37 cyt. "Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej czynności dotyczyła".

Spółka spełnia powyższe wszystkie warunki. Spółka będzie miała możliwość zidentyfikowania i przypisania konkretnej płatności do konkretnej transakcji. Spółka nie ewidencjonowała sprzedaży usług elektronicznych (sprzedaży gier i filmów on-line) na kasie rejestrującej przed 1 stycznia 2011. Spółka również spełnia warunek dotyczący tego, iż zapłata w całości następuję za pośrednictwem banku odpowiednio na rachunek bankowy podatnika czyli Spółki. Fakt sprzedaży w ramach jednego sklepu internetowego towarów i usług elektronicznych a także na jednym zamówieniu, nie powoduje utraty zwolnienia Spółki z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży usług elektronicznych. Ww. zwolnienie przysługuje na dzień dzisiejszy Spółce nadal tylko z jednym ograniczeniem tj. że obowiązuje do dnia 31 grudnia 2014 r.

Ad 2

A. W przypadku sprzedaży towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej Spółka może wystawiać z automatu faktury elektroniczne dostępne dla nabywców na stronie sklepu internetowego (w wersji do pobrania lub wysłanych mailem) jednocześnie ewidencjonować tę sprzedaż na kasie fiskalnej i drukować paragony, ale nie przekazywać ich oryginałów nabywcom towarów, a jedynie faktury. Potwierdzają stanowisko Spółki przepisy:

* § 7 ust. 1, ust. 3, ust. 5 Rozporządzenia MF z dnia 28 marca 2011 r. z późn. zm. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1428) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług cyt. "W przypadku, gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik jest obowiązany dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż"."W przypadku, gdy faktura przesłana w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę".

* Art. 111 ust. 1 i art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) cyt. "Podatnicy prowadzący ewidencje obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są zobowiązani:

1.

dokonać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury sprzedaży z każdej sprzedaży oraz wydać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy";

* Rozporządzenie MF z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1528).

B. Spółka może oryginały paragonów pozostawiać w swojej ewidencji jako załączniki do faktur elektronicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania z zastosowaniem kasy rejestrującej świadczonych przez Wnioskodawcę usług elektronicznych jak również sposobu dokumentowania dostawy towarów i świadczenia usług oraz jest nieprawidłowe w zakresie sposobu identyfikacji wydrukowanego paragonu z wystawioną, w formie elektronicznej, fakturą.

Ad 1

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą". W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanym dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym, określonych w załączniku do rozporządzenia, czynności wykonywanych przez podatnika.

Pod poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowaych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji.

A zatem zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, można stosować jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

* zapłata za dostarczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej;

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie tej regulacji.

Należy również wskazać, że z zapisu § 4 ust. 1 lit. l ww. rozporządzenia wynika, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2, nie stosuje się do: dostaw płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów i innych analogowych lub cyfrowych nośników danych zawierających zapisane dane lub zapisane pakiety oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanych łącznie z licencją na użytkowanie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że Spółka planuje w przyszłości prowadzić sprzedaż towarów i usług elektronicznych (gier, filmów, e-booków, audiobooków) za pośrednictwem jednego sklepu internetowego dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej a także dla firm. Klient indywidualny (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) w ramach jednego zamówienia będzie mógł dokonać zakupu zarówno towaru (gry, filmu) jak i usługi elektronicznej (gry, filmy, e-booka, audiobooka ilp.). Klient indywidualny również będzie mógł dokonywać zakupu towarów i usług w ramach jednego sklepu odrębnie - na kilku różnych zamówieniach. Zapłata dokonywana byłaby za pośrednictwem systemu płatności internetowych udostępnianego klientom przez firmę P. lub A. Jak Wnioskodawca wskazuje, warunki współpracy Spółki z firmą P. lub A. określają Regulaminy. Płatności przez klientów indywidualnych są dokonywane na rachunek P. lub A. a następnie są przekazywane przelewem na rachunek bankowy Spółki wraz ze specyfikacją poszczególnych transakcji. Dodatkowo może pojawić się opcja płatności tylko za towary "za pobraniem" z wykorzystaniem innych firm zewnętrznych (kurierskich).

Wnioskodawca ma wątpliwości czy Spółka może nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej (fiskalnej) sprzedaży gier, filmów wersji książek w wersji elektronicznej, a co za tym idzie także z wystawiania, drukowania i wydawania paragonów fiskalnych w przypadku gdy sprzedaż tych usług odbędzie w ramach jednego sklepu internetowego razem ze sprzedażą towaru na jednym zamówieniu dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, jak również na różnych odrębnych zamówieniach.

Dokonując zatem analizy treści złożonego wniosku w kontekście wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, że Spółka będzie mogła zastosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania w stosunku do wykonywanych usług elektronicznych, na podstawie § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia w zw. z poz. 37 rozporządzenia. Przedmiotem sprzedaży będzie świadczenie usług, które nie są wymienione w § 4 ww. rozporządzenia. W ocenie tut. Organu płatność dokonana w systemie P. lub A. z uwagi na fakt, że jest dokonywana z konta nabywcy poprzez system płatności P. lub A. na konto bankowe Wnioskodawcy spełnia przesłankę do uznania, że została dokonana za pośrednictwem banku. Ponadto z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. A zatem w sprawie zostaną spełnione wszystkie warunki wynikające z przepisów rozporządzenia, dających prawo do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej. Fakt sprzedaży w ramach jednego sklepu internetowego towarów i usług elektronicznych, w tym także na jednym zamówieniu, nie spowoduje utraty prawa Spółki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży usług elektronicznych.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ad 2 A)

Z wniosku wynika ponadto, że Spółka planuje wprowadzić opcję wystawiania faktur elektronicznych w przypadku sprzedaży towarów i usług elektronicznych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem jednego sklepu internetowego. Faktury sprzedaży byłyby wystawiane automatycznie i byłyby dostępne dla osób fizycznych na stronie sklepu internetowego w wersji on-line do pobrania lub wysyłane byłyby na adres mailowy nabywcy, po uprzednim wyrażeniu zgody przez klienta poprzez zaakceptowanie regulaminu sklepu zawierającego takie rozwiązanie. W przypadku sprzedaży towarów Spółka ewidencjonowałaby sprzedaż za pośrednictwem kasy fiskalnej i drukowała paragony ale bez przekazywania ich oryginałów nabywcom.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy Jego postępowanie w sposób opisany powyżej jest prawidłowe.

Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą: sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem (...).

Stosownie do ust. 3 ww. artykułu, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1 (...).

Z powyższych przepisów wynika, że podatnik zobowiązany jest wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż dokonywaną przez niego na rzecz konkretnie wymienionych przez ustawodawcę podmiotów - takich jak: innych podatników tego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, bądź na rzecz osób prawnych, które nie są podatnikami. W świetle omawianego przepisu, obowiązek wystawiania faktur nie spoczywa na podatniku dokonującym sprzedaży, w sytuacji gdy nabywca nie mieści się w ww. kategorii podmiotów. Jednakże cyt. wyżej art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, zakłada, że wszyscy nabywcy niebędący podmiotami, o których mowa w art. 106b ust. 1 ustawy, mogą otrzymać od sprzedawcy fakturę, po wcześniejszym zgłoszeniu takiego żądania. Przepis ten dotyczy

m. in. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a więc tych nabywców towarów i usług, w stosunku do których, na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy, istnieje obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 106h ust. 1, w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.

W przypadku gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę (art. 106h ust. 3).

Zatem, w sytuacji gdy podatnik dokona rejestracji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, i następnie nabywca towarów i usług, będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej wystąpi z żądaniem wystawienia faktury, sprzedawca jest obowiązany taką fakturę wystawić. Wówczas jednak powinien on dołączyć do swojego egzemplarza faktury wydrukowany przez kasę paragon fiskalny. Jeżeli faktura jest wystawiana w formie elektronicznej podatnik pozostawia w swojej dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę.

Z uwagi na przedstawione powyżej przepisy należy stwierdzić, że postępowanie Wnioskodawcy w zakresie sposobu dokumentowania przeprowadzanych transakcji będzie prawidłowe. Wnioskodawca zaewidencjonuje sprzedaż towarów realizowaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Faktury sprzedaży będą wystawiane w formie elektronicznej automatycznie i będą dostępne dla osób fizycznych na stronie sklepu internetowego w wersji on-line do pobrania lub wysyłane będą na adres mailowy nabywcy, po uprzednim wyrażeniu zgody przez klienta poprzez zaakceptowanie regulaminu sklepu zawierającego takie rozwiązanie. Ponieważ faktura wystawiana będzie w formie elektronicznej Wnioskodawca pozostawi w swojej dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ad 2 B)

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może oryginały paragonów pozostawić w swojej ewidencji jako załączniki do faktur elektronicznych.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z cytowanym wcześniej art. 106h ust. 3 ustawy, w sytuacji opisanej we wniosku ustawodawca wymaga, aby podatnik pozostawił w swojej dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę. A zatem wyraźnie określony jest sposób w jaki sprzedaż udokumentowana paragonem w formie wydruku papierowego może być powiązana z fakturą elektroniczną tj. fakturą która nie posiada formy papierowej i jest przechowywana elektronicznie. W takim przypadku nie jest możliwe dołączenie do faktury w formie elektronicznej paragonu w formie wydruku papierowego. Zatrzymany przez Wnioskodawcę paragon powinien zatem być odpowiednio opisany poprzez podanie danych identyfikujących fakturę, np. poprzez podanie numeru faktury, daty jej wystawienia.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy nadmienić, że przywołane przez Wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1528) utraciło moc obowiązującą z dniem 1 stycznia 2014 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl