IPPP2/443-140/12-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-140/12-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 12 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT w roku 2010 i 2011 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT w roku 2010 i 2011. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 12 kwietnia 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2443-140/12-2/AK z dnia 4 kwietnia 2012 r. (data doręczenia 6 kwietnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą od 2001 r. Jest to handel detaliczny zniczami i kwiatami. Z uwagi na mały zakres działalności i niewielkie przychody zmuszona jest ograniczyć koszty i w związku z powyższym sama prowadzi ewidencję podatkową tj. książkę przychodów. W 2008 r. obroty narastające w m-cu listopadzie przekroczyły kwotę 50.000,00. Obecnie tj. w 2012 r. przypadkowo Wnioskodawczyni dowiedziała się, że od listopada 2008 r. powinna stać się podatnikiem VAT czynnym. Również w 2009 powinna być podatnikiem VAT. Natomiast w 2010 r. miała obrót 57.365,20, a więc nie osiągnęła limitu kwoty obligującej do rozliczania podatku VAT; również w 2011 obroty były niższe niż obowiązujący limit.

Wnioskodawczyni nie złożyła w latach ubiegłych dokumentu rejestracyjnego VAT-R z powodu niewiedzy o konieczności zarejestrowania się jako podatnik w 2008 r. W 2012 r. złożyła zaległe deklaracje VAT-7 za 2008 i 2009 r., natomiast w 2010 i 2011 r., zdaniem Wnioskodawczyni, może skorzystać ze zwolnienia z tytułu nieprzekroczenia w latach 2010 i 2011 obrotów 100.000,00 i 150.000,00. Strona nie zgłosiła faktu wybrania zwolnienia z VAT do Naczelnika Urzędu Skarbowego ze względu na fakt że do chwili obecnej nie była zarejestrowana jako podatnik VAT.

Wnioskodawczyni prosi o odpowiedź czy jej interpretacje dotyczące rozliczania podatku VAT za 2010 i 2011 r. są właściwe tj. czy przysługuje jej zwolnienie z VAT za te lata.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 12 kwietnia 2012 r.) Strona wskazał, iż obrót za rok 2009 wyniósł 59.800,88 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Wnioskodawczyni wnosi o interpretację art. 113 ust. 1 ustawy o VAT i art. 2 ust. 4 ustawy o zmianie ustawy o VAT, tj. czy za 2010 i 2011 może korzystać ze zwolnienia w podatku VAT ze względu na nieprzekroczenie w latach 2010 i 2011 obowiązujących limitów tj. kwoty 100.000 i 150.000.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ze względu na fakt nieprzekroczenia limitu obrotów obligujących do bycia podatnikiem VAT za 2010 i 2011 oraz niewystawianie faktur VAT w latach 2010 i 2011 jak również niezarejestrowanie się jako podatnik VAT, w 2010 i 2011 r. może korzystać ze zwolnienia z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Limit obrotów uprawniający podatników do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów został określony w art. 113 ust. 1 cyt. ustawy.

Zgodnie z ww. przepisem, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 sierpnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jednocześnie od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 113 ust. 1 cyt. ustawy, na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666) stanowi, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100 000 zł.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy, w 2010 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50 000 zł i nie przekroczyła 100 000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2010 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast art. 2 ust. 4 ww. ustawy stanowi, iż w 2011 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2010 r. była wyższa niż 100 000 zł i nie przekroczyła 150 000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2011 r., z zastrzeżeniem ust. 5.

W art. 4 ww. ustawy poczyniono zastrzeżenie, iż ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 2, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.

Z powyższych uregulowań wynika więc, iż od 1 stycznia 2010 r. ze zwolnienia podmiotowego mogli korzystać podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 100 000 zł, a od 1 stycznia 2011 r. podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł.

Jak stanowi art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia dzisiejszego podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Przepis art. 113 ust. 11 cyt. ustawy został zmieniony - z dniem 1 stycznia 2009 r. - przez art. 1 pkt 59 lit. c ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320).

Do dnia 31 grudnia 2008 r. przepis ten stanowił, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Jak wynika z treści art. 113 ust. 13 cyt. ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, nowych środków transportu,

b.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie,

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż obecnie, co do zasady, podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

* od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacji z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok,

* podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług,

* podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Odnośnie natomiast postanowień cyt. art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług należy wskazać, iż przepis ten dotyczy wyłącznie takich podatników, którzy korzystali w 2009 r. ze zwolnienia z VAT, jako podmioty kontynuujące działalność i:

* przekraczając kwotę 50.000 zł utracili w 2009 r. prawo do tego zwolnienia, przy czym nie przekroczyli nowego, podwyższonego limitu określonego na 2010 r. (tekst jedn.: 100.000 zł), lub

* zrezygnowali w 2009 r. ze zwolnienia, przy czym łączna wartość ich sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50.000 zł ale nie przekroczyła 100.000 zł.

W stosunku do takich podatników na mocy cyt. przepisu przejściowego nie znajdzie zastosowania zasada wyrażona w art. 113 ust. 11 cyt. ustawy, stosownie do której podatnik może powrócić do zwolnienia najwcześniej po upływie roku, licząc od końca roku, w którym stał się czynnym podatnikiem VAT. U tych podatników utrata prawa do zwolnienia od podatku wskutek przekroczenia limitu obrotów w 2009 r. (50.000 zł) skutkowałaby wyłączeniem ich na rok z możliwości powrotu do tego zwolnienia na podstawie wskazanego art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 cyt. ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast art. 96 ust. 12 cyt. ustawy wskazuje, że jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawczynię wynika, iż prowadzi działalność gospodarczą od 2001 r. Jest to handel detaliczny zniczami i kwiatami. W 2008 r. obroty narastające w m-cu listopadzie przekroczyły kwotę 50.000,00. Obecnie tj. w 2012 r. przypadkowo Wnioskodawczyni dowiedziała się, że od listopada 2008 r. powinna stać się podatnikiem VAT czynnym. Również w 2009 powinna być podatnikiem VAT. Natomiast w 2009 r. osiągnęła obrót w wysokości 59.800,88 zł; w 2010 r. miała obrót 57.365,20, a więc nie osiągnęła limitu kwoty obligującej do rozliczania podatku VAT; również w 2011 obroty były niższe niż obowiązujący limit.

Wnioskodawczyni nie złożyła w latach ubiegłych dokumentu rejestracyjnego VAT-R z powodu niewiedzy o konieczności zarejestrowania się jako podatnik w 2008 r. W 2012 r. złożyła zaległe deklaracje VAT-7 za 2008 r. i 2009 r., natomiast w 2010 r. i 2011 r., zdaniem Wnioskodawczyni, może skorzystać ze zwolnienia z tytułu nieprzekroczenia w latach 2010 i 2011 obrotów 100.000,00 i 150.000,00. Strona nie zgłosiła faktu wybrania zwolnienia z VAT do Naczelnika Urzędu Skarbowego ze względu na fakt, że do chwili obecnej nie była zarejestrowana jako podatnik VAT.

Mając na uwadze powyższe okoliczności, w sytuacji przedstawionej we wniosku nie znajdą zastosowania regulacje art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawczyni utraciła prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego przed 2009 r. (utrata tego prawa nastąpiła w listopadzie 2008 r.). Natomiast przepis ten dotyczy tylko tych podmiotów, które bądź utraciły prawo do zwolnienia podmiotowego w trakcie roku 2009, bądź z niego zrezygnowały (a ich obroty przekroczyły kwotę 50.000 zł).

Zatem w stanie faktycznym wskazanym w niniejszym wniosku zastosowanie znajdą zasady ogólne wyrażone w art. 113 ust. 1 i ust. 11 w zw. z art. 96 ust. 1 i ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z cytowanym powyżej art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1. Brzmienie ww. przepisu ustawy o podatku od towarów i usług zostało zmienione z dniem 1 stycznia 2009 r. i do tego dnia przepis ten stanowił, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Wobec braku przepisów przejściowych i zasady stosowania nowego prawa, przyjąć należy, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia bądź zrezygnował ze zwolnienia przed dniem 1 stycznia 2009 r., może ponownie skorzystać ze zwolnienia po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia bądź zrezygnował ze zwolnienia.

Wnioskodawczyni przekraczając w listopadzie 2008 r. kwotę obrotu 50.000 zł utraciła prawo do zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług. W związku z tym od miesiąca listopada 2008 r. stała się czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na brzmienie art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawczyni nie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku VAT również w roku 2009. Osiągając w roku 2009 obrót w wysokości 59.800,88 zł, a tym samym nie przekraczając obrotu w wysokości 100.000 zł (która to kwota obligowała podatników do rozliczania podatku VAT w roku 2010), Wnioskodawczyni mogła w roku 2010 ponownie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 w zw. z art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

O ponownym wyborze zwolnienia Wnioskodawczyni powinna poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklarując zmianę w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, zgodnie z przepisem art. 96 ust. 12 cyt. ustawy, który nakazuje zgłosić zmianę danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Chcąc zatem korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2010 r., Wnioskodawczyni winna złożyć takie zgłoszenie aktualizacyjne do dnia 7 stycznia 2010 r. Przy czym termin wskazany w ww. przepisie jest jedynie terminem na poinformowanie właściwego organu podatkowego o skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego, a jego niedotrzymanie nie może skutkować odmową uznania podatnika za podatnika VAT zwolnionego wobec spełnienia wszystkich innych przesłanek uprawniających do wyboru zwolnienia podmiotowego z podatku VAT.

W związku z faktem, iż Wnioskodawczyni dopiero w roku 2012 złożyła formularz rejestracyjny VAT-R dokonując zgłoszenia jako podatnik VAT czynny od listopada 2008 i w roku 2009, nie mogła w wymaganym terminie do dnia 7 stycznia 2010 r. złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego formularza aktualizacyjnego VAT-R, w którym zgłosiłaby zamiar korzystania ze zwolnienia z podatku VAT od dnia 1 stycznia 2010 r. Jednakże z uwagi na fakt, iż zarówno w roku 2010, jak i w roku 2011 Wnioskodawczyni zachowywała się jak podatnik VAT zwolniony (np. nie wystawiała faktur VAT, nie składała deklaracji VAT-7, itp.) należy uznać, iż od 1 stycznia 2010 r., a także w roku 2011 była podatnikiem VAT zwolnionym.

Reasumując, biorąc pod uwagę fakt, iż Wnioskodawczyni będąca czynnym podatnikiem podatku VAT od listopada 2008 r. i w roku 2009, osiągnęła w roku 2009 obrót w wysokości 59.800,88 zł i nie przekroczyła limitu obrotów w wysokości 100.000 zł ustalonego w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z art. 113 ust. 1, w roku 2010 osiągnęła obrót w wysokości 57.365,20 zł, a także w roku 2010 zachowywała się jak podatnik VAT zwolniony, mogła w całym roku 2010 korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisów oraz art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analogicznie, w związku z tym, iż w roku 2010 Wnioskodawczyni osiągnęła obrót w wysokości 57.365,20 zł, a więc nie przekroczyła limitu obrotów w wysokości 150.000 zł ustalonego w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z art. 113 ust. 1, w roku 2011 również nie przekroczyła powyższego limitu obrotów (w wysokości 150.000 zł), w roku 2011 zachowywała się jak podatnik VAT zwolniony, mogła w całym roku 2011 korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisów oraz art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl