IPPP2/443-1373/11-4/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1373/11-4/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) uzupełnionym w dniu 30 stycznia 2012 r. (data wpływu 3 lutego 2012 r.) na wezwanie z dnia 24 stycznia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 30 stycznia 2012 r. (data wpływu 3 lutego 2012 r.) na wezwanie z dnia 24 stycznia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Parafia została powołana przez ks. kardynała, na mocy dekretu z dnia 4 października 1952 r. Początkowo rolę pierwszej parafialnej świątyni pełnił budynek remizy strażackiej, któremu nadano charakter sakralny. Dopiero w 1982 r. parafia otrzymała pozwolenie na budowę nowego kościoła, a dnia 11 sierpnia 1984 r. ks. bp., wmurował i poświęcił kamień węgielny pod jej budowę. Nowemu kościołowi nadano tytuł i w jej coroczną uroczystość parafia ma swój odpust. Pierwszą Mszę Świętą w nowej świątyni odprawiono w 1992 r. Aktu Konsekracji w dniu 29 września 2007 r. dokonał biskup diecezjalny. Parafia uzyskała dofinansowanie w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" na projekt pt.: "Ukształtowanie centrum poprzez modernizację placu wokół Kościoła". Głównym celem operacji jest poprawa jakości życia mieszkańców, w zakresie zaspokojenia potrzeb społecznych, kulturalnych, rekreacyjnych poprzez ukształtowanie dzięki modernizacji nawierzchni placu przed kościołem parafialnym. Realizacja inwestycji udostępni dla mieszkańców obszar, który obecnie w ograniczonym zakresie pełni funkcję centrum wsi oraz umożliwi organizację lokalnych uroczystości oraz wydarzeń kulturalno - społecznych. Jest to obszar o szczególnym znaczeniu, sprzyjający nawiązywaniu kontaktów społecznych ze względu na jego położenie oraz pełnione funkcje. Parafia nie posiada możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w kupowanych usługach, gdyż nie jest płatnikiem VAT.

Wnioskodawca w uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazał, że Parafia nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT a dokonane wydatki poniesione w związku z projektem pn.: "Ukształtowanie poprzez modernizację placu wokół Kościoła" nie służą czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia w ie ma możliwość odzyskania podatku VAT z dokonanych zakupów w zakresie projektu pt.: "Ukształtowanie poprzez modernizację placu wokół Kościoła", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie ma możliwości odzyskania VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

a.

kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych.

Parafia uzyskała pomoc finansową w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW 2007-2013. Przyznana pomoc finansowa uwzględnia w kosztach kwalifikowanych VAT.Parafia ubiega się o refundację poniesionych wydatków w trybie przepisów rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 31 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 156, poz. 974 z późn. zm.), w tym samym wnosi o refundację kosztów VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z 2011 r. z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca Parafia uzyskała dofinansowanie w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" na projekt pt.: "Ukształtowanie centrum poprzez modernizację placu wokół Kościoła". Głównym celem operacji jest poprawa jakości życia, w zakresie zaspokojenia potrzeb społecznych, kulturalnych, rekreacyjnych poprzez ukształtowanie dzięki modernizacji nawierzchni placu przed kościołem parafialnym. Realizacja inwestycji udostępni dla mieszkańców obszar, który obecnie w ograniczonym zakresie pełni funkcję centrum wsi oraz umożliwi organizację lokalnych uroczystości oraz wydarzeń kulturalno - społecznych. Jest to dla mieszkańców a obszar o szczególnym znaczeniu, sprzyjający nawiązywaniu kontaktów społecznych ze względu na jego położenie oraz pełnione funkcje.

Parafia nie jest podatnikiem i płatnikiem podatku VAT a dokonane wydatki poniesione w związku z projektem pn.: "Ukształtowanie poprzez modernizację placu wokół Kościoła" nie służą czynnościom opodatkowanym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w zakresie projektu pt.: "Ukształtowanie poprzez modernizację placu wokół Kościoła", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2007-2013, nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Stronie nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia w sprawie wykonanie niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, Parafia nie ma możliwości odliczenia a tym samym odzyskania podatku VAT z dokonanych zakupów w zakresie projektu pt.: "Ukształtowanie poprzez modernizację placu wokół Kościoła", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2007-2013.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści uzupełnienia wniosku, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Wnioskodawca w opisie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego wskazał na art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy, w myśl którego zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

a.

kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,

b.

organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

* w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Wskazany przepis przewiduje zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, natomiast z uwagi na to, że z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Strona nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT powołany zapis nie ma zastosowania w analizowanej sprawie. Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl