IPPP2/443-1370/11-4/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1370/11-4/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 lutego 2012 r. nr IPPP2/443-1370/11-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymanym przez pełnomocnika w dniu 9 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży gruntu rolnego wraz z zabudową mieszkalną i gospodarczą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży gospodarstwa rolnego z zabudowaniami, uzupełniony pismem z dnia 16 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 lutego 2012 r. nr IPPP2/443-1370/11-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymanym przez pełnomocnika w dniu 9 marca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Osoba fizyczna wspólnie z żoną (z którą pozostaje we wspólności majątkowej) posiada aktualnie gospodarstwo rolne o powierzchni 10 ha. Żona opłaca składkę ubezpieczeniową do KRUS, małżonek oprócz prowadzenia gospodarstwa rolnego prowadzi także pozarolniczą działalność gospodarczą i opłaca składkę do ZUS. Rozlicza się także z prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie książki przychodów i rozchodów. Gospodarstwo rolne o powierzchni 10 ha małżonkowie nabyli w roku 2009 i w okresie ostatnich 5 lat nie sprzedawali ani części ani też całości gospodarstwa rolnego.

Małżonkowie w chwili obecnej nabywają dodatkowo gospodarstwo rolne o powierzchni 7,25 ha wraz z zabudowaniem mieszkalnym i gospodarczym celem powiększenia istniejącego gospodarstwa rolnego, nabycie następuje do majątku wspólnego współmałżonków. Wszystkie nabywane grunty (o powierzchni 7,25 ha) są sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne. Małżonkowie prowadzić będą w nabytym gospodarstwie wyłącznie działalność rolniczą.

Małżonkowie zamierzają zbyć nabywane gospodarstwo rolne (o powierzchni 7,25 ha) przed upływem 5 lat od daty nabycia. Zbycie ma nastąpić na rzecz rolnika i celem powiększenia jego gospodarstwa rolnego oraz bez zmiany dotychczasowego przeznaczenia gruntów.Grunty stanowiące przedmiot sprzedaży nie są przewidziane w planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę.

W uzupełnieniu wniosku pełnomocnik wyjaśnił, że:

1.

Wnioskodawca wraz z żoną z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego posiada status rolnika ryczałtowego,

2.

Gospodarstwo rolne wraz z zabudowaniami o pow. 7,25 ha Wnioskodawca wraz z żoną nabyli w dniu 3 listopada 2011 r. w związku z licytacją komorniczą natomiast w dniu 27 grudnia 2011 r. Sąd prowadzący licytację nieruchomości wydał postanowienie o przysądzeniu licytowanej nieruchomości rolnej na rzecz małżonków Płonowskich (Wnioskodawcy), które uprawomocniło się w dniu 5 marca 2012 r.,

3.

Sprzedający posiadał status rolnika ryczałtowego,

4.

Nabycie gospodarstwa rolnego nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT,

5.

Wnioskodawcy wraz z żoną nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem gospodarstwa rolnego,

6.

Nabyte gospodarstwo wraz z zabudową mieszkalną i gospodarczą stanowi jedną nieruchomość jako całość, na którą założona jest Księga Wieczysta.

7.

Wnioskodawca wraz z żoną nie będzie ponosił wydatków na ulepszenie zabudowań w wysokości większej niż 30% wartości początkowej tych obiektów, w stosunku do których będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku sprzedaży przez małżonków na rzecz rolnika prowadzącego gospodarstwo rolne przed upływem 5 lat od daty nabycia tego gospodarstwa wraz z zabudowaniami mieszkalnymi i gospodarczymi, na którym od daty sprzedaży będzie prowadzona wyłącznie działalność rolnicza, będzie istniał (po stronie małżonków jako sprzedawców), obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się z podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Grunty rolne stanowiące przedmiot sprzedaży zgodnie z danymi w ewidencji gruntów i budynków mają charakter wyłącznie rolny, nie są też przewidziane w planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę. Sprzedawany teren jest wykorzystywany jako grunt rolny. Fakt natomiast, że na gruncie rolnym znajdują się zabudowania związane z prowadzonym gospodarstwem rolnym nie zmienia charakteru gruntów na tym terenie.

Z tych powodów zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie miało zastosowanie do stanu przyszłego objętego niniejszym wnioskiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie sprzedaży gruntu rolnego wraz z zabudową mieszkalną i gospodarczą.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10 stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl art. 2 pkt 14 ustawy przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów;

Artykuł 29 ust. 5 ustawy stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wspólnie z żoną (z którą pozostaje we wspólności majątkowej) posiada aktualnie gospodarstwo rolne o powierzchni 10 ha. Gospodarstwo rolne o powierzchni 10 ha małżonkowie nabyli w roku 2009 i w okresie ostatnich 5 lat nie sprzedawali ani części ani też całości gospodarstwa rolnego.

Małżonkowie w chwili obecnej nabywają dodatkowo gospodarstwo rolne o powierzchni 7,25 ha wraz z zabudowaniem mieszkalnym i gospodarczym celem powiększenia istniejącego gospodarstwa rolnego, nabycie następuje do majątku wspólnego współmałżonków. Wszystkie nabywane grunty (o powierzchni 7,25 ha) są sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne. Małżonkowie prowadzić będą w nabytym gospodarstwie wyłącznie działalność rolniczą.

Małżonkowie zamierzają zbyć nabywane gospodarstwo rolne (o powierzchni 7,25 ha) przed upływem 5 lat od daty nabycia. Zbycie ma nastąpić na rzecz rolnika i celem powiększenia jego gospodarstwa rolnego oraz bez zmiany dotychczasowego przeznaczenia gruntów.Grunty stanowiące przedmiot sprzedaży nie są przewidziane w planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę.

Wnioskodawca wraz z żoną z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego posiada status rolnika ryczałtowego. Gospodarstwo rolne wraz z zabudowaniami zostało nabyte w dniu 3 listopada 2011 r. w związku z licytacją komorniczą, natomiast w dniu 27 grudnia 2011 r. Sąd prowadzący licytację nieruchomości wydał postanowienie o przysądzeniu licytowanej nieruchomości rolnej na rzecz małżonków, które uprawomocniło się w dniu 5 marca 2012 r. Sprzedający posiadał status rolnika ryczałtowego. Nabycie gospodarstwa rolnego nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawcy wraz z żoną nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem gospodarstwa rolnego. Nabyte gospodarstwo wraz z zabudową mieszkalną i gospodarczą stanowi jedną nieruchomość jako całość, na którą założona jest Księga Wieczysta. Wnioskodawca wraz z żoną nie będzie ponosił wydatków na ulepszenie zabudowań w wysokości większej niż 30% wartości początkowej tych obiektów, w stosunku do których będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sytuacji wynika, że Wnioskodawca wraz z żoną planuje dokonać sprzedaży części swojego gospodarstwa wraz z zabudową mieszkalną i gospodarczą stanowiącą jedną nieruchomość jako całość, na którą założona jest księga wieczysta.

Ta część gospodarstwa, która ma być przedmiotem sprzedaży w sytuacji opisanej w złożonym wniosku w rzeczywistości, tak naprawdę składa się z dwóch odrębnych części:

* terenu niezabudowanego sklasyfikowanego jako grunt rolny nieprzeznaczony pod zabudowę oraz - zabudowy mieszkalnej i gospodarczej wraz z gruntem związanym z tą zabudową.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Należy zauważyć, że ustawa o VAT w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu. Wskazać przy tym należy, iż na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji gruntu przeznaczonego pod zabudowę.

Wobec braku definicji ustawowej, celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Z opisu analizowanej sprawy wynika, że przedmiotowe grunty sklasyfikowane są w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne - nie są więc terenami budowlanymi, ani przeznaczonymi pod zabudowę. W konsekwencji dostawa części przedmiotowej nieruchomości niezabudowanej o charakterze rolniczym będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Mając jednak na uwadze fakt, że w przedmiotowej sprawie dochodzi do sprzedaży gruntu rolnego oraz gruntu zabudowanego, to sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nie może korzystać w całości ze zwolnienia jako dostawa terenu niezabudowanego innego niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę (art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy), ponieważ na części powyższej nieruchomości znajduje się zabudowa mieszkalna i gospodatcza, więc ta część gruntu jest związana z powyższą zabudową.

Posiłkując się treścią załącznika Nr 1 poz. 3 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. 164, poz. 1587) stwierdzić należy, że "tereny zabudowy zagrodowej" zostały zaklasyfikowane w grupie "tereny użytkowane rolniczo", która obejmuje trzy podgrupy:

* 3.1 "tereny rolnicze" - oznaczenie literowe R;

* 3.2 "tereny obsługi produkcji w gospodarstwach rolnych, hodowlanych, ogrodniczych oraz gospodarstwach leśnych i rybackich" - oznaczenie literowe RU;

* 3.3 "tereny zabudowy zagrodowej w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych" - oznaczenie literowe RM.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia zabudowa zagrodowa, posiłkując się jednak innymi kryteriami stwierdzić należy jednoznacznie, że tereny zabudowy zagrodowej, to tereny przeznaczone pod zabudowę.

W tym zakresie można odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623). Zgodnie z art. 29 ust. 1 pozwolenia na budowę nie wymaga budowa:

1.

obiektów gospodarczych związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej:

a.

parterowych budynków gospodarczych o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 4,80 m,

b.

płyt do składowania obornika,

c.

szczelnych zbiorników na gnojówkę lub gnojowicę o pojemności do 25 m3,

d.

naziemnych silosów na materiały sypkie o pojemności do 30 m3 i wysokości nie większej niż 4,50 m,

e.

suszarni kontenerowych o powierzchni zabudowy do 21 m2.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż na terenach użytkowanych rolniczo tu na terenach zabudowy zagrodowej i mieszkalnictwa jednorodzinnego, mogą znajdować się obiekty gospodarskie oraz inne budynki i budowle. Zatem sprzedaż części przedmiotowego gruntu stanowić będzie w myśl ustawy o podatku od towarów i usług dostawę gruntu zabudowanego, która to transakcja pod względem stawki podatku dzieli los stawki podatku dla danej zabudowy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w stosunku do obiektów znajdujących się na tej nieruchomości Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż przedmiotowe nieruchomości były zakupione od rolnika ryczałtowego, który to zakup nie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem sprzedaż nieruchomości zabudowanej będzie dokonywana w myśl powołanych przepisów w ramach pierwszego zasiedlenia. Z opisu sprawy wynika również, że Wnioskodawca nie zamierza ponosić wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego równych lub wyższych niż 30% wartości tych obiektów.

Biorąc powyższe pod uwagę sprzedaż części nieruchomości zabudowanej nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy, tylko sprzedaż przedmiotowej nieruchomości, w opisanym zdarzeniu przyszłym, będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie w/cyt. art. 43 ust. 10a ustawy jako sprzedaż budynków budowli lub ich części.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sprzedaży tej części nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy należy uznać za nieprawidłowe, gdyż wskazany przepis prawny nie ma w tym zakresie zastosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków podatkowoprawnych dla małżonka Wnioskodawcy. Jeśli małżonek Wnioskodawcy jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej winien złożyć odrębny wniosek, przedstawić wyczerpująco zaistniały stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, sformułować pytanie oraz własne stanowisko i wnieść odrębną opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl