IPPP2/443-1315/12-6/AO/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1315/12-6/AO/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2012 r. (data wpływu 31 grudnia 2012 r.) uzupełnionym w dniu 28 lutego 2013 r. (data wpływu 28 lutego 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 20 lutego 2013 r. doręczone Stronie w dniu 21 lutego 2013 r. oraz uzupełnionym w dniu 11 marca 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 4 marca 2013 r. doręczone Stronie w dniu 5 marca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu 28 lutego 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-1315/12-2/AO z dnia 20 lutego 2013 r. (data doręczenia 21 lutego 2013 r.) oraz pismem z dnia 7 marca 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-1315/12-4/AO z dnia 4 marca 2013 r. (data doręczenia 5 marca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest organizacją samorządu gospodarczego. Jej celem jest przede wszystkim: propagowanie oraz wspieranie przedsiębiorczości i gospodarności na obszarze działania Wnioskodawcy, reprezentowanie i ochrona interesów członków, udzielanie im pomocy informacyjnej, organizacyjnej, doradczej, prawnej i finansowej, pozyskiwanie partnerów do kooperacji oraz współpracy handlowej, współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej.

Wnioskodawca otrzymuje przychody w formie:

* wpisowego i składek członkowskich i innych wpłat członków,

* opłat za korzystanie ze świadczeń,

* dochodów z majątku trwałego np. najem, dzierżawa

* darowizn od osób trzecich, dotacji,

* pożyczek i lokat bankowych,

* środków uzyskanych za świadczenie usług reklamowych w zamian za sponsoring,

* środków uzyskiwanych za organizowanie spotkań integracyjnych-biznesowych i tzw. Balu Niepodległościowego.

Wszystkie uzyskane środki są przeznaczane i wydatkowane w całości na utrzymanie Wnioskodawcy, tj. realizowanie celów statutowych i utrzymanie obsługi administracyjnej Wnioskodawcy.

Przychody z tytułu wpisowego, składek i opłat członkowskich, dotacji, darowizn i lokat bankowych Wnioskodawca traktuje jako zwolnione z VAT przedmiotowo, pozostałe przychody Wnioskodawca uznaje, że powinny być opodatkowane podatkiem VAT, jednak do tej pory Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Ze względu jednak na zbliżenie się do pułapu 150 000 zł obrotów z tego tytułu nastąpi niebawem jego przekroczenie.

W uzupełnieniu z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu 28 lutego 2013 r.) Wnioskodawca wskazał, iż:

* jest niezależną grupą osób działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 710);

* jest organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze obywatelskim z uwagi na to, iż jest jednocześnie organizacją pozarządową (założoną przez obywateli lub ich organizacje) działającą z własnej inicjatywy. Natomiast za organizacje pozarządowe uznaje się osoby prawne lub jednostki bez osobowości prawnej, które nie są jednostką sektora finansów publicznych (w rozumieniu przepisów o finansach publicznych) i nie działają w celu osiągnięcia zysku, a zatem są to fundacje i stowarzyszenia, ale również związki zawodowe, organizacje samorządu gospodarczego (np. izby gospodarcze) i zawodowego. Jest też organizacją o charakterze filantropijnym. Jednym z celów statutowych Izby jest prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej, reklamowej, szkoleniowej, rekreacyjnej, kulturalnej i charytatywnej. Wnioskodawca zajmuje się m.in. organizacją akcji charytatywnych, z których dochód w całości przeznaczany jest na rzecz potrzebujących dzieci;

* Usługi świadczone przez Izbę są zasadniczo usługami świadczonymi w zakresie interesu zbiorowego swoich członków np. usługi reklamowe świadczone na rzecz swoich członków. Ponadto Izba świadczy usługi wynajmu lokalu biurowego także innym podmiotom niż członkowie w celu organizacji spotkań szkoleniowych. Przychody z organizacji Balu Niepodległościowego również w małej części dotyczą należności od osób fizycznych nie będących członkami;

* Działalność członków Izby nie jest zwolniona z VAT. Są to podatnicy czynni w zakresie podatku VAT. Usługi świadczone na rzecz członków nie są usługami niezbędnymi dla odbiorców a jedynie wspomagającymi. Część usług świadczonych na rzecz członków Wnioskodawcy odbywa się w ramach uiszczanych składek np. organizacja spotkań integracyjno-biznesowych) a część jako usługi opłacane odrębnie (np. usługi reklamowe);

* Ewentualne zwolnienie z VAT dla Wnioskodawcy nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji w odniesieniu do Wnioskodawcy jak też jego członków;

* Wnioskodawca będąc organizatorem Balu Niepodległościowego przekazuje za odpłatnością bilety na rzecz swoich członków. Część biletów wstępu jest sprzedawana osobom fizycznym nie będącym członkami Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody Izby z tytułu:

* opłat za świadczenia Izby,

* z tytułu najmu, dzierżawy środków trwałych,

* z tytułu świadczenia usług reklamowych w zamian za sponsoring,

* z tytułu wpływów za zorganizowanie Balu Niepodległościowego i spotkań integracyjno-biznesowych będą zwolnione z podatku VAT, czy też opodatkowane podatkiem VAT po przekroczeniu kwoty 150 000 zł z tych tytułów i czy nastąpi konieczność rejestracji Izby jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody wymienione w zapytaniu nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Po przekroczeniu progu 150 000 zł obrotów z tytułu: opłat za świadczenia Izby, najmu i dzierżawy, świadczenia usług reklamowych, przychodów za zorganizowanie Balu i innych spotkań integracyjno-biznesowych Izba będzie musiała się zarejestrować jako czynny podatnik VAT i opodatkować ww. przychody podatkiem VAT.

Takie stanowisko Wnioskodawcy wynika z treści art. 43 ust. 1 pkt 21 i 31 lit. b ustawy o VAT. Zgodnie z powołanymi przepisami - zwalnia się od podatku:

* usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

* usługi realizowane przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim.

Należy dodać, że podobne stanowisko w tej kwestii zajmuje Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - interpretacja z 13 lipca 2009 r. ILPP2/443-583/09-2/MN, interpretacja z 5 stycznia 2010 r. ILPP2/443-1388/09-2/MN.

Powyższe interpretacje wydano w kontekście podatku naliczonego, ale stan faktyczny oraz uzasadnienie posiadają wiele punktów zbieżnych z niniejszym wnioskiem o interpretację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z cytowanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dla uznania, iż dostawa towaru lub świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę, do żądania od nabywcy towaru, czy odbiorcy usługi zapłaty. W konsekwencji, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegała tylko ta dostawa lub świadczenie usług, w przypadku których istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).

Artykuł 113 ust. 13 ustawy, wskazuje w jakich sytuacjach nie stosuje się zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9 tego artykułu.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego dla uznania, że podatnik może korzystać ze zwolnienia podmiotowego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, wymagane jest spełnienie poniższych warunków tj. korzystanie ze zwolnienia jest możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej (bez podatku) nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł, a także podatnik nie będzie wykonywał czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zauważyć należy, iż ustawodawca przewidział dwa rodzaje zwolnienia z podatku od towarów i usług: podmiotowe, gdzie zwolniony jest podmiot wykonujący czynności opodatkowane w ramach prowadzonej działalność gospodarczej do wysokości określonej kwoty oraz przedmiotowe, gdzie zwolniony jest podmiot wykonujący czynności zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT w ramach wykonywanej działalności gospodarczej. W przypadku zwolnienia przedmiotowego nie ma znaczenia wysokość osiągniętych obrotów.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Stosownie do art. 96 ust. 5 ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1.

przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2.

przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3.

przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;

4.

przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Przepis ustępu 4 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona z podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Podstawowym warunkiem zastosowania zwolnienia wynikającego z ww. art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy jest istnienie niezależnej grupy osób, a zatem pewnej jednostki, która na gruncie ustawy o VAT uznawana jest za podatnika tego podatku i która to grupa świadczy usługi na rzecz członków tej grupy. Działalność podmiotów wchodzących w skład grupy jest zwolniona od podatku od towarów i usług lub w zakresie tej działalności członkowie ci nie są uznawani za podatników. Ponadto usługi, aby były zwolnione z podatku nie mogą być objęte marżą, ponieważ usługi mają być wykonywane za zwrotem kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego członka grupy. Prócz tego zwolnienie nie może naruszać warunków konkurencji.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

a.

kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,

b.

organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Z okoliczności przedstawionej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją samorządu gospodarczego. Celem Wnioskodawcy jest przede wszystkim: propagowanie oraz wspieranie przedsiębiorczości i gospodarności na obszarze działania Izby, reprezentowanie i ochrona interesów członków Izby, udzielanie im pomocy informacyjnej, organizacyjnej, doradczej, prawnej i finansowej, pozyskiwanie partnerów do kooperacji oraz współpracy handlowej, współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej. Wnioskodawca otrzymuje przychody w formie: wpisowego i składek członkowskich oraz innych wpłat członków, opłat za korzystanie ze świadczeń Izby, dochodów z majątku trwałego Izby np. najem, dzierżawa, darowizn od osób trzecich, dotacji, pożyczek i lokat bankowych, środków uzyskanych za świadczenie usług reklamowych w zamian za sponsoring, środków uzyskiwanych za organizowanie spotkań integracyjnych-biznesowych i tzw. Balu Niepodległościowego. Wszystkie uzyskane środki są przeznaczane i wydatkowane w całości na utrzymanie Wnioskodawcy tj. realizowanie celów statutowych i utrzymanie obsługi administracyjnej Izby. Przychody z tytułu wpisowego, składek i opłat członkowskich, dotacji, darowizn i lokat bankowych Wnioskodawca traktuje jako zwolnione z podatku VAT przedmiotowo, pozostałe przychody Izba uznaje, że powinny być opodatkowane podatkiem VAT. Do tej pory Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż jest niezależną grupą osób działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych. Wnioskodawca świadczy usługi wynajmu lokalu biurowego również innym podmiotom niż członkowie w celu organizacji spotkań szkoleniowych. Wnioskodawca będąc organizatorem Balu Niepodległościowego przekazuje za odpłatnością bilety na rzecz swoich członków. Jednakże część biletów wstępu jest sprzedawana osobom fizycznym nie będącym członkami Wnioskodawcy. Działalność członków Izby nie jest zwolniona z podatku VAT a Jego członkowie są czynnymi podatnikami podatku VAT. Usługi świadczone na rzecz członków nie są usługami niezbędnymi dla odbiorców a jedynie wspomagającymi. Ewentualne zwolnienie z VAT dla Wnioskodawcy nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji w odniesieniu do Wnioskodawcy jak też jego członków. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są zasadniczo usługami świadczonymi w zakresie interesu zbiorowego swoich członków np. usługi reklamowe świadczone na rzecz swoich członków. Część usług świadczonych na rzecz członków Wnioskodawcy odbywa się w ramach uiszczanych składek np. organizacja spotkań integracyjno-biznesowych) a część jako usługi opłacane odrębnie (np. usługi reklamowe).

Zdaniem Wnioskodawca jest On organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze obywatelskim z uwagi na to, iż jest jednocześnie organizacją pozarządową (założoną przez obywateli lub ich organizacje) działającą z własnej inicjatywy.

Jest też organizacją o charakterze filantropijnym. Jednym z celów statutowych Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej, reklamowej, szkoleniowej, rekreacyjnej, kulturalnej i charytatywnej. Wnioskodawca zajmuje się m.in. organizacją akcji charytatywnych, z których dochód w całości przeznaczany jest na rzecz potrzebujących dzieci.

Z przedstawionych okoliczności sprawy jednoznacznie wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym prowadzącym działalność (np. reklamową, w zakresie organizacji imprez), osiągającym dochody z tytułu tej działalności. Głównym jej celem jest propagowanie oraz wspieranie przedsiębiorczości i gospodarności na obszarze działania Wnioskodawcy, udzielanie im pomocy informacyjnej, organizacyjnej, doradczej, prawnej i finansowej, pozyskiwanie partnerów do kooperacji oraz współpracy handlowej, współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej.

Nie wyklucza to możliwości realizacji przez Wnioskodawcę celów o charakterze obywatelskim czy filantropijnym.

Świadczone przez Izbę usługi przeznaczone są w głównej mierze dla członków Izby (usługi reklamowe), jednakże Izba świadczy również usługi na rzecz innych podmiotów w zakresie wynajmu lokalu biurowego w celu organizacji spotkań szkoleniowych oraz organizacji Balu Niepodległości, w którym uczestniczą również osoby nie będące członkami. W takim przypadku Izba pobiera od tych podmiotów opłaty stanowiące należności za świadczone usługi najmu oraz za możliwość uczestniczenia w Balu. Oznacza to, że osoby zainteresowane, nie będące członkami mogą korzystać z usług Izby, w zakresie wynajmu lokalu biurowego a także wziąć udział w Balu Niepodległościowym. Zatem Wnioskodawca świadczy usługi zarówno dla swoich członków (usługi reklamowe) jak i dla innych podmiotów (wynajem, organizowanie Balu) i w zamian pobiera opłaty.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okolicznościach niniejszej sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie spełnia warunków wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 21 i art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy do skorzystania ze zwolnienia od podatku wynikających z tych przepisów.

Zatem, usługi świadczone przez Izbę w zakresie najmu, dzierżawy środków trwałych, świadczenia usług reklamowych w zamian za sponsoring, wpływów za zorganizowanie Balu Niepodległościowego i spotkań integracyjno-biznesowych będą stanowiły odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego w świetle powołanych przepisów prawa podatkowego oraz mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca wykonując czynności w zakresie najmu, dzierżawy środków trwałych, świadczenia usług reklamowych w zamian za sponsoring, wpływów za zorganizowanie Balu Niepodległościowego i spotkań integracyjno-biznesowych, które na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy w związku z art. 5 ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy do czasu, gdy wartość tej sprzedaży nie przekroczy kwoty w wysokości 150 000 zł W sytuacji utraty przez Wnioskodawcę prawa do zwolnienia podmiotowego w związku z przekroczeniem kwoty limitu obrotu, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca będzie obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, określonego w art. 96 ust. 1 ustawy, w terminie przed dniem, w którym Wnioskodawca utraci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

W konsekwencji, Wnioskodawca po przekroczeniu kwoty obrotu w wysokości 150 000 zł i zarejestrowaniu się jako podatnik VAT czynny zobowiązany będzie przedmiotowe usługi opodatkować podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl