IPPP2/443-1306/12-2/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1306/12-2/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2012 r. (data wpływu 28 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca Spółka z o.o. realizować będzie w okresie od 1 stycznia do 30 listopada 2013 r. projekt pt. "Zostań ekspertem" w ramach poddziałania 8.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt zakłada specjalistyczne szkolenia branżowe dla specjalistów IT, które podnoszą kwalifikacje zawodowe w obszarze IT. Przeszkolonych zostanie 32 pracowników, zamieszkałych w województwie śląskim, zatrudnionych w około 20 firmach z województwa śląskiego, prowadzących działalność w obszarze technologicznym kluczowym dla rozwoju gospodarki regionu, wiedzy i umiejętności z zakresu planowania, wdrażania i utrzymywania usługi w infrastrukturze wirtualnej (specjalistyczna wiedza IT).

Każdy z uczestników projektu (32 osoby) weźmie udział w cyklu szkoleniowym "Zostań ekspertem", obejmującym 5 szkoleń, kończących się egzaminami certyfikującymi:

1.

Praktyczne aspekty budowania infrastruktury wirtualnej oraz zasady modelowania procesów biznesowych (szkolenie w wymiarze 40 h),

2.

Budowanie i wdrażanie wirtualizacji w środowisku użytkowników końcowych (40 h),

3.

Architektura rozwiązań wirtualizacji oraz wiedza nt. planowania wykorzystania narzędzi lT do budowania i wspierania procesów biznesowych (40 h),

4.

Zarządzanie infrastrukturą private cloud za pośrednictwem środowiska MSC 2012 (32 h),

5.

Warsztat techniczny: nowe funkcjonalności środowiska wirtualizacji firmy M., związane z planowaną premierą Windows 8 Serwer dla administratorów (32 h).

Celem szkolenia jest dostarczenie śląskim specjalistom IT kompleksowej aktualnej wiedzy nt. wirtualizacji.

Szkolenia będą w 100% sfinansowane ze środków otrzymanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W ramach realizacji powyższych zadań Wnioskodawca Spółka z o.o. zamierza dokonać zakupu ww. usług szkoleniowych o charakterze kształcenia zawodowego czy przekwalifikowania zawodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c u.p.t.u planowanych usług szkolenia zawodowego pracowników zatrudnionych w firmach branży IT, zapewniających przekazanie im aktualnej wiedzy do celów zawodowych, w sytuacji gdy całość wynagrodzenia za te usługi sfinansowana zostanie ze środków publicznych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki obejmie zarówno usługi Wnioskodawcy jak i zakupione przez Stronę do realizacji tego programu usługi szkolenia zawodowego czy przekwalifikowania zawodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, przewidziane w przyszłym roku przez Wnioskodawcę wykonywanie usług szkolenia specjalistów z innych firm w branży IT wyczerpuje pojęcie usług kształcenia zawodowego, bowiem zgodnie z treścią art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z dn. 23.03.2011, str. 1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego, świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy VAT obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Środki otrzymane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z budżetu państwa (dotacja celowa) oraz z Europejskiego Funduszu Społecznego (z budżetu Unii Europejskiej) mieszczą się w kategorii środków publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Wnioskodawca uważa zatem, że jego usługi szkolenia zawodowego, które będą sfinansowane w całości ze środków publicznych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) objęte będą zwolnieniem z podatku VAT.

Nabywane przez Wnioskodawcę do realizacji tego projektu szkolenia o charakterze kształcenia zawodowego czy przekwalifikowania zawodowego powinny być również objęte zwolnieniem od opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c u.p.t.u.

Cytowany artykuł nie określa, bowiem czy finansowanie ze środków publicznych ma mieć charakter pośredni czy bezpośredni, a zapis "finansowane w całości ze środków publicznych" nie odnosi się do podmiotów, dysponujących środkami, lecz rzeczywistego w kontekście ekonomicznym źródła finansowania środkami. Istotne byłoby zatem, by podmiot rzeczywiście przeprowadzający szkolenie zawodowe był finansowany ze środków publicznych i nie ma przy tym znaczenia fakt, że środki trafiają do niego pośrednio. Takie okoliczności finansowania nie zmieniają charakteru środków finansowych (tu publicznych). Normodawca stwierdza bowiem jedynie, że szkolenia mają być finansowane ze środków publicznych, zaś bez znaczenia prawnego pozostawiona została kwestia, w jaki sposób te środki publiczne zostaną otrzymane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Aby usługi szkolenia mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołany przepis przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (innych niż wymienione w pkt 26) prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Ponadto należy zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77/1 z późn. zm.). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca będzie realizować projekt pt. "Zostań ekspertem" w ramach poddziałania 8.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt zakłada specjalistyczne szkolenia branżowe dla specjalistów IT, które podnoszą kwalifikacje zawodowe w obszarze lT. Przeszkolonych zostanie 32 pracowników, zamieszkałych w województwie śląskim, zatrudnionych w około 20 firmach z województwa śląskiego, prowadzących działalność w obszarze technologicznym kluczowym dla rozwoju gospodarki regionu, wiedzy i umiejętności z zakresu planowania, wdrażania i utrzymywania usługi w infrastrukturze wirtualnej (specjalistyczna wiedza IT). Każdy z uczestników projektu (32 osoby) weźmie udział w cyklu szkoleniowym "Zostań ekspertem", obejmującym 5 szkoleń, kończących się egzaminami certyfikującymi. Celem szkolenia jest dostarczenie śląskim specjalistom IT kompleksowej aktualnej wiedzy nt. wirtualizacji. Szkolenia będą w 100% sfinansowane ze środków otrzymanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W ramach realizacji powyższych zadań Wnioskodawca zamierza dokonać zakupu ww. usług szkoleniowych o charakterze kształcenia zawodowego czy przekwalifikowania zawodowego.

Na tle zaprezentowanej sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii czy zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy planowanych usług szkolenia zawodowego pracowników zatrudnionych w firmach branży IT, zapewniających przekazanie im aktualnej wiedzy do celów zawodowych, w sytuacji gdy całość wynagrodzenia za te usługi sfinansowana zostanie ze środków publicznych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki obejmie świadczone przez Wnioskodawcę - usługi szkolenia zawodowego czy przekwalifikowania zawodowego.

Analizując przedstawione we wniosku okoliczności w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż planowane przez Wnioskodawcę szkolenia branżowe dla specjalistów IT spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowe usługi szkolenia mają na celu dostarczenie specjalistom IT kompleksowej aktualnej wiedzy dotyczącej wirtualizacji, podnosząc kwalifikacje zawodowe uczestników projektu w obszarze IT.

Aby Wnioskodawca mógł jednak skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, równocześnie musi być spełniona jedna z pozostałych przesłanek wskazanych w tym przepisie tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

W tym miejscu należy wskazać, iż środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że szkolenia będą w 100% sfinansowane ze środków otrzymanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, tj. ze środków pochodzących z budżetu państwa oraz ze środków unijnych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe, będą finansowane w 100% ze środków publicznych. Zatem będą wypełniały dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem w myśl tego przepisu zwalnia się usługi, które są finansowane w całości ze środków publicznych.

Z racji tego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, że w zakresie zakupionych przez Stronę usług szkolenia zawodowego czy przekwalifikowania zawodowego w celu realizacji programu tj. drugiej części pytania, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl