IPPP2/443-1302/11-3/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1302/11-3/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 24 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2011 r. (data wpływu 14 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obciążenia współwłaścicieli nieruchomości 8% stawką podatku z tytułu usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.11. 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obciążenia współwłaścicieli nieruchomości 8% stawką podatku z tytułu usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe

Spółka Akcyjna, (zwana dalej "Administratorem" lub "Spółką) jest wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Przedmiotem działalności Spółki jest zarządzanie m.in. nieruchomością niemieszkalną (budynek biurowy) przy P.B. w W. Kapitał zakładowy Spółki dzieli się na 130 akcji imiennych o wartości nominalnej xx PLN każda akcja. Większość akcji, tj. 127 ze 130 akcji, jest w posiadaniu Współwłaścicieli nieruchomości przy P. B., którym przysługuje odrębna własność lokali użytkowych w budynku biurowym oraz udziały w wieczystym użytkowaniu nieruchomości gruntowej przy P.B. w W., tj. działce gruntu nr 2/1 z obrębu xx o powierzchni xx metrów kwadratowych oraz w własności wspólnych części stanowiącego odrębną nieruchomość budynku biurowego o powierzchni xx metrów kwadratowych, wzniesionego się na tej działce. Dla nieruchomości tej jest prowadzona przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych księga wieczysta.

Spółkę łączy ze Współwłaścicielami nieruchomości przy P.B. umowa o administrowanie Wieżowca przy P. B. w W., zawarta w dniu 6 maja 1996 r. (zwanej dalej "Umową). Przedmiotem umowy jest świadczenie na rzecz Współwłaścicieli przez Administratora usług związanych z administrowaniem oraz utrzymaniem we właściwym stanie technicznym i sanitarnym budynku biurowego, przy czym umowy związane z realizacją zadań objętych umową z 6 maja 1996 r. Spółka zawiera w imieniu własnym, działając na rzecz Współwłaścicieli.

Spółka realizuje swoje zadania w ramach planu rzeczowo-finansowego zatwierdzanego corocznie przez Radę Nadzorczą Spółki, przyjmowanego w oparciu o zatwierdzane corocznie przez Współwłaścicieli stawki opłat na pokrycie administracji i bieżącej eksploatacji budynku oraz w ramach rocznych planów remontów i konserwacji oraz zakupów, planowanych inwestycji oraz kosztów usług obcych na dany rok kalendarzowy, zatwierdzanych przez Współwłaścicieli Wieżowca.

Z tytułu realizacji przedmiotowej umowy każdy Współwłaściciel zobowiązany jest uiszczać na rzecz Spółki:

1.

miesięczną opłatę na rzecz Administratora na pokrycie kosztów administrowania oraz na pokrycie marży Administratora;

2.

miesięczną opłatę na pokrycie kosztów bieżącej eksploatacji, remontów oraz usług obcych budynku w wysokości ustalonej w oparciu o zatwierdzony przez Współwłaścicieli plan rzeczowo-finansowy eksploatacji, remontów i usług obcych na dany rok;w formie uchwały,

3.

opłaty za dostawy energii elektrycznej, ciepła, ciepłej i zimnej wody oraz za usuwanie ścieków łącznie, rozliczanych według rzeczywistych kosztów, na podstawie faktur zakupu.

Powołane wyżej opłaty odpowiadają procentowemu udziałowi Współwłaściciela we współwłasności budynku.

Pierwotnym nabywcą usług mediów jest Spółka, która następnie na podstawie zawartej umowy ze wszystkimi Współwłaścicielami obciąża kosztem usług Współwłaścicieli. Spółka refakturując na Współwłaścicieli koszty usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków stosowała stawkę 7%, obecnie refakturuje wg. stawki 8%, tj. zgodnie ze stawką VAT właściwą przedmiotowo dla tych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przypadku obciążenia Współwłaścicieli kosztami usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków właściwą stawką VAT będzie stawka 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, obciążenie przez Spółkę Współwłaścicieli kosztami usług dostarczania wody odprowadzania ścieków powinno być opodatkowane stawką VAT 8%. Spółka powinna zastosować stawkę preferencyjną, gdyż z Umowy wynika odrębne rozliczanie kosztów mediów. Zdaniem Wnioskodawcy, obciążenie przez Spółkę kosztami usług mediów, które zostały uprzednio przez Spółkę nabyte w imieniu własnym, lecz na rzecz Współwłaścicieli, stanowi świadczenie odrębne od usługi administrowania nieruchomością, podlega odrębnemu zgodnie z umową opodatkowaniu VAT. Nie jest właściwe potraktowanie refakturowania mediów na Współwłaścicieli jako element składowy usługi zarządzania budynkiem. Wolą stron zawartej Umowy dot. administrowania było odrębne, niezależne od usług administrowania (zarządzania) nieruchomością rozliczanie opłat za media. Spółka obowiązana jest zatem wystawić z tego tytułu fakturę dokumentującą dokonanie sprzedaży usługi, stosując stawkę właściwą dla danego świadczenia. Spółka winna refakturować koszty zużycia wody i odprowadzania ścieków na Współwłaścicieli stosując stawkę podatku VAT w wysokości 8%, przewidzianą przez ustawodawcę dla tego rodzaju usług - zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z załącznikiem nr 3 poz. 140 i 142 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie ze stawkami zastosowanymi przez dostawcę przedmiotowych świadczeń.

Spółka pragnie zauważyć, iż stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę znajduje również potwierdzenie w interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe.

Przykładowo, w interpretacji z dnia 26 sierpnia 2011 r. (sygn. IPPP2/443-692/11-2/KOM) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził: "Spółka - w odniesieniu do części poniesionych kosztów opłat za media - działa w imieniu własnym, lecz na rachunek innego podmiotu. A zatem poniesione koszty, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Wnioskodawca - współwłaściciel budynku) niż podmiot obciążony (Spółka) przez dostawcę usługi, powinny zostać przeniesione przez Spółkę, na podstawie zawartej pomiędzy stronami umowy, na faktycznego odbiorcę. Tym samym wydatki poniesione przez Spółkę na zakup przedmiotowych mediów winny być przedmiotem odsprzedaży dla pozostałych współwłaścicieli budynku w takiej części, w jakiej faktycznie dotyczą tych podmiotów. Przeniesienie tych kosztów winno zostać udokumentowane poprzez wystawienie przez Spółkę na podmiot będący faktycznym odbiorcą świadczenia (...) faktury VAT ("refaktury"), z zastosowaniem właściwej stawki podatku. (...). Reasumując, Spółka ma prawo refakturować koszty zużycia wody i odprowadzenia ścieków na Współwłaścicieli (...), stosując stawkę podatku VAT w wysokości 8%, przewidzianą przez ustawodawcę dla tego rodzaju usług - zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w związku z załącznikiem nr 3 poz. 140 i 142 ustawy o podatku od towarów i usług - analogicznie do faktur wystawionych dla Spółki - zarządcy, przez dostawcę przedmiotowych świadczeń."

Z dniem 1 grudnia 2008 r. do ustawy o VAT został wprowadzony przepis art. 30 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Powołany powyżej przepis jest zgodny z art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym w przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi. W szczególności oznacza to, że podmiot refakturujący daną usługę, nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej, traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie kosztów na inny podmiot nie może być, zatem potraktowane w żaden inny sposób niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego tzw. refaktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Warto przytoczyć w przedmiotowym zakresie interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 stycznia 2010 r., w której Dyrektor stwierdził, iż: "Od dnia 1 grudnia 2008 r. obowiązuje przepis art. 30 ust. 3 ustawy, który reguluje kwestię "refakturowania kosztów" (...) Celem refakturowania jest przeniesienie poniesionych kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, pomimo to podmiot refakturujący danej usługi nie wykonał. "Refaktura" jest więc zwykłą fakturą VAT wystawioną przez podmiot pośredniczący pomiędzy właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą tej usługi. Należy podkreślić, iż istotą "refakturowania" jest to, by na fakturze dokumentującej odsprzedaż usług, cena jednostkowa netto, wartość netto oraz stawka podatku od towarów i usług były takie jak na fakturze usługodawcy (przy założeniu, że miejsce świadczenia tych usług jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie "w stanie nieprzetworzonym" odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi."

Jest to kolejne potwierdzenie, że w przypadku, gdy Spółka jako administrator odsprzedaje "w stanie nieprzetworzonym" dodatkowe usługi Współwłaścicielom, zasadne jest dokonanie refakturowania kosztów przedmiotowych usług, według stawek właściwych dla nich przedmiotowo.

W odniesieniu do kosztów usług refakturowanych, Wnioskodawca wskazuje, iż na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w roku 2011 dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do tejże ustawy, stawka podatku wynosi 8%, w szczególności w poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymienione zostały usługi związane z uzdatnianiem i dostarczeniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych (PKWiU 36.00.20), natomiast w poz. 142 usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (ex 37). Z powołanych powyżej przepisów wynika, że świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków opodatkowane jest stawką VAT w wysokości 8%.

W związku z powyższym, w świetle argumentów dotyczących refakturowania zamieszczonych powyżej, zdaniem Wnioskodawcy (Administratora), bezspornym jest, iż refakturowanie na Współwłaścicieli budynku usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków podlega opodatkowaniu zgodnie ze stawką VAT wynoszącą 8%.

W świetle przedstawionego powyżej stanowiska, Wnioskodawca wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie przedstawione w niniejszym wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl