IPPP2/443-1299/11-2/JW - Opodatkowanie VAT czynności wykonywanych z tytułu zawarcia umowy o dzieło.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1299/11-2/JW Opodatkowanie VAT czynności wykonywanych z tytułu zawarcia umowy o dzieło.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2011 r. (data wpływu 22 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych z tytułu zawarcia umowy o dzieło - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych z tytułu zawarcia umowy o dzieło.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca aktualnie pracuje i nadal zamierza pracować na podstawie umowy o pracę na pełny etat w prywatnej firmie. W związku z posiadaną wiedzą z zakresu Prawa Wodnego i działania e-Sądu Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę z kilkoma Spółkami Wodnymi - powstałymi na podstawie Ustawy Prawo Wodne - na podstawie umowy o dzieło.

Wykonanie dzieła będzie polegało na: przygotowaniu dowodów oraz wykonaniu wzorcowego pozwu w elektronicznym postępowaniu upominawczym; sporządzeniu materiałów szkoleniowych dla pracowników Spółki Wodnej w zakresie: sporządzania i przesyłania pozwu drogą elektroniczną do e-Sądu, korzystania z systemu teleinformatycznego e-Sądu. Termin wykonania dzieła będzie określony na konkretny dzień. Wysokość wynagrodzenia będzie wskazana kwotowo.

Wykonanie dzieła odbywać się będzie na niżej wymienionych zasadach:

a.

braku zastosowania bezpośredniego kierownictwa i nadzoru bieżącego w stosunku do Wykonawcy ze strony Zamawiającego;

b.

wybór miejsca i czasu wykonania dzieła należeć będzie do Wykonawcy;

c.

wykonawca ma prawo powierzyć wykonanie dzieła innej osobie, jednakże jest on odpowiedzialny wobec Zamawiającego za jej działania, jak za własne;

d.

Zamawiający przejmuje pełną odpowiedzialność za wykonanie dzieła i za dzieło wobec osób trzecich.

Wykonawca zobowiązuje się wykonać dzieło terminowo i bez usterek. W przypadku stwierdzenia wad w wykonanej pracy Wykonawca zobowiązuje się do ich nieodpłatnego usunięcia w terminie 7 dni od daty zgłoszenia. Wykonawca oświadcza, że posiada umiejętności i kwalifikacje do wykonania dzieła. Wszelkie zmiany niniejszej umowy wymagają dla swej ważności formy pisemnej. W przypadku zwłoki w wykonaniu dzieła Zamawiającemu przysługuje kara umowna w wysokości 0,1% za każdy dzień zwłoki. W sprawach nie unormowanych niniejszą umową, a dotyczących jej przedmiotu, mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego. Do umowy dołączony będzie rachunek z wyliczeniem należnego podatku dochodowego, koszty uzyskania przychodu - 20%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w świetle ustawy planowane przez Wnioskodawcę umowy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy w świetle ustawy te czynności będą traktowane jako działalność gospodarcza i czy w związku z tym należy ją koniecznie zarejestrować.

3.

Czy w świetle ustawy będą miały tutaj zastosowanie przepisy podmiotowego przejścia na podatek VAT po przekroczeniu pułapu 150 000 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad.1. Planowane umowy o dzieło nie będą podlegały obowiązkowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż spełnione będą podstawowe przesłanki zwolnienia od podatku VAT, tj. związanie wykonującego czynności ze zlecającym ich wykonanie prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny, pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich za wykonane dzieło.

Ad.2. Nie ma obowiązku w tym przypadku zakładania działalności gospodarczej, pomimo korzystniejszego rozliczania kosztów.

Ad.3. Świadczonych przez Wnioskodawcę usług, o których mowa w złożonym wniosku - o ile, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, nie stanowią czynności wykonywanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - nie można uznać za samodzielnie wykonaną działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji z tytułu wykonywania tych czynności Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a otrzymane w danym roku wynagrodzenie przekraczające kwotę określoną w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem oraz nie powoduje obowiązku podatkowego i obowiązku rejestracji jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie bowiem do postanowień art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwanej dalej ustawą, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Wskazać należy, iż w rozumieniu art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Aby czynności osoby fizycznej w ramach zawartej umowy o dzieło nie były uznawane za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, muszą być spełnione następujące warunki: związanie wykonującego czynności ze zlecającym ich wykonanie prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny, pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w związku z posiadaną wiedzą z zakresu Prawa Wodnego i działania e-Sądu zamierza podjąć współpracę z kilkoma Spółkami Wodnymi - powstałymi na podstawie Ustawy Prawo Wodne - na podstawie umowy o dzieło. Wykonanie dzieła będzie polegało na: przygotowaniu dowodów oraz wykonaniu wzorcowego pozwu w elektronicznym postępowaniu upominawczym; sporządzeniu materiałów szkoleniowych dla pracowników Spółki Wodnej w zakresie: sporządzania i przesyłania pozwu drogą elektroniczną do e-Sądu, korzystania z systemu teleinformatycznego e-Sądu. Termin wykonania dzieła będzie określony na konkretny dzień. Wysokość wynagrodzenia będzie wskazana kwotowo.

Wykonanie dzieła odbywać się będzie na niżej wymienionych zasadach:

a.

braku zastosowania bezpośredniego kierownictwa i nadzoru bieżącego w stosunku do Wykonawcy ze strony Zamawiającego;

b.

wybór miejsca i czasu wykonania dzieła należeć będzie do Wykonawcy;

c.

wykonawca ma prawo powierzyć wykonanie dzieła innej osobie, jednakże jest on odpowiedzialny wobec Zamawiającego za jej działania, jak za własne;

d.

Zamawiający przejmuje pełną odpowiedzialność za wykonanie dzieła i za dzieło wobec osób trzecich.

Ponadto Wykonawca zobowiąże się wykonać dzieło terminowo i bez usterek. W przypadku stwierdzenia wad w wykonanej pracy Wykonawca zobowiąże się do ich nieodpłatnego usunięcia w terminie 7 dni od daty zgłoszenia. Wykonawca oświadczy, że posiada umiejętności i kwalifikacje do wykonania dzieła. Wszelkie zmiany dotyczące umowy będą wymagały dla swej ważności formy pisemnej. W przypadku zwłoki w wykonaniu dzieła Zamawiającemu przysługiwać będzie kara umowna w wysokości 0,1% za każdy dzień zwłoki. W sprawach nie unormowanych umową, a dotyczących jej przedmiotu, będą miały zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego. Do umowy dołączony będzie rachunek z wyliczeniem należnego podatku dochodowego, koszty uzyskania przychodu - 20%.

Mając na uwadze powyższe oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż tak zawarta umowa o dzieło spowodowała powstanie stosunku prawnego (posiadającego cechy właściwe dla stosunku pracy), w ramach którego Wnioskodawca związany będzie z Zamawiającym więzami prawnymi regulującymi warunki wykonania czynności, wynagrodzenie, a także odpowiedzialności Zamawiającego wobec osób trzecich.

Zatem świadczonych przez Wnioskodawcę usług, o których mowa w przedmiotowej sprawie - o ile, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, nie stanowią czynności wykonywanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - nie można uznać za samodzielnie wykonaną działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności te objęte są zakresem art. 15 ust. 3 pkt 3 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem spełnione zostały kryteria wyłączające te usługi z czynności stanowiących działalność gospodarczą w świetle ustawy o VAT.

W konsekwencji z tytułu wykonywania tych czynności Wnioskodawca nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług bez względu na wysokość otrzymanego wynagrodzenia, które nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem oraz nie powoduje obowiązku podatkowego i obowiązku rejestracji jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Należy również zaznaczyć, że odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku udzielono w oparciu o stan sprawy wskazany przez Zainteresowanego. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto, tutejszy organ informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl