IPPP2/443-1294/11-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1294/11-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2011 r. (data wpływu 21 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania daty wpływu faktury do biura Spółki za datę otrzymania faktury w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 1 i ust. 11 ustawy

* w przypadku otrzymania faktury przez pracownika Spółki - jest nieprawidłowe,

* w przypadku otrzymania faktury przesłanej bezpośredni przez kontrahenta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.11. 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania daty wpływu faktury do biura Spółki za datę otrzymania faktury w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 1 i ust. 11 ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów usług w zakresie produkcji i dystrybucji środków farmaceutycznych. Z uwagi na złożoną strukturę organizacyjną Spółki, zdarza się, iż faktury VAT z tytułu nabycia towarów i usług dostarczane są Podatnikowi z dużym opóźnieniem. tzn. data ich wpływu do Spółki jest nawet kilka miesięcy późniejsza od daty wystawienia faktur. Opóźnienia dotyczą zarówno faktur odebranych i przesłanych do Spółki przez pracowników zatrudnionych w terenie, jak i faktur przesłanych bezpośrednio przez kontrahentów. Wszystkie faktury VAT wpływające do biura Spółki są rejestrowane w elektronicznym systemie obiegu dokumentów i są opatrzone pieczątką biura zawierającą nazwę firmy, datę wpływu oraz numer, pod którym zostały zarejestrowane w systemie.

Faktury VAT są opłacane przelewem bankowym lub gotówką przez pracowników zatrudnionych w terenie. W związku z przedstawionym opisem stanu faktycznego powstaje pytanie natury prawno-podatkowej dotyczące opisanych stanów faktycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatnik może uznawać za datę otrzymania faktury VAT, datę jej wpływu do biura Spółki, w przypadkach gdy prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 Ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych w terminach określonych w Ustawie o VAT. W obowiązujących przepisach brak jest regulacji określających techniczny sposób potwierdzania otrzymania faktury.

W normującym zagadnienie art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 Ustawy o VAT zawarte są dwa wymogi uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług. Pierwszym z warunków jest otrzymanie faktury, rozumiane jako posiadanie dokumentu przez podatnika, drugim warunkiem jest odliczenie podatku za okres, w którym otrzymano fakturę lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Tak więc sposób potwierdzenia otrzymania dokumentu leży w gestii podatnika, który powinien jedynie zapewnić taki sposób odnotowania wpływu faktury, by umożliwiał prawidłowe rozliczenie podatku VAT. Według stanowiska Spółki, uznanie za datę otrzymania faktury daty wpływu do biura Spółki w pełni umożliwia prawidłowe rozliczenie podatku od towarów i usług, przy czym bez znaczenia pozostaje forma zapłaty za fakturę (gotówka lub przelew). Zdaniem Podatnika jest to najbardziej przekonywujący dowód potwierdzenia otrzymania faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie uznania daty wpływu faktury do biura Spółki za datę otrzymania faktury w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 1 i ust. 11 ustawy w przypadku otrzymania faktury przez pracownika Spółki uznaje się nieprawidłowe, w przypadku otrzymania faktury przesłanej bezpośredni przez kontrahenta uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku określonego w fakturach otrzymanych przez podatnika;

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

a.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

b.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca, na podstawie art. 86 ust. 2 od pkt 2 do pkt 6 oraz ust. 7b do ust. 9 odniósł się do prawa do odliczenia przez podatnika podatku naliczonego z tytułu innych transakcji, w przepisach tych wskazanych.

Co do zasady, zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych - art. 86 ust. 11 ustawy.

Zgodnie art. 86 ust. 12 ustawy o VAT, w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a) lub lit. c), przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

W myśl art. 86 ust. 12a, przepisu ust. 12 nie stosuje się do przypadków, gdy:

1.

faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11;

2.

nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel lub wykonanie usługi nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. - (art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

W świetle wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy stwierdzić, że podatek naliczony w przypadku towarów i usług nabytych w obrocie krajowym (poza produktami rolnymi i usługami rolniczymi nabywanymi od rolnika ryczałtowego) wynika z faktur otrzymywanych przez podatnika. Jednocześnie prawo do odliczenia uzależnione jest od jego związku z czynnościami opodatkowanymi oraz od otrzymania przez podatnika faktury. Tak więc otrzymanie faktury, przy założeniu, że nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym przez podatnika, oznacza zarówno powstanie prawa podatnika do odliczenia podatku, jak również wyznacza moment, począwszy, od którego możliwe jest zrealizowanie tego prawa.

Podkreślić należy, że decydujące znaczenie - dla powstania prawa do odliczenia i terminu jego realizacji - ma data otrzymania faktury. Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia "otrzymania". W związku z tym, że przepisy nie określają sposobu rozumienia pojęcia "otrzymanie", w pierwszej kolejności sięgnąć należy do znaczenia słownikowego tego pojęcia. W myśl Słownika Języka Polskiego "otrzymanie" oznacza dostanie czegoś, bycie odbiorcą czegoś. Na podstawie definicji słownikowej nie można wyciągnąć jednoznacznych wniosków, że otrzymanie ma miejsce dopiero wówczas, gdy podatnik faktycznie wchodzi w fizyczne posiadanie czegoś, co otrzymuje (w tym przypadku faktury). Słownikowe rozumienie zwrotu "otrzymać" nie zakłada bowiem wzięcia w dzierżenie dokumentu faktury.

W związku z powyższym, kluczową kwestią jest określenie podmiotu upoważnionego do odbioru faktury (w szerszym kontekście) jak również momentu otrzymania faktury w kontekście osób ją odbierających. W niewielu bowiem przypadkach faktury są odbierane przez samych podatników (w przypadku podatników - osób fizycznych), czy też są odbierane przez osoby działające w charakterze organów danego podatnika. Przyjąć należy, że otrzymaniem faktury jest jej odebranie przez jakąkolwiek osobę, działającą w tym zakresie w imieniu i za wiedzą podatnika. I tak przykładowo, fakturą otrzymaną będzie faktura odebrana przez pracownika spółki - podatnika, czy też przez członka rodziny podatnika - osoby fizycznej. Zatem błędnym byłoby założenie, że otrzymanie faktur następuje dopiero wówczas, gdy faktury wpłyną do siedziby firmy (miejsca prowadzenia przez nią działalności), jeśli wcześniej zostały one odebrane przez upoważnioną do tego osobę lub jej przedstawiciela.

Uwzględniając powyższe w kontekście przedstawionego stanu faktycznego zgodzić należy się z Podatnikiem, iż w odniesieniu do faktur VAT, które są przesyłane bezpośrednio przez kontrahentów, a które wpływają do biura Spółki z dużym opóźnieniem, tj. data wpływu do Spółki jest nawet kilka miesięcy późniejsza niż data ich wystawienia, za moment (datę) ich otrzymania należy uznać datę ich wpływu do biura Spółki.

W sytuacji natomiast, gdy faktury VAT odbierane są przez pracowników Podatnika, a następnie wpływają do biura Spółki, za datę otrzymania tych faktur przez Spółkę należy uznać datę ich otrzymania przez pracowników Spółki. Skoro bowiem pracownicy są upoważnieni do odbioru faktur VAT wystawionych na Spółkę,to tym samym uznać należy że pracownicy działają w imieniu i za zgodą Wnioskodawcy.

W świetle powyższego nie można zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że w sytuacji, gdy faktury odbierane przez Jej pracowników za datę otrzymania faktury należy przyjąć datę wpływu faktury do biura Spółki.

Interpretacja zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl