IPPP2/443-1286/13-5/KOM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1286/13-5/KOM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2013 r. (data wpływu 29 listopada 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 9 stycznia 2014 r. (data wpływu 10 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 stycznia 2014 r. (data wpływu 10 stycznia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 2 stycznia 2014 r. znak IPPP2/443-1286/13-2/KOM (skutecznie doręczone dnia 8 stycznia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w dniu 24 czerwca 2013 r. rozpoczął własną działalność gospodarczą z głównym PKD 93.29.Z. Niemniej jednak zakres działalności jego firmy jest o wiele bardziej rozszerzony. Jako płatnik VAT jest zobligowany wystawiać faktury VAT ze stawką 23% VAT praktycznie dla wszystkich oferowanych usług i ewentualnych produktów.

Firma Wnioskodawcy będzie zleceniobiorcą "Koalicji....." Fundusz Lokalny Ziemi B. (Zleceniodawca), który jest Liderem projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki; Priorytet V; Dobre rządzenie; Poddziałanie 5.4.2 "Rozwój dialogu obywatelskiego". Projekt ten jest w 100% finansowany ze środków publicznych.

Na podstawie PKD 70.22.Z (pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania) Wnioskodawca zamierza świadczyć osobiście usługi "Animatora współpracy" w ww. projekcie.

Zakres tej pracy będzie obejmował:

* wspieranie działalności Lidera projektu (fundacji) oraz Partnera (Powiat B.) we wdrażaniu Modelu Współpracy pomiędzy administracją publiczną i organizacjami pozarządowymi na terenie powiatu b. Model ten został wypracowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej;

* organizowanie spotkań, konsultacji społecznych z JST i mieszkańcami 6 gmin powiatu b. Celem tych spotkań jest budowanie relacji oraz współpracy pomiędzy JST i NGO na terenie poszczególnych gmin i powiatu oraz podnoszenie kompetencji przedstawicieli JST i NGO w zakresie wdrażania Modelu Współpracy;

* organizowanie szkoleń i poradnictwa ekspertów, w tym obsługa logistyczna (opracowanie harmonogramów, diagnozowanie potrzeb uczestników, wskazanie rodzaju szkoleń i potrzebnych ekspertów zewnętrznych),

* przygotowanie kwartalnych raportów z realizacji wsparcia, czyli wdrażania współpracy pomiędzy JST i NGO na terenie powiatu b.

* promocja realizowanego projektu w postaci przygotowania materiałów prasowych, filmowych i dokumentacji zdjęciowej.

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu możliwość skorzystania z podmiotowego zwolnienia na podstawie PKD 70.22.Z, ponieważ firma będzie świadczyła usługi ściśle powiązane z usługami szkoleniowymi i doradztwem.

W uzupełnieniu z dnia 9 stycznia 2014 r. (data wpływu 10 stycznia 2014 r.) Wnioskodawca wskazał, że:

1. Projekt jest w 100% finansowany ze środków publicznych, co stanowi pierwszą z przesłanek do zwolnienia z VAT (minimum 70%) z tego rodzaju działalności.

2. Projekt "Razem budujemy wspólne dobro" to projekt, który w całości pełni funkcję podnoszenia kwalifikacji członków JST (jednostki samorządów terytorialnych) i NGO (organizacje pozarządowe) biorących w nim udział, poprzez realizację jego poszczególnych zadań, m.in. organizację szkoleń, wizyt studyjnych, spotkań badawczych, szkoleń budowania i realizacji polityk publicznych i strategii oraz ogólnej współpracy i zasad, na podstawie których może zostać wdrożony "Model Współpracy". Dzięki temu pracownicy administracji publicznej oraz członkowie organizacji pozarządowych zdobędą wiedzę i podniosą swoje kwalifikacje, co przyczyni się do poprawy wskaźników współpracy narzuconych przez ustawę o wolontariacie i pożytku publicznym, wypracują politykę publiczną i strategie będące podstawą do poprawy sytuacji społeczno-gospodarczej w regionie, co aktualnie nie jest realizowane ze względu na brak kompetencji tych grup. Co najważniejsze, umocnią lub podbudują swoją pozycję na rynku pracy w sektorach, z którymi mają bezpośrednią lub pośrednią styczność (np. administracja lub firmy współpracujące z tym sektorem). Realizacja tego szkoleniowego projektu pośrednio przyczyni się również do podniesienia poziomu korzystania z funduszy EFS na lata 2014-2020 przez osoby/organizacje w nim uczestniczące, więc projekt ściśle wpływa na kwalifikacje zawodowe pracowników JST (I sektor) i członków NGO (III sektor).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnieniem od podatku objęte są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

3. Jako Animator Współpracy Wnioskodawca jest podmiotem świadczącym usługi ściśle powiązane ze szkoleniami, gdyż to na nim spoczywa obowiązek organizacji (doboru trenerów i szkoleniowców, zapewnienie sal szkoleniowych, organizacji wyjazdów szkoleniowych, wizyt studyjnych itp.), realizacji oraz dokumentacji poszczególnych zadań, bez których projekt nie mógłby być zrealizowany, przez co efektywne zdobywanie wiedzy i umiejętności jego uczestników zostałoby zdegradowane. Zatem usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami powiązanymi z usługami szkoleń (kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego), co jest kolejną spełnioną przesłanką do zwolnienia z VAT w tym zakresie.

4. Wnioskodawcy nie dotyczą:

* art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług;

* art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy o podatku od towarów i usług.

5. Beneficjentem jest "Koalicja...." Fundusz Lokalny Ziemi B.

Lider ("Koalicja...." Fundusz Lokalny Ziemi B.), Partner (Starostwo Powiatowe w B.) obsługują projekt. Poszczególnymi zadaniami przy realizacji projektu zajmują się konkretne osoby, np. firma Wnioskodawcy jest odpowiedzialna za zakres wskazany powyżej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku):

Czy jako płatnik podatku VAT Wnioskodawca ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, świadcząc usługi Animatora Współpracy w projekcie, dofinansowanym w 100% ze środków EFS.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku):

Zdaniem Wnioskodawcy jego firma może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT w ramach projektu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Jednakże, w myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "kształcenia zawodowego" i "przekwalifikowania zawodowego", wobec tego należy wskazać, że zgodnie z art. 44 obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 2011 r. nr 77/1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy zawodowej przez uczestnika szkolenia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania jako jednostka objęta systemem oświaty, nie jest też uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, co skutkuje tym, że nie ma on prawa do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Z wniosku wynika natomiast, że firma Wnioskodawcy będzie świadczyła usługi Animatora Współpracy, które ściśle powiązane są z usługami szkoleniowymi i doradztwem w ramach projektu, w którym Beneficjentem jest "Koalicja.........." Fundusz Lokalny Ziemi B., natomiast Lider ("Koalicja.........." Fundusz Lokalny Ziemi B.) oraz Partner (Starostwo Powiatowe w B.) obsługują ten projekt. Poszczególnymi zadaniami przy realizacji projektu zajmują się konkretne osoby/firmy, np. firma Wnioskodawcy. Projekt ten jest dofinansowany w 100% ze środków EFS.

Zakres zadań do wykonania przez Wnioskodawcę w ramach tego projektu będzie obejmował:

* wspieranie działalności Lidera projektu (fundacji) oraz Partnera (Powiat B.) we wdrażaniu Modelu Współpracy pomiędzy administracją publiczną i organizacjami pozarządowymi na terenie powiatu b. Model ten został wypracowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej;

* organizowanie spotkań, konsultacji społecznych z JST i mieszkańcami 6 gmin powiatu b. Celem tych spotkań jest budowanie relacji oraz współpracy pomiędzy JST i NGO na terenie poszczególnych gmin i powiatu oraz podnoszenie kompetencji przedstawicieli JST i NGO w zakresie wdrażania Modelu Współpracy;

* organizowanie szkoleń i poradnictwa ekspertów, w tym obsługa logistyczna (opracowanie harmonogramów, diagnozowanie potrzeb uczestników, wskazanie rodzaju szkoleń i potrzebnych ekspertów zewnętrznych);

* przygotowanie kwartalnych raportów z realizacji wsparcia, czyli wdrażania współpracy pomiędzy JST i NGO na terenie powiatu b.;

* promocja realizowanego projektu w postaci przygotowania materiałów prasowych, filmowych i dokumentacji zdjęciowej.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że świadczonej przez Wnioskodawcę usługi Animatora współpracy jako całości nie można uznać za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Jak wskazano powyżej, za usługę kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego można uznać tylko taką usługę, która obejmuje nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, bądź ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W świetle powyższego uznać należy, że jedynie świadczonej przez Wnioskodawcę usłudze polegającej na organizowaniu szkoleń i poradnictwa ekspertów oraz związaną z nimi całą obsługą logistyczną, można przypisać znamiona usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, gdyż przyczynia się ona do uzyskania przez pracowników jednostek samorządu terytorialnego oraz organizacji pozarządowych wiedzy wykorzystywanej w pracy. Pracownicy ci zdobywają wiedzę i podnoszą swoje kwalifikacje, co przyczynia się do poprawy wskaźników współpracy narzuconych przez ustawę o wolontariacie i pożytku publicznym, wypracowują politykę publiczną i strategie będące podstawą do poprawy sytuacji społeczno-gospodarczej w regionie.

Natomiast część usługi, na którą składają się elementy posiadające znamiona doradztwa, nie ma na celu zdobycia bądź uaktualnienia wiedzy pracowników, do których jest adresowana. Takiemu celowi nie służy bowiem wspieranie działalności Lidera oraz Partnera projektu we wdrażaniu Modelu Współpracy pomiędzy administracją publiczną i organizacjami pozarządowymi na terenie powiatu b., organizowanie spotkań, konsultacji społecznych z JST i mieszkańcami 6 gmin powiatu b., przygotowanie kwartalnych raportów z realizacji wsparcia, czyli wdrażania współpracy pomiędzy JST i NGO na terenie powiatu b. oraz promocja realizowanego projektu w postaci przygotowania materiałów prasowych, filmowych i dokumentacji zdjęciowej.

Wnioskodawca wskazał, że projekt jest finansowany w 100% ze środków publicznych, pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W tym miejscu wskazać należy, że środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z uwagi na powyższy zapis stwierdzić należy, że usługa Animatora współpracy świadczona przez Wnioskodawcę na zlecenie Lidera i Partnera w projekcie "Razem........." będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, ale tylko w części obejmującej usługi szkoleniowe (organizowanie szkoleń i poradnictwa ekspertów, opracowanie harmonogramów, diagnozowanie potrzeb uczestników, wskazanie rodzaju szkoleń i potrzebnych ekspertów zewnętrznych). Natomiast w związku z tym, że część - świadczonej na zlecenie Lidera i Partnera projektu - usługi obejmującej usługi doradcze nie stanowi usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, to nie jest objęta zwolnieniem od podatku przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Z uwagi na to, że obowiązujące przepisy nie przewidują zwolnienia od podatku bądź możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla usług doradczych, to ta część świadczonej usługi podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące uznania usługi Animatora współpracy świadczonej na zlecenie Lidera i Partnera w projekcie w całości za usługę kształcenia i przekwalifikowania zawodowego (usługę szkoleniową) korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl