IPPP2-443-1281/08-3/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-1281/08-3/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu 11 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur zakupowych wystawionych na rzecz Fundacji przed dniem dokonania rejestracji dla celów VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur zakupowych wystawionych na rzecz Fundacji przed dniem dokonania rejestracji dla celów VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja, która działa od 1992 r., zajmuje się prowadzeniem działalności edukacyjno - wychowawczej i sportowo-rekreacyjnej, podejmowaniem różnorodnych działań z zakresu pomocy społecznej i prewencji socjalnej, wspieraniem inicjatyw służących rozwojowi środowisk twórczych, młodych talentów, aktywizacji młodzieży szkolnej, kształcenia kadry oświatowej, a także pracowników różnych instytucji, pragnących podnosić swoje kwalifikacje. W 2007 r. Fundacja rozpoczęła inwestycję i poniosła wydatki związane z budową, remontem i adaptacją zespołu pałacowo - parkowego, który jest jej majątkiem. W miejscu tym po zakończonej inwestycji będzie prowadzona działalność gospodarcza (opodatkowana podatkiem VAT) oraz usługowa, tj. hotelarsko - gastronomiczna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jeżeli wcześniej Fundacja nie była zarejestrowana jako czynny podatnik VAT (ponieważ do tej pory nie prowadziła sprzedaży opodatkowanej) będzie mogła się zarejestrować i odliczyć VAT od inwestycji budowlanej, która rozpoczęła się w 2007 r....

Zdaniem Fundacji mając na uwadze neutralność podatku od towaru i usług oraz zgodnie ze stanowiskiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wydatki poniesione w calach i z zamiarem rozpoczęcia działalności gospodarczej należy traktować jako działalność gospodarczą, a przyjęcie rozwiązania, iż działalność ta rozpoczyna się dopiero z chwilą generowania dochodu do opodatkowania stanowiłoby naruszenie art. 4 VI Dyrektywy. Ponadto z orzecznictwa ETS wynika, iż podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli było ono dokonane z zamiarem wykorzystania tych towarów lub usług w działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu przed dniem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na formularzu VAT-R. Fundacja powinna się zarejestrować na formularzu VAT-R oraz może wystąpić o zwrot kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki (rozdział 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r.) aby dokończyć inwestycję i rozpocząć sprzedaż opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowiska wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) brzmi: "W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".

Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. Podatnik ma prawo do skorzystania z przedmiotowego prawa w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m.in. w art. 88 ww. ustawy. Przepis art. 88 ust. 4 ww. ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie to nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie). Z treści cytowanego przepisu art. 88 ust. 4 nie wynika jednakże, w którym momencie podatnik musi uzyskać status podatnika czynnego VAT, by móc skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Istnienie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest uzależnione od tego, czy usługi zostały zakupione przez Fundację w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Treść cytowanego wcześniej art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług nie wskazuje, aby do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu podatnika zarejestrowanego w momencie dokonywania zakupu. Zatem status podatnika czynnego (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie dokonywania odliczenia.

Zgodnie ze stanowiskiem własnym Fundacji zamierza ona wystąpić o zwrot kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki. Zgodnie z przepisem art. 93 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, przed dokonaniem sprzedaży opodatkowanej lub czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podmiotom dokonującym nabycia przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki. W przepisie art. 87 ust. 3 ww. ustawy mowa jest o towarach lub usługach, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy. Zatem aby Fundacja miała prawo do uzyskania zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki, budowane, remontowane i adaptowane budynki wchodzące w skład zespołu pałacowo - parkowego muszą być zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Fundacji, podlegających amortyzacji, a w przypadku gruntów - muszą być one zaliczane do środków trwałych Fundacji.

Warunki uzyskania prawa do wystąpienia o zwrot podatku naliczonego w formie zaliczki są wymienione w przepisie art. 93 ust. 2 ww. ustawy, który brzmi: "Zwrot kwoty podatku naliczonego przysługuje na wniosek podmiotu uprawnionego, jeżeli spełnione zostały jednocześnie następujące warunki:

1.

podmiot został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie wykonał czynności opodatkowanych z wyjątkiem:

a)

importu towarów,

b)

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów"br>c) importu usług,

d)

nabycia towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5;

2.

wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 3, w okresie po dniu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego wynosi nie mniej niż 250 000 zł;

3.

podmiot uprawniony uregulował w całości należność za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego, a w przypadku importu towarów zapłacił podatek należny od tego importu;

4.

podmiot złożył oświadczenie, że:

a)

nabyte towary i usługi służyć będą do czynności opodatkowanych lub do czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, które zostaną wykonane nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania ostatniej faktury stwierdzającej nabycie tych towarów lub usług albo w przypadku importu towarów - od dnia otrzymania ostatniego dokumentu celnego,

b)

w okresie od dnia rozpoczęcia wykonywania czynności, o których mowa w lit. a), do końca następnego roku, nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku określonego w art. 113 ust. 1 lub 8."

Zgodnie natomiast z przepisem § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) podmiot występujący o zwrot kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki obowiązany jest posiadać:

1.

oryginały faktur (faktur korygujących) oraz w przypadku importu towarów dokumenty celne - potwierdzające, że łączna wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego jest nie mniejsza niż określona w art. 93 ust. 2 pkt 2 ustawy;

2.

dokumenty potwierdzające uregulowanie należności za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki, a w przypadku importu towarów potwierdzające zapłatę podatku należnego od tego importu, w tym:

a.

dokumenty bankowe potwierdzające dokonanie przelewu lub innego rodzaju płatności,

b.

oświadczenia sprzedawcy o przyjęciu zapłaty gotówką zgodnie z odrębnymi przepisami lub uregulowaniu należności w innej formie, jeżeli zapłata lub uregulowanie należności nie nastąpiło za pośrednictwem banku.

W opisie stanu faktycznego brak jest informacji pozwalających na stwierdzenie, czy Fundacja spełnia powyższe warunki, uprawniające ją do wystąpienia o zwrot podatku naliczonego w formie zaliczki. Zgodnie z przepisem § 5 ww. rozporządzenia wniosek łącznie z oświadczeniem, o których mowa w art. 93 ust. 2 ustawy, należy złożyć wraz z deklaracją podatkową, nie wcześniej niż za okres rozliczeniowy, w którym spełnione zostały wszystkie warunki, o których mowa w art. 93 ust. 2 pkt 1-3 ustawy, uprawniające do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny należy uznać, iż Fundacji przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur zakupowych wystawionych na jej rzecz przed dniem dokonania rejestracji dla celów VAT, pod warunkiem jednakże, iż towary i usługi, nabycie których zostało udokumentowane fakturami, były, są lub będą wykorzystywane do wykonywania przez Fundację czynności opodatkowanych, a w sprawie nie ma zastosowania żaden przepis szczególny ograniczający to prawo oraz pod warunkiem, iż będą spełnione ww. wymagania, o których mowa w art. 93 ust. 2 ww. ustawy oraz w przepisie § 4 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl