IPPP2/443-128/09-4/ASi

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-128/09-4/ASi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2009 r. (data wpływu 5 lutego 2009 r.), uzupełniony pismem z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu 17 kwietnia 2009 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego świadczenia usług, dokumentowania tych usług oraz prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2009 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego świadczenia usług, dokumentowania tych usług oraz prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony.

W dniu 6 kwietnia 2009 r. wezwano Wnioskodawcę o uzupełnienie opisu zdarzenia gospodarczego poprzez wskazanie jakie przychody z gospodarczego i rachunkowego punktu widzenia stanowić będą otrzymane premie pieniężne. Wnioskowano również o wskazanie, czy przychody te będą zmniejszać wartość dokonywanych zakupów, czy też są innym rodzajem przychodów (jakim...). W wezwaniu wnioskowano również o wskazanie, czy wniosek dotyczy stanu faktycznego, czy zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny, zdarzenie przyszłe.

Spółka zawiera ze swoimi kontrahentami umowy, z których wynika, iż dokonanie przez nich zakupu towarów w odpowiedniej ilości, co przełoży się na uzyskanie odpowiedniego poziomu obrotów, prowadzi do wypłaty należności, która jest określana jako premia pieniężna. Wypłata tej premii nie wiąże się przy tym z innymi czynnościami wykonywanymi przez kontrahentów. Wysokość wypłacanej premii uzależniona jest jedynie od ilości zakupionych przez kontrahentów towarów oraz terminowości zapłat za zakupione towary. Premia ta nie jest związana z konkretną dostawą towarów, jest natomiast wynikiem zakupów dokonanych na przestrzeni okresu rozliczeniowego.

Spółka chciałaby także zawrzeć umowy, w ramach których dokonanie określonego pułapu zakupów upoważni ją do uzyskiwania premii pieniężnych od swoich dostawców.

W uzupełnieniu wniosku określono, iż w stanie faktycznym zaistniałym Spółka otrzymuje faktury wystawiane przez kontrahentów uprawnionych do otrzymywania premii pieniężnych z tytułu realizacji zakupów w określonej umownie ilości. Premia pieniężna jest naliczana za okresy rozliczeniowe jako iloczyn wartości zakupionego towaru i przyjętej stawki procentowej. Nie jest zmniejszeniem ceny sprzedanych towarów, stąd też Spółka nie wystawia faktury krygującej zmniejszającej wartości zawarte w fakturze dokumentującej dostawę towarów. To Spółka otrzymuje od swoich kontrahentów (którzy traktują otrzymywane premie jako zapłatę za usługę) faktury i księguje je po stronie kosztów w zespole 4 i 5 (koszty działalności operacyjnej).

W przyszłości Spółka zamierza podpisać umowy, na mocy których będzie uprawniona do otrzymywania premii na zasadach analogicznych do powyższych. Premia pieniężna niezwiązana z konkretną dostawą potraktowana zostanie jako wynagrodzenie za świadczenie usług udokumentowanych fakturą VAT i będzie ujęta w księgach rachunkowych Spółki w pozycji pozostałe przychody operacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy premie pieniężne za dokonywanie określonej ilości zakupów oraz terminową zapłatę są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Jak powinny być udokumentowane (nota czy faktura VAT). Czy otrzymywane faktury za premie pieniężne dają uprawnienie do odliczenia podatku VAT.

Stanowisko podatnika:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie natomiast do postanowień art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ww. ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązujących rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie ze stanem faktycznym pomiędzy stronami transakcji istnieją umowy regulujące wzajemną współpracę, na podstawie których dostawca jest zobowiązany do wypłaty premii pieniężnej. Przesłanką otrzymanie premii jest zakup przez kontrahenta Wnioskodawcy towarów na odpowiednim poziomie w danym okresie. Premia ta nie ma charakteru dobrowolnego, jest bowiem uzależniona od konkretnego zachowania nabywcy. Brak jest możliwości powiązania premii z konkretną dostawą (lub dostawami), a zatem nie może ona być potraktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ww. ustawy.

Premia pieniężna, która nie może być uznana za rabat stanowi rodzaj wynagrodzenia dla nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi. Jest to relacja zobowiązaniowa, zależna od określonego zachowania nabywcy, która na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. To powoduje, że czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Otrzymywanie premii pieniężnej należy udokumentować wystawiając fakturę VAT. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przedmiotowe usługi powinny być udokumentowane także przez kontrahentów Spółki fakturami VAT spełniającymi wymogi, o których mowa w paragrafie 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).

Zatem, należy stwierdzić, iż omówiona premia pieniężna z tytułu realizacji odpowiedniego poziomu zakupów w danym okresie dotyczy świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, co oznacza, że podlega opodatkowaniu. W związku z powyższym, powstaje obowiązek wystawienia faktury VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Otrzymywane przez Spółkę faktury potwierdzające uzyskanie premii przez jej kontrahentów dają uprawnienie do odliczenia zawartego w nich podatku naliczonego na zasadzie art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT. Do powyższego nabycia nie ma zastosowania ograniczenie w odliczeniu wynikające z art. 88 ust., 3a pkt 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14c ustawy - Ordynacja podatkowa odstąpiono od uzasadnienia prawnego interpretacji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia bądź w dniu wydania interpretacji (w odniesieniu do zdarzenia przyszłego).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl