IPPP2/443-127/12-2/AO - Prawo narodowej instytucji kultury do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego rewaloryzacji parku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-127/12-2/AO Prawo narodowej instytucji kultury do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego rewaloryzacji parku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2012 r. (data wpływu 3 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie środków trwałych, towarów i usług służących do realizacji przedmiotowego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie środków trwałych, towarów i usług służących do realizacji przedmiotowego projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Instytut jest instytucją kultury wpisaną do rejestru narodowych instytucji kultury prowadzonego przez M. pod nr. Działa na podstawie:

* ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.),

* ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm)

Celem statutowym Instytutu jest ochrona zabytków (PKWiU 91.03.10) oraz realizacja zadań w zakresie dziedzictwa kulturowego. Źródłem finansowania są dotacje podmiotowe i celowe otrzymywane z M., które nie podlegają ustawie o VAT oraz przychody własne uzyskiwane ze sprzedaży usług, wydawnictw itd. Wszystkie ww. przychody służą wyłącznie do wykonywania działalności statutowej.

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje czynności nie podlegające ustawie o VAT, zwolnione oraz czynności opodatkowane podatkiem VAT, takie jak: sprzedaż wydawnictw, najem pomieszczeń, sprzedaż drewna, usług transportowych, refakturowanie kosztów z tytułu wynajmu pomieszczeń, rozmów telefonicznych, kosztów wysyłki i inne.

W strukturze organizacyjnej ośrodka znajduje się 16 oddziałów terenowych, które wykonują zadanie w terenie z zakresu ochrony i opieki nad dziedzictwem kulturowym. Oddziały i pracownie terenowe uzyskują przychody z prowadzonej działalności. Część z nich nie uzyskuje przychodów a część przychody zwolnione i opodatkowane.

Pracownia Terenowa w Ł. obejmuje swoim zakresem Park. M. położony po polskiej stronie rzeki N. Pracownia osiąga przychody opodatkowane VAT z tytułu sprzedaży drewna pozyskiwanego w czasie cięć sanitarnych i kompozycyjnych w parku oraz jego wywozu do odbiorców, a także ze sprzedaży wydawnictw.

Instytut w latach 2012-2013 na terenie ww. pracowni będzie realizował projekt "Rewaloryzacja Park. M. w Ł." w ramach programu priorytetowego 6.1 Ochrona przyrody i krajobrazu, który będzie sfinansowany w 87,82% ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i 12,18% ze środków M. oraz własnych Wnioskodawcy.

Park. M, jest zabytkowym parkiem w stylu krajobrazowym, wpisanym na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, jako dzieło geniuszu ludzkiego. Park położony jest po obu stronach granicy państwowej i zajmuje łącznie 726 ha. W zarządzie Instytutu znajduje się 300 ha tego terenu.

Celem projektu jest odtworzenie historycznej kompozycji i jej reintegracja. Rewaloryzacja polskiej części parku wymaga szeroko zakrojonych prac odtworzeniowych i pielęgnacyjnych. Postęp prac zależy od rozbudowy parku maszynowego do pielęgnacji parku, z dostosowaniem do wymogów ochrony środowiska. Struktura przestrzenna parku będzie kształtowana poprzez wycinkę drzewostanu młodego, pielęgnację starodrzewia oraz utrwalenie historycznej kompozycji poprzez nowe nasadzenia, zapewniające ciągłość trwania jej wartości. W polskiej części założenia parkowego drzewa wymagają pilnego przeprowadzenia prac pielęgnacyjnych, które będą prowadzone przez Terenową Pracownię w Ł., posiadającą wykwalifikowaną załogę i zaplecze maszynowo sprzętowe. Dla bardziej efektywnego prowadzenia konserwacji parku konieczne jest uzupełnienie tego zaplecza o urządzenia do utrzymania dróg i łąk parkowych, konserwację skarp, podlewania nowych nasadzeń. W ramach projektu zakupione zostaną następujące urządzenia: rębak do gałęzi, cysterna do nawadniania, aerator do kompostowania, rozrzutnik nawozów, dmuchawa do liści, wentylator ssąco-zamiatający, kosiarka bijakowa, ramię hydrauliczne, równiarka, nośnik narzędzi i wózki akumulatorowe.

Podsumowując, zadanie będzie składało się z następujących elementów:

* pielęgnacji starodrzewia,

* zakupu sprzętu i materiałów ogrodniczych do pielęgnacji Parku i obsługi prac,

* zakupu usługi polegającej na sadzeniu roślin z zakupem materiału roślinnego.

Efekt, jaki uzyska Wnioskodawca w wyniku realizacji ww. projektu nie będzie generował przychodu. Park M. jest ogólnodostępny, służy społeczności lokalnej i turystom, a Wnioskodawca nie pobiera i nie zamierza w przyszłości pobierać opłat za wstęp do parku i za uczestnictwo w imprezach tam organizowanych.

Towary, usługi i środki trwałe zakupione w trakcie realizacji zadania bezpośrednio nie będą miały wpływu na osiągane przychody przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu Instytut ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie środków trwałych, towarów i usług służących do realizacji ww. zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Warunkiem do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W przypadku Wnioskodawcy warunek ten nie będzie spełniony, ponieważ maszyny, towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu rewaloryzacji Parku M. nie będą w przyszłości w sposób bezpośredni generowały przychodu. Wymieniona inwestycja będzie służyła społeczeństwu całkowicie nieodpłatnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Aby wystąpiło prawo do odliczenia VAT naliczonego, musi być spełniony podstawowy warunek. Wynika on z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje tylko podatnikowi wykonującemu działalność gospodarczą opodatkowaną VAT (zdefiniowanemu w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług) i tylko w takim zakresie, w jakim nabywane przez tego podatnika towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest instytucją kultury, której działalność statutowa polega na ochronie zabytków i realizacji zadań w zakresie dziedzictwa kulturowego. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. W latach 2012-2013 Wnioskodawca zamierza realizować projekt "Rewaloryzacja Parku M. w Ł." w ramach programu priorytetowego 6.1 Ochrona przyrody i krajobrazu. Projekt będzie sfinansowany w 87,82% ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i 12,18% ze środków M. oraz własnych Wnioskodawcy. Celem projektu jest odtworzenie historycznej kompozycji i rewaloryzacja polskiej części parku poprzez szeroko zakrojone prace odtworzeniowe i pielęgnacyjne. Zadanie to będzie składało się z następujących elementów: pielęgnacji starodrzewia, zakupu sprzętu i materiałów ogrodniczych do pielęgnacji Parku i obsługi prac oraz zakupu usługi polegającej na sadzeniu roślin z zakupem materiału roślinnego.

Efekt, jaki uzyska Wnioskodawca w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będzie generował przychodu. Park jest ogólnodostępny, służy społeczności lokalnej i turystom, a Wnioskodawca nie pobiera i nie zamierza pobierać opłat za wstęp do parku i za uczestnictwo w imprezach tam organizowanych.

Uwzględniając treść powołanych przepisów oraz treść wniosku w sytuacji gdy nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z zakupów środków trwałych, towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl