IPPP2/443-1266/11-2/JO - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania towarów w ramach świadczonej usługi marketingowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1266/11-2/JO Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania towarów w ramach świadczonej usługi marketingowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów w ramach świadczonej usługi marketingowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów w ramach świadczonej usługi marketingowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zajmuje się działalnością marketingową i promocyjną. W ramach swojej działalności na podstawie zawartej umowy Spółka świadczy dla swoich kontrahentów (dalej: "Kontrahent") usługi marketingowe mające na celu zwiększenie sprzedaży produktów Kontrahentów. Do zadań Spółki należy m.in. świadczenie usług związanych z organizacją konkursów, przy czym zakres czynności świadczonych przez Spółkę jest zróżnicowany. Możliwe jest, że Spółka będzie występować w charakterze Organizatora, Koordynatora lub Wykonawcy, przy czym nagrody mogą być:

1.

nabywane przez Spółkę i Spółka w ramach świadczonej usługi marketingowej przekazuje towary zwycięzcom konkursów lub klientom Kontrahenta;

2.

nabywane bezpośrednio przez Kontrahenta lub podmiot trzeci, a Spółka w ramach świadczonej usługi marketingowej jedynie przekazuje towary (niebędące jej własnością) zwycięzcom konkursów lub klientom Kontrahenta.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w pierwszym przypadku gdy Spółka nabywa towary, które następnie są przekazywane zwycięzcom konkursów lub klientom Kontrahenta, wówczas koszt towarów wkalkulowany jest w każdym przypadku w wysokość należnego Spółce wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi marketingowej. Spółka w efekcie nie ponosi ekonomicznie kosztów przekazywanych towarów, bo m.in. wartość towarów stanowi podstawę opodatkowania świadczonej usługi marketingowej.

W drugim przypadku gdy Spółka nie nabywa towarów, lecz do jej zadań w ramach świadczonej usługi marketingowej należy m.in. przekazanie towarów zwycięzcom konkursów lub klientom Kontrahenta, koszt towarów nie jest w konsekwencji wkalkulowany w cenę świadczonej przez Spółkę usługi.

Działania marketingowe, w ramach których przekazywane są towary, organizowane są dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej niebędących pracownikami Spółki i Kontrahenta. Wartość nagród wynosi od 100 do ponad 760 złotych. Zasadą jest, że do wartości nagrody w konkursach wliczany jest zryczałtowany 10% podatek dochodowy od osób fizycznych, o ile jest należny.

Spółka nie prowadzi działalności produkcyjnej ani handlowej, a zakup towarów, które mają być przeznaczone jako nagrody w konkursach, nie ma na celu ich dalszej odsprzedaży w kraju lub zagranicą. Spółka nabywa towary od podmiotów zewnętrznych, zdarzają się jednak przypadki, gdy Spółka nabywa towary również od Kontrahenta. W ramach swojej działalności Spółka nie prowadzi handlu towarami, a jedynie świadczy usługi marketingowe i reklamowe dla Kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka ma obowiązek naliczenia podatku VAT należnego z tytułu wydawanych towarów, w ramach świadczonej przez Spółkę dla Kontrahenta usług marketingowych, których koszt wliczony został do podstawy opodatkowania takich usług, gdy towary te są nabywane przez Spółkę.

2.

Czy Spółka ma obowiązek naliczenia podatku VAT należnego z tytułu wydawanych towarów, w ramach świadczonych przez Spółkę dla Kontrahenta usług marketingowych, których koszt nie został wliczony do podstawy opodatkowania takich usług, a towary te są własnością Kontrahenta lub podmiotu trzeciego (towary nie są nabywane przez Spółkę - Spółka jedynie wydaje towary w imieniu innego podmiotu).

Zdaniem Wnioskodawcy:

W zakresie pytania nr 1 Spółka nie jest zobowiązana do naliczenia podatku VAT należnego z tytułu przekazywanych towarów, w sytuacji gdy koszt towarów zostaje wliczony do podstawy opodatkowania usługi marketingowej, która jest świadczona na rzecz Kontrahenta, bez względu na charakter w jakim Spółka występuje, tj. Organizatora, Koordynatora lub Wykonawcy.

W zakresie pytania nr 2, zdaniem Spółki, w sytuacji gdy w ramach usługi marketingowej Spółka jedynie przekazuje (nie nabywając w żadnym momencie przekazywanych towarów) towary, nie jest zobowiązana naliczać podatku należnego od wartości tych towarów, które nie wchodzą do majątku Spółki, bez względu na charakter w jakim Spółka występuje tj. Organizatora, Koordynatora lub Wykonawcy.

Uzasadnienie pytanie nr 1

Zdaniem Spółki wydania towarów w ramach świadczonej usługi marketingowej nie mogą być uznane za mieszczące się w katalogu art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT i w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT jako odrębne świadczenia gdyż nie stanowią nieodpłatnego świadczenia. Spółka stoi na stanowisku, iż o ile przekazywane towary zostały wkalkulowane w wynagrodzenie z tytułu świadczonej przez Spółkę usługi marketingowej, o tyle podlegają one opodatkowaniu jedynie jako świadczona przez Spółkę usługa marketingowa bowiem zostały wliczone do podstawy opodatkowania. W związku z powyższym bez znaczenia pozostaje charakter w jakim Spółka występuje tj. Organizatora, Koordynatora lub Wykonawcy.

1.

Nieodpłatne przekazania towarów dokonywane przez podatników

Od kwietnia 2011 r. na podstawie art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

* przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

* wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zdaniem Spółki, na podstawie powyżej przytoczonego art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT, tylko takie przekazanie towarów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, które łącznie spełnia następujące warunki:

* towary należą do podatnika dokonującego jego przekazania;

* towary są nieodpłatnie przekazywane przez tego podatnika;

* podatnikowi przekazującemu towary przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu;

* przekazywane towary nie stanowią towarów o małej wartości lub próbek.

Zgodnie z Ustawą o VAT, co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają czynności odpłatne. Powyżej przytoczony art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT stanowi wyjątek od reguły i przepis ten nie może być interpretowany rozszerzająco. Zgodnie z powyższym, opodatkowaniu podatkiem VAT będzie podlegać wyłącznie takie przekazanie towarów, które będzie mieściło się w katalogu czynności nieodpłatnych (gdy podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego), tj. takich gdy przekazujący towary - Spółka nie otrzymuje żadnego świadczenia zwrotnego rozumianego jako wynagrodzenie. Co za tym idzie, jedynie takie wydania wymienione w art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu VAT, gdy powodują trwałe uszczuplenie majątku Spółki.

Warto nadmienić, iż żadne z powyższych wydań realizowanych przez Spółkę, w ramach świadczonych usług marketingowych, nie można interpretować jako mające charakter darowizny, bowiem wartość przekazywanych towarów została wkalkulowana w podstawę opodatkowania świadczonej usługi marketingowej, a Spółka w sensie ekonomicznym nie ponosi ciężaru jego wydania.

2.

Charakter wydań dokonywanych przez Spółkę - świadczenie kompleksowej usługi marketingowej.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają: odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez odpłatną dostawę towarów rozumiane jest "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel".

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Na podstawie z art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT, "podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej".

Mając na uwadze powyższe przepisy, Spółka stoi na stanowisku, iż wszystkie ponoszone przez Spółkę koszty związane z realizacją kompleksowej usługi marketingowej (również koszty wydawanych towarów) stanowią podstawę opodatkowania dla celów VAT przy wystawianiu faktur na rzecz Kontrahenta. Ponieważ wydanie towarów stanowi jeden z elementów kompleksowej usługi marketingowej świadczonej przez Spółkę na rzecz Kontrahenta, to wydanie to w mniemaniu Spółki, nie stanowi równocześnie odrębnej dostawy towarów.

Na prawidłowość traktowania wydań towarów jako elementów kompleksowej usługi reklamowej wskazuje stanowisko zajęte przez TSUE w sprawie C-41/04, Levob Verzerkeringen BV i OV Bank NV: "ujednolicona podstawa wymiaru podatku należy interpretować w ten sposób, że jeżeli dwa lub więcej świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako konsumenta przeciętnego, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej".

Stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w wyroku wydany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w dniu 8 lutego 2007 r. (sygn. I SA/Kr 963/05), który podkreślił iż: "sam fakt wręczenia nabytej przez Spółkę nagrody nie stanowi w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów w rozumieniu przytoczonego wyżej przepisu. Wręczenie nagrody jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez wnioskodawcę na rzecz zlecającego usługę reklamową. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wskazanej czynności prowadziłoby do podwójnego opodatkowania towaru (nagrody), którego wartość została już uwzględniona w opodatkowaniu usługi świadczonej przez Spółkę".

Warto przytoczyć stwierdzenie zaczerpnięte z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. IPPP1/443-595/11-2/AS, w której zostało stwierdzone: "Należy zwrócić uwagę, na fakt, iż w sytuacji Spółki, każdorazowe wydanie towaru, w związku z realizacją zlecenia jej klienta, powoduje, że wartość wydanego towaru, znajduje swoje odzwierciedlenie w wartości należnego Spółce wynagrodzenia. Każdorazowo, wartość wydanego towaru jest zwracana Spółce, przez jej klienta w należnym Spółce wynagrodzeniu. W konsekwencji nie można mówić o tym, iż wydawane przez Spółkę towary, w ramach świadczonych usług, są wydaniami nieodpłatnymi, gdyż cechą nieodpłatności jest brak opłat uiszczanych w związku z wykonaniem świadczenia. W każdym przypadku wydania towaru przez Spółkę, dochodzi do odpłatności, którą uiszcza klient Spółki, na rzecz, którego Spółka świadczy usługę polegającą na wydaniu towarów".

Za taką argumentacją przemawiają również interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie przykładowo - interpretacja indywidualna z dnia 5 sierpnia 2011 r., sygn. IPPP2/443-645/11-2/MM oraz interpretacja indywidualna z dnia 30 czerwca 2011 r., sygn. IPPP2-443-452/l 1-2/IZ.

Należy podkreślić, iż czynność wydania towarów w przedstawionym stanie faktycznym stanowi element nierozerwalnie związany ze świadczeniem kompleksowej usługi reklamowej na rzecz Kontrahenta. Co za tym idzie, wydanie towarów nie stanowi nieodpłatnego przekazania towarów w rozumieniu zmienionego przepisu art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT. Ze względu na fakt, iż czynność wydania towarów stanowi element składowy usługi reklamowej, opodatkowaniu powinna podlegać wyłącznie ta usługa, a nie sama czynność wydania towaru.

Podsumowując, zdaniem Spółki przekazywane przez nią towary nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT, lecz będą podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT o ile ich wydawanie związane jest z realizacją kompleksowej usługi reklamowej świadczonej na rzecz Kontrahenta, a wartość towarów została wkalkulowana do podstawy opodatkowania świadczonej usługi.

Uzasadnienie dla pytania nr 2

Zdaniem Spółki, na podstawie powyżej przytoczonego art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT, tylko takie przekazanie towarów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, które łącznie spełnia następujące warunki:

* towary należą do podatnika dokonującego jego przekazania;

* towary są nieodpłatnie przekazywane;

* podatnikowi przekazującemu towary przysługiwało prawo do odliczenia przy ich nabyciu.

Faktem jest, iż w sytuacji Spółki przekazuje ona jedynie towary w ramach umowy marketingowej (nie nabywając ich i nie stając się w żadnym momencie ich właścicielem). W związku z powyższym Spółka nie jest zobowiązana na podstawie art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT naliczyć podatku należnego od wartości przekazywanych towarów w imieniu Kontrahenta. Powyższa argumentacja jest powszechnie akceptowana przez organy podatkowe, które stoją na stanowisku, iż podatnicy nie są zobowiązani do naliczania podatku należnego w sytuacji, gdy dochodzi do przekazania towarów w imieniu innego podatnika. Przykładowo, interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2011 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn., IPPP1-443-979/11-4/EK, gdzie sytuację Spółki można porównać do sytuacji placówek handlowych.

Dodatkowym argumentem za nieopodatkowaniem podatkiem VAT czynności przekazania towarów dokonywanych w imieniu Kontrahenta jest fakt, iż Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu - bowiem Spółka nie nabywała tych towarów.

Zdaniem Spółki, w sytuacji gdy na podstawie zawartej umowy z Kontrahentem, dokonuje ona wyłącznie samej czynności przekazania towarów, a należne Spółce wynagrodzenie obejmuje jedynie samo wykonanie usługi marketingowej, bez dodawania wartości nieodpłatnie wydawanych nagród, nie ulega żadnym wątpliwościom, iż czynność taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT przez samą Spółkę. Zdaniem Spółki ewentualne konsekwencje w zakresie deklarowania podatku należnego od takiego przekazania powinny być analizowane z perspektywy właściciela towarów tj. Kontrahenta Spółki, nie zaś samej Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej wymienionym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy (...).

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W związku z powyższym należy wskazać, iż ustawa zrównuje nieodpłatne przekazanie towarów z dostawą towarów w przypadku, gdy następuje wydanie towarów; towary będące przedmiotem tego nieodpłatnego wydania należą do przedsiębiorstwa podatnika oraz jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika, iż Spółka zajmuje się działalnością marketingową i promocyjną. W ramach swojej działalności na podstawie zawartej umowy Spółka świadczy dla swoich kontrahentów (dalej: "Kontrahent") usługi marketingowe mające na celu zwiększenie sprzedaży produktów Kontrahentów. Do zadań Spółki należy m.in. świadczenie usług związanych z organizacją konkursów, przy czym zakres czynności świadczonych przez Spółkę jest zróżnicowany. Możliwe jest, że Spółka będzie występować w charakterze Organizatora, Koordynatora lub Wykonawcy, przy czym nagrody mogą być:

1.

nabywane przez Spółkę i Spółka w ramach świadczonej usługi marketingowej przekazuje towary zwycięzcom konkursów lub klientom Kontrahenta;

2.

nabywane bezpośrednio przez Kontrahenta lub podmiot trzeci, a Spółka w ramach świadczonej usługi marketingowej jedynie przekazuje towary (niebędące jej własnością) zwycięzcom konkursów lub klientom Kontrahenta.

W pierwszym przypadku Spółka nabywa towary, które następnie są przekazywane zwycięzcom konkursów lub klientom Kontrahenta, zaś koszt towarów wkalkulowany jest w każdym przypadku w wysokość należnego Spółce wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi marketingowej. W drugim przypadku Spółka nie nabywa towarów, lecz do jej zadań w ramach świadczonej usługi marketingowej należy m.in. przekazanie towarów zwycięzcom konkursów lub klientom Kontrahenta, koszt towarów nie jest w konsekwencji wkalkulowany w cenę świadczonej przez Spółkę usługi.

Z treści powołanych regulacji prawnych wynika, że przekazanie towarów przez Wnioskodawcę (przypadek 1) stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Fakt wręczenia poszczególnych towarów o różnej wartości nie stanowi jednak, w analizowanym przypadku odrębnej dostawy towarów w rozumieniu przytoczonego wyżej przepisu, jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez Wnioskodawcę, w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej. Wartość przekazywanych towarów stanowi element usługi marketingowej i wkalkulowana jest w jej cenę. Oznacza to, że wartość tych towarów jest jednym z elementów składowych podstawy opodatkowania świadczonej przez Spółkę usługi, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, opodatkowanym w ramach tej usługi. Tym samym przekazywanie towarów opisanych w złożonym wniosku, w związku ze świadczoną usługą marketingową nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów. Zatem art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy w zakresie przekazywanych towarów nie znajdzie zastosowania.

Natomiast w opisanym w stanie faktycznym w sytuacji nr 2, towary przekazywane przez Wnioskodawcę nie są własnością Spółki. Powyższe towary w tym przypadku są nabywane bezpośrednio przez Kontrahenta lub podmiot trzeci, które następnie Spółka w ramach świadczonej usługi marketingowej jedynie przekazuje zwycięzcom konkursów lub klientom Kontrahenta. W konsekwencji, w odniesieniu do przedmiotowego przypadku stwierdzić należy, iż nie mamy do czynienia z dostawą towarów, gdyż Spółka nie staje się właścicielem towarów, dokonuje jedynie ich przekazania. Istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W przepisie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT mowa jest o czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do rozporządzania rzeczą jak właściciel (prawo do wyzbycia się, obciążenia, zmiany). Natomiast w przedstawionym przypadku Spółka dokonuje jedynie przekazania towarów na rzecz zwycięzców konkurów lub klienta Kontrahenta, które nie są własnością Spółki. Tym samym, nie można też uznać, że mamy do czynienia z dostawą towaru w rozumieniu powyższego przepisu.

W związku z powyższym nie można uznać, iż Spółka dokonuje przekazania towaru w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Ponadto, Spółce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, gdyż nabywcą towarów jest wyłącznie Kontrahent lub podmiot trzeci. A zatem, nie jest także spełniona kolejna przesłanka z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji, przekazanie towarów dokonywane przez Spółkę (nie będących jej własnością) nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie wywołuje dla Wnioskodawcy skutków w tym podatku. W konsekwencji Spółka nie ma obowiązku naliczania podatku VAT z tytułu przedmiotowego przekazania towarów (przypadek nr 2).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. Organ podatkowy informuje, iż w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów w ramach świadczonej usługi marketingowej (pytanie nr 1 i 2). Natomiast w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 3, 4 i 5) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl