IPPP2/443-1250/11-2/KAN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1250/11-2/KAN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 4 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uzyskania przez Wnioskodawcę statusu czynnego podatnika podatku VAT- jest prawidłowe

* odliczenia podatku VAT naliczonego w deklaracjach złożonych przed rejestracją - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka została zarejestrowana w KRS w dniu 21 grudnia 2009 r., jednak faktyczną działalność gospodarczą rozpoczęła od 1 marca 2010 r. Ponieważ data rejestracji Spółki nie była tożsama z datą rozpoczęcia jej działalności Wnioskodawca zapomniał o rejestracji VAT-R. Od pierwszego dnia działalności Spółka zachowuje się jak czynny podatnik VAT wystawia faktury, odlicza podatek od faktur zakupowych oraz składa deklarację VAT-7 co miesiąc począwszy od marca 2010 r.

Urząd Skarbowy informację o tym, że Spółka nie jest czynnym podatnikiem VAT przekazał dopiero we wrześniu 2010 r. Druk rejestracyjny VAT-R został złożony z datą rezygnacji ze zwolnienia na dzień 1 marca 2010 r. Przedmiotem działalności Spółki jest prowadzenie pola golfowego, nauka gry w golfa, handel art. spożywczymi przy okazji pobytu na polu golfowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy Spółka może uzyskać status czynnego podatnika VAT od 1 marca 2010 r..

2.

Czy można uznać za prawidłowe odliczenie przez Wnioskodawcę podatku VAT naliczonego w deklaracjach VAT-7 złożonych przed rejestracją w charakterze podatnika VAT czynnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo braku złożenia informacji VAT-R do Urzędu Skarbowego o rezygnacji ze zwolnienia Spółka od dnia 1 marca 2010 r. zachowuje się jak czynny podatnik VAT i jest czynnym podatnikiem VAT.Warunkiem bycia podatnikiem nie jest czynność formalna polegająca na przekazaniu informacji o rejestracji, a czynności faktyczne czyli wykonywanie działalności gospodarczej.

Przepisy VI Dyrektywy nie uzależniają prawa do obniżenia podatku należnego od składania takich informacji. Jednocześnie Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą zgodnie z przepisami prawa polskiego w oparciu o zezwolenie wydane przez Krajowy Rejestr Sądowy. Ponadto Wnioskodawca zaznacza, iż od miesiąca marca 2010 r. składa deklaracje VAT-7 w Urzędzie Skarbowym co potwierdza status czynnego podatnika VAT, a brak reakcji ze strony US potwierdza ten fakt.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż Spółka jest czynnym podatnikiem VAT od 01.03.2010 oraz prawidłowe jest odliczanie podatku VAT naliczonego w deklaracjach VAT-7 za okres 03.2010 do chwili obecnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie uzyskania przez Wnioskodawcę statusu czynnego podatnika podatku VAT.

* nieprawidłowe w zakresie odliczenia podatku VAT naliczonego złożonego przed rejestracją.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny (...). Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych - art. 86 ust. 11 ustawy.

Natomiast, jeśli podatnik nie dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego - art. 86 ust. 13 ustawy. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Ww. art. 96 ust. 1 stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej, wynika prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, co zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Wszelkie ograniczenia tego prawa wpływają na neutralność podatku, mogą zatem wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej. Przepisy dotyczące rejestracji nie przewidują sankcji w postaci pozbawienia podatnika prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony.

Z powyższych przepisów wynika, iż podstawą do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest faktura VAT. Ponadto warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. Trzeba rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wspomniano jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia. Tym samym należy stwierdzić, iż ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, iż zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług). Niemniej jednak ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka została zarejestrowana w KRS w dniu 21 grudnia 2009 r., jednak faktyczną działalność gospodarczą rozpoczęła od 1 marca 2010 r.Ponieważ data rejestracji Spółki nie była tożsama z datą rozpoczęcia jej działalności zapomniano o rejestracji VAT-R. Od pierwszego dnia działalności Spółka zachowuje się jak czynny podatnik VAT wystawia faktury, odlicza podatek od faktur zakupowych oraz składa deklarację VAT-7 co miesiąc począwszy od marca 2010 r.

Niestety Urząd Skarbowy informację o tym, że Spółka nie jest czynnym podatnikiem VAT przekazał dopiero we wrześniu 2010 r. Druk rejestracyjny VAT-R został złożony z datą rezygnacji ze zwolnienia na dzień 1 marca 2010 r.Przedmiotem działalności Spółki jest prowadzenie pola golfowego, nauka gry w golfa, handel art. spożywczymi przy okazji pobytu na polu golfowym.

Należy wskazać, iż art. 15 ustawy o VAT, definiujący podatnika podatku od towarów i usług wskazuje, iż podatnikiem jest m.in. osoba fizyczna, wykonująca działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zatem już sam fakt wykonywania działalności gospodarczej kwalifikuje dany podmiot jako podatnika podatku od towarów i usług. Żaden przepis nie uzależnia zostania przez osobę fizyczną podatnikiem od spełnienia wcześniejszego warunku zarejestrowania się tej osoby w urzędzie skarbowym jako podatnika. Status danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług jest kategorią obiektywną, niezależną od jego woli i poglądu w tym względzie, niezależną także od poglądów organów podatkowych.

Jeśli więc Wnioskodawca nie dopełnił w terminie obowiązkowych formalności: złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem rozpoczęcia działalności, tj. 1 marca 2010 r., nie oznacza to, iż nie był podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca, od momentu rozpoczęcia działalności z dniem 1 marca 2010 r. chciał być podatnikiem podatku od towarów i usług i zachowywał się jak podatnik.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uzyskania przez Spółkę statusu podatnika VAT czynnego jest prawidłowe.

Treść cyt. wcześniej art. 88 ust. 4 ustawy nie wskazuje, aby do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu podatnika zarejestrowanego w momencie otrzymania faktur zakupu. Jednak status podatnika czynnego (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia. Oznacza to, że podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego (musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia). Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą albo przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

W sytuacji niedopełnienia przez Wnioskodawcę w terminie obowiązkowych formalności tj. nie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W momencie realizacji uprawnienia Wnioskodawca nie posiadał statusu podatnika VAT czynnego. A zatem dopiero składając deklaracje po uzupełnieniu formalności Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony.

Zatem w tej części należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl