IPPP2/443-1240/12-4/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1240/12-4/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 11 lutego 2013 r. (data wpływu 18 lutego 2013 r.) na wezwanie z dnia 6 lutego 2013 r. nr IPPP2/443-1240/12-2/RR o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lutego 2013 r. (data wpływu 18 lutego 2013 r.) na wezwanie z dnia 6 lutego 2013 r. nr IPPP2/443-1240/12-2/RR (data doręczenia 11 lutego 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z realizacją projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w ramach przedkładanych sprawozdań Władza Wdrażająca Programy Europejskie (WWPE), na mocy decyzji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w związku z wymogiem komisji europejskiej dotyczącym składania wiążącej interpretacji organu podatkowego o kwalifikowalności VAT, zobowiązana jest wymagać od wszystkich beneficjentów realizujących projekty, dostarczenia kopii wiążącej interpretacji indywidualnej Urzędu Skarbowego, stwierdzającego kwalifikowalność podatków od towarów i usług, czyli stwierdzającego brak możliwości odzyskania VAT przez beneficjenta.

Fundacja prowadzi od założenia wyłącznie działalność statutową. Od 2006 r. działalność Fundacji opiera się tylko i wyłącznie na działalności wolontarystycznej i nie zanotowano żadnych przychodów. W celu sformalizowania faktycznego stanu, a więc nie prowadzenia działalności gospodarczej Fundacja złożyła dnia 22 grudnia 2010 r. do Krajowego Rejestru Sądowego wniosek o wykreślenie z rejestru przedsiębiorców.

W związku z powyższym Fundacja nie jest czynnym płatnikiem VAT i nie odzyskuje go w innym trybie.

Projekt pt.: "Badanie ukrytych przyczyn konfliktów", który Fundacja chce zrealizować z WWPE jest projektem badawczym. Badanie obejmie grupę uchodźców a także społeczeństwo przyjmujące oraz przedstawicieli instytucji/organizacji/NGO zajmujących się bezpośrednio sprawami uchodźców. Projekt realizowany jest w terminie 1 czerwca 2012 r. - 30 czerwca 2013 r. i jest finansowany ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców i z budżetu państwa oraz ze środków Fundacji.

W ramach projektu zostanie przeprowadzone badanie potencjalnych źródeł konfliktów pomiędzy uchodźcami a społeczeństwem przyjmującym. W wyniku projektu powstanie pogłębiona analiza socjologiczna zjawiska powstawania konfliktów pomiędzy uchodźcami a społeczeństwem przyjmującym ze szczególnym uwzględnieniem, rzeczywistych potrzeb uchodźców, a także powstanie rekomendacja w zakresie przeciwdziałania konfliktom pomiędzy uchodźcami a społeczeństwem przyjmującym. Rekomendowane działania będą pochodziły bezpośrednio od uchodźców, a także przedstawicieli społeczeństwa przyjmującego a także przedstawicieli instytucji/organizacji/NGO zajmujących się sprawami uchodźców. Po przedstawieniu tym grupom wyników badań zostaną zorganizowane grupy fokusowe składające się z wyżej wymienionych grup, które pod okiem moderatora wypracują wstępną rekomendację. Dzięki temu, że rekomendacja w znacznej mierze zostanie wypracowana przez uchodźców, przedstawicieli społeczeństwa przyjmującego a także przedstawicieli urzędów/instytucji/NGO zajmujących się tematyką uchodźstwa proponowane rozwiązania będą miały większą szansę na faktyczne wdrożenie w życie przez organizacje/instytucje/NGO specjalizujące się w tematyce uchodźców.

Finalna rekomendacja zostanie sporządzona na podstawie wyników badań oraz grup fokusowych a także doświadczeń krajów europejskich.

Ponieważ przedstawiciele Fundacji dotrą bezpośrednio do uchodźców-respondentów, to ci uchodźcy, którzy będą potrzebować wsparcia psychologicznego będą kierowani na porady psychologiczne. Uchodźcy-respondenci będą otrzymywać ulotki informujące o możliwości skorzystania z pomocy psychologicznej (dostępnej również przez telefon). Psycholog będzie dostępny dla uchodźców 2 razy w tygodniu. Informacja o tym dotrze do wszystkich badanych osób poprzez ulotki.

Wszelkie czynności i działania wykonywane są na rzecz uchodźców przebywających w Polsce i będących beneficjentami projektu. Wszystkie działania i czynności na rzecz uchodźców wykonywane są nieodpłatnie (w tym publikacje), czyli żaden cudzoziemiec nie ponosi żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w projekcie. Środki uzyskane w ramach projektu współfinansowane z europejskiego funduszu zostaną zagospodarowane zgodnie z załączonymi do projektu preliminarzami kosztów. Środki zostaną przeznaczone m.in. na zakup sprzętu niezbędnego do poprawnej realizacji projektu, zaangażowanie pracowników, ekspertów, specjalistów z wielu dziedzin.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyżej opisanym stanie faktycznym Podatnik ma prawo do odliczenia lub odzyskania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku, ponieważ Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi wyłącznie działalność statutową. Od 2006 r. działalność Fundacji opiera się tylko i wyłącznie na działalności wolontarystycznej i nie zanotowano żadnych przychodów. Strona realizacje projekt pt.: "Badanie ukrytych przyczyn konfliktów" ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców i z budżetu państwa oraz ze środków Fundacji. Fundacja nie jest czynnym płatnikiem VAT i nie odzyskuje go w innym trybie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż Strona nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz wykonuje czynności opodatkowanych, z którymi zakupy towarów i usług w ramach projektu byłyby związane. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych z tytułu realizowanego projektu, a tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl