IPPP2/443-122/12-5/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-122/12-5/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2012 r. (data wpływu 5 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do uzyskania zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia lokalu usługowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do uzyskania zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia lokalu usługowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 marca 2012 r. (data wpływu 5 kwietnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-122/12-2/AK z dnia 21 marca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2011 r. Wnioskodawca podpisał przedwstępną umowę notarialną dotyczącą zakupu lokalu dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, która ma być sfinalizowana do końca 2012 r. Przeniesienie własności lokalu usługowego nastąpi w wyniku podpisania aktu notarialnego, a po jego podpisaniu sprzedawca nieruchomości wystawi fakturę VAT, związaną z zakupem tej nieruchomości.

Dodać także trzeba, iż podatnik w 2004 i w 2007 r. nabył nieruchomość gruntową, którą odsprzedał spółce cywilnej w grudniu 2011 r. za 1 mln złotych. W akcie notarialnym ustalono, iż cała należna tytułem ceny kwota zostanie zapłacona do 31 grudnia 2012 r., przy czym zapłata całej lub części ceny może nastąpić także w drodze potrącenia wzajemnych wierzytelności. Kupujący na sprzedanej nieruchomości pobudują lokal handlowy i zastrzeżono wobec tego w ramach aktu notarialnego, że Wnioskodawca ma prawo pierwokupu nieruchomości. Z wynikającego z aktu notarialnego prawa pierwokupu podatnik zamierza skorzystać i kupić zabudowaną nieruchomość z lokalem handlowym. Z tego tytułu zostanie sporządzony akt notarialny oraz zostanie wystawiona faktura VAT, a wynikający z niej podatek strona ma zamiar odzyskać.

Podatnik skorzysta z prawa pierwokupu i zakupi zabudowaną nieruchomość, na rzecz prowadzonej działalności gospodarczej. Podkreślenia wymaga fakt, iż cała nieruchomość zakupiona w formie aktu notarialnego i potwierdzona przez sprzedającego wystawieniem faktury VAT stanowi lokal usługowy, który w całości będzie wykorzystywany na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Zakup zabudowanej nieruchomości w całości związany będzie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec tego jak powyżej powstaje pytanie czy strona będzie mogła skorzystać z odliczenia podatku VAT i uzyskania zwrotu tego podatku na rachunek firmy, tj. prowadzonej działalności. Zdaniem podatnika nie ma wątpliwości co do możliwości odliczenia tego podatku i uzyskania zwrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Ponieważ nabycie nieruchomości nastąpi do dnia 31 grudnia 2012 r., to czy w świetle obecnie obowiązujących przepisów podatnikowi będzie przysługiwał zwrot podatku naliczonego w otrzymanej fakturze VAT. Czy podatnik będzie mógł ubiegać się o zwrot podatku naliczonego wynikającego z wystawionej faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma wątpliwości, że podatnik dokonując operacji gospodarczej związanej z zakupem lokalu handlowego na cele prowadzonej działalności gospodarczej, może odzyskać naliczony podatek VAT. Zakup nieruchomości nastąpi do dnia 31 grudnia 2012 r. podatnik skorzysta z zapisanego w akcie notarialnym prawa pierwokupu i nabędzie nieruchomość jako środek trwały w formie aktu notarialnego, a firma sprzedająca wystawi fakturę VAT, z której podatnik będzie mógł odliczyć naliczony podatek VAT.

Strona uważa, że nie ma przeszkód prawnych, by uzyskać zwrot podatku naliczonego, bowiem zakup przedmiotowej nieruchomości będzie związany z prowadzoną działalnością, a nieruchomość będzie zaliczona do środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowy warunek uzależniający prawo do odliczenia podatku naliczonego zawarty jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Wyraża on ogólną zasadę, zgodnie z którą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z przepisów ww. art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że związek zakupów z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ustawodawca określił w art. 86 ust. 10-13 cyt. ustawy.

Stosownie do treści art. 86 ust. 10 pkt 1 cyt. ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 11 cyt. ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl art. 86 ust. 19 cyt. ustawy, jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

W myśl art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Powyższe przepisy wprowadzają zatem dwie równorzędne zasady postępowania z powstałą nadwyżką podatku. Możliwe jest bowiem albo otrzymanie jej zwrotu na rachunek bankowy, albo przeniesienie jej na następne okresy rozliczeniowe. Wybór sposobu postępowania pozostawiony został podatnikowi. Cyt. wyżej art. 87 ust. 1 ustawy o VAT nie zabrania również rozbicia kwoty nadwyżki na dwie części, z których jedna podlegać będzie zwrotowi z Urzędu Skarbowego, zaś druga przeniesiona zostanie na kolejny okres rozliczeniowy. Powyższe oznacza, że uprawniony jest zarówno pierwszy sposób postępowania (wystąpienie o zwrot), drugi sposób postępowania (przeniesienie na następny okres), jak i oba te sposoby jednocześnie.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż w 2011 r. podpisał przedwstępną umowę notarialną dotyczącą zakupu lokalu dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, która ma być sfinalizowana do końca 2012 r. Przeniesienie własności lokalu usługowego nastąpi w wyniku podpisania aktu notarialnego, a po jego podpisaniu sprzedawca nieruchomości wystawi fakturę VAT, związaną z zakupem tej nieruchomości. Podatnik - Wnioskodawca skorzysta z prawa pierwokupu i zakupi zabudowaną nieruchomość, na rzecz prowadzonej działalności gospodarczej. Cała nieruchomość zakupiona w formie aktu notarialnego i potwierdzona przez sprzedającego wystawieniem faktury VAT stanowi lokal usługowy, który w całości będzie wykorzystywany na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Zakup zabudowanej nieruchomości w całości związany będzie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć należy, iż cyt. przepisy art. 86 i art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług pozwalają podatnikom na odliczenie kwoty podatku naliczonego zawartego w otrzymanych fakturach VAT. Podstawową przesłanką jest wystąpienie u podatnika nadwyżki kwoty podatku naliczonego nad kwotą podatku należnego, którą to kwotę Wnioskodawca może przenieść na następny okres rozliczeniowy bądź ubiegać się o jej zwrot na rachunek bankowy.

Jednocześnie podkreślić należy, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

A zatem, faktura dokumentująca zakup lokalu handlowego, wystawiona na Wnioskodawcę będzie uprawniała go do odliczenia wynikającego z niej podatku naliczonego w całej wysokości w zakresie, w jakim lokal handlowy wykorzystywany będzie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W sytuacji, gdy w składanej przez podatnika deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług Strona wykaże nadwyżkę kwoty podatku naliczonego nad kwotą podatku należnego, Wnioskodawca będzie uprawniony do ubiegania się o zwrot na rachunek bankowy ww. nadwyżki, zgodnie z art. 87 ust. 1 cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl