IPPP2/443-1215/11-4/MM - Brak opodatkowania podatkiem VAT dobrowolnych wpłat mieszkańców na zakup kontenera do oczyszczalni ścieków, braku obowiązku wystawiania faktur VAT dokumentujących wpłaty, wystawiania faktur korygujących oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem kontenera.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1215/11-4/MM Brak opodatkowania podatkiem VAT dobrowolnych wpłat mieszkańców na zakup kontenera do oczyszczalni ścieków, braku obowiązku wystawiania faktur VAT dokumentujących wpłaty, wystawiania faktur korygujących oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem kontenera.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 19 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT dobrowolnych wpłat mieszkańców na zakup kontenera do oczyszczalni ścieków, braku obowiązku wystawiania faktur VAT dokumentujących wpłaty, wystawiania faktur korygujących oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem kontenera (pyt. nr 1-4) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dobrowolnych wpłat mieszkańców na zakup kontenera do oczyszczalni ścieków, wystawiania faktur VAT dokumentujących te wpłaty, wystawiania faktur korygujących oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem kontenera. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 10 stycznia 2012 r. znak IPPP2/443-1215/11-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Gmina jest w 46% skanalizowana. Od kilkunastu lat Gmina sukcesywnie realizuje, na miarę możliwości finansowych inwestycje polegające na budowie sieci kanalizacyjnej. Na terenie Gminy nie ma żadnego Zakładu Budżetowego, któremu Gmina powierzyłaby rozliczenia z zakresu gospodarki komunalnej. Zarówno budowę sieci wodociągowej, jak i kanalizacyjnej oraz wszelkie rozliczenia wynikające ze sprzedaży wody i odbioru ścieków na rzecz mieszkańców prowadzone są wyłącznie przez samą Gminę. Po wybudowaniu sieci kanalizacyjnej w kolejnych miejscowościach gminnych i podłączeniu poszczególnych mieszkańców do sieci kanalizacyjnej, ścieki odprowadzane są do gminnej oczyszczalni ścieków, która znajduje się w D. Podłączenie kolejnych miejscowości do oczyszczalni ścieków stwarza potrzebę dalszej rozbudowy oczyszczalni. Budowa dalszej części sieci kanalizacyjnej w miejscowości O. w latach 2011-2012 spowoduje konieczność odbioru od mieszkańców nowych ścieków.

W związku z powyższym Rada Gminy Uchwałą z dnia 22 września 2011 r. wprowadziła do planu finansowego wydatków Gminy nowe zadanie inwestycyjne pt. "Zakup kontenera do oczyszczalni ścieków". Mieszkańcy wsi w której jest obecnie (w 2011 r.) budowana sieć kanalizacyjna wyrazili chęć wpłaty "darowizn na zakup kontenera" na konto Urzędu Gminy. Mieszkańcom z tego tytułu nie będą przysługiwały żadne ekwiwalenty ze strony Gminy. Z mieszkańcami wsi, którzy dokonują wpłat darowizn na zakup kontenera na rachunek bankowy Urzędu Gminy w różnych kwotach nie są zawierane żadne umowy cywilnoprawne, ani porozumienia. Wpłaty tych darowizn są dobrowolne. Powyższe darowizny mają na celu wsparcie finansowe Gminy. Są rozumiane jako dobrowolne i bezpłatne przysporzenie majątkowe na rzecz gminy.

Dokonywane przez mieszkańców darowizny na rzecz Gminy dokumentowane są przez Gminę fakturami VAT. Od ww. wpłat Gmina nalicza i odprowadza do Urzędu Skarbowego należny podatek VAT według podstawowej stawki VAT tj. 23% zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zakupiony przez Gminę kontener zostanie wmontowany do istniejącej oczyszczalni ścieków i po zakończeniu całego jego montażu przekazany na środek trwały Gminy pn. "Oczyszczalnia ścieków", która jest i będzie wyłącznie własnością Gminy.Gmina po zrealizowaniu zakupu kontenera do oczyszczalni ścieków, zamierza dokonać odliczenia podatku naliczonego VAT wskazanego w fakturze dokumentującej zakup kontenera, po uprzednim opłaceniu całości faktury za kontener, gdyż wmontowany kontener do oczyszczalni ścieków będzie służył sprzedaży opodatkowanej - umożliwi odbiór większej ilości ścieków od mieszkańców gminy, za co będą wystawiane mieszkańcom faktury VAT natomiast należny podatek VAT będzie odprowadzany do Urzędu Skarbowego, co jest zgodne ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPP2/443-701/11-2/KOM z 29 sierpnia 2011 r.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Urząd Gminy do 30 czerwca 2010 r. zarejestrowany był w Urzędzie Skarbowym w Siedlcach jako czynny podatnik podatku VAT. Faktury za wynajem lokali, sprzedaż wody, odbiór ścieków były wystawiane na Urząd Gminy. Deklaracja VAT-7 również była składana przez Urząd Gminy. W dniu 23 czerwca 2010 r. w Urzędzie Skarbowym w dokonano wyrejestrowania z dniem 1 lipca 2010 r. Urzędu Gminy jako czynnego podatnika podatku VAT. Natomiast z dniem 1 lipca 2010 r. zarejestrowano w Urzędzie Skarbowym jako czynnego podatnika podatku VAT. W związku z powyższym Gmina od 1 lipca 2010 r. zarejestrowana jest w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT. Wszystkie faktury VAT dotyczące: sprzedaży wody odbiorcom indywidualnym z wodociągu gminnego, odbioru ścieków od mieszkańców gminy, najmu lokali mieszkalnych i użytkowych począwszy od miesiąca lipca 2010 r. wystawiane są na Gminę jako sprzedającego. Deklaracja VAT-7 także jest składana przez Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy darowizny mieszkańców Gminy wpłacane na konto Urzędu Gminy na zakup kontenera do gminnej oczyszczalni ścieków podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT... A jeśli podlegają to jaką stawką podatku VAT.

2.

Czy Gmina prawidłowo postępuje wystawiając faktury VAT poszczególnym mieszkańcom, którzy dokonali wpłat darowizn na zakup kontenera (zarówno na dowodzie wpłaty jak i na fakturze VAT widnieje adnotacja "darowizna na zakup kontenera").

3.

Czy w przypadku stwierdzenia przez Dyrektora Izby Skarbowej, że ww. darowizny nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gmina powinna wystawić faktury korygujące poszczególnym mieszkańcom i zgodnie z art. 29 ust. 4a w miesiącu otrzymania potwierdzenia "otrzymania przez nabywców korekty faktur" pomniejszyć podatek należny o podatek VAT odprowadzony od wyżej wymienionych darowizn w rejestrze sprzedaży i deklaracji VAT-7, a tym samym odzyskać odprowadzony podatek VAT od tych darowizn.

4.

Czy w przypadku stwierdzenia przez Dyrektora Izby Skarbowej, że ww. darowizny na zakup kontenera wpłacane przez mieszkańców Gminy nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług i stwierdzeniu, że Gmina ma prawo wystawić faktury korygujące na wpłaty tych darowizn (czyli ma prawo do odzyskania odprowadzonego podatku VAT od tych darowizn) - Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wskazanego w fakturze dokumentującej zakup kontenera do oczyszczalni ścieków od podatku należnego VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

1.

Dobrowolne wpłaty mieszkańców jako "darowizna na zakup kontenera" nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Są to środki pieniężne, a zgodnie ze wskazanymi poniżej przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 154, poz. 54 z późn. zm.) pieniądz nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - nie stanowi zatem ani usługi, ani towaru. Z treści art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zaś przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osób fizycznych, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu wyżej wskazanego art. 7.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina otrzymuje od mieszkańców darowizny w formie pieniężnej na zakup kontenera do oczyszczalni ścieków. W zamian za otrzymane pieniądze Gmina na rzecz mieszkańców nie świadczy żadnych usług, ani nie dokonuje dostaw towarów. Z powołanych powyżej przepisów wynika, że dostawa ma miejsce, kiedy dotyczy towarów określonych w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc nie obejmujących pieniędzy. Z uwagi na fakt, że gmina nie dokonuje jakiegokolwiek świadczenia na rzecz mieszkańców dokonujących wpłat nie dochodzi z jej strony ani do dostawy towarów, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, ani do świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 powołanej ustawy. Z tego wynika, iż Gmina nie jest zobowiązana do świadczenia wzajemnego.

Ponadto jak wskazano w opisie stanu faktycznego z mieszkańcami Gminy nie są zawierane żadne umowy cywilnoprawne ani porozumienia. Zatem zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Warto również nadmienić, iż wnoszone przez mieszkańców darowizny na rzecz Gminy z przeznaczeniem na zakup kontenera nie stanowią należności Gminy w związku z wykonywaniem na rzecz jej mieszkańców czynności podlegających opodatkowaniu w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są współfinansowaniem przez mieszkańców zadania pt. "Zakup kontenera do oczyszczalni ścieków", realizowanego przez Gminę w ramach wykonywania zadań własnych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). W myśl cytowanej powyżej ustawy do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych. W związku z powyższym zadanie pt "Zakup kontenera do oczyszczalni ścieków" należy do zadań własnych gminy. Dokonywane zaś przez mieszkańców darowizny pieniężne dotyczące wsparcia finansowego Gminy na ww. zadanie, mające na celu pomóc gminie w zmniejszeniu kosztów inwestycji mają charakter darowizny jako dobrowolne i bezpłatne przysporzenie majątkowe na rzecz gminy. Ponadto zakupiony przez Gminę kontener zostanie wmontowany do istniejącej oczyszczalni ścieków i po zakończeniu całego jego montażu przekazany na środek trwały Gminy pn. "Oczyszczalnia ścieków", która jest wyłącznie własnością Gminy.

2.

Zdaniem Wnioskodawcy brak jest podstaw prawnych do wystawiania faktur VAT poszczególnym mieszkańcom, którzy dokonali wpłaty na konto Urzędu Gminy tytułem "darowizna na zakup kontenera". Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy o których mowa w art. 5, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem art. 2, 4, 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W związku z tym, że w przedmiotowej sprawie nie dochodzi do sprzedaży usług Gmina nie ma podstaw prawnych do wystawienia faktury VAT na rzecz poszczególnych mieszkańców dokonujących darowizny na zakup kontenera.

3.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku stwierdzenia przez Organ wydający interpretację w przedmiotowej sprawie, że wpłaty darowizn na zakup kontenera przez mieszkańców Gminy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT - Gmina powinna wystawić faktury korygujące poszczególnym mieszkańcom i wówczas po otrzymaniu potwierdzenia "otrzymania przez nabywców korekt faktur" będzie miała prawo pomniejszyć podatek należny o podatek VAT odprowadzony od ww. darowizn w rejestrze sprzedaży i deklaracji VAT-7 w miesiącu, w którym przed sporządzeniem deklaracji VAT-7 otrzyma od mieszkańców potwierdzenia odbioru faktur korygujących, zgodnie z art. 29 ust. 4a. Gmina z obawy uszczuplenia budżetu państwa, odprowadziła podatek VAT do Urzędu Skarbowego od otrzymanych darowizn na zakup kontenera według podatkowej stawki VAT tj. 23%, a tym samym Gmina wystawiła faktury VAT mieszkańcom, którzy dokonywali wpłat wyżej wymienionych darowizn. W przypadku, gdy organ podatkowy uzna, że podatek VAT został niesłusznie odprowadzony od ww. darowizn Gmina naprawi swoje działania poprzez wystawienie faktur korygujących VAT.

W odniesieniu do pytania 4 zdaniem Wnioskodawcy w przypadku stwierdzenia przez Dyrektora Izby Skarbowej, że darowizny na zakup kontenera do oczyszczalni ścieków wpłacane przez mieszkańców Gminy nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług i stwierdzeniu, że Gmina ma prawo wystawić faktury korygujące na wpłaty tych darowizn Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie kontenera do oczyszczalni ścieków.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wobec tego jak wskazano w opisie stanu faktycznego Gmina zamierza zakupić kontener do oczyszczalni ścieków, który jest niezbędny do bieżącego funkcjonowania oczyszczalni stanowiącej część składową sieci kanalizacyjnej. Zatem biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż istnieje związek planowanego przez Gminę zakupu kontenera ze sprzedażą opodatkowaną. Zakupiony kontener do oczyszczalni ścieków umożliwi odbiór większej ilości ścieków od nowo podłączonych do sieci kanalizacyjnej mieszkańców gminy, którym Gmina wystawi faktury VAT za usługę "odbiór ścieków" i należny od tej sprzedaży podatek VAT odprowadzi do Urzędu Skarbowego.

Dla przejrzystości sprawy Gmina informuje, iż w dniu 8 czerwca 2011 r. złożyła wniosek do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie: "Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od dokonanych zakupów i usług związanych z bieżącym funkcjonowaniem oczyszczalni ścieków i hydroforni - stacji uzdatniania wody, takich jak: opłaty za energię, zakupy części zamiennych, opłaty za badanie wody, opłaty za nadzór eksploatacyjny systemu do rozliczania wpłat mieszkańców za wodę i ścieki, opłaty za wywóz osadu z oczyszczalni ścieków i inne..." W dniu 29 sierpnia 2011 r. w piśmie nr IPPP2/443-701/11-2/KOM otrzymała odpowiedź, że Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl przepisów § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Artykuł 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) stanowi, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy min.: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Wnioskodawca sukcesywnie realizuje, na miarę możliwości finansowych inwestycje polegające na budowie sieci kanalizacyjnej. Na terenie Gminy nie ma żadnego Zakładu Budżetowego, któremu Gmina powierzyłaby rozliczenia z zakresu gospodarki komunalnej. Zarówno budowę sieci wodociągowej, jak i kanalizacyjnej oraz wszelkie rozliczenia wynikające ze sprzedaży wody i odbioru ścieków na rzecz mieszkańców prowadzone są wyłącznie przez samą Gminę. Po wybudowaniu sieci kanalizacyjnej w kolejnych miejscowościach gminnych i podłączeniu poszczególnych mieszkańców do sieci kanalizacyjnej, ścieki odprowadzane są do gminnej oczyszczalni ścieków, która znajduje się w D. Podłączenie kolejnych miejscowości do oczyszczalni ścieków stwarza potrzebę dalszej rozbudowy oczyszczalni. Budowa dalszej części sieci kanalizacyjnej w latach 2011-2012 spowoduje konieczność odbioru od mieszkańców nowych ścieków.

W związku z powyższym Rada Gminy we wrześniu 2011 r. wprowadziła do planu finansowego wydatków Gminy nowe zadanie inwestycyjne pt. "Zakup kontenera do oczyszczalni ścieków". Mieszkańcy w której jest obecnie budowana sieć kanalizacyjna wyrazili chęć wpłaty "darowizn na zakup kontenera" na konto Wnioskodawcy. Mieszkańcom z tego tytułu nie będą przysługiwały żadne ekwiwalenty ze strony Zainteresowanego. Z mieszkańcami, którzy dokonują wpłat darowizn na zakup kontenera na rachunek bankowy Wnioskodawcy w różnych kwotach nie są zawierane żadne umowy cywilnoprawne, ani porozumienia. Wpłaty tych darowizn są dobrowolne. Powyższe darowizny mają na celu wsparcie finansowe Gminy. Są rozumiane jako dobrowolne i bezpłatne przysporzenie majątkowe na rzecz Gminy.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy dobrowolne wpłaty za zakup kontenera do gminnej oczyszczalni ścieków pochodzące od mieszkańców Gminy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Aby odpowiedzieć na to pytanie należy przeanalizować przepisy, które w swej treści normatywnej zawierają definicję dostawy towarów oraz świadczenia usług. Przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz innej osoby nie będące dostawą towarów. Świadczenie, o którym mowa powyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i otrzymywanym wynagrodzeniem, oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami. Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie wynika, aby przedmiotowe wpłaty były obligatoryjne i stanowiły zapłatę za usługę. Co więcej Wnioskodawca wskazał, że z mieszkańcami dokonującymi wpłat nie są zawierane żadne umowy cywilnoprawne i porozumienia.

Wnioskodawca stwierdził, iż dokonywane przez mieszkańców Gminy dobrowolne wpłaty (darowizny) związane z realizacją zadania inwestycyjnego - zakupu kontenera do gminnej oczyszczalni ścieków mają charakter wsparcia finansowego Gminy w realizacji inwestycji służącej zaspokajaniu zbiorowych potrzeb. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż nie są związane ze świadczeniem wzajemnym ze strony Gminy. Oznacza to, że dobrowolne wpłaty nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie są to bowiem czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Zakup kontenera służący wykonaniu zadania inwestycyjnego polegającego na rozbudowie oczyszczalni ścieków nie może być również uznany za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, gdyż w związku z wpłatą mieszkaniec Gminy nie nabywa własności kontenera, czy oczyszczalni - nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, bowiem zakupiony kontener zostanie wmontowany do oczyszczalni ścieków i po zakończeniu całego zadania inwestycyjnego zostanie zaliczony jako środek trwały będący wyłączną własnością Wnioskodawcy.

Zatem należy przyjąć, iż dobrowolne wpłaty dokonywane przez mieszkańców na zakup kontenera do gminnej oczyszczalni ścieków nie stanowią ani odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług. W konsekwencji stwierdzić należy, że wnoszone wpłaty nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Z uwagi na fakt, że dobrowolne wpłaty nie stanowią wynagrodzenia za odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług pytanie o stawkę podatku VAT dla tych czynności stało się bezprzedmiotowe.

Odpowiadając na drugie z zadanych pytań tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak wynika z przytoczonego przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnik wystawia fakturę w przypadku sprzedaży towaru lub usługi. Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług.

Z treści wniosku wynika, że mieszkańcy Gminy dokonują dobrowolnych wpłat na zakup kontenera w celu zrealizowania przez Wnioskodawcę zadania inwestycyjnego polegającego na rozbudowie istniejącej oczyszczalni ścieków. Jak zostało stwierdzone powyżej wpłaty te nie stanowią wynagrodzenia przysługującego z tytułu odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług.

W związku z tym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawiania faktur VAT na rzecz mieszkańców z tytułu dobrowolnych wpłat, bowiem nie dochodzi tutaj do sprzedaży towarów i usług w rozumieniu definicji uregulowanej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Odpowiadając na trzecie z zadanych pytań tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na mocy art. 29 ust. 4b ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.), warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

1.

eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;

2.

dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

3.

sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;

4.

pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy o VAT).

Jak zostało stwierdzone powyżej faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego. Prawidłowość materialno - prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt sprzedaży określonych towarów lub usług lub też otrzymania zaliczki.

Jeżeli po wystawieniu faktury VAT wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. A zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury VAT powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) zwane dalej "rozporządzeniem", regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy (sprzedawcy).

Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług. Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Należy zauważyć, iż przepisy nie narzucają formy w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, zatem strony mają swobodę wyboru metody tego potwierdzenia. Wobec tego, potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż sprzedawca to potwierdzenie otrzymał. Bez wątpienia taki wymóg dowodowy spełnia uzyskanie zwrotne kopii faktury korygującej z własnoręcznym podpisem odbiorcy. Dopuszczalne jest również potwierdzenie w innej formie, np. poprzez pisemne, odrębne potwierdzenie tego faktu, bądź też zwrotne potwierdzenie odbioru, wskazujące na zawartość przesyłki, bądź też każdy inny sposób, który potwierdza, że faktura trafiła do adresata.

Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym:

1.

nabywca otrzymał fakturę korygującą - jeżeli potwierdzenie odbioru korekty sprzedawca otrzyma przed terminem złożenia deklaracji podatkowej za ten okres,

2.

sprzedawca otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej - jeżeli potwierdzenie to sprzedawca otrzyma po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą.

Aby zatem wystawca faktury korygującej mógł prawidłowo rozliczyć korektę zmniejszającą jego zobowiązanie, musi posiadać informacje co do daty odbioru faktury korygującej przez nabywcę oraz posiadać samo potwierdzenie odbioru tej faktury korygującej. W zależności bowiem od tego, kiedy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą oraz kiedy dostawca otrzymał potwierdzenie odbioru tej faktury korygującej, należy ustalić - w deklaracji za który miesiąc należy dokonać korekty.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Wnioskodawca sukcesywnie realizuje, na miarę możliwości finansowych inwestycje polegające na budowie sieci kanalizacyjnej. Na terenie Gminy nie ma żadnego Zakładu Budżetowego, któremu Gmina powierzyłaby rozliczenia z zakresu gospodarki komunalnej. Zarówno budowę sieci wodociągowej, jak i kanalizacyjnej oraz wszelkie rozliczenia wynikające ze sprzedaży wody i odbioru ścieków na rzecz mieszkańców prowadzone są wyłącznie przez samą Gminę. Po wybudowaniu sieci kanalizacyjnej w kolejnych miejscowościach gminnych i podłączeniu poszczególnych mieszkańców do sieci kanalizacyjnej, ścieki odprowadzane są do gminnej oczyszczalni ścieków, która znajduje się w D. Podłączenie kolejnych miejscowości do oczyszczalni ścieków stwarza potrzebę dalszej rozbudowy oczyszczalni. Budowa dalszej części sieci kanalizacyjnej w latach 2011-2012 spowoduje konieczność odbioru od mieszkańców nowych ścieków.

W związku z powyższym Rada Gminy we wrześniu 2011 r. wprowadziła do planu finansowego wydatków Gminy nowe zadanie inwestycyjne pt. "Zakup kontenera do oczyszczalni ścieków". Mieszkańcy, w której jest obecnie budowana sieć kanalizacyjna wyrazili chęć wpłaty "darowizn na zakup kontenera" na konto Wnioskodawcy. Mieszkańcom z tego tytułu nie będą przysługiwały żadne ekwiwalenty ze strony Zainteresowanego. Z mieszkańcami którzy dokonują wpłat darowizn na zakup kontenera na rachunek bankowy Wnioskodawcy w różnych kwotach nie są zawierane żadne umowy cywilnoprawne, ani porozumienia. Wpłaty tych darowizn są dobrowolne. Powyższe darowizny mają na celu wsparcie finansowe Gminy. Są rozumiane jako dobrowolne i bezpłatne przysporzenie majątkowe na rzecz Gminy.

Dokonywane przez mieszkańców darowizny na rzecz Gminy dokumentowane są przez Gminę fakturami VAT. Od ww. wpłat Gmina nalicza i odprowadza do Urzędu Skarbowego należny podatek VAT według podstawowej stawki VAT tj. 23% zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza (jak zostało wskazane powyżej), że Wnioskodawca nieprawidłowo wystawił faktury VAT dokumentujące wpłaty przez mieszkańców Gminy tytułem wsparcia finansowego Zainteresowanego związanego z zakupem kontenera niezbędnego do rozbudowy oczyszczalni ścieków, bowiem wpłaty (jak stwierdzono powyżej) nie stanowią wynagrodzenia za odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Konsekwencją powyższego stwierdzenia jest fakt, że Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawiania faktur korygujących, które "wyzerują" dokonaną uprzednio sprzedaż na rzecz mieszkańców Gminy udokumentowaną wystawionymi fakturami VAT, bowiem doszło do pomyłki, o której mowa w § 14 rozporządzenia.

Ponadto należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że na podstawie wystawionych faktur korygujących będzie miał prawo pomniejszyć podstawę opodatkowania i podatek należny w rejestrze sprzedaży i deklaracji VAT-7 w miesiącu, w którym przed sporządzeniem deklaracji VAT-7 otrzyma od mieszkańców potwierdzenia odbioru faktur korygujących, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Odpowiadając na czwarte z zadanych pytań tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi, art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Ustawodawca zapewnił zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczeń dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT, a nabyte towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Wnioskodawca sukcesywnie realizuje, na miarę możliwości finansowych inwestycje polegające na budowie sieci kanalizacyjnej. Na terenie Gminy nie ma żadnego Zakładu Budżetowego, któremu Gmina powierzyłaby rozliczenia z zakresu gospodarki komunalnej. Zarówno budowę sieci wodociągowej, jak i kanalizacyjnej oraz wszelkie rozliczenia wynikające ze sprzedaży wody i odbioru ścieków na rzecz mieszkańców prowadzone są wyłącznie przez samą Gminę. Po wybudowaniu sieci kanalizacyjnej w kolejnych miejscowościach gminnych i podłączeniu poszczególnych mieszkańców do sieci kanalizacyjnej, ścieki odprowadzane są do gminnej oczyszczalni ścieków, która znajduje się w D. Podłączenie kolejnych miejscowości do oczyszczalni ścieków stwarza potrzebę dalszej rozbudowy oczyszczalni. Budowa dalszej części sieci kanalizacyjnej w latach 2011-2012 spowoduje konieczność odbioru od mieszkańców nowych ścieków.

W związku z powyższym Rada Gminy we wrześniu 2011 r. wprowadziła do planu finansowego wydatków Gminy nowe zadanie inwestycyjne pt. "Zakup kontenera do oczyszczalni ścieków". Mieszkańcy, w której jest obecnie budowana sieć kanalizacyjna wyrazili chęć wpłaty "darowizn na zakup kontenera" na konto Wnioskodawcy. Mieszkańcom z tego tytułu nie będą przysługiwały żadne ekwiwalenty ze strony Zainteresowanego. Z mieszkańcami którzy dokonują wpłat darowizn na zakup kontenera na rachunek bankowy Wnioskodawcy w różnych kwotach nie są zawierane żadne umowy cywilnoprawne, ani porozumienia. Wpłaty tych darowizn są dobrowolne. Powyższe darowizny mają na celu wsparcie finansowe Gminy. Są rozumiane jako dobrowolne i bezpłatne przysporzenie majątkowe na rzecz Gminy.

Dokonywane przez mieszkańców darowizny na rzecz Gminy dokumentowane są przez Gminę fakturami VAT. Od ww. wpłat Gmina nalicza i odprowadza do Urzędu Skarbowego należny podatek VAT według podstawowej stawki VAT tj. 23% zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Gmina po zrealizowaniu zakupu kontenera do oczyszczalni ścieków, zamierza dokonać odliczenia podatku naliczonego VAT wskazanego w fakturze dokumentującej zakup kontenera, po uprzednim opłaceniu całości faktury za kontener, gdyż wmontowany kontener do oczyszczalni ścieków będzie służył sprzedaży opodatkowanej - umożliwi odbiór większej ilości ścieków od mieszkańców gminy, za co będą wystawiane mieszkańcom faktury VAT, natomiast należny podatek VAT będzie odprowadzany do US. Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stoi na stanowisku, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem przedmiotowego kontenera, bowiem została wypełniona dyspozycja przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - kontener ten będzie służył wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a polegających na świadczeniu usług związanych z odprowadzeniem ścieków od mieszkańców gminy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl