IPPP2/443-1213/12-2/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1213/12-2/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2012 r. (data wpływu 4 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę laptopów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę laptopów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności sprzedaje sprzęt komputerowy, w tym laptopy. Jednym z potencjalnych nabywców oferowanego przez Stronę sprzętu jest placówka oświatowa. W ocenie Wnioskodawcy ewentualna odpłatna dostawa laptopów na rzecz wskazanego podmiotu powinna korzystać z preferencyjnej stawki 0% przy spełnieniu przesłanek wskazanych w ustawie o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odpłatna dostawa laptopów do placówek oświatowych korzysta z opodatkowania preferencyjną stawką 0%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Odpłatna dostawa laptopów do placówek oświatowych uprawnia do zastosowania preferencyjnej stawki 0%.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146f ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT stawka podatku wynosi 23%, z zastrzeżeniem m.in. art. 83, na mocy którego ustawodawca przewidział możliwość zastosowania obniżonej stawki 0% m.in. do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych.

Rodzaj sprzętu komputerowego, który może korzystać z preferencyjnej stawki VAT został wskazany w art. 83 ust. 13 w związku z załącznikiem nr 8 do ustawy o VAT. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika, towarami, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% są:

1.

jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych

2.

drukarki

3.

skanery

4.

urządzenia komputerowe do pism Braille"a (dla osób niewidomych i niedowidzących)

5.

urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i swiche sieciowe, routery i modemy).

Dostawca sprzętu komputerowego ma prawo zastosować stawkę 0% pod warunkiem spełnienia dodatkowych wymogów, wśród których jest: uzyskanie stosownego zamówienia wystawionego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową (art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT) oraz przekazanie wskazanego zaświadczenia do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy o VAT).

Na wstępie należy zaznaczyć, iż każdy komputer, bez względu na jego stacjonarny lub przenośny charakter składa się z tych samych elementów: jednostki centralnej (przede wszystkim płyty głównej i procesora, pamięci RAM) wraz z innymi podzespołami np. kartami rozszerzeń, dyskiem twardym, monitorem, myszką (ew. touch padem).

Bez względu na rodzaj komputera (jego stacjonarny lub przenośny charakter), wskazane elementy, pomimo że nieco inaczej zbudowane, pełnią identyczną funkcję np. oddzielny monitor pełni tożsamą rolę monitor w laptopie. Jedyną różnicę stanowi sposób połączenia tych dwóch elementów z jednostką centralną - za pomocą kabli lub na stałe jak to ma miejsce w komputerze przenośnym. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku innych części tj. klawiatury oraz myszki. W tym miejscu należy podkreślić, iż laptopowi nie można odmawiać miana jednostki centralnej. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego (wyd. PWN) jednostką centralną jest centralna część komputera. Bez wątpienia nie chodzi tutaj o jakieś określone położenie przestrzenne jednostki centralnej a o jej doniosłą, najważniejszą, "centralną" rolę i "niezbędność" do funkcjonowania komputera jako całości. Aby podważyć niniejszy argument należałoby stwierdzić, iż laptop może nie posiadać płyty głównej, procesora i innych elementów, które zalicza się do jednostki centralnej, a mimo byłby on gotowy do działania. Takie twierdzenie pozbawione byłoby jakiegokolwiek sensu i stanowiłoby oczywisty dysonans logiczny.

W konsekwencji różna budowa sprzętu komputerowego co do zasady nie przesądza o innym zastosowaniu tych dwóch rodzajów komputerów (stacjonarnego i przenośnego). Dlatego bez względu na wygląd, komputer/zestaw komputerowy w skład którego wchodzą nawet różnie wyglądające, ale takie same elementy należałoby uznać za urządzenia tożsame. Wnioskodawca stoi więc na stanowisku, iż komputery przenośne (laptopy) sprzedawane na rzecz placówek oświatowych powinny korzystać z preferencyjnej stawki 0% VAT zgodnie z treścią art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Należy bowiem jeszcze raz podkreślić, iż identycznie jak komputery stacjonarne, również laptopy składają się z tych samych elementów, które wymienia załącznik nr 8 do ustawy o VAT. Nie można ponadto samemu laptopowi odmawiać miana jednostki centralnej, o czym była mowa powyżej.

Z kolei gdyby uznano, że z preferencji korzystają jedynie dostawy kompletnych zestawów stacjonarnych lub poszczególnych elementów, z zastosowaniem obniżonej stawki VAT można by sprzedawać poszczególne elementy komputera przenośnego tj. oddzielnie monitor i oddzielnie jednostkę centralną, natomiast w stanie połączonym nie mogłyby korzystać z preferencji. Uznanie za właściwe odmiennego opodatkowania komputera przenośnego jako całości oraz tego samego urządzenia jako elementów składowych ocenie Strony byłoby nielogiczne i wbrew intencjom racjonalnego ustawodawcy.

Interpretacja przytaczanych powyżej przepisów, która odmawiałaby prawa do zastosowania preferencyjnej stawki 0% w przypadku odpłatnej dostawy laptopów dla placówek oświatowych byłaby ponadto nieracjonalna również ze względów finansowych. Prowadziłaby bowiem do nieefektywnej gospodarki środkami publicznymi przeznaczonymi na oświatę poprzez sztuczne zwiększanie kosztów nabycia sprzętu komputerowego przez placówki oświatowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawowa stawka podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Według art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku tym wymieniono:

1.

Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych

2.

Drukarki

3.

Skanery

4.

Urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących)

5.

Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy)

W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a.

Zgodnie z ust. 15 tego artykułu, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności sprzedaje sprzęt komputerowy, w tym laptopy. Jednym z potencjalnych nabywców oferowanego przez Stronę sprzętu jest placówka oświatowa. Zdaniem Zainteresowanego ewentualna odpłatna dostawa laptopów na rzecz wskazanego podmiotu powinna korzystać z preferencyjnej stawki 0% przy spełnieniu przesłanek wskazanych w ustawie o VAT.

W tym miejscu wskazać należy, iż podstawą do zastosowania preferencyjnej, 0% stawki podatku przy dostawach sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych, wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki (wymieniono grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających. Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż laptop nie mieści się w katalogu pojęć, użytych przez ustawodawcę w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy, gdyż nie jest jednostką centralną komputera, serwerem, monitorem ani zestawem komputerów stacjonarnych. Komputer przenośny nie jest również urządzeniem do transmisji danych cyfrowych, o którym mowa w poz. 5 tego załącznika. W ocenie tutejszego Organu fakt, że laptop posiada takie same elementy jak zestaw komputerowy stacjonarny, różniący się tylko budową i wyglądem nie oznacza, iż jest zestawem komputerowym stacjonarnym, wymienionym w załączniku do ustawy.

W efekcie do dostawy laptopów do placówek oświatowych nie można zastosować preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż komputery przenośne (laptopy) sprzedawane na rzecz placówek oświatowych powinny korzystać z preferencyjnej stawki 0% VAT zgodnie z treścią art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT - należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl