IPPP2/443-1198/12-2/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1198/12-2/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2012 r. (data wpływu 29 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz zwrotu podatku w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie terenu przylegającego do budynku pełniącego rolę świetlicy wiejskiej" (pyt. nr 1 i pyt. nr 3 wniosku) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz zwrotu podatku w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie terenu przylegającego do budynku pełniącego rolę świetlicy wiejskiej".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ochotnicza Straż Pożarna jako Stowarzyszenie działa od 1965 r. Jest zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym. W dniu 21 września 2010 r. wystąpiła do samorządu Województwa za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania z wnioskiem o dofinansowanie operacji - projektu polegającego na budowie ogrodzenia działki będącej jej własnością w ramach operacji "Zagospodarowanie terenu przylegającego do budynku pełniącego rolę świetlicy wiejskiej". Założeniem projektu jest wykonanie remontu istniejącego ogrodzenia od strony ulicy - drogi powiatowej, polegającego na wykonaniu nowego fundamentu, wymurowaniu cokołu oraz słupków z cegły, kształtek klinkierowych a także zamontowaniu nowych przęseł bram i furtek wykonanych ze stalowych profili, wyposażeniu bram oraz furtek w automatykę do ich otwierania, w ramach osi 4 "Leader" z Działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Wniosek OSP został rozpatrzony pozytywnie, umową z dnia 16 listopada 2011 r. przyznana została pomoc finansowa dla OSP, zgodnie z rozporządzeniem MRiRW w sprawie szczególnych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach osi 4 "Leader" z Działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Koszt operacji - zadania wynosi 35 989,80 zł z czego 25 000,00 zł pochodzi ze środków unijnych a pozostała kwota 10 989,80 zł to wkład własny OSP pochodzący ze składek członków OSP oraz darowizn mieszkańców wsi. W związku z realizacją operacji (zadania) nie występują, jak również nie wystąpi w przyszłości, związek pomiędzy nabyciem towarów i usług a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług a w ramach projektu nie będą wykonywane czynności opodatkowane tym podatkiem. We wniosku o dofinansowanie OSP zakwalifikowała podatek od towarów i usług do kosztów kwalifikowanlych podlegających refundacji ponieważ OSP nie ma możliwości w żaden sposób odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji operacji. Pomoc nie obejmuje podatku VAT, jeżeli możliwe jest jego odzyskanie. W przypadku braku takiej możliwości podatek VAT jest kosztem kwalifikowanlym czyli możliwym do współfinansowania z Europejskiego Funduszu PROW. OSP nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7, zatem nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego na pokrycie kosztów remontu - wykonania nowego ogrodzenia działki OSP w ramach realizacji ww. operacji - zadania. Podatek VAT w tym przypadku należy traktować jako koszt kwalifikowalny. Dotacja dla Ochotniczej Straży Pożarnej zostanie przekazana na podstawie wniosku o płatność. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczególnych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Osi 4 "Leader", Ochotnicza Straż Pożarna do kosztów kwalifikowalnych może zaliczyć podatek od towarów i usług, gdyż nie świadczy żadnych usług odpłatnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Ochotnicza Straż Pożarna, nie prowadząc działalności gospodarczej, nie będąc podatnikiem VAT, ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego na pokrycie operacji - zadania polegającego na remoncie istniejącego ogrodzenia działki OSP od strony ulicy - drogi powiatowej, polegającego na wykonaniu nowego fundamentu, wymurowaniu cokołu oraz słupków z cegły, kształtek klinkierowych a także zamontowaniu nowych przęseł bram i furtek wykonanych ze stalowych profili, wyposażeniu bram oraz furtek w automatykę do ich otwierania.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna postąpiła zgodnie, w szczególności z treścią art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem VAT, nie ma więc możliwości odzyskania podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego w ramach realizacji ww. operacji traktując więc VAT jako koszt kwalifikowalny.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych z zastrzeżeniem art. 114, ar. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której jest mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy, natomiast wyłączenia w art. 88.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie zatem do powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że Ochotniczej Straży Pożarnej nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizowanym projektem. Powyższe wynika z faktu, iż w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. istnienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami, a wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie jest bowiem czynnym podatnikiem podatku VAT nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W zakresie przedmiotowego projektu Ochotnicza Straż Pożarna nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Ochotnicza Straż Pożarna nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Strona uważa że, Ochotnicza Straż Pożarna postąpiła zgodnie, w szczególności z treścią art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - operacji "Zagospodarowanie terenu przylegającego do budynku pełniącego rolę świetlicy wiejskiej w miejscowości", polegającego na wykonaniu remontu istniejącego ogrodzenia od strony ulicy - drogi powiatowej, tj. wykonaniu nowego fundamentu, wymurowaniu cokołu oraz słupków z cegły, kształtek klinkierowych a także zamontowaniu nowych przęseł bram i furtek wykonanych ze stalowych profili, wyposażeniu bram oraz furtek w automatykę do ich otwierania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Zagospodarowanie terenu przylegającego do budynku pełniącego rolę świetlicy wiejskiej", współfinansowanego ze środków unijnych w ramach osi 4 "Leader" z Działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Założeniem projektu jest wykonanie remontu istniejącego ogrodzenia od strony ulicy - drogi powiatowej, polegającego na wykonaniu nowego fundamentu, wymurowaniu cokołu oraz słupków z cegły, kształtek klinkierowych a także zamontowaniu nowych przęseł bram i furtek wykonanych ze stalowych profili, wyposażeniu bram oraz furtek w automatykę do ich otwierania. Wnioskodawca wskazuje, iż w ramach realizowanego zadania nie występuje oraz nie wystąpi w przyszłości, związek pomiędzy nabywanymi towarami i usługami a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizowanej operacji. Ochotnicza Straż Pożarna w Męcinie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji VAT-7, ponadto w związku z realizacją przedmiotowego zadania nie występuje oraz nie wystąpi w przyszłości związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie terenu przylegającego do budynku pełniącego rolę świetlicy wiejskiej" w ramach osi 4 "Leader" z Działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. Zatem należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż pozyskane środki, o których mowa we wniosku, nie będą środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, że w zakresie pytania nr 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl