IPPP2/443-1185/13-2/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1185/13-2/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeniesienia kosztów składek na spółki z Grupy z tytułu uczestnictwa w międzynarodowych organizacjach dotyczących transportu kolejowego jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeniesienia kosztów składek na spółki z Grupy z tytułu uczestnictwa w międzynarodowych organizacjach dotyczących transportu kolejowego jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polską spółką kapitałową, opodatkowaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów. Rok podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Spółka jest zarejestrowanym polskim podatnikiem VAT czynnym.

X jest spółką powstałą w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego dokonanej na podstawie ustawy. Na podstawie przepisów ww. ustawy Spółka zobowiązana została do utworzenia spółek do prowadzenia działalności w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich oraz kolejowych przewozów towarowych, do utworzenia spółki do prowadzenia działalności w zakresie zarządzania liniami kolejowymi oraz innych spółek. Ponadto przepisy ustawy nałożyły na Spółkę obowiązek realizacji procesów restrukturyzacji, w szczególności w zakresie gospodarowania mieniem oraz wyposażenia utworzonych spółek w majątek niezbędny w ich działalności.

Na chwilę obecną Spółka nie prowadzi już działalności przewozowej - transportu kolejowego (ani towarowego, ani pasażerskiego). Aktualnie działalność gospodarcza Spółki obejmuje m.in. takie czynności jak: zarządzanie nieruchomościami, zagospodarowanie, wynajem, kupno i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, zarządzanie nieruchomościami na zlecenie, wykonywanie robót ogólnobudowlanych w zakresie obiektów inżynierskich i budowlanych, działalność geodezyjną i poligraficzną, działalność polegającą na pośrednictwie finansowym, zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi i zbiorczym portfelem papierów wartościowych, działalność związaną z zarządzaniem holdingiem i inną działalność według KRS.

W przeważającej części Spółka dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

X S.A. jest członkiem wielu organizacji międzynarodowych (stowarzyszeń, zrzeszeń). zrzeszających pomioty gospodarcze prowadzące działalność w zakresie transportu kolejowego, będące zarządcą infrastruktury kolejowej lub sprzyjające transportowi kolejowemu. Do organizacji tych należą m.in.: Międzynarodowy Związek Kolei (UIC), Wspólnota Kolei Europejskich (CER), Organizacja Współpracy Kolei (OSŻD), Międzynarodowy Komitet Przewozów Kolejowych (CIT), Kolejowe Forum Europejskie (FTE) Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń Turystycznych Kolejarzy (FISAIC), Międzynarodowa Rada ds. Przewozów Magistralą Transsyberyjska (TRANSSIB) i inne organizacje.

Zakres działalności takich organizacji obejmuje np. promowanie i reprezentowanie interesów transportu kolejowego na arenie międzynarodowej, rozwój współpracy technicznej, wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy członkami organizacji, rozwój interoperacyjności transportu kolejowego na poziomie europejskim i globalnym, inicjowanie nowych rozwiązań technicznych w zakresie systemów kolejowych, reprezentowanie interesów członków organizacji przed europejskimi instytucjami, kreowanie wspólnej polityki rozwoju, inicjowanie zmian w międzynarodowym prawie kolejowym, dostarczanie danych i analiz o rynku kolejowym, lobbowanie, współpraca z instytucjami UE, oraz wiele innych czynności wykonywanych w ramach działalności statutowej na rzecz sektora transportu kolejowego.

Przynależność do większości organizacji skupiających swą działalność wokół problemów transportu kolejowego, choć nie jest wymagana przepisami prawa stanowionego, była i jest koniecznością ze względu na wieloletni dorobek tych organizacji w zakresie standardów i możliwości prowadzenia działalności kolejowej na arenie międzynarodowej. Członkostwo X. S.A. w organizacjach międzynarodowych ma długą tradycję i choć obecnie Spółka nie wykonuje bezpośrednio przewozów kolejowych i nie jest zarządcą infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów ustawy o transporcie kolejowym, to jednak w środowisku międzynarodowym postrzegana jest jako główny i wiarygodny partner, godny reprezentowania interesów kolejnictwa w Polsce. X. S.A., reprezentując wszystkie spółki Grupy Y. (w tym spółki prowadzące działalność kolejową), integruje spółki pod rozpoznawalnym szyldem P., a posiadając przy tym dużą siłę głosu jest w stanie skutecznie reprezentować ich interesy podczas głosowań i negocjacji na forum międzynarodowym. Nadmienić należy, że przedstawiciele spółek z Grupy Y. biorą aktywny udział w pracach grup roboczych, w projektach badawczych, i konsultacyjnych, realizowanych przez poszczególne organizacje międzynarodowe.

Członkostwo w organizacjach/związkach/stowarzyszeniach międzynarodowych skupiających podmioty z branży kolejowej wiąże się z koniecznością uiszczania składki członkowskiej. Opłata składek członkowskich jest obowiązkowa, zaś ich wysokość uzależniona bywa, od takich czynników jak: status członkostwa (zwykli członkowie, stowarzyszeni, partnerzy, afiliowani), liczby przewiezionych pasażerów czy wagi przetransportowanych towarów, zaangażowania w udział w projektach specjalnych. Rodzaj składki oraz kalkulacja jej wysokości zależy od przyjętej wewnętrznej polityki finansowo-rozliczeniowej organizacji i klucza podziału składki.

Opłata składek członkowskich nie wiąże się z bezpośrednimi i ekwiwalentnymi korzyściami dla wpłacającego. Innymi słowy, korzyści wynikające z przynależności do danej organizacji międzynarodowej nie są wprost proporcjonalne do wnoszonych opłat członkowskich.

Organizacje międzynarodowe wykonują swe działania statutowe w interesie swych wszystkich członków, a nie dla jednej kolei członkowskiej za opłatą składki.

Wskutek restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe przynależność X. S.A. do organizacji międzynarodowych nie wiąże się już z reprezentacją wyłącznie własnych interesów, lecz głównie interesów spółek przewozowych i zarządców infrastruktury kolejowej należących do Grupy Y. Z tego powodu X. S.A. przenosi ciężar ponoszonych składek członkowskich na poszczególne spółki Grupy Y. Innymi słowy, X. S.A. otrzymuje zwrot kosztów składek członkowskich, poniesionych w imieniu własnym, lecz na rzecz spółek Grupy Y.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przestawionego stanu faktycznego, czynność przeniesienia ciężaru ponoszonych przez Wnioskodawcę składek członkowskich na poszczególne spółki z Grupy Y., jako faktycznych beneficjentów korzyści wynikających z przynależności do organizacji międzynarodowych, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy czynność przeniesienia ciężaru ponoszonych przez Wnioskodawcę składek członkowskich na poszczególne spółki z Grupy Y., jako faktycznych beneficjentów korzyści wynikających z przynależności do organizacji międzynarodowych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem do towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Przez odpłatną dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również sytuacje wymienione enumeratywnie w pkt 1-7 ust. 1 art. 7 Ustawy o VAT.

Z kolei art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT stanowi, iż przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym czynności wymienione w pkt 1-3. Ponadto, za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ustawodawca uznał pewne czynności nieodpłatne, wymienione w ust. 2 art. 8 Ustawy o VAT.

Aby odpowiedzieć na zadane we wniosku pytanie należy ustalić, czy zapłatę składek członkowskich na rzecz organizacji opisanych w przedmiotowym stanie faktycznym można zakwalifikować jako wynagrodzenie za świadczenie usług albo dostawę towarów i czy w ogóle można mówić o świadczeniu usług.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że opodatkowaniu, co do zasady, podlegają usługi odpłatne (w pewnych okolicznością także nieodpłatne, lecz uznane za odpłatne), przy czym konieczny jest bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym zań wynagrodzeniem. Podobnie z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wynika, że aby określone świadczenie mogło być uznane za opodatkowaną usługę, zachodzić musi bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem, a należnym wynagrodzeniem. Innymi słowy, korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań, muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, jeśli zaś taki związek nie istnieje, nie można uznać takich czynności za opodatkowane podatkiem VAT (por. wyrok TSUE w sprawie C-154/80 oraz w sprawie C-102/86).

Wnioskodawca, opłacając składki członkowskie na rzecz organizacji międzynarodowych, działających w obszarze transportu kolejowego, nie otrzymuje w zamian konkretnych usług skierowanych bądź to bezpośrednio do Spółki, bądź to bezpośrednio do którejkolwiek ze spółek z Grupy Y. Działalność organizacji/zrzeszeń międzynarodowych dotyczy interesów wszystkich zrzeszonych członków, przy czym poziom indywidualnych korzyści z pewnością nie jest jednakowy i nie przekłada się na wielkość składki członkowskiej. Co więcej, sam obowiązek ponoszenia ciężaru składek wynika z przynależności do organizacji, a nie z tytułu otrzymywania konkretnych korzyści.

Do kwestii braku opodatkowania VAT składek członkowskich na rzecz organizacji zajmujących się niezarobkowymi, statutowymi celami, odnosił się w swoich orzeczeniach TSUE. Przykładowo w wyroku z dnia 8 marca 1986 r. w sprawie C-102/86 (Apple and Pear Development) Trybunał uznał, że obowiązkowe składki uiszczane przez członków zrzeszenia nie są uznawane za wynagrodzenie, jeżeli wydatkowane są na dowolne cele statutowe, a członkowie zrzeszenia nie mają wpływu na ich przeznaczenie. Trybunał podniósł również, że działania organizacji przynoszą korzyści ogółowi członków, ale brak jest bezpośredniego związku pomiędzy wpłacaną kwotą, a świadczeniem. Innymi słowy, nie istnieje jakakolwiek relacja pomiędzy poziomem korzyści poszczególnych członków, a kwotą obowiązkowej składki.

W wyroku w sprawie C-16/93 - Tolsma TSUE również odniósł się do bezpośredniego związku pomiędzy świadczeniem, a wynagrodzeniem i wskazał, że dla opodatkowania danego świadczenia podatkiem VAT istotny jest związek o charakterze przyczynowym, tzn. otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być więc należne za wykonanie tego świadczenia.

Wnioskodawca ocenia więc, że zapłata składki członkowskiej na rzecz organizacji o niezarobkowym charakterze, wykorzystujących składki do realizacji celów statutowych, nie może być postrzegana jako wynagrodzenie za usługę, gdyż płatność dokonywana jest w związku z przynależnością do organizacji, a nie w związku z otrzymywaniem bezpośrednich, konkretnych świadczeń.

Powyższe rozważania prowadzą do wniosku, że zapłata składek członkowskich na rzecz organizacji międzynarodowych zajmujących się wspieraniem i rozwojem transportu kolejowego nie ma związku ze świadczeniem usług (ani odpłatnych, ani nieodpłatnych), ani tym bardziej nie ma związku z odpłatną dostawą towarów, co implikuje brak opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W rezultacie, przeniesienie przez Wnioskodawcę ciężaru poniesionych składek na spółki z Grupy Y., w interesie których de facto występuje Wnioskodawca jako członek ww. organizacji, również nie podlega temu opodatkowaniu. W szczególności nie można stwierdzić, że Wnioskodawca działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, a zatem że sam otrzymał i wyświadczył dane usługi (por. art. 8 ust. 2a Ustawy o VAT), gdyż opłacanie składek członkowskich z tytułu przynależności do organizacji non profit nie stanowi wynagrodzenia za żadną usługę. Stąd należy uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, że czynność przeniesienia ciężaru składek członkowskich na poszczególne spółki z Grupy Y., jako faktycznych beneficjentów korzyści wynikających z przynależności do organizacji międzynarodowych, również nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika - niebędące dostawą towarów - na rzecz innego podmiotu.

Definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Z treści art. 8 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu.

Zatem opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia. Odbiorcą świadczenia musi być inny podmiot niż wykonujący usługę.

Czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Mając powyższe na uwadze, aby ustalić zasady opodatkowania danej czynności dokonywanej w zamian za opłatę, niezbędne jest rozstrzygnięcie, czy czynności te skutkują uzyskaniem bezpośrednich korzyści przez dokonującego wpłaty.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką powstałą w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe dokonanej na podstawie ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Na podstawie przepisów ww. ustawy Spółka utworzyła spółki do prowadzenia działalności w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich oraz kolejowych przewozów towarowych, spółki do prowadzenia działalności w zakresie zarządzania liniami kolejowymi oraz innych spółki. Obecnie Spółka nie prowadzi już działalności przewozowej - transportu kolejowego (ani towarowego, ani pasażerskiego).

Wnioskodawca jest członkiem wielu organizacji międzynarodowych zrzeszających pomioty gospodarcze prowadzące działalność w zakresie transportu kolejowego, będące zarządcą infrastruktury kolejowej lub sprzyjające transportowi kolejowemu.

Zakres działalności takich organizacji obejmuje np. promowanie i reprezentowanie interesów transportu kolejowego na arenie międzynarodowej, rozwój współpracy technicznej, wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy członkami organizacji, rozwój interoperacyjności transportu kolejowego na poziomie europejskim i globalnym, inicjowanie nowych rozwiązań technicznych w zakresie systemów kolejowych oraz wiele innych czynności wykonywanych w ramach działalności statutowej na rzecz sektora transportu kolejowego.

Przynależność do większości ww. organizacji nie jest obowiązkowa, ale jest konieczna ze względu na wieloletni dorobek tych organizacji w zakresie standardów i możliwości prowadzenia działalności kolejowej na arenie międzynarodowej. Strona, reprezentując wszystkie spółki Grupy Y., integruje spółki pod rozpoznawalnym szyldem P. i jest w stanie skutecznie reprezentować ich interesy podczas głosowań i negocjacji na forum międzynarodowym.

Członkostwo w organizacjach/związkach/stowarzyszeniach międzynarodowych skupiających podmioty z branży kolejowej wiąże się z koniecznością uiszczania składki członkowskiej. Opłata składek członkowskich jest obowiązkowa, ich wysokość jest uzależniona od statusu członkostwa (zwykli członkowie, stowarzyszeni, partnerzy, afiliowani), liczby przewiezionych pasażerów czy wagi przetransportowanych towarów, zaangażowania w udział w projektach specjalnych.

Opłata składek członkowskich nie wiąże się z bezpośrednimi i ekwiwalentnymi korzyściami dla wpłacającego. Korzyści wynikające z przynależności do danej organizacji międzynarodowej nie są wprost proporcjonalne do wnoszonych opłat członkowskich. Organizacje międzynarodowe wykonują swe działania statutowe w interesie swych wszystkich członków, a nie dla jednej kolei członkowskiej za opłatą składki.

Przynależność Strony do organizacji międzynarodowych nie wiąże się z reprezentacją wyłącznie własnych interesów, lecz głównie interesów spółek przewozowych i zarządców infrastruktury kolejowej należących do Grupy Y. Z tego powodu Wnioskodawca przenosi ciężar ponoszonych składek członkowskich na poszczególne spółki Grupy Y.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy przenosząc na spółki z Grupy poniesione koszty składek członkowstwa w międzynarodowych organizacjach dotyczących transportu kolejowego, strona jest zobowiązana opodatkować ww. czynności.

Wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1) stanowi, że opodatkowaniu, co do zasady, podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek między otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

Z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE, m.in. w sprawie C-16/93 Tolsma wynika, że aby określone świadczenie mogło być uznane za opodatkowaną usługę musi zachodzić bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem, a należnym wynagrodzeniem. A zatem korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, w sytuacji zaś, gdy taki związek nie istnieje, nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT.

Uwzględniając zarówno powyższe stanowisko TSUE, jak również stanowisko Trybunału zaprezentowane w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development, zgodnie z którym korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, zaś w sytuacji, gdy taki związek nie istnieje, nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT. Należy stwierdzić, że co do zasady nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług płatność (składka członkowska), która dokonywana jest jedynie w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy, jak w ostatnim z powołanych wyroków, organizacja ma dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. W tym przypadku nie można uznać, że składka członkowska ma charakter zapłaty za usługę, brak było bowiem bezpośredniego związku pomiędzy płatnością, a korzyściami jakie osiągają poszczególni jej członkowie.

Odnosząc powyższe tezy TSUE do treści przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy wskazać, że uiszczane składki nie stanowią ekwiwalentu za jakiekolwiek dobra czy usługi świadczone przez organizacje międzynarodowe na rzecz Spółki. Wpłacane składki członkowskie są przeznaczane na działalność związaną z celami statutowymi międzynarodowych organizacji w dziedzinie transportu kolejowego.

Jak wskazał Wnioskodawca, opłacając składki członkowskie na rzecz organizacji międzynarodowych, działających w obszarze transportu kolejowego, nie otrzymuje w zamian konkretnych usług skierowanych bezpośrednio do Spółki, bądź do którejkolwiek ze spółek z Grupy Y. Działalność organizacji/zrzeszeń międzynarodowych dotyczy interesów wszystkich zrzeszonych członków, przy czym poziom indywidualnych korzyści z pewnością nie jest jednakowy i nie przekłada się na wielkość składki członkowskiej. Ponadto obowiązek ponoszenia ciężaru składek wynika z przynależności do organizacji, a nie z tytułu otrzymywania konkretnych korzyści.

Zatem należy stwierdzić, że uiszczana składka członkowska nie ma charakteru zapłaty za usługę, ponieważ brak jest bezpośredniego związku z płatnością a korzyściami, jakie osiągają poszczególni jej członkowie. Nie istnieje w tym przypadku bezpośredni związek pomiędzy dokonywaną opłatą a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je członkowi. Składka, która przeznaczona jest na działalność statutową organizacji, polegającą na promowaniu i reprezentowaniu interesów transportu kolejowego na arenie międzynarodowej, rozwoju współpracy technicznej, wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy członkami organizacji, inicjowaniu nowych rozwiązań technicznych w zakresie systemów kolejowych oraz wielu innych czynności, nie stanowi wynagrodzenia za usługę świadczoną na rzecz konkretnego członka.

Nie ma stosunku zobowiązaniowego pomiędzy organizacjami a płatnikami składek, który pozwalałby na wniosek, że istnieje usługa w rozumieniu ustawy VAT, za którą następuje wypłata wynagrodzenia w postaci wskazanej składki. Składka nie rodzi bowiem zobowiązania do dokonywania określonych świadczeń na rzecz konkretnego podmiotu uiszczającego składkę. Określone korzyści wynikające z przynależności do organizacji mają charakter pośredni. Między faktem opłacenia składki na działalność statutową organizacji a ewentualnym uzyskaniem korzyści w postaci konkretnego świadczenia w dziedzinie transportu kolejowego przez poszczególnych członków nie zachodzi bezpośredni związek. Omawianym świadczeniom nie można przypisać waloru ekwiwalentności.

W niniejszych okolicznościach, uiszczana składka członkowska, która przeznaczana jest na realizację działalności statutowej, służącej wszystkim członkom, a nie wyłącznie podmiotowi ją wpłacającemu, nie będzie stanowiła wynagrodzenia za uzyskane świadczenie, wobec czego nie będzie podlegać przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, w konsekwencji wyżej przedstawionego wyjaśnienia, Wnioskodawca przenosząc na spółki z Grupy, reprezentowane w organizacjach międzynarodowych działających w dziedzinie transportu kolejowego, koszty wpłacanych składek członkowskich nie świadczy na ich rzecz żadnych usług, a tym samym przeniesienie wpłaconych składek nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl