IPPP2/443-118/14-2/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-118/14-2/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2014 r. (data wpływu 7 luty 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest przedsiębiorcą, osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą. Dla celów podatku od towarów i usług (VAT) jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT). Prowadzona przez Wnioskodawczynię firma jest instytucją szkoleniowo - doradczą, niepublicznym ośrodkiem kształcenia w formach pozaszkolnych. Wnioskodawczyni świadczy usługi edukacyjno - szkoleniowe i doradcze skierowane do środowiska biznesowego, osób bezrobotnych i niepełnosprawnych, wszystkich innych osób oczekujących wsparcia i doradztwa psychologicznego. Firma Wnioskodawczyni wpisana jest do rejestru firm szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy, nie jest natomiast wpisany do ewidencji rejestru szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Urząd Miasta.

Wykształcenie Wnioskodawczyni - mgr psychologii, doradca zawodowy i absolwentka studiów MBA, predysponuje Wnioskodawczynię do realizacji warsztatów psychologicznych, treningów interpersonalnych oraz projektów szkoleniowych w zakresie szkoleń "miękkich" oraz realizacji projektów współfinansowanych przez UE dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz osób niepełnosprawnych i bezrobotnych, jako trener, psycholog i doradca zawodowy. Dodatkowo Wnioskodawczyni jest autorką materiałów edukacyjnych dla uczestników prowadzonych przez siebie szkoleń i konsultacji.

Na zlecenie jednostek, firm np. E. Elżbieta M., które realizują projekty unijne finansowane w 85% ze środków publicznych, tj. w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, pomagające osobom niepełnosprawnym i bezrobotnym w aktywizacji zawodowej i społecznej, Wnioskodawczyni prowadzi warsztaty psychologiczne mające na celu poprawę stanu psychicznego ich uczestników, wskazanie predyspozycji zawodowych, wzrost poziomu motywacji i chęci do przekwalifikowania się, stanowiące pierwszy etap powrotu na rynek pracy; kolejne to: kursy zawodowe, staże i wreszcie uzyskanie zatrudnienia.

Celem warsztatów psychologicznych jest rozwój kluczowych umiejętności interpretacyjnych, pobudzenie i zmotywowanie uczestników do poszukiwania dróg rozwoju, wyposażenie ich w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu funkcjonowania życia społecznego i radzenie sobie w sytuacjach trudnych. Pogłębienie umiejętności intrapsychicznych związanych ze zrozumieniem i wyrażaniem siebie. Uporządkowanie wiedzy o sobie oraz własnych możliwościach osobowych i zawodowych. Szkolenia kierowane są do osób niepełnosprawnych, bezrobotnych zainteresowanych powrotem na rynek pracy oraz tematyką własnego rozwoju w kontekście psychologicznym i zawodowym. Jednym z głównych celów POKL jest wzrost zatrudnienia oraz aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem zawodowym i społecznym, stąd przedmiot szkoleń realizowanych w ramach programu wiąże się z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym zdefiniowanym w przepisach prawa podatkowego.

Uczestnikami szkoleń a zarazem beneficjentem środków publicznych są osoby niepełnosprawne i bezrobotne zarejestrowane w powiatowych urzędach pracy, podopieczni miejskich i gminnych ośrodków pomocy społecznej, podopieczni powiatowych centrów pomocy rodzinie, uczestnicy warsztatów terapii zajęciowej etc. Wynagrodzenie płacone za usługi Wnioskodawczyni w 100% stanowi dla E. Elżbieta M., koszt kwalifikowany w ramach projektu i jest wydatkiem uwzględnianym we wniosku o dofinansowanie.

W ocenie Wnioskodawczyni, świadczone przeze Nią usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, dodatkowo szkolenia nie są prowadzone w ramach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, Wnioskodawczyni nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawczynię na rzecz firmy (jednostki) szkoleniowej, która otrzymała środki unijne na realizację projektu szkoleniowego w ramach projektu współfinansowanego w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "kształcenia zawodowego" i "przekwalifikowania zawodowego", wobec tego należy wskazać, iż zgodnie z art. 44 obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości (Dz.Urz.UE.L z 2011 r. Nr 77/1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma tym przypadku znaczenia.

Minister Rozwoju Regionalnego w piśmie z dnia 31 stycznia 2012 r. skierowanym do instytucji Pośredniczących PO KL powołuje się na pismo Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2011 r., w którym Minister Finansów wskazał, że pojęcie "finansowane ze środków publicznych" obejmuje zarówno sytuacje, gdy usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są opłacane przez podmioty zaliczane do sektora finansów publicznych, jak i gdy usługi te opłacają inne podmioty bezpośrednio dysponujące tymi środkami.

Należy zauważyć, iż powołany wyżej przepis § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego przewiduje również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego, lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowego warunku wynikającego z niniejszego przepisu, tj. finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Ponadto Minister Finansów wskazał, iż usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. I) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Zgodnie z pismem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z dnia 31 stycznia br. (znak DZF-IV-82252-54-IK/12) powyższa definicja ma zastosowanie w prawie podatkowym i stanowi podstawę do interpretacji przepisów podatkowych w tym zakresie. Na podstawie ww. definicji w opinii Instytucji Zarządzającej POKL można stwierdzić, że wszystkie szkolenia w ramach Programu powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Jednym z celów głównych Programu jest bowiem wzrost zatrudnienia. Stąd, generalnie przedmiot szkoleń realizowanych w ramach POKL wiąże się z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym. Z uwagi na powyższe, wszystkie szkolenia w ramach POKL powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług, o ile są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W świetle przytoczonych uregulowań prawnych zdaniem Wnioskodawczyni świadczone przez Nią usługi realizowane w całości ze środków unijnych, będą zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, a jeżeli finansowane będą co najmniej w 70% ze środków publicznych, będą zwolnione na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, a co za tym idzie faktury za usługi szkoleniowe w ramach projektów współfinansowanych w co najmniej 70% powinny być wystawiane ze stawką zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dlaj "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak wynika z treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ust. 1 pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, stosownie do § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnieńod podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. Z 2013 r., poz. 1722 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu należy zauważyć, że do dnia 31 grudnia 2013 r. podobną treść zawierał wspomniany przez Wnioskodawczynię § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), które to rozporządzenie utraciło moc obowiązującą z dniem 1 stycznia 2014 r.

Powyższe regulacje stanowią odzwierciedlenie w polskim porządku prawnym przepisu art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347 str. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ponadto należy wskazać, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 str. 1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, że usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analiza treści art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, szkolenia muszą mieć na celu uzyskanie, albo uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

* formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,

* na świadczone szkolenia należy uzyskać akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

* szkolenia muszą być finansowane ze środków publicznych.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest jednak - w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania. Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającego definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, która ma posłużyć zdobyciu, bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.

Z wniosku wynika, że firma Wnioskodawczyni jest instytucją szkoleniowo-doradczą, niepublicznym ośrodkiem kształcenia w formach pozaszkolnych. Firma Wnioskodawczyni wpisana jest do rejestru firm szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy. Na zlecenie jednostek, firm np. E. Elżbieta M., które realizują projekty unijne finansowane w 85% ze środków publicznych, tj. w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, pomagające osobom niepełnosprawnym i bezrobotnym w aktywizacji zawodowej i społecznej, Wnioskodawczyni prowadzi warsztaty mające na celu poprawę stanu psychicznego ich uczestników, wskazanie predyspozycji zawodowych, wzrost poziomu motywacji i chęci do przekwalifikowania się, stanowiące pierwszy etap powrotu na rynek pracy. Celem warsztatów jest rozwój kluczowych umiejętności interpretacyjnych, pobudzenie i zmotywowanie uczestników do poszukiwania dróg rozwoju, wyposażenie ich w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu funkcjonowania życia społecznego i radzenie sobie w sytuacjach trudnych, pogłębienie umiejętności intrapsychicznych związanych ze zrozumieniem i wyrażaniem siebie, uporządkowanie wiedzy o sobie oraz własnych możliwościach osobowych i zawodowych. Szkolenia kierowane są do osób niepełnosprawnych, bezrobotnych zainteresowanych powrotem na rynek pracy oraz tematyką własnego rozwoju w kontekście psychologicznym i zawodowym. Jednym z głównych celów POKL jest wzrost zatrudnienia oraz aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem zawodowym i społecznym. Uczestnikami szkoleń a zarazem beneficjentami środków publicznych są osoby niepełnosprawne i bezrobotne zarejestrowane w powiatowych urzędach pracy, podopieczni miejskich i gminnych ośrodków pomocy społecznej, podopieczni powiatowych centrów pomocy rodzinie, uczestnicy warsztatów terapii zajęciowej etc.

Wnioskodawczyni nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie jest uczelnią, ani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Realizowany Projekt jest finansowany w 85% ze środków unijnych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że przedmiotowe szkolenia, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Głównym celem przeprowadzanych warsztatów jest aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem zawodowym i społecznym. Jak Wnioskodawczyni wskazuje, warsztaty stanowią pierwszy etap powrotu na rynek pracy, pomagają uczestnikom ustalić ich predyspozycje zawodowe i zmotywowac do przekwalifikowania się. Szkolenia kierowane są do osób niepełnosprawnych, bezrobotnych, które są zainteresowane powrotem na rynek pracy. A zatem szkolenia prowadzone przez Wnioskodawczynię należy uznać za szkolenia spełniające definicję kształcenia zawodowego.

Wnioskodawczyni nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ani też nie przeprowadza szkoleń w oparciu o formy i zasady wynikające z odrębnych przepisów, a zatem Wnioskodawczyni nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b) ustawy. Wnioskodawczyni natomiast świadczy usługi na zlecenie podmiotu realizującego Projekt finansowany w 85% ze środków publicznych, tj. w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Środkami publicznymi - w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Artykuł 4. ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych określił, iż przepisy ustawy stosuje się do:

1.

jednostek sektora finansów publicznych,

2.

innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Wnioskodawczyni wskazała, że przedmiotowe szkolenia są świadczone na podstawie umów zawieranych z jednostkami, które ubiegają się o dofinansowanie projektów w ramach funduszy unijnych np. E. Elżbieta M. Wynagrodzenie płacone za usługi Wnioskodawczyni w 100% stanowi dla E. Elżbieta M., koszt kwalifikowany w ramach Projektu i jest wydatkiem uwzględnianym we wniosku o dofinansowanie.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie, dla świadczonych przez Wnioskodawczynię usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektów unijnych zastosowanie znajduje zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, gdyż świadczone przez Wnioskodawczynię usługi szkoleniowe będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są w 85% finansowane ze środków publicznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl