IPPP2/443-1176/13-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1176/13-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 października 2013 r. (data wpływu 30 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego z faktur wystawionych przez Przedsiębiorstwo Samochodowe z tytułu wynajmu dla Wnioskodawcy samochodów osobowych, które są następnie oddawane na okres przekraczający 6 miesięcy w najem do Podnajemcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego z faktur wystawionych przez Przedsiębiorstwo Samochodowe z tytułu wynajmu dla Wnioskodawcy samochodów osobowych, które są następnie oddawane na okres przekraczający 6 miesięcy w najem do Podnajemcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: L.) zajmuje się m.in. wynajmem samochodów osobowych. Przedmiot działalności w tym zakresie przewiduje umowa spółki L. oraz został w przeszłości zgłoszony do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

L. nawiązał kontakt z firmą (dalej: Podnajemca) zainteresowaną najmem od L. około kilkudziesięciu samochodów osobowych. W celu pozyskania samochodów osobowych, które następnie mogłyby zostać wynajęte przez L. dla Podnajemcy, L. zawarł Ramową Umowę Współpracy w Zakresie Najmu Samochodów (dalej: Umowa Ramowa) z przedsiębiorcą (dalej: Przedsiębiorstwo Samochodowe) zajmującym się profesjonalnym wynajmem samochodów osobowych. Następnego dnia po zawarciu Umowy Ramowej L. zawarł Umowę Podnajmu Pojazdów (dalej: Umowa Podnajmu) z Podnajemcą, na mocy której przekazał w najem samochody osobowe pozyskane z Przedsiębiorstwa Samochodowego. L. uzyskał uprzednią zgodę Przedsiębiorstwa Samochodowego na oddanie w dalszy najem samochodów osobowych dla Podnajemcy.

L. oddał w najem samochody osobowe Podnajemcy. Czas trwania najmu samochodów osobowych wynosi np. 25 miesięcy, przy czym zawsze jest on dłuższy niż 6 miesięcy. L. nie wykorzystywał i nie zamierza wykorzystywać samochodów osobowych dla innych celów niż oddanie ich w najem Podnajemcy. L. otrzymuje od Przedsiębiorstwa Samochodowego faktury VAT na udokumentowanie usługi świadczonej pomiędzy tymi podmiotami na podstawie Umowy Ramowej. Następnie L. wystawia faktury VAT dla Podnajemcy za najem przez niego samochodów osobowych na podstawie Umowy Podnajmu. Oznacza to, że z jednej strony L. otrzymuje fakturę VAT zawierającą VAT, a następnie sam wystawia fakturę z tym podatkiem. L. wykonuje więc czynność opodatkowaną VAT - odpłatny wynajem samochodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy L. ma prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego z faktur wystawionych przez Przedsiębiorstwo Samochodowe z tytułu wynajmu dla L. samochodów osobowych, które są następnie oddawane na okres przekraczający 6 miesięcy w najem do Podnajemcy, co stanowi czynność opodatkowaną VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy,

W opinii L. należy udzielić twierdzącej odpowiedzi na tak postawione pytanie, a przemawiają za tym następujące argumenty:

Generalną zasadą dotyczącą odliczenia VAT naliczonego z faktur nabycia/najmu/leasingu samochodów osobowych jest limitowanie zakresu tego odliczenia do 60%, max. 6 000 zł. Wyłom od tej zasady został przewidziany w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 z późn. zm.), który wyłącza stosowanie ograniczenia w odliczeniu VAT naliczonego w przypadku samochodów osobowych przeznaczonych do wynajmu/leasingu przez okres przekraczający 6 miesięcy.

W przypadku więc, gdy L. pozyskał samochody osobowe celem ich wynajęcia przez okres przekraczający 6 miesięcy oraz nie zamierza ich przeznaczać na inne cele niż wynajem, to będzie on uprawniony do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur otrzymanych od Przedsiębiorstwa Samochodowego.

Taki sposób interpretowania ww. przepisów potwierdzają liczne interpretacje Ministra Finansów. Przykładowo:

"Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usługi wynajmu od swoich kontrahentów przedmiotowych samochodów, przeznaczonych wyłącznie do świadczenia usług najmu, z wyłącznym przeznaczeniem do wykorzystania na ten cel przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy." (MF, 31 maja 2012 r., nr IPPP1/443-215/12-2/JL)

"W przedmiotowej sprawie nie będzie miało zastosowanie ograniczenie odliczenia naliczonego podatku VAT zawarte w art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej, gdyż nabywane samochody osobowe będą zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizacyjnej oddane do odpłatnego użytkowania przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy.

Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest metoda pozyskania środków na nabycie samochodu osobowego przeznaczonego do oddawania do odpłatnego używania, tj. np. zawarcie umowy leasingu. Oznacza to, że Zainteresowanemu przysługiwać będzie również pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących leasing operacyjny samochodów osobowych, które będą zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizacyjnej, oddane do odpłatnego użytkowania przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy." (MF, 30 stycznia 2013 r. nr ILPP2/443-1126/12-3/MR)

"W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż podatnik ma prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktur dokumentujących raty leasingowe samochodu osobowego pod warunkiem spełnienia łącznie przesłanek, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b Ustawy nowelizującej, tj. (...) (MF, 14 marca 2013 r. ILPP2/443-1176/12-7/JK)

"Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane uregulowania prawne należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy przedmiotowy samochód osobowy przeznaczony będzie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu na okres nie krótszy niż sześć miesięcy Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 100% wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingowe na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej Na podstawie ww. przepisu Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 100%, wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingowe, w sytuacji, kiedy leasingowany samochód osobowy przeznaczony będzie do dalszego wynajmu, ale będzie również wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem samochodów." (MF, 2 września 2013 r., nr IPTPP4/443-337/13-4/UNr)

"Ograniczenia wynikające z art. 3 ust. 1 i 6 ustawy nowelizującej nie dotyczą podatników pod warunkiem spełnienia łącznie przesłanek, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, tj.:

* gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, oraz

* samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te ww. cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy." (MF z 18 września 2013 r., nr IPTPP4/443-422/13-4/JM)

Wnioski płynące z cytowanych wyżej interpretacji Ministra Finansów przemawiają więc za możliwością pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur, jakie L. otrzymuje od Przedsiębiorstwa Samochodowego, gdyż L. oddaje wszystkie samochody osobowe w najem Podnajemcy na okres przekraczający 6 miesięcy i opodatkowuje tę usługę podatkiem VAT. Jednocześnie L. nie zamierza przeznaczać samochodów osobowych do innych celów niż najem. Stąd też L. zachowuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego na mocy zasady ogólnej zawartej w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy VAT.

W związku z powyższym L. prosi o potwierdzenie jego stanowiska w sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. kwestie związane z odliczeniem podatku od towarów i usług związanego z nabyciem samochodów, bądź ich użytkowania na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu bądź innej umowy o podobnym charakterze, regulują przepisy art. 3 do art. 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 z późn. zm.), dalej ustawa nowelizująca, zmienionej ustawą z dnia 24 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1456).

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2013 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Artykuł 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej stanowi, że przepis ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Na podstawie art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Z powyższego wynika, że - co do zasady - w przypadku nabycia lub użytkowania m.in. na podstawie umowy najmu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ograniczonej wysokości. Ograniczenia wynikające z art. 3 ust. 1 i 6 ustawy nowelizującej nie dotyczą jednakże sytuacji, gdy przedmiotem działalności podatnika jest wynajem pojazdów na okres nie krótszy niż sześć miesięcy, o czym stanowi art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b tej ustawy. Ponadto ustawodawca w przywołanym przepisie obok przeznaczenia tych samochodów na cele określone w przepisie, wskazuje również na konieczność ich wykorzystywania, tj. fizycznego używania, przez podmiot trzeci. Samochody przez okres sześciu miesięcy muszą być przeznaczone wyłącznie na ten cel. Świadczenie usług - również najmu - ma miejsce tylko wówczas, gdy czynność dokonywana jest na rzecz innych podmiotów gospodarczych lub na rzecz ludności. Aby zatem mówić o świadczeniu usług najmu transakcja musi dotyczyć dwóch odrębnych podmiotów.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że przedmiot działalności Wnioskodawcy w zakresie m.in. wynajmu samochodów osobowych przewiduje umowa Spółki oraz został on zgłoszony do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Wnioskodawca nawiązał kontakt z firmą zainteresowaną najmem od Spółki około kilkudziesięciu samochodów osobowych. W celu pozyskania samochodów osobowych, które następnie mogłyby zostać wynajęte dla Podnajemcy Wnioskodawca zawarł Ramową Umowę Współpracy w zakresie Najmu Samochodów z przedsiębiorcą zajmującym się profesjonalnym wynajmem samochodów osobowych. Następnego dnia po zawarciu Umowy Ramowej Wnioskodawca zawarł Umowę Podnajmu Pojazdów z Podnajemcą, na mocy której przekazał w najem samochody osobowe pozyskane z Przedsiębiorstwa Samochodowego. Czas trwania najmu samochodów osobowych wynosi np. 25 miesięcy, przy czym zawsze jest on dłuższy niż 6 miesięcy. Wnioskodawca nie wykorzystywał i nie zamierza wykorzystywać samochodów osobowych dla innych celów niż oddanie ich w najem Podnajemcy.

Ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego u usługobiorców użytkujących samochody, na podstawie umowy najmu lub innej umowy o podobnym charakterze, odnosi się do samochodów i pojazdów samochodowych wskazanych w art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej. Powyższe pozwala na stwierdzenie, że ograniczenie to nie ma zastosowania w sytuacjach przewidzianych w ust. 2 tegoż artykułu. Tym samym, ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikające z art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej nie będzie miało zastosowania u podatnika użytkującego samochód osobowy, na podstawie umowy najmu, wykorzystującego go w ramach prowadzonej w zakresie wynajmu działalności gospodarczej, przez okres co najmniej 6 miesięcy, wyłącznie w celu wynajmu.

Wskazać należy, że samo prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wynajmu, dzierżawy, leasingu, itp. samochodów nie determinuje automatycznie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu samochodów na potrzeby działalności. Użyte w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej sformułowanie "przedmiotem działalności podatnika" w zestawieniu z dalszą częścią zdania w brzmieniu "jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze (...)" nie oznacza przedmiotu działalności w sensie generalnym (formalnym), lecz w kontekście zadysponowania konkretnym samochodem w ściśle określony sposób. Mówiąc o przedmiocie działalności podatnika, przepis ten wiąże go jednocześnie z oddaniem konkretnych samochodów w odpłatne używanie poprzez użycie wyrazu "tych". Tym samym, sam fakt prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wynajmu samochodów nie jest wystarczającą przesłanką, pozwalającą na odliczenie pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodów. Do nabycia takiego uprawnienia konieczne jest równoczesne oddanie danego, konkretnego samochodu do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub podobnych na okres nie krótszy niż 6 miesięcy.

W niniejszych okolicznościach przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. działalność w zakresie wynajmu samochodów osobowych. Wnioskodawca zawarł Ramową Umowę Współpracy w zakresie Najmu Samochodów z Przedsiębiorstwem Samochodowym i pozyskał samochody osobowe, które następnie na podstawie zawartej Umowy Podnajmu Pojazdów z Podnajemcą przekazał w najem. Czas trwania najmu samochodów osobowych zawsze jest dłuższy niż 6 miesięcy. Wnioskodawca nie wykorzystywał i nie zamierza wykorzystywać samochodów osobowych dla innych celów niż oddanie ich w najem Podnajemcy.

Przenosząc ww. przepisy na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności przekazał w najem samochody osobowe użytkowane na podstawie umowy najmu to ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego nie znajdzie zastosowania.

Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności oraz przywołane uregulowania należy stwierdzić, że Wnioskodawca w myśl art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących usługi najmu przedmiotowych samochodów osobowych. Samochody osobowe, o których mowa we wniosku przeznaczone są do oddania w najem na okres nie krótszy niż sześć miesięcy w ramach działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl