IPPP2/443-1166/13-6/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1166/13-6/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani - przedstawione we wniosku z 19 października 2013 r. (data wpływu 23 października 2013 r.) uzupełnionym pismem nadanym 31 grudnia 2013 r. (data wpływu 3 stycznia 2014 r.) na wezwanie Organu z 23 grudnia 2013 r. znak sprawy IPPP2/443-1166/13-2/AO (skutecznie doręczone 27 grudnia 2013 r.) oraz pismem nadanym 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 21 stycznia 2014 r.) na wezwanie Organu z 16 stycznia 2013 r. znak sprawy IPPP2/443-1166/13-4/AO (skutecznie doręczone 17 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

* prawidłowości nieuwzględnienia w "spisie z natury" pozostałego na dzień likwidacji środka trwałego i oleju napędowego niewykorzystanego w działalności - jest nieprawidłowe,

* braku opodatkowania czynności przekazania tego środka i oleju napędowego w drodze darowizny mężowi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości nieuwzględnienia w "spisie z natury" pozostałego na dzień likwidacji środka trwałego i oleju napędowego niewykorzystanego w działalności oraz braku opodatkowania czynności przekazania tego środka i oleju napędowego w drodze darowizny mężowi. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem nadanym 31 grudnia 2013 r. (data wpływu 3 stycznia 2014 r.) na wezwanie Organu z 23 grudnia 2013 r. znak sprawy IPPP2/443-1166/13-2/AO (data doręczenia 27 grudnia 2013 r.) oraz pismem nadanym 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 21 stycznia 2014 r.) na wezwanie Organu z 16 stycznia 2014 r. znak sprawy IPPP2/443-1166/13-4/AO (data doręczenia 17 stycznia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 31 lipca 2013 r. Wnioskodawczyni zlikwidowała działalność gospodarczą, wykreślając ją w CEIDG oraz składając do Urzędu Skarbowego VAT-Z. Działalność gospodarcza prowadzona była w zakresie sprzedaży materiałów opałowych: miał, węgiel orzech, węgiel gruby, węgiel brunatny. Sprzedaż towarów opodatkowana była stawką 23%. Towar został w całości sprzedany i udokumentowany fakturą VAT w dniu likwidacji działalności. Na dzień likwidacji działalności tj. 31 lipca 2013 r. remanent likwidacyjny wynosił 0,00 zł. Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wielkości remanentu.

Na dzień likwidacji działalności pozostała Wnioskodawczyni na stanie: waga pomostowa, elektroniczna (10 ton), która zakupiona została dnia 12 sierpnia 2011 r. Zakupując ten środek trwały Wnioskodawczyni dokonała odliczenia podatku naliczonego w wys. 3.335,00 zł za miesiąc, w którym została zakupiona. Z tego tytułu otrzymała zwrot podatku na rachunek bankowy. Waga, która została na stanie na dzień likwidacji działalności nie ujęta została przez Wnioskodawczynię w spisie remanentowym. Bowiem Wnioskodawczyni uważa, że spis zawierać powinien jedynie towary, które pozostały do dalszej odsprzedaży.

Wnioskodawczyni sporządziła natomiast wykaz wyposażenia i środków trwałych składników majątku na dzień likwidacji tj. 31 lipca 2013 r. W wykazie tym została ujęta również waga pomostowa, która nie została odsprzedana, lecz przekazana jako darowizna mężowi na cele prowadzonej przez niego działalności. Darowizna została zgłoszona Naczelnikowi Urzędu Skarbowego.

Na dzień likwidacji działalności pozostało Wnioskodawczyni 500 litrów oleju napędowego, niewykorzystanego w działalności. Również paliwo to wykazała w wykazie wyposażenia i środków trwałych składników majątku na dzień likwidacji podając jego wartość i ilość. Nie wykazała oleju napędowego w remanencie, ponieważ nie stanowiło ono towaru do odsprzedaży. Olej napędowy, który pozostał Wnioskodawczyni również przekazany został darowizną mężowi do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

W piśmie uzupełniającym wniosek Wnioskodawczyni wskazała, że w związku z tym, że olej napędowy niezbędny był do pojazdu ciężarowego wykorzystywanego w działalności gospodarczej i jego zakup udokumentowany fakturami VAT Wnioskodawczyni przysługiwało obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatek należny VAT od tych zakupów został przez Wnioskodawczynię odliczony w miesiącu poniesienia wydatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowo Wnioskodawczyni zachowała się uwzględniając pozostałe na dzień likwidacji środki trwałe tj. waga pomostowa i olej napędowy niewykorzystany w działalności w wykazie wyposażenia i środków trwałych składników majątku na dzień likwidacji działalności tj. 31 lipca 2013 r. a nie w spisie remanentowym na dzień likwidacji.

Wnioskodawczyni nie odprowadziła również podatku VAT z tytułu przekazania mężowi drogą darowizny wagi pomostowej (środek trwały) jak i oleju napędowego (niewykorzystanego w działalności).

Zdaniem Wnioskodawczyni,

Wnioskodawczyni uważa, że prawidłowo sporządziła spis remanentowy na dzień likwidacji, uwzględniając w nim jedynie towary handlowe przeznaczone do odsprzedaży (węgiel i miał).

Prawidłowo ujęła w wykazie wyposażenia i środków trwałych składników majątku na dzień likwidacji działalności tj. 31 lipca 2013 r. wagę pomostową oraz niewykorzystany olej napędowy.

Wnioskodawczyni nie naliczyła podatku VAT od środka trwałego (waga) i paliwa (olej napędowy), które darowane zostały mężowi Wnioskodawczyni na jego cele związane z działalnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe w zakresie prawidłowości nieuwzględnienia w "spisie z natury" pozostałego na dzień likwidacji środka trwałego i oleju napędowego niewykorzystanego w działalności i prawidłowe w zakresie braku opodatkowania czynności przekazania tego środka i oleju napędowego w drodze darowizny mężowi.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Według art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z art. 7 ust. 2 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

1.

rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

2.

zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Przepis ten odnosi się więc do towarów, będących na stanie w dniu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Na podstawie art. 14 ust. 2 ww. ustawy przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

W myśl art. 14 ust. 4 ww. ustawy przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 14 ust. 5 ww. ustawy w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 6 ww. ustawy obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Podstawą opodatkowania - w myśl art. 14 ust. 8 ww. ustawy - jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że na dzień likwidacji działalności Wnioskodawczyni posiadała środek trwały tj. wagę pomostową, elektroniczną (10 ton) oraz niewykorzystany w działalności olej napędowy. Od nabycia tego środka trwałego jak również nabytego paliwa niewykorzystanego w działalności Wnioskodawczyni dokonała odliczenia podatku naliczonego. Waga pomostowa oraz olej napędowy, które zostały na stanie na dzień likwidacji działalności nie zostały ujęte przez Wnioskodawczynię w spisie remanentowym, gdyż Wnioskodawczyni uważa, że spis powinien zawierać jedynie towary, które pozostały do dalszej odsprzedaży.

Przepis art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług, nakazujący przy zakończeniu działalności opodatkowanie towarów, które po nabyciu lub wyprodukowaniu nie były przedmiotem dostawy towarów, stosuje się tylko do tych towarów, w stosunku do których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Opodatkowanie towarów nie oznacza opodatkowania wyłącznie towarów handlowych, czyli nabytych w celu odsprzedaży. Wskazany wyżej art. 14 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że opodatkowane tym podatkiem są towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, także w przypadku zaprzestania przez podatnika, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Towary to - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług - rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem w sytuacji likwidacji działalności gospodarczej, czyli zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu - w niniejszych okolicznościach sprzedaży materiałów opałowych opodatkowanej podatkiem VAT - Wnioskodawczyni miała obowiązek dokonania spisu z natury towarów, które pozostały na moment likwidacji w prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności i od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Skoro na dzień likwidacji działalności pozostała Wnioskodawczyni na stanie waga pomostowa oraz olej napędowy z tytułu zakupu których Wnioskodawczyni dokonała odliczenia podatku naliczonego zatem ww. spisem Wnioskodawczyni zobowiązana była objąć ww. wagę oraz olej napędowy. Rozliczenia podatku należnego z ww. tytułów Wnioskodawczyni powinna dokonać w deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawczyni przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia pozostałego na dzień likwidacji działalności środka trwałego tj. wagi pomostowej oraz oleju napędowego to Wnioskodawczyni zobowiązana była do wykazania tej wagi oraz tego oleju napędowego w spisie z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji, Wnioskodawczyni była zobowiązana do opodatkowania wagi pomostowej oraz oleju napędowego, o których mowa we wniosku podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawczyni w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Wobec braku wykazania w spisie z natury pozostałego na dzień likwidacji działalności środka trwałego tj. wagi pomostowej oraz niewykorzystanego oleju napędowego należy wskazać, że zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W myśl art. 81 § 2 ww. ustawy skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji, z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty. Skorygowana deklaracja zastępuje deklarację złożoną uprzednio.

Skoro w niniejszych okolicznościach Wnioskodawczyni, w sytuacji likwidacji działalności gospodarczej, na dzień tej likwidacji zobowiązana była sporządzić spis z natury towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego należało załączyć do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast z przedstawionego opisu sprawy wynika, że waga pomostowa oraz niewykorzystany olej napędowy pozostały na dzień likwidacji działalności, od których Wnioskodawczyni dokonała odliczenia podatku naliczonego, nie zostały rozliczone w remanencie likwidacyjnym. Zatem Wnioskodawczyni powinna skorygować złożoną deklarację podatkową za okres obejmujący dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu i rozliczyć podatek należny z ww. tytułu. Korekty tej należy dokonać poprzez ponowne złożenie deklaracji za ten okres wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty oraz informacją o prawidłowo dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego.

W odniesieniu do obowiązku odprowadzenia podatku VAT z tytułu przekazania mężowi Wnioskodawczyni drogą darowizny wagi pomostowej oraz niewykorzystanego w działalności oleju napędowego należy wskazać, że zgodnie z art. 14 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury.

Istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Czynność ta daje otrzymującemu towar prawo dysponowania rzeczą jak właściciel. Przepis ten obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę. Zatem zbycie może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie darowizny.

Przepis art. 14 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że dostawa pozostałych po likwidacji działalności gospodarczej towarów, które zostały uwzględnione w remanencie likwidacyjnym może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Zwolnienie to jest ograniczone podmiotowo i obejmuje osoby będące byłymi wspólnikami spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące uprzednio działalność gospodarczą. Omawiana regulacja przewiduje, że przez okres 12 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego zwalnia się od podatku dostawę towarów objętych spisem z natury, pod warunkiem jednak rozliczenia podatku wynikającego z dokonanego remanentu likwidacyjnego.

W niniejszych okolicznościach waga pomostowa i niewykorzystany w działalności olej napędowy był wykorzystywany w ramach prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Po rozliczeniu uprzednio odliczonego podatku od towarów będących przedmiotem wniosku, uwzględniając podatek należny w sporządzonym remanencie likwidacyjnym, przekazanie przez Wnioskodawczynię w okresie 12 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego w drodze darowizny wagi pomostowej i pozostałego na dzień likwidacji działalności oleju napędowego będzie zwolnione od podatku VAT jako dostawa towarów objętych spisem z natury.

W konsekwencji, po ujęciu w spisie z natury wagi pomostowej i oleju napędowego (o których mowa we wniosku) i rozliczeniu podatku należnego z ww. tytułu prawidłowym jest brak naliczenia podatku VAT od środka trwałego (wagi) oraz oleju napędowego, które Wnioskodawczyni darowała mężowi na cele związane z jego działalnością.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawczyni w tym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl