IPPP2/443-1164/12-2/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1164/12-2/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności statutowej będącej równocześnie nieodpłatną działalnością organizacji pożytku publicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności statutowej będącej równocześnie nieodpłatną działalnością organizacji pożytku publicznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Fundacją posiadającą status organizacji pożytku publicznego zajmującą się działalnością w zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego. Wnioskodawca realizuje swoje cele statutowe poprzez działania zmierzające do ochrony środowiska naturalnego i procesów ekologicznych, a zwłaszcza fauny i flory, krajobrazu, wód, gleby, powietrza i innych bogactw naturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem utrzymania podstawowych procesów ekologicznych i systemów, podtrzymywanie życia oraz zachowania i zapewnienia nieprzerwalnego korzystania z gatunków genetycznych i różnorodności ekosystemu. Fundacja realizuje swoje cele statutowe podejmując starania, aby zbierać jak również i wypłacać fundusze na ochronę przyrody innym organizacjom non profit, także nimi zarządzać, analizować potrzeby ochrony środowiska w Polsce oraz badać i rozwijać środki dla zaspokojenia tych potrzeb. Fundacja stara się rozwijać świadomość potrzeby ochrony przyrody poprzez działalność edukacyjną, informacyjną i wydawniczą. Organizuje spotkania, szkolenia i konferencje o tematyce związanej z ochroną środowiska, uczestniczy w projektowaniu, produkcji i udostępnianiu odpowiednich materiałów dla celów edukacyjnych, kampanii, wystaw i środków przekazu, aby wzmacniać i rozwijać ruch na rzecz ochrony przyrody w Polsce. Fundacja finansuje też działania i projekty związane z ochroną środowiska, w tym badania naukowe, wymianę naukowców czy specjalistów z zakresu ochrony przyrody, studentów i innych osób oraz promuje i uczestniczy w konferencjach, kongresach, seminariach, wykładach i spotkaniach wspomagających ochronę przyrody. Fundacja stara się rozwijać moralne i finansowe wsparcie dla ochrony przyrody wspierając i ściśle współpracując z innymi organizacjami działającymi na całym świecie a utworzonymi przez organizację poprzez współfinansowanie prowadzonych przez nie akcji i projektów w zakresie ochrony środowiska naturalnego i procesów ekologicznych. Fundacja opracowuje projekty, ekspertyzy oraz badania dotyczące zagadnień ekologicznych. Uczestniczy też w postępowaniach administracyjnych i sądowych w zakresie spraw związanych z ochroną środowiska. Obecnie Fundacja realizuje również projekty sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków krajowych otrzymanych z NFOŚiGW. Wszystkie powyższe czynności są realizowane wyłącznie w ramach nieodpłatnej działalności statutowej w oparciu o przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Nie występuje więc odpłatność za świadczenie usługi czy dostarczenie towaru. Otrzymane przez Wnioskodawcę darowizny czy dotacje nie mają wpływu na cenę dostarczanych towarów czy świadczonych usług w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. Wnioskodawca nie prowadzi działalności odpłatnej pożytku publicznego, ale prowadzi działalność gospodarczą, z której dochód przeznaczany jest na cele działalności statutowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy działalność statutowa Fundacji będąca równocześnie nieodpłatną działalnością organizacji pożytku publicznego jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług (VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność statutowa Fundacji będąca równocześnie nieodpłatną działalnością organizacji pożytku publicznego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ jest działalnością nieodpłatną.

Od świadczonych w ramach tej działalności usług czy dostaw towarów Fundacja nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest Fundacją posiadającą status organizacji pożytku publicznego zajmującą się działalnością w zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego. Fundacja realizuje swoje cele statutowe podejmując starania, aby zbierać jak również i wypłacać fundusze na ochronę przyrody innym organizacjom non profit, także nimi zarządzać, analizować potrzeby ochrony środowiska w Polsce oraz badać i rozwijać środki dla zaspokojenia tych potrzeb. Fundacja finansuje też działania i projekty związane z ochroną środowiska, w tym badania naukowe, wymianę naukowców czy specjalistów z zakresu ochrony przyrody, studentów i innych osób oraz promuje i uczestniczy w konferencjach, kongresach, seminariach, wykładach i spotkaniach wspomagających ochronę przyrody. Fundacja stara się rozwijać moralne i finansowe wsparcie dla ochrony przyrody wspierając i ściśle współpracując z innymi organizacjami działającymi na całym świecie a utworzonymi przez organizację poprzez współfinansowanie prowadzonych przez nie akcji i projektów w zakresie ochrony środowiska naturalnego i procesów ekologicznych. Fundacja opracowuje projekty, ekspertyzy oraz badania dotyczące zagadnień ekologicznych. Obecnie Fundacja realizuje również projekty sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków krajowych. Wszystkie powyższe czynności są realizowane wyłącznie w ramach nieodpłatnej działalności statutowej w oparciu o przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Nie występuje więc odpłatność za świadczone usługi czy dostarczane towary. Otrzymane przez Wnioskodawcę darowizny czy dotacje nie mają wpływu na cenę dostarczanych towarów czy świadczonych usług w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. Wnioskodawca nie prowadzi działalności odpłatnej pożytku publicznego, ale prowadzi działalność gospodarczą, z której dochód przeznaczany jest na cele działalności statutowej.

Na tle zaprezentowanej sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii czy działalność statutowa Fundacji będąca równocześnie nieodpłatną działalnością organizacji pożytku publicznego jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Z cytowanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dla uznania, iż dostawa towaru lub świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę, do żądania od nabywcy towaru, czy odbiorcy usługi zapłaty. W konsekwencji, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegała tylko ta dostawa lub świadczenie usług, w przypadku których istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść.

Jak wynika z przedstawionych we wniosku okoliczności wszystkie czynności statutowe realizowane przez Wnioskodawcę są wykonywane wyłącznie w ramach nieodpłatnej działalności statutowej na podstawie przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca nie występuje odpłatność za świadczone usługi czy dostarczane towary. Zatem wykonywane przez Wnioskodawcę czynności świadczone nieodpłatnie w ramach prowadzonej działalności statutowej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze tut. Organ stwierdza, iż w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług dostarczane towary i świadczone usługi przez Wnioskodawcę nieodpłatnie, w ramach prowadzonej działalności statutowej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym prowadzona przez Wnioskodawcę nieodpłatna działalność statutowa nie podlega ustawie o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl