IPPP2/443-1153/08-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1153/08-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy lokali w obiekcie budownictwa mieszkaniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy lokali w obiekcie budownictwa mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność inwestycyjną związaną z obrotem nieruchomościami. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Spółka na mocy umowy sprzedaży zamierza nabyć od dewelopera wszystkie lokale mieszkalne w budynku mieszkaniowym wielorodzinnym. W budynku znajdują się lokale mieszkalne, będące samodzielnymi lokalami w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. Nr 80/2000 r., Nr 80, poz. 903 z późn. zm.), posiadającymi pozwolenie na użytkowanie. Umowa sprzedaży zostanie zawarta z polską spółką, będącą podatnikiem podatku od towarów i usług. Sprzedaż lokali mieszkalnych zostanie opodatkowana stawką 7% VAT. Wnioskodawca następnie zamierza dokonywać dalszej sprzedaży znajdujących się w budynku lokali mieszkalnych. Kolejnymi nabywcami lokali będą zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym dokonana przez Spółkę dalsza dostawa lokali mieszkalnych znajdujących się w obiekcie budownictwa mieszkaniowego, pomimo faktu, iż jest ona inwestorem, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, z treści art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wynika, że podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12 c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 213, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone do wysokości 7%, 3% i 0%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W myśl art. 41 ust. 12a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01. 2008 r., przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarska zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego. o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawką podatku VAT ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nie objętym tym programem.

W tym miejscu należy wskazać, iż na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku VAT dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy. ZwoInienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Obiektami budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o VAT są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Obiektami budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu ustawy są zatem budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jako:

budynki mieszkalne jednorodzinne (KOB 111), budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (KOB 112), budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (KOB ex 113). Definicja "pierwszego zasiedlenia", sformułowana została przez ustawodawcę w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, według którego przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym, iż sprzedaż lokali mieszkalnych przez dewelopera zostanie opodatkowana stawką 7% VAT. W związku z tą transakcją zostanie wystawiona faktura VAT, a zobowiązanie wynikające z ww. faktury zostanie między stronami rozliczone i Spółka przejmie przedmiotowy budynek do użytkowania. Lokale mieszkalne w budynku wielorodzinnym, które Spółka zamierza nabyć będą wykończone w tzw. stanie deweloperskim, czyli nie będą się nadawały do zamieszkania. Ww. lokale będą lokalami samodzielnymi i będą miały pozwolenie na użytkowanie, zaś Wnioskodawca nie będzie prowadzić prac wykończeniowych powyższych lokali. Lokale te zostaną sprzedane dalej w tzw. stanie deweloperskim, czyli "półsurowym". Jednocześnie Spółka wskazuje, iż przedmiotowy obiekt w momencie jego zakupu przez Spółkę będzie spełniał warunki definicji obiektów budownictwa mieszkaniowego z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT. W opinii Wnioskodawcy ww. transakcją nastąpi pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 cyt. ustawy.

Analiza przepisów ustawy o VAT przytoczonych powyżej prowadzi do wniosku, iż stawką 7% opodatkowana jest dostawa obiektu budownictwa mieszkaniowego, który ma być zasiedlony lub zamieszkany po raz pierwszy. Zwolniona od podatku jest natomiast dostawa zasiedlonego już obiektu budownictwa mieszkaniowego. W świetle obowiązujących przepisów zatem, każda pierwsza dostawa budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych opodatkowana będzie według stawki 7%. Zwolnieniu z podatku VAT będzie podlegać dopiero kolejna dostawa tych towarów i to bez względu na okres użytkowania obiektu (lokalu). Zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT będzie sprzedaż lokali przez Wnioskodawcę również w sytuacji, gdy Wnioskodawca działając jako inwestor nie tylko nie zasiedli lokali, ale nabędzie je jedynie w celu dalszej odsprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowana transakcja nabycia lokali mieszkalnych w budynku wielorodzinnym od aktualnego właściciela - dewelopera spełnia wszystkie przesłanki definicji pierwszego zasiedlenia zapisanej w ustawie, gdyż jest ona dostawą obiektów budownictwa mieszkaniowego, poprzez ustanowienie aktem notarialnym odrębnej własności lokali i ich sprzedaż Spółka stanie się pierwszym nabywcą poszczególnych lokali i Spółka zostanie wpisana do ksiąg wieczystych poszczególnych lokali oraz zostaną jej wydane do użytkowania nabyte lokale mieszkalne. W opinii Wnioskodawcy przez pierwsze zasiedlenie, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, należy rozumieć objęcie we władanie obiektu budownictwa mieszkaniowego lub jego części (lokalu mieszkalnego) przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowy obiekt (lokal) nie musi zostać faktycznie zamieszkały przez nabywcę. Wydanie przedmiotowych obiektów nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu, co nastąpi w przedstawionym stanie faktycznym.

W związku z powyższym, mając na uwadze, że Wnioskodawca zamierza nabyć od spółki lokale mieszkalne, które będą lokalami samodzielnym opodatkowaniu stawką 7% podatku VAT powinna podlegać pierwsza transakcja nabycia lokali mieszkalnych od dewelopera, zaś zwolniona od podatku powinna być dalsza dostawa przedmiotowych lokali.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy. Przy czym, zarówno towary jak i usługi dla potrzeb podatku od towarów i usług są identyfikowane w oparciu o klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, na co wskazują uregulowania art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 6 ustawy towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Pod pojęciem "obiekt budownictwa mieszkaniowego", w myśl art. 2 pkt 12 ustawy, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Natomiast pojęcie "pierwszego zasiedlenia" zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 14 ustawy, przez które rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie obiektu budownictwa mieszkaniowego lub jego części (lokalu mieszkalnego) przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowy obiekt (lokal) nie musi być faktycznie zamieszkały, lecz winien być przejęty przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowych obiektów nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Wówczas, jak wynika z przepisów ustawy, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży obiektów budownictwa mieszkaniowego, jeśli są one już zasiedlone lub zamieszkane oraz są przeznaczone na cele mieszkaniowe.

Z informacji przedstawionych przez Spółkę wynika, iż transakcja nabycia lokali mieszkalnych od dewelopera, będzie stanowić dostawę części obiektów budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu ustawy. Poprzez ustanowienie aktem notarialnym odrębnej własności lokali i ich sprzedaż przez dewelopera Wnioskodawca stanie się właścicielem i pierwszym nabywcą poszczególnych lokali. Nabycie lokali od dewelopera nastąpi w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu - dostawa przedmiotowych lokali, zostanie objęta przez dewelopera stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Dalsza dostawa przedmiotowych lokali z uwagi na unormowania art. 2 pkt 14 ustawy, powinna być, zdaniem Wnioskodawcy, zwolniona.

Z uwagi na powyższe, tj. na podstawie informacji zawartych w przedmiotowym wniosku oraz na podstawie analizy przepisów ustawy należy stwierdzić, iż w okolicznościach wskazanych przez Wnioskodawcę można mówić o spełnieniu wszystkich przesłanek definicji pierwszego zasiedlenia, o których mowa w art. 2 pkt 14 ustawy. Zatem, dalsza odsprzedaż na rynku wtórnym lokali mieszkalnych, przeznaczonych wyłącznie na cele mieszkaniowe, dokonywana w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, będzie spełniać wymogi art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Nie będą bowiem występować przesłanki wyłączające zwolnienie, o których mowa w tym artykule, a więc dostawa lokali mieszkalnych, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl