IPPP2/443-1152/11-4/MM - Bram obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1152/11-4/MM Bram obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 5 grudnia 2011 r. (data wpływu 6 grudnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP2/443-1152/11-2/MM z dnia 24 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie:

* braku obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej (pyt. nr 1) - jest prawidłowe;

* obowiązku rejestracji jako czynny podatnik podatku VAT (pyt. nr 2) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz zastosowania zwolnienia podmiotowego z podatku VAT. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne oraz braki w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 24 listopada 2011 r. znak IPPP2/443-1152/11-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zdarzenie przyszłe dotyczy funkcjonalności strony internetowej z nagrodami użytkowników. Na stronie każdy użytkownik ma możliwość wygrania wybranej nagrody. Aby użytkownik mógł wziąć udział w walce o nagrodę, musi spełniać warunki np. posiadać zarejestrowane konto na stronie.

Punkty można zdobywać za:

* udział w konkursie związanym z portalem F

* polecanie strony swoim znajomym

* wykupienie punktów płatność poprzez sms lub przelew bankowy

Każda nagroda ma:

* określony czas trwania zapisów

* ustaloną ilość punktów, które użytkownikowi zostaną odjęte z konta za udział

* minimalną ilość zapisanych użytkowników

* określony typ gry-są 3 różne typy

Aby zostać zapisanym do walki o wybraną nagrodę użytkownik musi wybrać jedną liczbę z dostępnego przedziału np. od 1 do 5 - określona ilość punktów za udział zostaje odjęta z konta użytkownika. Po upłynięciu określonego czasu trwania zapisów dla wybranej nagrody, zwycięstwo użytkowników zależy od typu gry: zakwalifikowani użytkownicy - osoby które przy zapisie wybrały liczbę, która została wytypowana najrzadziej przez wszystkie osoby biorące udział w walce. Liczba, której nie wybrano ani razu nie jest brana pod uwagę.

Pierwszy typ gry zakłada, że wszyscy zakwalifikowani użytkownicy mogą wygrać nagrodę o którą walczyli. Po zakończeniu zapisów, do wszystkich zakwalifikowanych użytkowników wysyłana jest wiadomość e-mail z informacją, że aby wygrać nagrodę muszą odpowiedzieć na jedno pytanie (link do pytania w mailu). Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi użytkownik staje się właścicielem nagrody. Po udzieleniu błędnej odpowiedzi użytkownik nie ma już szans na nagrodę.

Drugi typ gry zakłada, że tylko jedna osoba spośród zakwalifikowanych użytkowników może wygrać nagrodę. Po zakończeniu zapisów, w ciągu 48 godzin (dokładna data, godzina, minuta i sekunda jest losowo wybierana przez skrypt) do wszystkich zakwalifikowanych użytkowników wysyłana jest wiadomość e-mail z informacją, że aby wygrać nagrodę, użytkownik musi odpowiedzieć jako pierwszy spośród wszystkich zakwalifikowanych użytkowników na jedno wybrane pytanie. Po udzieleniu błędnej odpowiedzi użytkownik nie ma więcej prób i nie może już wygrać nagrody. Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi użytkownik staje się właścicielem nagrody, a reszta zakwalifikowanych użytkowników dostaje informacje, że nagroda została już zdobyta.

Trzeci typ walki zakłada, że jeśli wybraną nagrodą są "Punkty do podziału" to nagrodą do wygrania są punkty, które zostaną przyznane bezpośrednio na konto użytkownika. Ilość punktów (nagroda) - będzie to suma wszystkich punktów pochodzących z zapisu, pomniejszona o 25% (będzie to prowizja za zorganizowanie oraz obsłużenie przebiegu walki) oraz podzielona na ilość zakwalifikowanych użytkowników.

Po zakończeniu zapisów, do wszystkich zakwalifikowanych użytkowników wysyłana jest wiadomość e-mail (adres podany podczas rejestracji) z informacją, że aby wygrać nagrodę muszą odpowiedzieć na jedno pytanie (link do pytania w mailu). Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi, użytkownik staje się właścicielem nagrody Po udzieleniu błędnej odpowiedzi użytkownik nie ma już szans na nagrodę.

Nagrody rzeczowe będą wysyłane do ich właścicieli pocztą polską lub kurierem. Cena za wysyłkę jest widoczna na stronie ze szczegółami nagrody, zdobywca nagrody, jeśli chce otrzymać nagrodę, zobowiązany jest do opłacenia ustalonej kwoty za przesyłkę. Jest także możliwość, że kwota za wysyłkę będzie wynosiła 0 zł, wtedy użytkownik nie musi nic płacić.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

Sprzedaż usług będzie dokonywana w głównej mierze dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zapłata za świadczenie usługi będzie dokonywana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, z dokumentów dokumentujących transakcję sprzedaży tych usług będzie wynikało jakiej transakcji zapłata dotyczy. Wnioskodawca nie ma kasy rejestrującej, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W chwili obecnej Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej. Opis we wniosku dotyczy zdarzenia przyszłego i przyszłej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przy prowadzeniu tego typu działalności niezbędna jest kasa fiskalna.

2.

Czy Wnioskodawca musi być zgłoszonym podatnikiem VAT-u.

Stanowisko Wnioskodawcy:

1.

Każda transakcja płatna jest na konto bankowe, w związku z tym Wnioskodawca jest zdania, że zastosowanie ma załącznik - czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania II. Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności pkt 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

2.

Wnioskodawca jest zdania, że musi być zgłoszonym podatnikiem VAT-u.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

* braku obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej (pyt. nr 1) - za prawidłowe;

* obowiązku rejestracji jako czynny podatnik podatku VAT (pyt. nr 2) - za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jako świadczenie usług ustawodawca określa każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, t.j. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Z przepisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT wynika ponadto, iż podatnicy, wobec których powstał obowiązek w zakresie stosowania kas rejestrujących, są obowiązani za pośrednictwem tych urządzeń ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego. Należy jednak zauważyć, iż opodatkowanie transakcji podatkiem od towarów i usług nie jest kryterium determinującym powstanie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Od 1 stycznia 2011 r. w zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia kasy rejestrującej obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwanego dalej "rozporządzeniem".

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2 wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi oraz gdy możliwe jest zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Z treści przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług polegających na udostępnieniu i funkcjonalności strony internetowej, na której poszczególni użytkownicy mogą wygrywać nagrody rzeczowe. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że sprzedaż usług będzie dokonywana w głównej mierze dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zapłata za świadczenie usługi będzie dokonywana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, z dokumentów dokumentujących transakcję sprzedaży tych usług będzie wynikało jakiej transakcji zapłata dotyczy. Wnioskodawca nie ma kasy rejestrującej, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W chwili obecnej Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej.

Aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej muszą być spełnione trzy warunki łącznie: zapłata za usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r. Z treści zdarzenia przyszłego wynika, że warunki te będą spełnione.

Zatem Wnioskodawca zamierzając świadczyć usługi opisane we wniosku będzie korzystał do dnia 31 grudnia 2012 r. ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej przewidzianego § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

W konsekwencji Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odpowiadając na drugie z zadanych pytań tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. W myśl art. 113 ust. 5 ustawy o VAT stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy o VAT podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy o VAT, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, nowych środków transportu,

c.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy o VAT).

Z treści przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług polegających na udostępnieniu i funkcjonalności strony internetowej, na której poszczególni użytkownicy mogą wygrywać nagrody rzeczowe. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że sprzedaż usług będzie dokonywana w głównej mierze dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W chwili obecnej Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy jest zdania, że Wnioskodawca zamierzając rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej opisanej we wniosku do momentu przekroczenia limitu obrotów, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, tj. limitu 150 tys. zł, bądź limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT będzie korzystał ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT. Konsekwencją powyższego jest fakt, że Wnioskodawca od momentu rozpoczęcia prowadzenia tej działalności do momentu przekroczenia limitu określonego powyżej nie musi obligatoryjnie rejestrować się jako podatnik VAT czynny, wypełniając dyspozycję przepisu art. 96 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl