IPPP2/443-1141/12-2/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1141/12-2/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2012 r. (data wpływu 12 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od Zakładu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od Zakładu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej: "Gmina") jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury położonej na obszarach Gminy. W skład infrastruktury wchodzą m.in. sieci kanalizacyjne (sanitarne i deszczowe) oraz sieci wodociągowe, oczyszczalnie ścieków, stacje uzdatniania wody (dalej:"Infrastruktura").

Gmina planuje, że przedmiotowa Infrastruktura będzie służyła Gminie do świadczenia odpłatnych usług:

* dostarczania wody,

* odprowadzania ścieków.

Świadczenie wskazanych wyżej usług będzie realizowane przez Gminę zarówno w oparciu o Infrastrukturę już oddaną do użytkowania i uruchomioną, jak i w oparciu o Infrastrukturę, którą Gmina aktualnie buduje lub zamierza wybudować w przyszłości. Do tej pory ww. usługi były wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (dalej: "Zakład"), na bazie Infrastruktury powierzonej przez Gminę w ramach bezumownego użyczenia. Zakład działa w formie jednostki budżetowej Gminy i jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Gmina pragnie podkreślić, że od samego początku tj. od rozpoczęcia budowy Infrastruktury, prawo własności do tej infrastruktury przysługiwało i przysługuje Gminie, niezależnie od faktu czasowego przekazania Infrastruktury do Zakładu. Jednocześnie w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług Gmina odpowiednio zmodyfikuje zawarte już umowy cywilnoprawne dot. świadczenia usług odbioru ścieków i dostarczania wody pomiędzy Zakładem a mieszkańcami oraz będzie zawierać odpowiednie umowy z nowymi mieszkańcami, firmami, instytucjami zlokalizowanymi na terenie Gminy. Na podstawie tak zmienionych i nowozawartych umów to Gmina będzie świadczyć usługi na rzecz ww. podmiotów raz będzie je obciążać wynagrodzeniem za ww. usługi.

Wskazane usługi będą dokumentowane m.in. fakturami VAT. Sprzedaż z tytułu ww. usług Gmina będzie ujmowała w swych rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT-7. Infrastruktura będzie własnością Gminy, a powyższe kwoty wynagrodzenia za usługi odbioru ścieków i dostarczania wody będą stanowić przychód Gminy.

W ramach wsparcia świadczenia powyższych usług przez Gminę, zamierza ona zlecić kilka wybranych, technicznych obowiązków administratorowi, w roli którego będzie występował Zakład (m.in. po dokonaniu stosownych zmian w statucie Zakładu).

Na podstawie stosownego porozumienia, Zakład (jako administrator) będzie odpowiedzialny m.in. za:

* wykonywanie czynności związanych z techniczną obsługą Infrastruktury, jej serwisowaniem, kontrolą, usuwaniem awarii, etc. oraz związanych z kontrolowaniem sposobu korzystania z Infrastruktury przez użytkowników,

* przeprowadzanie kontroli urządzeń pomiarowych oraz dokonywanie okresowych odczytów ich wskazań,

* sprawdzanie ilości i jakości dostarczanej wody,

* zawieranie w imieniu Gminy umów z mieszkańcami, firmami i instytucjami (Gmina będzie stroną wskazanych ti mów zawieranych z mieszkańcami),

* rozliczanie miesięczne odbiorców na podstawie statystycznego zużycia wody między odczytami,

* dostarczanie Gminie ewidencji sprzedaży i zakupów dla celów VAT,

* pobieranie stosownych opłat za dostarczanie wody i odbiór ścieków, które następnie przekazywane będą na rachunek Gminy,

* wystawianie i rozsyłanie w imieniu Gminy faktur VAT,

* egzekwowanie należności.

Gmina podkreśla, iż jednym z obowiązków Zakładu na podstawie porozumienia będzie wystawianie faktur z tytułu doprowadzania wody i odprowadzania ścieków w imieniu i na rzecz Gminy. Oznacza to, że z tytułu świadczonych przez Gminę usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, od strony technicznej, Zakład wystawiałby faktury - jednakże z podaniem Gminy jako sprzedawcy usługi oraz z podaniem jej numeru NIP. W istocie więc będą to faktury wystawione przez Gminę - jednakże de facto, technicznie sporządzone przez Zakład. Opłaty z tytułu usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków będą stanowić przychody Gminy. Powyższe wynika z faktu, że wszelkie podejmowane przez Zakład (jako administratora) czynności, o których mowa we wniosku, wykonywane będą w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego na wystawianych fakturach za świadczenie usług dostarczania wody oraz odbioru ścieków, jako sprzedawca widnieć będzie Gmina.

Z tytułu świadczenia usług wsparcia administracyjnego na rzecz Gminy, Zakład będzie otrzymywał od Gminy stosowne wynagrodzenie. Planowane jest, iż Zakład będzie z tego tytułu wystawiał na rzecz Gminy faktury VAT. Opodatkowanie VAT świadczenia wykonywanego przez Zakład na rzecz Gminy jest przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, który zostanie złożony przez Zakład.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wynagrodzenie Zakładu z tytułu świadczonych na rzecz Gminy usług wsparcia administracyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Gminy, będzie jej przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wynagrodzenie Zakładu z tytułu świadczonych na rzecz Gminy usług wsparcia administracyjnego.

UZASADNIENIE

Mając na uwadze, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w takim zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zdaniem Gminy powinno przysługiwać jej również prawo do odliczenia VAT naliczonego z otrzymywanych od Zakładu faktur za usługi administrowania. Nabycie tych usług, w ocenie Gminy, będzie bowiem ściśle i bezpośrednio związane ze świadczeniem przez nią podlegających opodatkowaniu VAT usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców (kwestia ta jest przedmiotem odrębnego zapytania Gminy). Charakter usług świadczonych przez Zakład, opisanych szczegółowo w zdarzeniu przyszłym, powoduje bowiem, że będą One wykorzystywane przez Gminę tylko i wyłącznie w związku ze świadczeniem przez Gminę usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Gdyby nie ta właśnie działalność Gminy, nie byłoby potrzeby zawierania z Zakładem umowy na świadczenie usług wsparcia administracyjnego. W konsekwencji, przesłanka przywołanego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie zdaniem Gminy spełniona.

Stanowisko to zostało potwierdzone m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 sierpnia 2012 r., o sygn. IPTPPl/443-362/12-8/MG, w której organ podatkowy stwierdził, iż " Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu usług administrowania, związanych z usługami dostarczania wody i odprowadzania ścieków, pod warunkiem, że usługi te będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz nie wystąpią negatywne przesłanki zawarte w art. 88 ustawy."

Stanowisko to zostało potwierdzone m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 marca 2012 r. o sygn. ILPP1/443-1561/11-4/NS, w której organ podatkowy stwierdził, iż "z uwagi na związek poniesionych wydatków na usługi administrowania infrastrukturą kanalizacyjną z czynnościami opodatkowanymi, które Gmina wykonywać będzie na podstawie umów cywilnoprawnych, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie."

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane przez Ministra Finansów, w interpretacji indywidualnej z 9 lipca 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPP2/443-505/12/MD). Organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, iż nabycie usług administrowania będzie ściśle i bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Gminę, podlegających opodatkowaniu, usług dostarczania wody na rzecz odbiorców. Charakter usług administrowania świadczonych przez PWK powoduje bowiem, że będą one wykorzystywane tylko i wyłącznie w związku ze świadczeniem przez Gminę usług dostarczania wody. Gdyby nie ta właśnie działalność Gminy, nie byłoby potrzeby zawierania z PWK umowy na świadczenie usług administrowania. W konsekwencji, przesłanka art. 86 ust. 1 ustawy będzie spełniona."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054), dalej zwanej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Należy zauważyć, że z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż podstawowym warunkiem dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku od towarów i usług oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem).

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo - prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Zgodnie z powołanym wyżej przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 cyt. ustawy).

W świetle powyższego zakres aktywności podejmowanych przez Gminę należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, że ich realizacja ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że w ocenie tut. Organu każde działanie podejmowane przez Gminę w imieniu własnym na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu Gminy, a dotyczące nieruchomości stanowiących mienie gminne należy uznać za działanie publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Ze zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, że Gmina zamierza wykorzystywać Infrastrukturę, w skład której wchodzą m.in. sieci kanalizacyjne (sanitarne) i sieci wodociągowe do świadczenia usług odprowadzania ścieków i dostarczania wody (dalej "Infrastruktura"). Usługi te będą wykonywane w oparciu o Infrastrukturę już oddaną do użytkowania/uruchomioną jak i w oparciu o Infrastrukturę, którą Gmina aktualnie buduje lub zamierza budować w przyszłości. Odbiorcami świadczonych przez Gminę usług będą mieszkańcy Gminy, firmy i instytucje. Gmina będzie wykonywać przedmiotowe usługi w oparciu o zmienione lub nowozawarte z mieszkańcami Gminy, firmami i instytucjami, umowy cywilnoprawne. Usługi będą dokumentowane przez Gminę fakturami VAT. Z tytułu świadczenia usług Gmina pobierać będzie od nabywców tych usług odpowiednie wynagrodzenie.

Dotychczas usługi te były świadczone przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (dalej "Zakład"), który wykorzystywał Infrastrukturę należącą do Gminy w ramach bezumownego użyczenia. W ramach wsparcia w wykonywaniu przedmiotowych usług Gmina zamierza zawrzeć umowę z Zakładem, który wystąpi w roli administratora odpowiedzialnego za szereg czynności wykonywanych w ramach tej umowy. Do obowiązków Zakładu będzie m.in. należeć wystawianie faktur w imieniu Gminy, na których jako sprzedawca widnieć będzie Gmina. Z tytułu świadczenia usług wsparcia Zakład będzie wystawiać Gminie fakturę VAT.

Odnosząc zdarzenie przyszłe opisane we wniosku do cyt. wcześniej przepisów prawnych stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zakupione od Zakładu usługi służyć będą Gminie do wykonywania na rzecz mieszkańców, firm i instytucji czynności opodatkowanych w postaci odpłatnego świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Wykonywane przez Zakład usługi zostaną udokumentowane fakturą VAT wystawioną na Gminę.

W związku z powyższym Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z faktury otrzymanej od Zakładu z tytułu świadczenia przez ten Zakład usług wsparcia administracyjnego.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Gminy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl