IPPP2/443-1140/12-4/AO - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach projektów związanych z działalnością statutową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1140/12-4/AO Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach projektów związanych z działalnością statutową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2012 r. (data wpływu 12 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2012 r. (data wpływu 21 listopada 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 16 listopada 2012 r. znak sprawy IPPP2/443-1140/12-2/AO (skutecznie doręczone dnia 19 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od poniesionych w ramach projektów wydatków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2012 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od poniesionych w ramach projektów wydatków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zostało zarejestrowane przez Sąd Okręgowy w dniu 18 lipca 1996 r. W dniu 23 maja 2002 r. Sąd Rejonowy, Wydział Gospodarczy KRS zarejestrował Stowarzyszenie. Od 2004 r. Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego. Zgodnie ze statutem Stowarzyszenie nie może prowadzić działalności gospodarczej w zakresie służącym realizacji celów statutowych i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

W ramach prowadzonej działalności statutowej Stowarzyszenie pozyskuje środki publiczne w formie dotacji. Na realizację projektów finansowanych z pozyskanych środków ponosi wydatki na zakup towarów i usług, które są objęte podatkiem VAT.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest również czynnym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi związane z realizacją działań nie służą i nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W rozliczeniach dotacji podatek jest ujmowany jako koszt kwalifikowalny, ponieważ brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji projektów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT ponoszony w związku z realizacją projektów w ramach działalności statutowej na zakup towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowalny. Czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od poniesionych w ramach projektów wydatków i odzyskania go z Urzędu Skarbowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie w związku z faktem, że nie prowadzi działalności gospodarczej jak też nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT sądzi, że brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów usług z wydatków dotyczących realizacji projektów związanych z działalnością statutową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest również zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności statutowej Stowarzyszenie pozyskuje środki publiczne w formie dotacji. Na realizację projektów finansowanych z pozyskanych środków ponosi wydatki na zakup towarów i usług, które są objęte podatkiem VAT. Towary i usługi związane z realizacją działań nie służą i nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle przedstawionego opisu stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia kwoty podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektów finansowanych z pozyskanych środków. Ponoszone wydatki związane z realizacją działań nie służą i nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Natomiast dla prawa do odliczenia podatku naliczonego istotnym jest związek tego podatku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika tego podatku. Tym samym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektów finansowanych z pozyskanych środków.

Mając powyższe na uwadze przy uwzględnieniu treści przywołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach projektów związanych z działalnością statutową.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto zauważyć należy, iż Organ wydający interpretację "porusza się" jedynie w ramach stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz wyrażonej przez niego oceny prawnej (stanowiska). W stosunku do przedstawionych we wniosku okoliczności wyraża następnie swoje stanowisko, które jest ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Wnioskodawcę. Zatem niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od wydatków związanych z działalnością statutową.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl